Gå til innhold

Bygge ut 2.etasje eller bygge på loft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig flyttet inn i en enebolig som er på ca. 130 kvm. Huset har 3 soverom, to bad, romslig stue, kjøkken og gang. Men savner en loftsstue hvor barna kan være litt for seg selv sammen med venner etter som de blir litt eldre. De er nå 7 og 10.

I 2.etasje er det også en bod, som vi for så vidt ikke trenger siden vi har en garasje med egen bod. Det jeg har begynt å tenke på er om det vil være letteste og billigst å eventuelt bygge ut denne boden i 2.etasje til en lofsttue? Da trengs det ingen ekstra trapp, og kan rive ned dør og den ene veggen mot trapp, og da bygge ut rommet slik at det blir normal takhøyde i hele rommet og utvide det.

Tenker på noe sånt som dette: Relatert bilde

Alternativt har jeg tenkt på å forlenge/sette inn ekstra trapp, og lage et slags loftrom i en 3.etasje - men dette vil sikkert bli mer komplisert, og dyrere, siden huset er på 2.etasjer uten noe ordentlig loft (er en loftsluke, og evt et kryploft bare).

Er det noen som har erfaring med alternativ 2, og er det en langtekkelig prosess med søking etc., eller trenger jeg ikke det om jeg holder meg langt under 50kvm?

Anonymkode: 096e2...f22

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nylig flyttet inn i en enebolig som er på ca. 130 kvm. Huset har 3 soverom, to bad, romslig stue, kjøkken og gang. Men savner en loftsstue hvor barna kan være litt for seg selv sammen med venner etter som de blir litt eldre. De er nå 7 og 10.

I 2.etasje er det også en bod, som vi for så vidt ikke trenger siden vi har en garasje med egen bod. Det jeg har begynt å tenke på er om det vil være letteste og billigst å eventuelt bygge ut denne boden i 2.etasje til en lofsttue? Da trengs det ingen ekstra trapp, og kan rive ned dør og den ene veggen mot trapp, og da bygge ut rommet slik at det blir normal takhøyde i hele rommet og utvide det.

Tenker på noe sånt som dette: Relatert bilde

Alternativt har jeg tenkt på å forlenge/sette inn ekstra trapp, og lage et slags loftrom i en 3.etasje - men dette vil sikkert bli mer komplisert, og dyrere, siden huset er på 2.etasjer uten noe ordentlig loft (er en loftsluke, og evt et kryploft bare).

Er det noen som har erfaring med alternativ 2, og er det en langtekkelig prosess med søking etc., eller trenger jeg ikke det om jeg holder meg langt under 50kvm?

Erfaring med det første alternativet skulle det egentlig stå.

Skrevet

Klarer ikke helt å bli klok på om du har et loftshus eller et halvannen etasjes hus? Altså 2 etasjer der 2.etasje har full takhøyde eller 1,5 etasje der 2.etasje har skråtak?

Anonymkode: b5b18...088

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke helt å bli klok på om du har et loftshus eller et halvannen etasjes hus? Altså 2 etasjer der 2.etasje har full takhøyde eller 1,5 etasje der 2.etasje har skråtak?

Ok, det er et hus med 2.etasjer - men 2.etasje har skråtak på sidene  -så kanskje da 1.5 etasjes hus?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det er et hus med 2.etasjer - men 2.etasje har skråtak på sidene  -så kanskje da 1.5 etasjes hus?

Stemmer at det da er et 1,5 etg hus.

Det vil da si at du ikke har plass nok på kaldloftet til å innrede dette, og dersom du skal ha noe i en 3.etasje må taksperrene av, nye yttervegger i 2. etasje bygges og nye taksperrer evt de gamle settes på igjen. Da får du et hus på 2,5 etasje. Som du sikkert forstår vil dette bli en dyr løsning. Det er ikke sikkert kommunen ville godtatt en slik løsning heller, kommer an på hvilken mønehøyde som er oppgitt til maks i reguleringsplanen.

Og bygge et takopplett (slik du viser på bilde) eller en ark er forholdsvis enkle endringer, men en del kostnader må allikevel påberegnes.

Begge alternativene krever søknad til kommunen da det er fasade endring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...