AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #1 Skrevet 5. oktober 2018 Har ikke reagert på melk eller melkeprodukter, men har lest meg litt opp på helse og mat. Tenkte å teste ut å kutte ut forskjellige produkter, som gluten, melk, og sukker som et lite forsøksprosjekt, da jeg har hatt lite energi siste åra. Jeg begynte med melk, og etter to uker merkeg jeg faktisk forskjell! Vurderer nesten å droppe de to andre, da jeg føler meg så mye bedre. Fikk ikke påvist laktoseintoleranse, men kroppen min har det så mye bedre uten kumelk! Virker nesten for godt til å være sant. Flere med samme erfaring? Hvorfor drikker vi så mye kumelk i Norge, når det finnes så mange andre gode alternativer? Anonymkode: 4a4e9...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #2 Skrevet 5. oktober 2018 Ja. Ble kvitt kvisene. Og mindre trøtt . Anonymkode: e0cf1...68b 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #3 Skrevet 5. oktober 2018 Oh yes! Mye bedre 😊💪 Melk er for kalven, rett og slett motbydelig at vi mennesker fortsatt drikker dette. Anonymkode: b21c0...6fa 8
Mystic woman Skrevet 5. oktober 2018 #4 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg tåler ikke kumelk hverken som drikke eller i mat. Det vil si jeg får magesmerter. Dessuten mener jeg at "enhver arts melk er for dets avkom". 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #6 Skrevet 5. oktober 2018 Er det ikke enklere å bare drikke melken sin på kvelden, om du mener du blir søvnig av melk? I forhold til fisk, tror jeg det veldig begrenset hvor trøtt man kan bli av melk. De fleste skandinaver tåler melk helt aldeles utmerket. Anonymkode: cae1e...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #7 Skrevet 5. oktober 2018 Har ikke kuttet ut melkeprodukter helt men drikker ikke vanlig melk foruten til helt spesielle matretter som jeg muligens spiser 3 gang i året. Tar en sjokomelk i ny og ne. Og rømme til mat osv. Merker veldig godt om jeg drikker vanlig melk eller spiser ost, da slimhoster jeg i timesvis etterpå. Sånn skikkelig seigt og jævlig. Især smeltet ost reagerer jeg på. (pizza osv). Mye mindre kviser (både fet hud og kvisene det medfører samt det hjalp litt mot hormonkviser). Gluten tror jeg ikke har noe hensikt å kutte ut med mindre man ikke tåler. Anonymkode: db225...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #8 Skrevet 5. oktober 2018 Ble kvisete, fikk diare, og ble slapp av å kutte ut. Anbefalerer å lese deg opp på forskning, ikke jalla-sider. Anonymkode: 25e73...aaf 2
Mystic woman Skrevet 5. oktober 2018 #9 Skrevet 5. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke enklere å bare drikke melken sin på kvelden, om du mener du blir søvnig av melk? I forhold til fisk, tror jeg det veldig begrenset hvor trøtt man kan bli av melk. De fleste skandinaver tåler melk helt aldeles utmerket. Anonymkode: cae1e...9ec Hvorfor skal man egentlig drikke melk? Hva er det i kumelk som man ikke kan få i seg av andre ting? 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #10 Skrevet 5. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke enklere å bare drikke melken sin på kvelden, om du mener du blir søvnig av melk? I forhold til fisk, tror jeg det veldig begrenset hvor trøtt man kan bli av melk. De fleste skandinaver tåler melk helt aldeles utmerket. Anonymkode: cae1e...9ec Ja for hele den skandinaviske befolkningen har en kropp som fungerer annerledes enn resten av verden 😂 Nei, vi tåler ikke kumelk i likhet med alle andre mennesker, men noen blir dårligere/ ordentlig syk enn andre. Akkurat som med røyk, ingen tåler det selv om ikke alle blir dårlig eller syke av det. Anonymkode: b21c0...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #11 Skrevet 5. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble kvisete, fikk diare, og ble slapp av å kutte ut. Anbefalerer å lese deg opp på forskning, ikke jalla-sider. Anonymkode: 25e73...aaf Jeg slet med alt dette i mange år, og fikk mye sjukdommer som forkjølelse og omgangsyke. Siden jeg sluttet med melk for 1 år siden har jeg bare hatt 1-2 kviser, ingen sykdommer og magen er fantastisk i balanse. Så ikke jalla for meg. Anonymkode: 895cc...2c7 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #12 Skrevet 5. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble kvisete, fikk diare, og ble slapp av å kutte ut. Anbefalerer å lese deg opp på forskning, ikke jalla-sider. Anonymkode: 25e73...aaf Sånn propaganda shit sponset av Tine? Eller slike https://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015 ? Anonymkode: b21c0...6fa 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #13 Skrevet 5. oktober 2018 Merket ingen forskjell... så jeg ga opp prosjektet etter nesten ett år. Anonymkode: 17c23...20e 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #14 Skrevet 6. oktober 2018 10 timer siden, jabx skrev: Sannsynligvis placebo. Enig i dette. Jeg fikk sekundær laktoseintoleranse og kuttet ut meieri helt. Var ingen forskjell, men siden jeg ikke trodde det kom til å bli det så var det heller ingen placeboeffekt som påvirket meg. Etter jeg ble kvitt sekundær laktoseintoleranse begynte jeg å innta meieri igjen. Jeg drikker et glass melk hver dag. Fortsatt ingen forskjell selvfølgelig. Anonymkode: b3052...600 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #15 Skrevet 6. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg slet med alt dette i mange år, og fikk mye sjukdommer som forkjølelse og omgangsyke. Siden jeg sluttet med melk for 1 år siden har jeg bare hatt 1-2 kviser, ingen sykdommer og magen er fantastisk i balanse. Så ikke jalla for meg. Anonymkode: 895cc...2c7 Det er nok helt tilfeldig. Meieriprodukt påvirker ikke immunforsvaret vårt i det hele tatt. Beinmargen din produserer ikke mer hvite blodlegemer av at du slutter å drikke melk. Om man har laktoseintoleranse eller melkeproteinallergi kan man bli bedre i magen selvsagt. Ellers har det ingen innvirkning på magen annet enn placebo. Anonymkode: b3052...600 5
jabx Skrevet 6. oktober 2018 #16 Skrevet 6. oktober 2018 23 timer siden, Mystic woman skrev: Hvorfor skal man egentlig drikke melk? Hva er det i kumelk som man ikke kan få i seg av andre ting? Du kan få i deg alt mulig av andre ting. Hvorfor skal man egentlig spise eller drikke noe som helst? Man kan jo få i seg de samme næringsstoffene andre steder? 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #17 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg drikker ikke melk fordi jeg får noen ganger vondt i magen av det, men reagerer ikke på andre melkeprodukter. Så jeg drikker ikke melk, men tror ikke at det er negativt å drikke det. Tror heller ikke på at det er negativt å spise gluten. Sukker tror jeg heller ikke at er negativt å spise, så lenge det ikke er i store mengder. Anonymkode: 7a0fb...349 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #18 Skrevet 6. oktober 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja for hele den skandinaviske befolkningen har en kropp som fungerer annerledes enn resten av verden 😂 Nei, vi tåler ikke kumelk i likhet med alle andre mennesker, men noen blir dårligere/ ordentlig syk enn andre. Akkurat som med røyk, ingen tåler det selv om ikke alle blir dårlig eller syke av det. Anonymkode: b21c0...6fa Den skandinaviske kroppen fungerer faktisk anderledes enn resten av verden. Laktasenivået holder seg typisk høyt for befolkningsgrupper som tidligere har hatt begrenset mulighet for å dyrke jord på grunn av klima eller andre årsaker og dermed vært avhengig av melk fra dyr for å overleve. I Skandinavia ligger andelen med laktoseintoleranse på ca. 5 %, i Sentral-Europa øker den til ca. 15 % og er på over 50 % i Sør-Europa. Den er på 70–90 % i Afrika (med unntak av mange nomadegrupper), 80 % i Sentral-Asia, 90 % i Øst-Asia, 30 % i Nord-India, 70 % i Sør-India og 65 % i Sør-Amerika.[2] https://no.wikipedia.org/wiki/Laktoseintoleranse Anonymkode: ea443...693 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #19 Skrevet 6. oktober 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn propaganda shit sponset av Tine? Eller slike https://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015 ? Anonymkode: b21c0...6fa Dette er én av flere hundre forskningsartikler jeg også kom over som viser til samme resultat: kumelk er bra for kalver, men ikke for mennesker. Håper folk klarer å tenke selv når det gjelder Tine og staten i Norge som tjener millioner hvert år på å selge melk. Når de presenterer «forskning», så er det mer en spøk. Anonymkode: 4a4e9...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #20 Skrevet 6. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den skandinaviske kroppen fungerer faktisk anderledes enn resten av verden. Laktasenivået holder seg typisk høyt for befolkningsgrupper som tidligere har hatt begrenset mulighet for å dyrke jord på grunn av klima eller andre årsaker og dermed vært avhengig av melk fra dyr for å overleve. I Skandinavia ligger andelen med laktoseintoleranse på ca. 5 %, i Sentral-Europa øker den til ca. 15 % og er på over 50 % i Sør-Europa. Den er på 70–90 % i Afrika (med unntak av mange nomadegrupper), 80 % i Sentral-Asia, 90 % i Øst-Asia, 30 % i Nord-India, 70 % i Sør-India og 65 % i Sør-Amerika.[2] https://no.wikipedia.org/wiki/Laktoseintoleranse Anonymkode: ea443...693 Virker som at du ikke forstår poenget helt, og bør lese for eksempel denne: https://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015 Anonymkode: 4a4e9...7eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå