AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Hei! 34 år gammel kvinne her som skal begynne å prøve snart. Jeg har hatt katter i flere år, og det er alltid jeg som har renset doen. Har jo lest at gravide skal unngå å rense kattedo for å unngå toksoplasmose, men hva hvis jeg allerede har denne parasitten? Er det slik at den ikke er levedyktig i menneske-kroppen og dør hurtig ut hvis jeg slutter å rense doen? Bør jeg dra til lege x antall måneder før vi begynner for å sjekke om jeg har denne? Anonymkode: 8739b...e2c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/ Snakk med lege. Anonymkode: 171ab...e26
tutta23 Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 Har du en gang vært smittet har du antistoffer i kroppen, slik at det ikke vil være noen fare hvis du blir gravid. Har aldri hørt om noen som sjekker før de begynner og prøve, men skjønner jo tankegangen din. Har du vært smittet kan du fortsette med å ta deg av katte-stellet ved en eventuell graviditet. Har selv blitt smittet av toxoplasmose i sv.skap. Er ekstremt sjelden. Er snakk om ytterst få tilfeller pr år i Norge. Ble en del bekymringer i sv.skapet, og en del ekstra oppfølging. Men alt gikk bra. Nå er det sånn at man kan få toxoplasmose av andre ting enn vie kattebæsj. Man kan få det via infisert kjøtt (som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet) og uvaska grønnsaker. Tenker at man uansett før følge de rettningslinjene som helsedirektoratet gir for gravide for å være på den sikre siden...
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 Åja, det er bare første gangen den er farlig. Mulig jeg sjekker meg likevel, siden den er skjelden (Skal likevel sjekke folsyre siden det har vært svært lavt tidligere). Kommer til å kose med kattene mine under den tiden, og man skal visst ikke gjøre det heller.. Takker for svar Anonymkode: 8739b...e2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå