Gjest Madeline Skrevet 19. mars 2005 #1 Skrevet 19. mars 2005 Hadde vært kjekt å høre hvordan andre praktiserer dette. Hvis de får ukepenger, må de da gjøre spesielle plikter for å motta pengene? Hvor gamle var barna da dere begynte med ukepenger?
Gjest gjesta Skrevet 19. mars 2005 #2 Skrevet 19. mars 2005 Min 14-åring får 400 i måneden. Halvparten går til mobilregningen. Han får tydligvis nok for lommepengene hans bare hoper seg opp. Han jobber litt, men det blir ikke mer enn ca 300 i måneden. Han har plikter, men de er ikke knyttet til lommepengene. Tror jeg startet pent med lommepenger da de var ca 10 år.
Gjest Mayamor Skrevet 19. mars 2005 #3 Skrevet 19. mars 2005 Min 8 åring får 50,-i uken. Da må han bære ut bosset, hjelpe med å bære inn varer, bære ut sin tallerken/glass/bestikk, gjøre lekser, holde orden i sekken sin og holde noenlunde orden på rommet. Når han husker det - tar han med seg posten. Disse pengene har han i en lommebok som jeg passer på. Det var kjekt å ha litt ekstra da vi var i Spania i fjor høst... Han kan også tjene seg litt ekstra dersom han passer lillebror. I tillegg kjører vi dugnad for alle de fire største barna med vedbæring, raking etc i hagen. Da får de 40,- timen. Disse pengene blir notert opp på et dugnadskort. Når de har spart til noe de vil ha, "løser vi ut" penger... De har også gått sammen om f.eks. et dyrt playstation 2 spill og delt summen på 4. Mayamor
Gjest Madeline Skrevet 19. mars 2005 #4 Skrevet 19. mars 2005 lillebror. I tillegg kjører vi dugnad for alle de fire største barna med vedbæring, raking etc i hagen. Da får de 40,- timen. Disse pengene blir notert opp på et dugnadskort. Når de har spart til noe de vil ha, "løser vi ut" penger... Mayamor Det var en god idè.
Brunhilde Skrevet 19. mars 2005 #5 Skrevet 19. mars 2005 Min 14 åring får barnetrygde inn på konto. De pengene skal dekke alt som ikke er mat eller busskort. Vi har benyttet oss av "fritt skolevalg" og da dekkes ikke transport hjem/skole, men jeg betaler busskortet fordi det var jeg som ønsket å flytte hit. Det er ingen plikter knyttet opp mot månedspengene, men jeg forventer hjelp i huset uansett. Jeg krever at hunden luftes minst 30 minutter hver dag (jeg går i tillegg), at tepper ristes når vi skal vaske, at vaskemaskin settes på og at oppvaskmaskin tømmes. Dette er så innarbeidet at jeg egentlig aldri behøver å mase heller. De pengen ungen får er til fri disposisjon og frem til nå har det blitt sykkel. videokamera og diverse spill. I tillegg til klær og kosemat på byen, kino etc.
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2005 #6 Skrevet 20. mars 2005 Min elleveåring får femti kroner hver fredag. For dette skal hun holde orden på rommet sitt, tømme oppvaskmaskinen og alle klestørkestativ. Videre må hun følge en oppsatt lekseplan på tid, og utføre små oppgaver ellers. Hun får ikke penger til noe utenom, men naturligvis alt hun trenger av klær, ustyr osv. Hun er dessuten medlem av en bokklubb som koster 200 pr mnd som jeg betaler.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2005 #7 Skrevet 20. mars 2005 Min eldste på 9 år får 50,- i uken. Da må hun hente lillesøster på 7 på skolen 3 dager i uken. 7-åringen får 30,- i uka, hennes plikter er å få med seg riktige bøker hjem fra skolen, samt å få matboks i oppvaksemaskinen når hun kommer hjem. I tilleg hjelper de begge sine besteforeldre med rydding og støvtørking en gang i uka, der får de 40 ,-Går de ærend for meg, f.eks på butikken, får de gjerne en tjuekrone for jobben. Pengene blir spart til større ting de ønsker seg. I fjor høst gikk pengene bla til spill til gameboyen ( jentene spleiset på spill de begge ønsket seg) Likte godt ideen om dugnadskort, tror jeg skal lage noe slikt her også!
Mette Skrevet 20. mars 2005 #8 Skrevet 20. mars 2005 Her har vi ikke begynt med uke penger, de er 7 og 5,5 så her får de lørdagsgodt og er fornøyde med det
loop Skrevet 20. mars 2005 #9 Skrevet 20. mars 2005 10 åringen får 50 kr i uka etter han har tatt rommet sitt med støvtørking, støvsuging og grundig opprydding. I tillegg går han med søpla og henter posten daglig. Han gir katten mat og passer lillebror innimellom. Vi har også dugnader hvor han kan tjene ekstra, feks stable ved eller rydde i hagen. Da kommer også ofte vennene hans og bidrar. De får 25 kr timen + pizza og brus etterpå. Vi kjøper ikke spill ol, det må han gjøre selv for egne penger. Han får lørdagsgodteri med oss, klær og penger til trening mm. utenom.
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #10 Skrevet 20. mars 2005 Er det riktig å belønne unger for ting som er en selfølge at de gjør og skal lære+ slik som å rydde rommet, et rom DE bor på. Å ta søplet,tømme oppvaskmaskin er å delta i et fellesskap for at fam. skal fungere og at mor ikke skal være slave for sine barn. Hvorfor ikke få penger på andre betingelser
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2005 #11 Skrevet 20. mars 2005 Hvorfor ikke få penger på andre betingelser Hvilken betingelser da? Forslag?
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #12 Skrevet 20. mars 2005 Vi lager "jobbeliste" til vår 7 åring. Vi skriver en liste med forskjellige oppgaver innendørs og utendørs ( hente ved, bære søppel, lage frokost osv.) Han velger selv hva han vil gjøre og krysser av når det forskjellige er gjort. Om kvelden ser vi hvor flink han har vært og betaler ut fra det. Alt fra 15-50 kroner ca. Han får ikke fast ukelønn utenom, og han rydder rommet, henter ved osv. også uten å få betaling for det. I går skrev han listen selv, og krysset av etterhvert. Han ble veldig ivrig og fikk 50 kr. etter å ha jobba nesten hele dagen. Helt frivillig selvfølgelig. Han mangler noen hundre kroner til en høyt ønska cd-spiller så nå for tiden er han veldig ivrig.
Gjest Violetta Skrevet 20. mars 2005 #13 Skrevet 20. mars 2005 Vi lager "jobbeliste" til vår 7 åring. Vi skriver en liste med forskjellige oppgaver innendørs og utendørs ( hente ved, bære søppel, lage frokost osv.) Han velger selv hva han vil gjøre og krysser av når det forskjellige er gjort. Om kvelden ser vi hvor flink han har vært og betaler ut fra det. Alt fra 15-50 kroner ca. Han får ikke fast ukelønn utenom, og han rydder rommet, henter ved osv. også uten å få betaling for det. I går skrev han listen selv, og krysset av etterhvert. Han ble veldig ivrig og fikk 50 kr. etter å ha jobba nesten hele dagen. Helt frivillig selvfølgelig. Han mangler noen hundre kroner til en høyt ønska cd-spiller så nå for tiden er han veldig ivrig. 15-50 kr dagen til en syvåring?? Er ikke det veldig mye?Min åtteåring får tilsvarende i uken. dvs. 40-50 kr.
Gjest Embla s Skrevet 20. mars 2005 #14 Skrevet 20. mars 2005 Er det riktig å belønne unger for ting som er en selfølge at de gjør og skal lære+ slik som å rydde rommet, et rom DE bor på. Å ta søplet,tømme oppvaskmaskin er å delta i et fellesskap for at fam. skal fungere og at mor ikke skal være slave for sine barn. Hvorfor ikke få penger på andre betingelser jeg er litt enig. På en måte føles det feil å gi lønn når barn bidrar til familiens fellsskap. Det er jo ikke slik at vi voksne får lønn for å gjøre husarbeid akkurat, eller at vi kan velge det bort. På den andre siden ser jeg at hvis man likevel vil gi barnet sitt ukepenger, er det greit å knytte det opp mot plikter, slik at de ser at penger ikke kommer deisende ned uten at man trenger yte noe. Også kan jo det være en fin måte å slippe det ustanselige maset om at barna skal gjøre pliktene sine..
Gjest Madeline Skrevet 20. mars 2005 #15 Skrevet 20. mars 2005 15-50 kr dagen til en syvåring?? Er ikke det veldig mye?Min åtteåring får tilsvarende i uken. dvs. 40-50 kr. Dette reagerte jeg også på. Fint at 8 åringen hjelper til, men det er vel litt drøyt at han kan tjene opp til 50 kr dagen?
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #16 Skrevet 20. mars 2005 Hei igjen. Når jeg sier 7 åringen min får 50 kr så betyr det at dette er den eneste dagen denne uka han har jobbet. Det er jo veldig sjelden han får gjort så veldig mye som han gjorde i går på en dag! Så han får maks 50-60 kr uka uansett. Det er tross alt ikke hver dag han har tid eller lyst til å jobbe sånn. Da hjelper han bare til med litt vanlige ting, ta av bordet f.eks.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #17 Skrevet 21. mars 2005 Hei igjen. Når jeg sier 7 åringen min får 50 kr så betyr det at dette er den eneste dagen denne uka han har jobbet. Det er jo veldig sjelden han får gjort så veldig mye som han gjorde i går på en dag! Så han får maks 50-60 kr uka uansett. Det er tross alt ikke hver dag han har tid eller lyst til å jobbe sånn. Da hjelper han bare til med litt vanlige ting, ta av bordet f.eks. DET ER DA JEG LURER PÅ HVOR MYE HAN SKAL HA DA HEN ER 12 ÅR,14 ÅR,15.16,17. du vil få store utgifter etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå