AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #1 Skrevet 5. oktober 2018 Enda en gang har jeg rotet meg opp i ett leieforhold hvor alt har gått rett vest. Er så frustrert nå! Skal prøve å gjøre dette oversiktlig. Kort historie: depositumet ble satt på utleiers private konto, vi får ikke strømregningen og venter nå en gigantisk strømregning siden det samler seg opp, det er fukt og mugg, innsekter som skjeggkre bor her også, elendig ventilasjon, vi får ikke husleiekontrakt og mannen har fått forverret sin astma og er nå konstant allergisk og tett. fått sterke medisiner. Barna begynner også å få tung pust. Vi flyttet inn for to år siden. Vi har kun en muntlig avtale. Og betalte ett depositum på 1 månedsleie pluss husleie den første måneden. Depositumet ble betalt til en av de daværende utleierenes private kontoer. Denne personen er nå skilt fra vår nåværede utleier, og vil ikke ha noe med saken å gjøre. Etter som tiden går, betaler vi strøm og nettleie til utleier. Vi har egen strømteller. Vi betaler mellom 3500 og 4800 hver 3. måned (ca 50 kvm, to knøttsmå soverom, stue med kjøkken, vi har tørketrommel, varmekabler i alle gulv, men kun en liten varmeovn på om vinteren) Det jeg stusser på er at utleieren sier at han har en veldig komplisert kalkyle som han bruker for å beregne strøm+nettleie som vi skal betale. Vi har aldri fått se noen faktura eller regnestykke men får en sms med beløpet som vi skal betale etter at vi sender inn bilde av strømtelleren. Det har vi alltid betalt i tide. I januar i år sendte vi bilde av strømtelleren, men har ikke fått noe beløp som vi skal betale. Vi sendte ett nytt bilde i mars, men får heller ikke noe beløp som skal betales. I stedet sender han oss plutselig i Juni en faktura på 3500 fra Get for internett og TV som han spør om vi kan betale som strøm. Den betalte jeg. Her vet jeg vi har vært for dårlige på å purre han for å gi oss regningen. Vi burde kanskje ha sendt han en ordentlig streng forespørsel? ...desverre gjorde vi ikke det men sendte bare bilder av måleren som avtalt. Det har også utviklet seg mugg. Vi har sendt bilder og han har kommet og sett på det. Men han gjør ingenting med det. Han sier at det messt sannsynlig er fukt fra badet i etasjen over. Det er også skjeggkre i leiligheten noe som gir meg helt fnatt. Det er så ekkelt! De er store, over alt og har vært her siden før vi flyttet inn. Jeg snakket med han om det, fordi han trodde det var sølvkre. Han har muntlig bekreftet at det er fukt i leiligheten uten å foreta seg noenting. Ett av mine personlige problemer med fyren er at han virker til å leve i en drømmeverden hvor han ikke forholder seg til det som ikke passer han. Når vi snakker om skadedyrene, så sier jeg at: de trives jo best der det er fukt, også sier han "ja, men det er jo fukt der nede" også går han bare. Han er helt laidback til absolutt alt, så utrolig tafatt, at jeg er nødt til å mase og purre og jeg hater virkelig å referere til lover og være så firkantet når den andre er totalt laidback... Det har jeg virkelig lært av nå. Jeg burde vel heller bli den som sender frankert konvolutt med forespørsel om utbedring innen 14 dager. Vi har flere ganger etterspurt en husleiekontrakt fordi vi har trengt den som dokumentasjon til NAV og husbanken. (Vi har søkt om bl. annet startlån) han sier at han skal fikse det... men så hører vi ikke noe mer. Nå har vi ventet siden mai og enda har vi ikke fått noen kontrakt. Nå har det gått så langt at mannen min har fått skikkelig astma og allergi. Han blir helt tett med en gang han kommer hjem og er bedre når han ikke er her. Han må gå på sterke medisiner. Jeg får vondt av han når han sover fordi han ikke får puste. Luften her inne er så tett at jeg lufter flere (7-8 ganger med sjokklufting) ganger om dagen, mannen klager på at det blir kaldt fordi jeg alltid lufter. Men 30 minutter etter at jeg lukker vinduene så føles det innestengt. Før besøk må jeg sette vinduer og dører på vidt gap for å unngå tungt luft.. flaut å bo sånn. vi bor i en kjellerleilighet uten lufteluker. Det er en kjøkkenvifte, baderomsvifte og utrekk på vaskerommet. Kjøkken- og baderomsviften bråker så mye at vi bare orker å ha de på når vi lager mat og når vi bader/dusjer, og etter illeluktende dobesøk. Vi har varmepumpen i leiligheten og motorrommet bråker noe djevelsk. Vi har i september valgt å "bo inn depositumet", fordi det gikk opp for oss at pengene ikke var satt inn på noen depositumskonto og at de var på den forrige kona til utleierens konto. Liten sannsynlighet for at vi kom til å se de pengene igjen. Huseieren ble kjempesint fordi han ikke visste/hadde glemt at vi hadde betalt depositum og krevde dokumentasjon fra oss på alle innbetalinger. Dokumentasjonen har vi på det rene. Barna begynner å pese litt når de sover og nå har vi bestemt oss for at nok er nok. Utleieren vil tydligvis ikke gjøre noenting med problemet. Vi vil ut på dagen! Har funnet en leilighet som vi kan flytte inn i neste uke. Har vi rett til å flytte på dagen? Alt har vært så utrolig slapt, og vi er nå så lei av at han ikke tar noen ting seriøst. Glemmer/ikke vet at vi hadde betalt depositum? Husker ikke datoen vi flytter inn? Anonymkode: 33c02...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #2 Skrevet 5. oktober 2018 Ville bare flyttet på dagen. Anonymkode: 9a741...612 14
Doroline Skrevet 5. oktober 2018 #3 Skrevet 5. oktober 2018 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville bare flyttet på dagen. Anonymkode: 9a741...612 Ja, det ville jeg også gjort. Endret 5. oktober 2018 av Doroline 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #4 Skrevet 5. oktober 2018 Det planlegger vi også å gjøre. Tar om så saken til retten dersom noen med kunnskap om jus mener vi har vårt på det rene.. Men tror dere at vi har lov til å flytte? Vi betaler leien den 09. i måneden, altså 9 dager etter at måneden har startet. Vi får nøklene til det nye stedet den 15. oktober dersom vi takker ja. Ville dere betalt for hele oktober og betalt all strømmen han kommer til å kreve? Kan vi kreve redusert husleie for oktober? Det er en enorm jobb å ikke få med oss skjeggkreene til den nye leiligheten. Jeg mener, støvsuge absolutt alt i alle kriker og kroker. Helst kaste sofa og seng og vaske alt på 60 grader. Egentlig bør vi fryse hele innboet. Hvilke rettigheter har vi? Anonymkode: 33c02...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #5 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg har gått fra å ønske å gjøre opp for meg på alle mulige måter, bare jeg slipper å leve med dyrene og muggen, til å ønske å betale han minst mulig. Han har virkelig vært ufin i det siste, og han later som at han ikke visste at det "var så ille". Han sier han ikke visste at vi hadde betalt depositum. Han virker veldig sleip når han lyver meg rett opp i ansiktet. Anonymkode: 33c02...17c 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #6 Skrevet 5. oktober 2018 Dere har ingen avtale. Gjør hva du vil. Anonymkode: 72640...e90 14
Sitronterte Skrevet 5. oktober 2018 #7 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg var i en situasjon for et par år siden. Vi flyttet så og si på dagen. Det ordnet seg. Ville gjort det samme om jeg var i din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #8 Skrevet 5. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har ingen avtale. Gjør hva du vil. Anonymkode: 72640...e90 2 minutter siden, Sitronterte skrev: Jeg var i en situasjon for et par år siden. Vi flyttet så og si på dagen. Det ordnet seg. Ville gjort det samme om jeg var i din situasjon. Hva med husleien som skal betales i oktober og den gjenværende strømregningen? Anonymkode: 33c02...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #9 Skrevet 5. oktober 2018 Så lenge dere ikke har skrevet under på noen papirer, er det juridisk sett ikke en avtale. Så du kan gjøre hva du vil. Kom dere ut derfra.. Dere har jo valgt å bo i dette i 2 år, så å gå til retten NÅ virker egentlig litt dumt og for sent. Anonymkode: 25cb9...34f 3
Sitronterte Skrevet 5. oktober 2018 #10 Skrevet 5. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med husleien som skal betales i oktober og den gjenværende strømregningen? Anonymkode: 33c02...17c Veldig vanskelig. Jeg hadde kontrakt som gikk ut ca 6 mnd etter jeg fant ut det var uutholdelig å bo der. Men de faktisk fikk noen til å leie mnd etter jeg flyttet ca. Jeg betalte for den mnd som leiligheten sto tom. Det måtte jeg.
Doroline Skrevet 5. oktober 2018 #11 Skrevet 5. oktober 2018 (endret) Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Endret 5. oktober 2018 av Doroline 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #12 Skrevet 5. oktober 2018 Dersom det ikke er en skriftlig kontrakt, så forholder man seg til husleieloven, 3 måneders oppsigelse. Har man betalt i to år, så har man også akseptert ett leieforhold. For å kunne holde igjen leie skal huseier ha fått rimelig tid på å utbedre feil, og dette er like mye opp til dere å bevise at dere har varslet i rimelig tid om feil. Det jeg stusser over er at dere har valgt bli boende i en bolig som tydeligvis går ut over helsen deres i to år, med barn, uten å sette ned foten. Du sier dere har etterspurt kontrakt flere ganger, og har ventet siden mai, det vil si at dere godtok helt fint å bo i halvannet år før dere begynte etterspørre kontrakt? Anonymkode: 174bf...8e9 15
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #13 Skrevet 5. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enda en gang har jeg rotet meg opp i ett leieforhold hvor alt har gått rett vest. Er så frustrert nå! Skal prøve å gjøre dette oversiktlig. Kort historie: depositumet ble satt på utleiers private konto, vi får ikke strømregningen og venter nå en gigantisk strømregning siden det samler seg opp, det er fukt og mugg, innsekter som skjeggkre bor her også, elendig ventilasjon, vi får ikke husleiekontrakt og mannen har fått forverret sin astma og er nå konstant allergisk og tett. fått sterke medisiner. Barna begynner også å få tung pust. Vi flyttet inn for to år siden. Vi har kun en muntlig avtale. Og betalte ett depositum på 1 månedsleie pluss husleie den første måneden. Depositumet ble betalt til en av de daværende utleierenes private kontoer. Denne personen er nå skilt fra vår nåværede utleier, og vil ikke ha noe med saken å gjøre. Etter som tiden går, betaler vi strøm og nettleie til utleier. Vi har egen strømteller. Vi betaler mellom 3500 og 4800 hver 3. måned (ca 50 kvm, to knøttsmå soverom, stue med kjøkken, vi har tørketrommel, varmekabler i alle gulv, men kun en liten varmeovn på om vinteren) Det jeg stusser på er at utleieren sier at han har en veldig komplisert kalkyle som han bruker for å beregne strøm+nettleie som vi skal betale. Vi har aldri fått se noen faktura eller regnestykke men får en sms med beløpet som vi skal betale etter at vi sender inn bilde av strømtelleren. Det har vi alltid betalt i tide. I januar i år sendte vi bilde av strømtelleren, men har ikke fått noe beløp som vi skal betale. Vi sendte ett nytt bilde i mars, men får heller ikke noe beløp som skal betales. I stedet sender han oss plutselig i Juni en faktura på 3500 fra Get for internett og TV som han spør om vi kan betale som strøm. Den betalte jeg. Her vet jeg vi har vært for dårlige på å purre han for å gi oss regningen. Vi burde kanskje ha sendt han en ordentlig streng forespørsel? ...desverre gjorde vi ikke det men sendte bare bilder av måleren som avtalt. Det har også utviklet seg mugg. Vi har sendt bilder og han har kommet og sett på det. Men han gjør ingenting med det. Han sier at det messt sannsynlig er fukt fra badet i etasjen over. Det er også skjeggkre i leiligheten noe som gir meg helt fnatt. Det er så ekkelt! De er store, over alt og har vært her siden før vi flyttet inn. Jeg snakket med han om det, fordi han trodde det var sølvkre. Han har muntlig bekreftet at det er fukt i leiligheten uten å foreta seg noenting. Ett av mine personlige problemer med fyren er at han virker til å leve i en drømmeverden hvor han ikke forholder seg til det som ikke passer han. Når vi snakker om skadedyrene, så sier jeg at: de trives jo best der det er fukt, også sier han "ja, men det er jo fukt der nede" også går han bare. Han er helt laidback til absolutt alt, så utrolig tafatt, at jeg er nødt til å mase og purre og jeg hater virkelig å referere til lover og være så firkantet når den andre er totalt laidback... Det har jeg virkelig lært av nå. Jeg burde vel heller bli den som sender frankert konvolutt med forespørsel om utbedring innen 14 dager. Vi har flere ganger etterspurt en husleiekontrakt fordi vi har trengt den som dokumentasjon til NAV og husbanken. (Vi har søkt om bl. annet startlån) han sier at han skal fikse det... men så hører vi ikke noe mer. Nå har vi ventet siden mai og enda har vi ikke fått noen kontrakt. Nå har det gått så langt at mannen min har fått skikkelig astma og allergi. Han blir helt tett med en gang han kommer hjem og er bedre når han ikke er her. Han må gå på sterke medisiner. Jeg får vondt av han når han sover fordi han ikke får puste. Luften her inne er så tett at jeg lufter flere (7-8 ganger med sjokklufting) ganger om dagen, mannen klager på at det blir kaldt fordi jeg alltid lufter. Men 30 minutter etter at jeg lukker vinduene så føles det innestengt. Før besøk må jeg sette vinduer og dører på vidt gap for å unngå tungt luft.. flaut å bo sånn. vi bor i en kjellerleilighet uten lufteluker. Det er en kjøkkenvifte, baderomsvifte og utrekk på vaskerommet. Kjøkken- og baderomsviften bråker så mye at vi bare orker å ha de på når vi lager mat og når vi bader/dusjer, og etter illeluktende dobesøk. Vi har varmepumpen i leiligheten og motorrommet bråker noe djevelsk. Vi har i september valgt å "bo inn depositumet", fordi det gikk opp for oss at pengene ikke var satt inn på noen depositumskonto og at de var på den forrige kona til utleierens konto. Liten sannsynlighet for at vi kom til å se de pengene igjen. Huseieren ble kjempesint fordi han ikke visste/hadde glemt at vi hadde betalt depositum og krevde dokumentasjon fra oss på alle innbetalinger. Dokumentasjonen har vi på det rene. Barna begynner å pese litt når de sover og nå har vi bestemt oss for at nok er nok. Utleieren vil tydligvis ikke gjøre noenting med problemet. Vi vil ut på dagen! Har funnet en leilighet som vi kan flytte inn i neste uke. Har vi rett til å flytte på dagen? Alt har vært så utrolig slapt, og vi er nå så lei av at han ikke tar noen ting seriøst. Glemmer/ikke vet at vi hadde betalt depositum? Husker ikke datoen vi flytter inn? Anonymkode: 33c02...17c Beklager, men i første setning sier du: "Enda en gang har jeg rotet meg opp i et leieforhold der alt har gått rett vest". Enda en gang? Det vil altså si at du har dårlige erfaringer fra før. Og du lærte ingenting? Nå har du altså - og med ansvar for flere barn - inngått en muntlig leiekontrakt, uten depositumskonto, og der strøm og andre ting er opptil utleier å avregne. En ting er: Kom dere ut derfra fort som faen. En annen ting er: Hva med å lese seg litt opp og lære litt av tidligere erfaringer? Slik at barna dine ikke blir utsatt for liknende eller verre ting neste gang dere leier? Anonymkode: 59328...d73 9
Doroline Skrevet 5. oktober 2018 #14 Skrevet 5. oktober 2018 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men i første setning sier du: "Enda en gang har jeg rotet meg opp i et leieforhold der alt har gått rett vest". Enda en gang? Det vil altså si at du har dårlige erfaringer fra før. Og du lærte ingenting? Nå har du altså - og med ansvar for flere barn - inngått en muntlig leiekontrakt, uten depositumskonto, og der strøm og andre ting er opptil utleier å avregne. En ting er: Kom dere ut derfra fort som faen. En annen ting er: Hva med å lese seg litt opp og lære litt av tidligere erfaringer? Slik at barna dine ikke blir utsatt for liknende eller verre ting neste gang dere leier? Anonymkode: 59328...d73 Det er dette som er interessant. Den svake parten i dette får skyllebøtta. Endret 5. oktober 2018 av Doroline 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #15 Skrevet 6. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom det ikke er en skriftlig kontrakt, så forholder man seg til husleieloven, 3 måneders oppsigelse. Har man betalt i to år, så har man også akseptert ett leieforhold. For å kunne holde igjen leie skal huseier ha fått rimelig tid på å utbedre feil, og dette er like mye opp til dere å bevise at dere har varslet i rimelig tid om feil. Det jeg stusser over er at dere har valgt bli boende i en bolig som tydeligvis går ut over helsen deres i to år, med barn, uten å sette ned foten. Du sier dere har etterspurt kontrakt flere ganger, og har ventet siden mai, det vil si at dere godtok helt fint å bo i halvannet år før dere begynte etterspørre kontrakt? Anonymkode: 174bf...8e9 Men da skulle huseier også forholdt seg til husleieloven, regner jeg med. Han burde satt depositumet inn på en depositumskonto, han burde sikret at leiligheten var uten mugg og skadedyr.. Han burde vel også gitt oss en skriftlig kontrakt når vi etterspurte det? Og gitt oss strømregningen som avtalt? Når han er så innmari slapp og driter i alt så ønsker vi å gjøre det samme. Vi pakker og flytter. Anonymkode: 33c02...17c 6
MissPierce Skrevet 6. oktober 2018 #16 Skrevet 6. oktober 2018 Dere har egentlig 3mnd oppsigelse uten kontrakt. Men siden han er ett rote hode hadde jeg testet hva han sier, om dere kommer med noe ala: Husk at vi flyttet ut den 15.oktober. Hvordan gjør vi det med nøkler osv? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. oktober 2018 #17 Skrevet 6. oktober 2018 Dere har betalt en husleie som depositum? Da trenger dere å betale husleie kun i to av de tre månedene oppsigelsetiden varer - den siste har dere alt betalt som depositum. Hvis dere skal heve avtalen grunnet mugg og annet og kreve å flytte på dagen må dere bevise at dette ikke var synlig eller opplyst om da dere flyttet inn. Jeg foreslår at dere skriver en skriftlig oppsigelse der dere gjør oppmerksom på at dere anser boligen som ubeboelig og flytter ut dato xx.xx.xx. Dere anser allerede innbetalt husleie og depositum som dekning for alt utestående. Jeg håper dere har lært nå: * Ingen innflytting uten kontrakt. * Gå gjennom boligen sammen med husvert på innflyttingsdagen. Påpek eventuelle mangler og krev dem utbedret før innflytting med eventuell avtalt reduksjon i leie til utbedring har funnet sted. * DERE oppretter depositumskonto for utleiers regning og betaler inn depositum. Det er dessverre umulig å si på forhånd hva slags type en utleier vil være, men jeg har opplevd skikkelige utleiere også og de er det en fryd å ha med å gjøre. Enhver forsinkelse av kontrakt eller snusk med depositum er en advarsel - da trekker man seg fra avtalen med en gang. De fleste utleiere har ikke problemer med å signere kontrakt allerede på visning - de er jo også interessert i en bindende avtale. Så det er virkelig tegn på at ikke alt er som det skal at de ikke makter å få dette til.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #18 Skrevet 6. oktober 2018 Du sier dere bor i en kjellerleilighet, det får meg til å bli interessert i om den kjellerleiligheten faktisk er godkjent som bolig (rom til varlig opphold er definisjonen). Ta en telefon til kommunen på mandag. Dersom leilighten ikke er godkjent for å sove i, eller det ikke er en leilighet i kjelleren overhodet, så kan dere flytte på dagen for da er det snakk om at eier har leid ut noe som ikke er lov å leie ut til bolig. Anonymkode: f88be...880 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #19 Skrevet 7. oktober 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier dere bor i en kjellerleilighet, det får meg til å bli interessert i om den kjellerleiligheten faktisk er godkjent som bolig (rom til varlig opphold er definisjonen). Ta en telefon til kommunen på mandag. Dersom leilighten ikke er godkjent for å sove i, eller det ikke er en leilighet i kjelleren overhodet, så kan dere flytte på dagen for da er det snakk om at eier har leid ut noe som ikke er lov å leie ut til bolig. Anonymkode: f88be...880 Wow! Tusen takk! Det kan godt hende at det ikke er... For har intrykk av at leiligheten er pusset opp "selv" og vi har heller ikke noe leilighetsnummer. Anonymkode: 33c02...17c 1
Minya Skrevet 7. oktober 2018 #20 Skrevet 7. oktober 2018 Du trenger ikke noe leilighetsnummer når du har adressen. Søk opp adressen du bor i på dette kartet, da finner du husnummer, leilighetsnummer, gårds- og bruksnummer og hele røkla. Ta en telefon til kommunen og spør om det er en registrert utleiedel i huset, evt om det er godkjente matrikkel-delinger. Er det ikke godkjent, har du dokumentasjon på at du bor ulovlig og kan flytte på dagen. Siden du heller ikke har leiekontrakt, kan du også flytte på dagen. Det er flere som har kommentert at muntlige avtaler er like gyldinge som skriftlige, men når huseier heller ikke følger husleieloven så er ikke den muntlige kontrakten verdt svetten på en død manns baller. Uten kontrakt kan du fritt flytte når du vil, særlig når huseier ikke oppfyller sin del av "kontrakten". Leiligheten er ubeboelig baset på helsefare i mugg og fukt, og dere har en sterk sak om huseier bestemmer seg for å gå rettens vei, noe jeg tviler sterkt på. Pakk og flytt og la være å betale noe mer. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå