AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #1 Skrevet 5. oktober 2018 Vi har fått muligheten til å pusse opp et gammelt hus i nærheten av skole og barnehage, det passer oss utmerket, men det er en nabo som jeg er veldig usikker på. Hun ble tatt for å stjele forskjellige plasser og hun er generelt kjent for å være en kjeltring. Hun har ikke noe problem med å ødelegge for andre så lenge det er til hennes fordel. Jeg tør ikke si nøyaktig hva dette handler om, men hun har ett barn som samme alder som ett av mine. Og selv om hun blir ikke nærmeste nabo, så er jeg likevel redd for at hun kan finne på å ødelgge for oss en dag. Det har vært mye diskusjoner her i huset om dette her. Skal i flytte eller ikke. Samboeren min nekter å godta at grunnen til at jeg er usikker er denne naboen. Han mener jeg bør drite i henne. Jeg er fortsatt usikker og må faktisk spørre dere her nå. Hva gjør jeg? Jeg kjenner henne litt fra før altså og vi hilser på hverandre, men jeg sliter med tanker om hva som er lurt og ikke lurt å gjøre. I sommer hadde en annen nabo der besøk av en familie med småbarn. Da fikk de lov å leke i lag med denne naboen sitt barn. Det endte med ett par leker som ble ødelagt, og moren til den minste ungen var der ute med dem da hun så at barnet til denne naboen ødelagte lekene sine selv, men da selve naboen kom ut nektet hun å godta at dette var sant og forventet at denne familien skulle kjøpe nye leker til barnet sitt, selv om det ble sagt klart i fra om hva som var skjedd. Så dette er bare en liten eksempel på hvordan denne naboen kan være. Hva ville dere gjort? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: eb038...3e8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #2 Skrevet 5. oktober 2018 Ble kanskje litt rotete skrevet og det ble vist noen skrivefeil også, men men Anonymkode: eb038...3e8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #3 Skrevet 5. oktober 2018 Flytt inn og selg igjen dersom naboen viser seg å plage dere så mye at dere ikke ønsker å bo der mer ? Jeg syntes det er litt spesielt å la være å flytte fordi du tror naboen kan bli et problem. Anonymkode: aea54...e77 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #4 Skrevet 5. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flytt inn og selg igjen dersom naboen viser seg å plage dere så mye at dere ikke ønsker å bo der mer ? Jeg syntes det er litt spesielt å la være å flytte fordi du tror naboen kan bli et problem. Anonymkode: aea54...e77 Jeg tar jo mine forholdsregler, orker ikke bo en plass hvor man blir uvenn med naboene og mye styr. Orker bare ikke. Men jeg skal vurdere dette på nytt. Har egentlig sagt til samboeren at vi må lete etter noe annet. Anonymkode: eb038...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #5 Skrevet 5. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar jo mine forholdsregler, orker ikke bo en plass hvor man blir uvenn med naboene og mye styr. Orker bare ikke. Men jeg skal vurdere dette på nytt. Har egentlig sagt til samboeren at vi må lete etter noe annet. Anonymkode: eb038...3e8 Ikke undervurder magefølelsen. Du har sett hvor fort det kan bli ugreie situasjoner. Barn på samme alder som er i lag, gir stor sjans for uenighet mellom mor og dere. På grunnlag av det du har sett og hørt. Er ikke værre enn å måtte kutte total kontakt, om det oppstår urimelige situasjoner. Så det du må ta stilling til, er om det skulle skje, får dere da fred fra henne? Eller vil hun og hennes ikke greie å holde seg unna med kvalme, og stikke kjepper i deres hjul? Hvis du tror hun vil lage ugreier for dere, selv om dere kutter kontakt, ville jeg latt være å flytte dit. Det er utfordring for alle å flytte. Og blir det ustemning slik du skisserer at fort kan skje, er det lettere sagt enn gjort å da flytte. Vil ende i ustemning med hele familien, og sikkert uendelige diskusjoner mellom deg og mannen. Føler det blir slik du har skrevet. Og da føler du situasjonen tungt og det vil tære på deg, mens mannen vil hakke på deg fordi du ikke klarer å heve deg over situasjonen og blåse i denne naboen. Unner deg det ikke. Bare se nå, før det hele har startet. Dere er uenige nå, og han ville ikke gått med på flytting igjen pga naboen, selv om du skulle ønske det. Råder deg til å følge din indre følelse, og for både egen skyld, forholdet og dere alle. Høres lurt ut å stå ved det du allerede har sagt til samboeren din, at dere må lete etter noe annet. Anonymkode: 56e25...e1d 10
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #6 Skrevet 5. oktober 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke undervurder magefølelsen. Du har sett hvor fort det kan bli ugreie situasjoner. Barn på samme alder som er i lag, gir stor sjans for uenighet mellom mor og dere. På grunnlag av det du har sett og hørt. Er ikke værre enn å måtte kutte total kontakt, om det oppstår urimelige situasjoner. Så det du må ta stilling til, er om det skulle skje, får dere da fred fra henne? Eller vil hun og hennes ikke greie å holde seg unna med kvalme, og stikke kjepper i deres hjul? Hvis du tror hun vil lage ugreier for dere, selv om dere kutter kontakt, ville jeg latt være å flytte dit. Det er utfordring for alle å flytte. Og blir det ustemning slik du skisserer at fort kan skje, er det lettere sagt enn gjort å da flytte. Vil ende i ustemning med hele familien, og sikkert uendelige diskusjoner mellom deg og mannen. Føler det blir slik du har skrevet. Og da føler du situasjonen tungt og det vil tære på deg, mens mannen vil hakke på deg fordi du ikke klarer å heve deg over situasjonen og blåse i denne naboen. Unner deg det ikke. Bare se nå, før det hele har startet. Dere er uenige nå, og han ville ikke gått med på flytting igjen pga naboen, selv om du skulle ønske det. Råder deg til å følge din indre følelse, og for både egen skyld, forholdet og dere alle. Høres lurt ut å stå ved det du allerede har sagt til samboeren din, at dere må lete etter noe annet. Anonymkode: 56e25...e1d Ja men samtidig tenker jeg at det er dumt å la denne fine muligheten gå i fra oss pga det «kanskje» kan bli slik. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har spurt samboeren om han er med på å flytte dersom det skulle bli problemer, ja, sa han. Så da må vi vel bare ta sjansen? Anonymkode: eb038...3e8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #7 Skrevet 5. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men samtidig tenker jeg at det er dumt å la denne fine muligheten gå i fra oss pga det «kanskje» kan bli slik. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har spurt samboeren om han er med på å flytte dersom det skulle bli problemer, ja, sa han. Så da må vi vel bare ta sjansen? Anonymkode: eb038...3e8 Så lenge dere er enige, kjør på! Jeg tror om problemet oppstår, vil ikke han være villig til å flytte. Lag en skriftlig avtale, om flytting ved evt naboproblem. Anonymkode: 56e25...e1d 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge dere er enige, kjør på! Jeg tror om problemet oppstår, vil ikke han være villig til å flytte. Lag en skriftlig avtale, om flytting ved evt naboproblem. Anonymkode: 56e25...e1d Han sier han er med på å flytte vekk dersom det oppstår problemmer, men han er veldig overbevist om at det ikke blir noen. Så jeg får bare stole på han da... Anonymkode: eb038...3e8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #10 Skrevet 6. oktober 2018 20 minutter siden, xfs367 skrev: Videoovervåkning. Problem løst. Det er vel ikke lov? Anonymkode: eb038...3e8
Gjest xfs367 Skrevet 6. oktober 2018 #11 Skrevet 6. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Det er vel ikke lov? Anonymkode: eb038...3e8 https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/ Quote En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom. (...) Privatpersoner kan heller ikke overvåke andres private sfære slik som leieboere og deres besøkende. Dersom det bor flere i huset, eller det er noen som har ditt hjem som arbeidsplass, må de selvsagt informeres om overvåkingen.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #12 Skrevet 6. oktober 2018 2 minutter siden, xfs367 skrev: https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/ 👍 Anonymkode: eb038...3e8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #13 Skrevet 6. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Han sier han er med på å flytte vekk dersom det oppstår problemmer, men han er veldig overbevist om at det ikke blir noen. Så jeg får bare stole på han da... Anonymkode: eb038...3e8 Nettopp. Han sier han er villig til å flytte dersom der oppstår problemer, samtidig som han er overbevist om at det ikke blir noen. Noe sier meg at han ikke er villig til å flytte dersom det blir trøbbel med naboen. Derfor anbefaler jeg skriftlig avtale mellom dere. Din følelse er annen enn hans. Du sier at da får du vel bare stole på han da. Bare til ettertanke: Hva syns du gjør hans følelser mer verdt enn dine? Anonymkode: 56e25...e1d 2
Kitcat Skrevet 6. oktober 2018 #14 Skrevet 6. oktober 2018 Hvis det er nabo med felles gjerdelinje eller vegg-i-vegg skjønner jeg godt at du er skeptisk til at det kan bli problem dersom personen er kjent for å skape konflikter. Særlig når dere har barn som er like gamle. Er det mer snakk om en person i nabolaget/nærheten bør det gå an å holde en viss avstand til vedkommende. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #15 Skrevet 7. oktober 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Han sier han er villig til å flytte dersom der oppstår problemer, samtidig som han er overbevist om at det ikke blir noen. Noe sier meg at han ikke er villig til å flytte dersom det blir trøbbel med naboen. Derfor anbefaler jeg skriftlig avtale mellom dere. Din følelse er annen enn hans. Du sier at da får du vel bare stole på han da. Bare til ettertanke: Hva syns du gjør hans følelser mer verdt enn dine? Anonymkode: 56e25...e1d Det er jo heller ikke sikkert at han godtar det om TS får problemer, kanskje naboens oppførsel ikke påvirker han, bare TS. Da er det ikke så usannsynlig at han vil be TS om å jobbe med seg selv, «jeg og barna trives jo godt, vi har jobbet hardt for å få det fint her, dårlig gjort å be om at vi skal flytte bare fordi du ikke liker naboen». Anonymkode: bb124...d46
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #16 Skrevet 7. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo heller ikke sikkert at han godtar det om TS får problemer, kanskje naboens oppførsel ikke påvirker han, bare TS. Da er det ikke så usannsynlig at han vil be TS om å jobbe med seg selv, «jeg og barna trives jo godt, vi har jobbet hardt for å få det fint her, dårlig gjort å be om at vi skal flytte bare fordi du ikke liker naboen». Anonymkode: bb124...d46 Ja noe sånt tror jeg skjer. Anonymkode: 56e25...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #17 Skrevet 7. oktober 2018 På 5.10.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev: Jeg tar jo mine forholdsregler, orker ikke bo en plass hvor man blir uvenn med naboene og mye styr. Orker bare ikke. Men jeg skal vurdere dette på nytt. Har egentlig sagt til samboeren at vi må lete etter noe annet. Anonymkode: eb038...3e8 Folk plager deg ikke om du ikke på en eller annen måte. Det er tilfelle i ihvertfall 99% av tilfellene. De fleste kan nemlig stoppes, og holdes på avstand, og da bare lærer du deg å opptre høflig og smått vennlig i små doser uten å hverken fortelle noe privat eller være for hjertelig. Om du ikke er den typen, så spill den rollen ovenfor henne. Da blir hun mye mer skeptisk til å oppføre seg urimelig. Gjør hun det, så kutt all kontakt. Så da gjenstår problemet med barna om de blir venner. Rådet mitt er å la de leke, men hvis det blir trøbbel fra moren, så led barnet ditt mot andre venner. Fungererer vennskapet deres, så hold de mest mulig i ditt synsfelt og nærområde. Syns det er veldig dumt å la et drømmehus glippe på grunn av ei smule bråkebøtte. Nå vet jeg at veldig psykisk ustabile mennesker kan forårsake mye bråk om de vil ha det, men nå svarer jeg ut fra at jeg tipper at hun bare er et lite irriterende objekt du kan holde i sjakk. Anonymkode: e695e...b84
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #18 Skrevet 7. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk plager deg ikke om du ikke på en eller annen måte. Det er tilfelle i ihvertfall 99% av tilfellene. De fleste kan nemlig stoppes, og holdes på avstand, og da bare lærer du deg å opptre høflig og smått vennlig i små doser uten å hverken fortelle noe privat eller være for hjertelig. Om du ikke er den typen, så spill den rollen ovenfor henne. Da blir hun mye mer skeptisk til å oppføre seg urimelig. Gjør hun det, så kutt all kontakt. Så da gjenstår problemet med barna om de blir venner. Rådet mitt er å la de leke, men hvis det blir trøbbel fra moren, så led barnet ditt mot andre venner. Fungererer vennskapet deres, så hold de mest mulig i ditt synsfelt og nærområde. Syns det er veldig dumt å la et drømmehus glippe på grunn av ei smule bråkebøtte. Nå vet jeg at veldig psykisk ustabile mennesker kan forårsake mye bråk om de vil ha det, men nå svarer jeg ut fra at jeg tipper at hun bare er et lite irriterende objekt du kan holde i sjakk. Anonymkode: e695e...b84 Folk plager deg ikke om du ikke på en eller annen måte tillater det... Skulle det stå i første setning. Anonymkode: e695e...b84
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #19 Skrevet 7. oktober 2018 Enig i at naboer har mye å si. Men en slik nabodame du beskriver hadde ikke skremt meg så veldig. «Alle» vet vel hvordan hun er, og tar vel dermed det hun sier med en klype salt? Må innrømme at jeg så for meg noe langt verre som pedofile overgripere, voldtekstsmenn, rasister, konemishandlere, drapsmenn, incestdømte osv. Anonymkode: 9199e...232 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #20 Skrevet 8. oktober 2018 Ts her. Hun blir en nabo, men ikke nærmeste nabo. Hele samboerens familie sier til meg at jeg burde drite i denne damen og ikke la dette skremme meg, så muligens jeg overdriver og lager problemer ut av ingenting. Men må virkelig tenke meg godt om. Men blir uansett ikke lett. Føler jeg ødelgger «for alle» dersom jeg ikke blir med på flytting. Barna trives der og det er fine muligheter. Men indre følelse sier at det er ikke helt rett. Mulig jeg er bare redd for forandringer, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Føler nesten jeg MÅ være med å flytte dit. Føler jeg svikter mannen min om jeg nekter, den følelsen orker jeg ikke ha heller. Anonymkode: eb038...3e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå