Drakan Skrevet 5. oktober 2018 #1 Del Skrevet 5. oktober 2018 Tenkte en tråd med tips om ting man kan gjøre for å hindre anfall av migrene er på sin plass Og eventuelt hvordan andre har klart å overleve migrene ut fra disse rådene som måte dukke opp. Om du har andre tips og erfaringer, del dem gjerne her. Med det så starter jegTiltak -sukkerfritt I følge mine beregninger reduserte migrene anfallene seg med hele 80% når jeg kuttet sukker og gikk over til sukkerin og andre søtningsmiddel. En sjelden gang spiser jeg sukker, i små kvantiteter, men ved overtredelse er det garantert et helvete dagen etter. Mulig annerledes for andre? -Te Har omtrent ingen effekt for min del, men hjelper å holde balanse om jeg ikke har migrene. Men under migrene? Lol. Skjer ikke. Er sikkert noen det hjelper for -Penge i panna Dette trikset har mystisk effekt og funker kun under migrene. Kan sette så mange penger jeg vil i området det gjør vondt, og de vil holde seg der frem til migrenen gir seg. Liker spesielt 1 kr med hull i, da dette hjelper som fokus og nedkjøling. Har hatt effekt ved sterk migrene. Og er noe som hittil har fungert på andre under migrene. Tanker om at migrene kan være en magnetisk ubalanse i hodet har slått meg, men jeg aner ikke hvordan. Det eneste er at det kan hjelpe. -Kald dusj Etter at jeg startet med kald dusj har jeg omtrent ikke had ekstrem migrene. Er langt mer behagelig. Jeg savner av å til varm dusj, men om jeg tar varm dusj sørger jeg alltid for å avslutte kaldt. Dette fordi det har best effekt mot migrene. Har også følt meg mer våken etter jeg startet med det, og huden virker bedre. Så er mulig flere helsegevinster med en kald dusj eller bad. Har også effekt under migrene. Derimot... har opplevd selv at det ikke fungerer til alle typer migrener, og kan i noen tilfeller gjøre at det føles være. Er forskjellig fra person til person, og ved noen typer cluster migrener, så er det ikke sikkert du vil oppleve effekt. -Lapp over venstre øye Dette høres kanskje dumt ut, men jeg har ofte migrene i mitt venstre øye. Jeg har merket at når migrenen går igjennom dette øyet under hva jeg mistenker er selvmordshodepinen/kluster/Hortonshelvete, så har det vært lysfølsomt. Under svakere varianter av migrenen, så hjelper det å dekke kun dette øyet med en lapp. Litt som en pirat. 😕 Man kan for så vidt bruke solbriller når man er lysfølsom, men det beste er å dekke kun dette øyet om du har Hortons helvete. Om det ikke er en grad 3, kan dette ha effekt. -Vaniljeis og vanilje ekstrakt Har effekt. Om du er laktoseintolerant vil du kunne få samme effekt fra soyavanilje og laktosefri is. Det er ikke melken, men vanilje ekstrakt som er det magiske. Har blitt brukt mot migrene siden gamle Egypt. For å lage vanilje ekstrakt, kan du kjøpe vaniljestenger og noen småflasker med 60% alkohol. Helst de miniversjonene. Tar rundt 2 måneder å lage. Skjær ut vaniljefrø eller ha en hel vaniljestang i flasken. Sett det i kjøleskapet, døren er et greit sted. Man skal riste det hver dag i 2 måneder, men om du har det i kjøleskap døren holder det mer en nok som risting å bare åpne døren (spesielt om du sliter med mye migrene). Kan brukes i mat som preventiv, eller som egyptere gjorde. En teskje burde være nok. Tar tid å lage, men effektivt som preventiv medisin eller hjelp mot migrenen Har prøvd en del ting, men disse er de jeg har funnet som gir mest effekt og gevinst. Om du har problemer med migrene og sliter for mye til å komme deg til legen for ny resept (mens du spyr i toalett eller lignende), så fines det en reseptfri medisin kalt paralen. Fungerer ikke på grad 3 (har litt effekt på grad 2). Om du bor nært et apotek, er det greit å springe ditt å ta en pakke. Om du er fri kvalme medisiner måte stjernene beskytte deg 😮 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klodrian Skrevet 5. oktober 2018 #2 Del Skrevet 5. oktober 2018 Begynte å slite med migrene for noen år tilbake. Jeg jobbet turnus, og merket da at jeg sliter mye med migrene når jeg ikke har rutine på søvn, væske- og matinntak. Migrenen er også ille etter at jeg har hatt stressende perioder i forbindelse med eksamen for eksempel. Jeg holder meg langt unna alkohol, nikotin og drikker med mye koffein, da jeg merket at dette også kunne være triggere. Når jeg kjenner et anfall komme, tar jeg med en gang Imigran og Naproxen, legger meg på et kjølig og mørkt rom, og sørger for ro. Om anfallet fortsetter, provoserer jeg frem oppkast, da dette hjelper for meg, men dette er en absolutt nødløsning og er ikke til å anbefale. Migrene er noe møkk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #3 Del Skrevet 5. oktober 2018 Redusere stress, sove nok, mange blir bedre ved å kutte gluten og laktose Anonymkode: a44aa...60c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Del Skrevet 6. oktober 2018 Effektive medisiner. Anonymkode: 372b8...80a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #5 Del Skrevet 7. oktober 2018 Interessant at du skriver om å fremprovosere oppkast, klodrian, det gjør nemlig jeg også - og har nærmest fått kjeft for det i helsevesenet. Jeg vet at jeg kommer til å kaste opp til slutt, men har erfart at jeg kan halvere tiden med aktivt anfall ved å få kastet opp tidlig. (Smertene avtar rundt en time etter at jeg har "tømt" meg helt hver eneste gang). Det er såklart veldig ubehagelig og slitsomt å gjøre dette, men smertene er så ekstreme at jeg vet ingen annen utvei. Anonymkode: 125d8...43d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #6 Del Skrevet 7. oktober 2018 Skifte kjønn, får migrene til sammen ca 17 dager i mnd pga hormoner og mensen, kan heller ikke gå på hormonprevansjon for å regulere det. Anonymkode: 32cd5...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 7. oktober 2018 #7 Del Skrevet 7. oktober 2018 Imigran 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 7. oktober 2018 #8 Del Skrevet 7. oktober 2018 Hva mener du egentlig med at en penge holder seg på hodet til migrenen gir seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #9 Del Skrevet 7. oktober 2018 Jeg kan ikke spise eller drikke ting som inneholder aspartam. Eller drikke rødvin. Da får jeg anfall. Anonymkode: 15241...64d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stueloff Skrevet 7. oktober 2018 #10 Del Skrevet 7. oktober 2018 Jeg tok nylig en daith piercing som skal fungere som permanent akupunktur mot migrene. Jeg har ikke hatt migrene siden jeg tok den, nå har det riktignok bare vært halvannen uke, men venninnen min, som var hyppig plaget av migrene, har ikke hatt det siden hun tok piercingen i februar. Så jeg tror og håper den vil hjelpe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drakan Skrevet 7. oktober 2018 Forfatter #11 Del Skrevet 7. oktober 2018 2 timer siden, minister-mio skrev: Hva mener du egentlig med at en penge holder seg på hodet til migrenen gir seg? Lindring under anfall Plasser en penge på pannen (vil ikke holde seg i pannen utenom migrene). Faller av når smertene avtar. Hjelper som lindring for min del. Noen andre har funnet at dette fungerer også. Du har også noe som heter migrain cool (kjøpes i utlandet), som du kan bruke med lignende effekt om penge trikset ikke funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #12 Del Skrevet 7. oktober 2018 5 minutter siden, Drakan skrev: Lindring under anfall Plasser en penge på pannen (vil ikke holde seg i pannen utenom migrene). Faller av når smertene avtar. Hjelper som lindring for min del. Noen andre har funnet at dette fungerer også. Du har også noe som heter migrain cool (kjøpes i utlandet), som du kan bruke med lignende effekt om penge trikset ikke funker. Lol Anonymkode: 9af26...ea6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 7. oktober 2018 #13 Del Skrevet 7. oktober 2018 Jeg har hatt god effekt av følgende -redusere koffeininntaket, drikker kaffe kun på morgenen, eller ingenting. -lett mosjon som gåtur i frisk luft og yoga -mindre skjermtid -unngå å få lavt blodsukker, antall anfall gikk veldig ned da jeg begynte å spise et lite måltid i 21-tida (pleide ellers å nøye meg med middag i 18-19-tida) -være flink på å holde stressnivået under kontroll 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drakan Skrevet 7. oktober 2018 Forfatter #14 Del Skrevet 7. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lol Anonymkode: 9af26...ea6 Prøv det under migrene. Hjelper Jeg gjør dette ofte selv, har noen gang fått rare blikk, men det hjelper 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #15 Del Skrevet 7. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke spise eller drikke ting som inneholder aspartam. Eller drikke rødvin. Da får jeg anfall. Anonymkode: 15241...64d Jeg har samme erfaring med aspartam, og holder meg helt unna. Mitt problem er migrene med aura. Tar til meg alle tips dere dele 😊 Anonymkode: 0ebfb...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 8. oktober 2018 #16 Del Skrevet 8. oktober 2018 7 timer siden, Drakan skrev: Prøv det under migrene. Hjelper Jeg gjør dette ofte selv, har noen gang fått rare blikk, men det hjelper 😅 Mener du at pengen fester seg til hodet og så går du rundt med pengen der? Tror du på dette selv? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #17 Del Skrevet 8. oktober 2018 Jeg kuttet medikamenter. Før fikk jeg migrene sjeldent, legen anbefalte sumatriptan, da kom anfallene hyppigere og hyppigere så jegsluttet å ta dem. Nå er jeg tilbake på 2-3 x per år. Utover det har jeg ikke funnet noe som virker annet enn stresse ned og nok søvn. Anonymkode: 4c6e8...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drakan Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter #18 Del Skrevet 8. oktober 2018 2 timer siden, minister-mio skrev: Mener du at pengen fester seg til hodet og så går du rundt med pengen der? Tror du på dette selv? Åpenbart Funker noe, så funker det. Er ikke være en at du tar en penge i panna under anfall. Om det ikke funker for deg så funker det ikke for deg. Gir lignende lindring som migra cool Om du har feber lignende migrene til tider er det å anbefale ^_^ Koster ingenting med en penge i panna ^_^ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drakan Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter #19 Del Skrevet 8. oktober 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kuttet medikamenter. Før fikk jeg migrene sjeldent, legen anbefalte sumatriptan, da kom anfallene hyppigere og hyppigere så jegsluttet å ta dem. Nå er jeg tilbake på 2-3 x per år. Utover det har jeg ikke funnet noe som virker annet enn stresse ned og nok søvn. Anonymkode: 4c6e8...ae8 Har du prøvd andre preventive medisiner? Hadde dårlig effekt med et par før jeg fant en som fungerte som preventiv Den jeg bruker heter Candesartan Krka 8mg, vet ikke om du har prøvd den, men er lurt å prøve litt forskjellige. Var igjennom 3 andre før den. Noen gjorde at jeg konstant holdt på å spy, andre ga meg konstant migrene. Vil si at rundt 2-4 uker er perioden du trenger for å se om medisiner funker eller gir dårlige bivirkninger. Jeg ga også opp medisiner en periode, men hverdagen ble mye bedre når jeg fant medisin som hadde litt effekt. ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 8. oktober 2018 #20 Del Skrevet 8. oktober 2018 8 timer siden, Drakan skrev: Åpenbart Funker noe, så funker det. Er ikke være en at du tar en penge i panna under anfall. Om det ikke funker for deg så funker det ikke for deg. Gir lignende lindring som migra cool Om du har feber lignende migrene til tider er det å anbefale ^_^ Koster ingenting med en penge i panna ^_^ Teiper du fast pengen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå