AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Hvor gammel må/bør tispa være før hun får første valpekull? Hvordan går en frem, må en kontakte dyrlege først? Alt av tips og råd ønskes! Anonymkode: 2643f...b85
Nerine_ Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Skal du sette valper på hunden din uten å ha noe erfaring?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 Har du absolutt ingen erfaring? Du bør snakke med en oppdretter av rasen, bli kjent med helsen og evt arvelige sykdommer hos din hund. Å så må du vite hvorfor du avler. Avler du fordi du bare har lyst? Eller er det fordi hunden din er jo såååå søt? Eller er det fordi du veit (ikke tror) at hunden din og genene er positivt for rasen? Anonymkode: ba337...0bf 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 Med mindre du har en erfaren oppdretter i ryggen som mentor gjennom ditt første valpekull; LIGG UNNA. Det verste jeg vet er uerfarne tullinger som setter kull på tispa si bare fordi valper er gøy. Please ikke vær den personen. Når du attpåtil spør på KVINNEGUIDEN framfor å søke i NKK sin oppdretterskole eller høre innenfor raseklubben så sier det meg at du er fullstendig uegnet til å ha valper på tispa di. no mercy. Anonymkode: ade23...c62 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg elsker blandinghunder. Er så lei av alt rasehysteriet. Mange raser er avlet for mye på, og det er uheldig når man forsøker å minske innavelen istedenfor å få null innavel. Når diverse raser bærer på store sykdommer slik at de må gjennom en full sjekk skurrer det. Det trengs friskt blod blant hunder. Samme gjelder også katter. Var trist å få innblikk i det gjennom en stor oppgave om temaet som en venninne skrev. Anonymkode: 6ed04...bf5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #6 Skrevet 6. oktober 2018 Ta henne med til en dyrlege og få en sjekk på henne at hun er frisk. Så finner du en frisk far som også har sjekket seg. Tispen bør være minst 18 mnd og ha hatt sin første løpetid. Hun kan være maks 6 år. Anonymkode: 6ed04...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #7 Skrevet 6. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker blandinghunder. Er så lei av alt rasehysteriet. Mange raser er avlet for mye på, og det er uheldig når man forsøker å minske innavelen istedenfor å få null innavel. Når diverse raser bærer på store sykdommer slik at de må gjennom en full sjekk skurrer det. Det trengs friskt blod blant hunder. Samme gjelder også katter. Var trist å få innblikk i det gjennom en stor oppgave om temaet som en venninne skrev. Anonymkode: 6ed04...bf5 Blandingshunder er topp det, men det er ikke til å stikke under en stol at mye blandingsavl er kun for å tjene penger, ingen helsetester, eiere som ikke engang vet hvor lenge tispa går drektig før valpene plopper ut. DET er mitt problem med blandingshunder, avlen bak det. Ikke blandingshundene i seg selv, de er fine de. Anonymkode: ade23...c62 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker blandinghunder. Er så lei av alt rasehysteriet. Mange raser er avlet for mye på, og det er uheldig når man forsøker å minske innavelen istedenfor å få null innavel. Når diverse raser bærer på store sykdommer slik at de må gjennom en full sjekk skurrer det. Det trengs friskt blod blant hunder. Samme gjelder også katter. Var trist å få innblikk i det gjennom en stor oppgave om temaet som en venninne skrev. Anonymkode: 6ed04...bf5 Om du blander en pomeranier og en puddel betyr det ikke at de blir friskere. Oppdrett er gener, og gener kan ligge latente i flere generasjoner før de plutselig treffer den andre de trenger og sykdommen dukker opp. Troden myte om at blandinger var friske hadde dødd ut nå som også de med blandingshunder bruker veterinær. Før var de friskere fordi de aldri ble sjekket og ble de fårlige ble de skutt bak låven. Ellers til TS, ta kontakt med oppdretter. Det er mye å tenke på ved å få et kull av helsesjekker, sjekk av mor under drektigheten, hva slags mat, hva du skal gjøre i diverse situasjoner. NKK har oppdretterskolen kurs, anbefaler å ta disse. Hør gjerne med veterinær også hva du må være oppmerksom på på din rase, noen trenger ekstraoppfølging og er mer utsatt for å måtte ta keisersnitt, da er det viktigmed en veterinær som står parat så ike tispe og valper dør. Anonymkode: 2034b...ae8 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #9 Skrevet 6. oktober 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker blandinghunder. Er så lei av alt rasehysteriet. Mange raser er avlet for mye på, og det er uheldig når man forsøker å minske innavelen istedenfor å få null innavel. Når diverse raser bærer på store sykdommer slik at de må gjennom en full sjekk skurrer det. Det trengs friskt blod blant hunder. Samme gjelder også katter. Var trist å få innblikk i det gjennom en stor oppgave om temaet som en venninne skrev. Anonymkode: 6ed04...bf5 Det er fortsatt sinssykt viktig å vite helsehistorien til både mor og far. Blandingshunden er ikke noe magisk som ikke arver dårlige gener, de kan enten arve det beste fra begge, eller det verste fra begge (eller noe midt i mellom). jeg er absolutt ikke mot blandingshunder. Men det irriterer meg grensesløst at folk ordner blandinger bare fordi de vistnok er friskere, da det ikke nødvendigvis ikke er sant og mange av de som gjør dette ikke har peiling på gener. Anonymkode: ba337...0bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå