Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #1 Del Skrevet 19. mars 2005 Dette er et kjempe intresant tema. Hva gjør du får å utvikle deg selv enten innen jobb eller privat? Vi er aldri utlært, men stadig flere lever et veldig stressende liv og har liten tid til seg selv og menneskene rundt seg. Stopper du noen gang opp og tenker i gjennom livet, hvordan du lever, hvordan du vil leve, Setter du deg mål og ikke minst gjør du noe med tankene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #2 Del Skrevet 19. mars 2005 Stopper du noen gang opp og tenker i gjennom livet' date=' hvordan du lever, hvordan du vil leve, Setter du deg mål og ikke minst gjør du noe med tankene dine?[/quote'] Ofte. Har nok lest for mange selvutviklingsbøker, men jammen er jeg fornøyd med livet mitt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #3 Del Skrevet 19. mars 2005 Dette er et kjempe intresant tema. Hva gjør du får å utvikle deg selv enten innen jobb eller privat? Vi er aldri utlært' date=' men stadig flere lever et veldig stressende liv og har liten tid til seg selv og menneskene rundt seg. Stopper du noen gang opp og tenker i gjennom livet, hvordan du lever, hvordan du vil leve, Setter du deg mål og ikke minst gjør du noe med tankene dine?[/quote'] Så absolutt et interessant tema. Jeg som de fleste andre kjenner igjen hva du beskriver mer tanke på stressende omgivelser, og vansker med å kunne ta seg tid. Når jeg studerte så var den største ulempen for meg, det at jeg følte jeg aldri fikk lest og satt meg inn i annet enn selve studiet. Det var så krevende, og jeg ville gjøre det svært godt. Noe som igjen resulterte i at alt annet måtte la seg vente. Det var litt dumt. Men så tar jeg til gjengjeld igjen nå :-) hehe.. Jeg er vel av den typen som man kansje kunne betegne som litt for 'stoppende opp' for å tenke igjennom alt mulig. Jeg kan sitte i 2 dager helt alende og bare kose meg med tankene. Det er noe av det beste jeg vet :-) Jeg er i en litt 'kinkig' fase av livet mitt nå faktisk. Jeg har ing. utadannelsen min innenfor it, og et slikt fag krever så uendelig mye av en. Ofte tenker jeg på hvor heldige, være seg snekkere er. Tar de først svennebrevet, så tar det ofte noen år før en ny type 'hammer' er på markedet, og har du først lært deg å slå i en spiker, så bruker man gjerne denne metoden resten av livet. IT derimot, er det stikk motsatte. 1 år, og all din viten er gammelt nytt. Kontinuerlig oppdatering, examner osv.. Det slutter aldri. I begynnelsen var det velidg morsomt, og engasjerende - men etter en tid, så skulle man gjerne hatt tid til annet også. Jeg reflekterer som sagt litt over livet for øyeblikket. Jeg tror jeg er flink med mennesker, at jeg oppnår lett kontakt og en god konflikt løser. I det senere har jeg derfor hatt lyst til å se om det finnes noe arbeide hvor jeg kunne hjulpet andre, på et eller annet felt. Gjerne barn som har hatt det vanskelig, ungdom som har slitt med stoff e.l. Problemet er vel at jeg ikke har noen som helst utdannelse innenfor dette, så jeg vet ikke hvor lett det ville være? Det ser ikke så lett ut. Jeg blir mer og mer obs på at jeg gjerne vil gjøre noe godt i livet mitt. Hardware, computere og annen plastikk er vel og bra det - og hjelper jo mennesker så absolutt selv, men det er ikke så givende. Man blir litt 'maskin' selv kansje? Å sette meg mål vet jeg ikke om jeg er så flink til? Det passer liksom ikke helt med meg som person føler jeg. Folk som ikke kjenner meg får ofte inntrykk av at jeg er et utpreget 'konkuranse' menneske. Men sannheten er at det for meg er totalt likegyldig, og at jeg ikke rangerer verden rundt meg på denne måten. Derfor synes jeg det ofte er litt synd at man kan få en slik oppfattning av meg, og videre ville ha meg med på ditt og datt som krever en slik karakter. Fanken. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre, for jeg vet jeg vil gjøre noe nytt, lærerikt og givende, men jeg vet bare ikke helt hva :o Det skaper jo selvsagt noen problemer :-) Men det skal nok gå bra, som alt alltid gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 19. mars 2005 #4 Del Skrevet 19. mars 2005 Men det skal nok gå bra' date=' som alt alltid gjør [/quote'] Det skal nok ikke gå bra, det går bra! Alt er bra! Slik er det! Å, du er jo heldig, du kan gjøre så mye med den utdannelsen innen IT. Jeg tror også at du passer til å jobbe med mennesker. Det dukker sikkert opp noe, enten noen gode ideer fra deg selv eller andre, eller plutselig en dag så dukker det opp noe Angående selvutvikling, er stadig under utvikling. Men begrepet blir litt bredt. Jeg hadde en periode jeg leste masse bøker, gikk på nå kurs, fann litt alternative venner og sånn. Følte meg nok veldig levende i den perioden, men kanskje jeg var litt flying hig. Synes at jeg har landet så godt, føler meg litt midt i mellom alt, det er jo sånn jeg er. Men jeg var ikke sånn før, så jeg utviklet meg vel endel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #5 Del Skrevet 19. mars 2005 Det skal nok ikke gå bra, det går bra! Alt er bra! Slik er det! Å, du er jo heldig, du kan gjøre så mye med den utdannelsen innen IT. Jeg tror også at du passer til å jobbe med mennesker. Det dukker sikkert opp noe, enten noen gode ideer fra deg selv eller andre, eller plutselig en dag så dukker det opp noe Angående selvutvikling, er stadig under utvikling. Men begrepet blir litt bredt. Jeg hadde en periode jeg leste masse bøker, gikk på nå kurs, fann litt alternative venner og sånn. Følte meg nok veldig levende i den perioden, men kanskje jeg var litt flying hig. Synes at jeg har landet så godt, føler meg litt midt i mellom alt, det er jo sånn jeg er. Men jeg var ikke sånn før, så jeg utviklet meg vel endel ja, jo... Men kan ikke hjelpe å ha gått litt lei 'data' med tiden. Jeg tror saktens jeg har vært inne på 'data' tråden her på KG eksempelvis 1 gang siden jeg kom hit. Og det er ikke ubegrunnet Men alt er bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #6 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg driver for tiden personlighetsutvikling på fulltid, og kansje litt mer enn det også. Jeg får penger fra trygdekontoret, har mange tapre og interessante kollegaer og får råd og støtte fra gode terapeuter på DPS-en der jeg går til behandling 3 dager i uka. Jeg synes jeg er fantastisk heldig som får anledning til å bruke et halvt år kun til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #7 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg har erfaringer med hva som skjer når man er en type som har behov for utvikling og ikke får det.. Jeg jobbet i en bedrift; yrket kan gjerne sammenlignes med en snekker, det var ikke ofte det var noe nytt å lære :-( Jeg ble stadig mer misfornøyd, og kom inn i en ond sirkel og i tillegg kom jeg i en alvorlig konflikt på arbeidsplassen min. Lang historie kort; jeg er utbrent. Jeg har nå vært sykemeldt i ett år, plaget med depresjoner og angst. Konflikten ble mer enn jeg kunne takle, men samtidig tok jeg aldri hensyn til hva jeg trengte for å få positivt påfyll, så det er vel en samlet sak. Alt ser jo lysere ut nå, og jeg jobber hardt med meg selv for å komme ut av "pasient" stempelet. Jeg skal omskoleres etterhvert når det fysiske og psykiske har kommet seg mer opp. Det er tydligvis en prosess i seg selv. Men denne opplevelsen har satt sterke spor i meg, jeg føler meg som et mer interesant individ, har større medfølese og empati enn før. Jeg vet nå hvordan det er å føle sterk motgang og føle seg som en taper ifølge samfunnet. Jeg har også tenke mye på hva jeg vil at fremtiden skal bringe, jeg vil bruke dette til noe positivt, hjelpe andre i vanskelige situasjoner. Jeg er overbevist om at slike ting skjer for at vi skal lære noe! Man er sin egen lykkes smed og i høyeste grad ansvarlig for å forandre de tingene som gjør seg misfornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FANNY Skrevet 19. mars 2005 #8 Del Skrevet 19. mars 2005 Ja selvutvikling , selvinnsikt og refleksjon er for meg en del av det å være menneske - tilstedeværende og uten fordommer. Jeg har en spørrende instilling til livet - er det noe jeg er redd for å gjøre, prøver jeg å se det i et større perspektiv : jeg dør jo ikke av å gjøre det ! Bedre å våge å feile enn ikke å våge...... Jeg tenker at vi mennesker er så flinke til å finne på unnskyldninger for ikke å leve det livet vi virkelig vil, vi sier hele tiden - "hvis bare sånn, eller om situasjonen hadde vært slik, osv..." Men våre begrensninger sitter inne i oss selv, vi er vår egen begrensning. Jeg tror det har med hvordan vi tenker å gjøre, utrolig hva vi kan klare bare vi har troen på det selv ! Hvis andre kan , hvorfor kan ikke jeg klare det ?? Alle store ting som har blitt utført har startet med en ide´, en stor tanke av et menneske som trodde på noe. Det synes jeg er fascinerende å tenke på.......... Til Kafka som heller ville jobbe med mennesker enn maskiner : - gjør noe med det da ! Ta utdanning på kveldstid, meld deg som frivillig i en org, få deg erfaring...... Hva holder deg tilbake ? Gjør det nå ! Enig med en annen som skrev her at når livet butter imot, så er det for at vi skal lære noe.... Det forutsetter at vi evner å se det og vite at vi har et valg , .: 1- vi kan velge å se på oss selv som uheldige, håpløse og udugelige stakkarer . eller 2 - vi kan brette opp ermene og si "hva slags lærdom kan jeg ta av dette ? Pokker ta, jeg skal vise dem !"....... Ja , det var noen av mine tanker rundt temaet....... FANNY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 19. mars 2005 #9 Del Skrevet 19. mars 2005 Hva jeg gjør for å utvikle meg? Jeg leser. Bøker, blader, aviser om alt mulig rart. Det er utrolig hvor mange interessante saker og ting som finnes i verden. Og så prøver jeg å ønske velkommen alle erfaringer som tvinger meg til å konfrontere mine egne forutinntatte meninger. Da føler jeg at jeg har lært noe og vokst litt. Og så reiser jeg. Forfriskende, øyeåpnende, lærerikt og gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest madam butterfly Skrevet 20. mars 2005 #10 Del Skrevet 20. mars 2005 En del her skriver at de leser bøker. Kan dere gi noen tips om bra bøker eller kurs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #11 Del Skrevet 20. mars 2005 En del her skriver at de leser bøker. Kan dere gi noen tips om bra bøker eller kurs? Det er aldri 'ordene' du leser som lærer deg noe, men de tanker du gjør deg når du leser de. Les hva som helst, men reflekter over hva det er du leser. Det viktigste er å lese noe som virker spennende, og som du fatter interesse for. Du husker vel selv hvordan det var å pugge 'fag' du hadde liten interesse for på skolen? Etter 10 leste sider hvor du stiller deg selv spørsmål om hva du husker - er du blank. Altså, ingen tanker og refleksjoner rundt gjeldende. Les noe gøy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 20. mars 2005 #12 Del Skrevet 20. mars 2005 En del her skriver at de leser bøker. Kan dere gi noen tips om bra bøker eller kurs? Dans med livet, Susan Jeffers. Louise L. Hay bøkerne er kjempe bra, anbefales. Bøker om ditt indre barn... Ta en titt på denne siden http://home.no.net/feline/bok_annet.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest madam butterfly Skrevet 20. mars 2005 #13 Del Skrevet 20. mars 2005 Takk for tipset :-) Der var det en del intresant :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 20. mars 2005 #14 Del Skrevet 20. mars 2005 Ja det er et hav av gode bøker der ute. Det er egentlig bare å lese å slappe av, fordi mange av de bøkerne styrer bare tankene dine inn på et spor, så starter prosesser av seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå