AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #1 Skrevet 5. oktober 2018 Ser med blide øyne på en trend hos barnehagestyrere til å nekte uvaksinerte barn adgang. Mange vil argumentere for at det er diskriminering, men det er det ikke. Fordi: å unnlate å vaksinere kan føre til at andre barn blir smittet. Som mitt eget hjertesyke barn, som det kan få katastrofale følger for. og: fordi det forhindrer en fremvekst av tidligere utryddete sykdommer. til dere som mener det er et personlig valg; nei, det er ikke det. Et personlig valg er bare personlig om det ikke påvirker andre negativt. Da er det et offentlig anliggende. Hurra for kloke fornuftige styrere som rydder opp der staten svikter med manglende direktiver. JA til påbudt vaksinering. Anonymkode: 3b7d8...f7b 33
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #2 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg er veldig glad iallefall. Min kan ikke vaksineres...Så han kan heller ikke i barnehagen pga de uvaksinerte barna... Anonymkode: 60c76...846 10
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #3 Skrevet 5. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad iallefall. Min kan ikke vaksineres...Så han kan heller ikke i barnehagen pga de uvaksinerte barna... Anonymkode: 60c76...846 Hvorfor kan han ikke vaksineres? Anonymkode: 3b7d8...f7b 1
Duff Skrevet 5. oktober 2018 #4 Skrevet 5. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad iallefall. Min kan ikke vaksineres...Så han kan heller ikke i barnehagen pga de uvaksinerte barna... Anonymkode: 60c76...846 Nettopp på grunn av barn som ditt heier jeg på barnehager som tør stille krav til vaksinering. 13
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #5 Skrevet 5. oktober 2018 Håper flere følger etter. Anonymkode: 69e73...ff2 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #7 Skrevet 5. oktober 2018 Ja, det er jeg glad for. Før barnet mitt fikk MMR-vaksinen var jeg redd for at andre barn i barnehagen skulle ta med seg sykdom (f.eks. meslinger) og smitte barnet mitt. Mener også det er viktig at vi som befolkning opprettholder en viss immunitet, og at vi har et kollektivt ansvar for å bidra til å utrydde sykdommer (ved å vaksinere oss). Anonymkode: 115bf...cb7 8
Hulderen Skrevet 5. oktober 2018 #8 Skrevet 5. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad iallefall. Min kan ikke vaksineres...Så han kan heller ikke i barnehagen pga de uvaksinerte barna... Anonymkode: 60c76...846 Men nå kan han jo ikke i barnehage uansett, siden han ikke er vaksnert. 3
minister-mio Skrevet 5. oktober 2018 #9 Skrevet 5. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad iallefall. Min kan ikke vaksineres...Så han kan heller ikke i barnehagen pga de uvaksinerte barna... Anonymkode: 60c76...846 9 minutter siden, Duff skrev: Nettopp på grunn av barn som ditt heier jeg på barnehager som tør stille krav til vaksinering. Dette barnet vil da nektes barnehage..? 2
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 5. oktober 2018 #10 Skrevet 5. oktober 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
MissPierce Skrevet 5. oktober 2018 #11 Skrevet 5. oktober 2018 4 minutter siden, Hulderen skrev: Men nå kan han jo ikke i barnehage uansett, siden han ikke er vaksnert. Styrer sier jo at de har barn som pga sykdom ikke er vaksinert. Disse barna vil da være velkommen i bhg. Det er barn som kan vaksineres, men hvor foreldrene er vaksine motstandere som ikke får begynne. 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #12 Skrevet 5. oktober 2018 Er sykt glad for det. Håper at dette får folk til å vaksinere barna sine. Fatter ikke at de tør å la være. Anonymkode: 859bf...c8e 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #14 Skrevet 5. oktober 2018 8 minutter siden, Hulderen said: Men nå kan han jo ikke i barnehage uansett, siden han ikke er vaksnert. Syke barn er unntaket Anonymkode: a30b3...216 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #15 Skrevet 5. oktober 2018 Er jo bare en bhg som har begynt med dette? men enig i at det er et flott tiltak, så for vi bare vente og se om flere følger etter. Anonymkode: aceba...1db 1
Gjest Lily_88 Skrevet 5. oktober 2018 #16 Skrevet 5. oktober 2018 Hurra! Synes det er bra gjort at noen tør å sette ned foten, og unngå at vi havner i steinalderen igjen, i hht helse. Jeg har en kompis som er kreftoverlevende. Han gjennomgikk stamcellebehandling, og kroppen hans fikk jammen kjørt seg. Men han er frisk nå, i full jobb igjen, og klarer endelig 2 år etterpå, å leve som før (lette fjellturer, kajakk,skiturer). Men han var helt avhengig av at folk var vaksinert! Han brukte maske og hansker når hans imunforsvar var borte, og holdt seg unna større folkemengder inntil han ble re-vaksinert. Og vi har en stor andel innvandrere som ikke har vaksinert seg, og det er faen meg et stort problem! Barnevaksineringsprogrammet har jo fungert, men når det ikke er krav om å vaksinere våre nye borgere, så går vi tilbake til steinalderen 😣 Hører kun rykter om at tuberkulose er på fremmarsj i Sverige, men det skummelt nok med sånne rykter 😶 Skal helsebudsjettet i Norge tæres enda mer når utryddete sykdommer i Norge kommer tilbake? 😶
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #17 Skrevet 5. oktober 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser med blide øyne på en trend hos barnehagestyrere til å nekte uvaksinerte barn adgang. Mange vil argumentere for at det er diskriminering, men det er det ikke. Fordi: å unnlate å vaksinere kan føre til at andre barn blir smittet. Som mitt eget hjertesyke barn, som det kan få katastrofale følger for. og: fordi det forhindrer en fremvekst av tidligere utryddete sykdommer. til dere som mener det er et personlig valg; nei, det er ikke det. Et personlig valg er bare personlig om det ikke påvirker andre negativt. Da er det et offentlig anliggende. Hurra for kloke fornuftige styrere som rydder opp der staten svikter med manglende direktiver. JA til påbudt vaksinering. Anonymkode: 3b7d8...f7b Hvor ser du at det nå er opp til barnehagestyrerne om uvaksinerte barn skal få opptak i bhg? Link. Normalt sett så er det eier, altså private eller kommunene, av bhg som beatemmer hvilke regler som gjelder. Skal styrerne nå begynne å bestemme om uvaksinerte barn skal få gå i bhg eller ikke, så blir ansvar pålagt dem som de verksen skal eller kan ha. I utgangspunktet er det til alles beste at alle barn følger barnevaksinasjonsprogrammet, men det finnes mer enn en god grunn til at ikke alle barn kan følge normalt vaksinasjonsprogram. Skal d disse barna ekskluderes fra bhg? Hvordan siler man ut hvem som da ikke får være i bhg og hvem som får være der? Et lite eksempel, ekstremt premature barn, barn født før uke 30, som vi har, følger ikke barnevaksinasjonsprogrammet. Skal også disse ekskluderes fra en bhg plass de og gjerne foreldrene trenger mer enn foreldre med barn født til termin? Hvordan skal man løse problemstilling med foreldre som av overbevisning ikke gir barna sine meslingevaksine i frykt for autisme? Skal disse da kunne skaffe seg en legeerklæring på sin overbevisning eller angst for å kunne sende sine barn i bhg? Som sagt, jeg savner link til ts sin påstand, og jeg savner diskusjon rundt ulike løsninger der barnevaksinasjonsprogrammet ikke kan følges til normert tid. Er påstanden kanskje noe som ts er alene om? Anonymkode: c1c95...106 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #18 Skrevet 5. oktober 2018 12 minutter siden, MissPierce skrev: Styrer sier jo at de har barn som pga sykdom ikke er vaksinert. Disse barna vil da være velkommen i bhg. Dette forstod jeg ikke helt? Anonymkode: 2c9bc...2eb
Gjest catalula Skrevet 5. oktober 2018 #19 Skrevet 5. oktober 2018 Synes helsestasjonen skal kunne sende en bekymringsmelding om foreldre ikke vaksinerer ungene sine. Det er tydelig virkelighetsfjerne voksne som ikke tror på vitenskap. Det er skremmende. I tillegg står barna i fare for da å bli utestengt fra viktig sosialisering før skolestart. Ikke bra..
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #20 Skrevet 5. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo bare en bhg som har begynt med dette? men enig i at det er et flott tiltak, så for vi bare vente og se om flere følger etter. Anonymkode: aceba...1db Det er flere som har fulgt etter. Var på nyhetene i dag Anonymkode: 3b7d8...f7b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå