Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble innvilget uføretrygd forrige måned med ung ufør tillegget. Jeg leste over vedtaket mitt en gang til en liten stund senere og så at det stod «enslig» på beregningsgrunnlaget. Men jeg har hatt samboer siden 2011. Så jeg kontaktet nav og sa jeg hadde samboer. Men dette ble jo først informert om etter at jeg fikk min første utbetaling som ufør. Fikk idag et brev der det står min nye månedelig utbetaling som er ca 2000 kr mindre. Skjønner da at jeg må tilbakebetale fra forrige måned. 

Ser på min side på nav at det står emne «tilbakekreving - under behandling» så de jobber med å lage en innkreving til meg. Men hvorfor så formelt? Kan de ikke bare sende meg en melding? Og hvorfor tar det så lang tid? Det er jo fort gjort siden det bare gjelder en måned? Så nå ble jeg plutselig stresset fordi tenk om jeg egentlig skulle hatt mindre utbetalt før jeg ble ufør også? Gikk på aap minstesats i 3 år og aap med ung ufør tillegget i 1 år før jeg ble ufør. 

Har lest alle tidligere vedtak og googlet og ser ikke noe om at man får mindre utbetalt på aap om man er samboer/enslig? Men er bekymra plutselig 😕 

Anonymkode: 14f27...bde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få etterbetalt ung ufør-tillegg for de to første årene vel? Da burde dette bli regnet mot hverandre. 

Kun ufør/ung ufør som opererer med to satser for gift/samboer eller enslig. 

Anonymkode: 2474b...303

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få etterbetalt ung ufør-tillegg for de to første årene vel? Da burde dette bli regnet mot hverandre. 

Kun ufør/ung ufør som opererer med to satser for gift/samboer eller enslig. 

Anonymkode: 2474b...303

Fikk etterbetalt ung ufør i fjor, var endel penger. 

Ja så mine år med aap/aap med ung ufør vil ikke ha noe å si? Skjønner ikke hvorfor de skal lage så mye styr for 2000 kr.. tar det virkelig flere dager å regne ut hvor mye jeg skal betale tilbake? Derfor jeg blir nervøs 

Skrevet

Det må fattes vedtak. Alt som har med penger å gjøre må være formelt. 

Anonymkode: 9e872...6c3

• Liker 3
Skrevet

Alt er veldig formelt. Jeg sa selv fra, flere ganger, at jeg har fått for mye utbetalt, likevel fortsatte de å betale ut. Jeg satte pengene til side for jeg visste at de skulle betales tilbake. Over et år etterpå kommer det brev i posten hvor det står noe ala dette "Vi ser at du har fått utbetalt for mye. Vi anser at du har opptrådt uaktsomt og krever tilbakebetaling".

Dritkult å bli anklaget for å ha opptrådt uaktsomt når jeg ved flere anledninger har sagt fra at jeg ikke skal ha pengene og de fortsetter å betale de ut. 

Anonymkode: 9758d...454

Skrevet

Alt må gjøres på en viss måte uansett hvor enkelt det er å «bare gjøre sånn og sånn» 😛 

Anonymkode: 0e4db...048

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble innvilget uføretrygd forrige måned med ung ufør tillegget. Jeg leste over vedtaket mitt en gang til en liten stund senere og så at det stod «enslig» på beregningsgrunnlaget. Men jeg har hatt samboer siden 2011. Så jeg kontaktet nav og sa jeg hadde samboer. Men dette ble jo først informert om etter at jeg fikk min første utbetaling som ufør. Fikk idag et brev der det står min nye månedelig utbetaling som er ca 2000 kr mindre. Skjønner da at jeg må tilbakebetale fra forrige måned. 

Ser på min side på nav at det står emne «tilbakekreving - under behandling» så de jobber med å lage en innkreving til meg. Men hvorfor så formelt? Kan de ikke bare sende meg en melding? Og hvorfor tar det så lang tid? Det er jo fort gjort siden det bare gjelder en måned? Så nå ble jeg plutselig stresset fordi tenk om jeg egentlig skulle hatt mindre utbetalt før jeg ble ufør også? Gikk på aap minstesats i 3 år og aap med ung ufør tillegget i 1 år før jeg ble ufør. 

Har lest alle tidligere vedtak og googlet og ser ikke noe om at man får mindre utbetalt på aap om man er samboer/enslig? Men er bekymra plutselig 😕 

Du kan regne med at dette tar fra 3 til 6 måneder, minst. 

Du har fått utbetalt for mye i alle årene du har mottatt aap. Da får du både politianmeldelse og muligens rettsak med dom på at du har gitt Nav uriktige opplysninger og dermed har svindlet Nav for penger. Er beløpet betydelig så får du også fegselsstraff. 

Når du har hatt samboer fra 2011 så skulle du gitt beskjed om sivilstand fra det tidspunktet eller det tidspunktet du søkte op aap. 

At du er pliktig til å melde fra står i alle vedtaksbrev du får fra Nav. Leser du ikke papirene du mottar? 

Anonymkode: d9d0e...96c

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått utbetalt for mye i alle årene du har mottatt aap. Da får du både politianmeldelse og muligens rettsak med dom på at du har gitt Nav uriktige opplysninger og dermed har svindlet Nav for penger. Er beløpet betydelig så får du også fegselsstraff. 

Når du har hatt samboer fra 2011 så skulle du gitt beskjed om sivilstand fra det tidspunktet eller det tidspunktet du søkte op aap. 

At du er pliktig til å melde fra står i alle vedtaksbrev du får fra Nav. Leser du ikke papirene du mottar? 

Snakk om å prøve å skremme livet av folk! Det er kun uføretrygd man får mindre av om man er samboer. Aap er det samme uansett. Hun kommer ikke til å få noe krav om tilbakebetaling utover de 2000 hun har fått for mye. 

Pust ut ts. Dette går helt fint!

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, tulling.. har nå lest alle vedtak og det står ingenting om enslig/samboer. Samboer har også vært med i alle møter hos nav. Gå et annet sted med pisset ditt 

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neimen guri 😂😂 er du tett eller? Aap blir beregnet kun ut ifra inntekten man har hatt, ikke om man har samboer. 

Anonymkode: 0e4db...048

Skrevet

At det er formelt er jo for din egen sikkerhet. Dette er for å hindre at feil skjer og for å gi deg mulighet til å ettergå og klage på vedtaket.

Siden du har vært i kontakt med NAV er du vel smertelig klar over at de ansetter hipstere som ikke kan noe juss og som mangler sunn fornuft, da blir slike systemer enda mer viktig. 

Skrevet
3 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

At det er formelt er jo for din egen sikkerhet. Dette er for å hindre at feil skjer og for å gi deg mulighet til å ettergå og klage på vedtaket.

Siden du har vært i kontakt med NAV er du vel smertelig klar over at de ansetter hipstere som ikke kan noe juss og som mangler sunn fornuft, da blir slike systemer enda mer viktig.

Altså, enten må de jo kunne noe juss eller ha noe sunn fornuft, ellers er det vel helt umulig å forholde seg til regelverket? Fins da ikke større regelryttere enn nav..hvorfor har du så mye imot navansatte? Det er da helt normale folk?

Ts, anbefaler deg å ringe nav og be om et kontonr for frivillig tilbakebetaling så du slipper å betale tilbake med skatt! Jeg fikk en feilutbetaling fra nav i oktober(ca 20k) Ringte og sa fra..så fikk jeg et brev om mulig tilbakebetaling, noe som selvfølgelig var åpenbart at jeg ville få(siden jeg hadde sagt fra). I februar kom vedtaket om tilbakebetaling, I juni kom regninga på ca 27k..betaler du tilbake samme år slipper du å betale tilbake skatten i tillegg. Tok over et år før jeg fikk tilbake på skatten igjen. Heldigvis fikk jeg låne til å dekke skatten, hadde ikke hatt sjangs til å betale det på egenhånd da..man får jo ikke akkurat alt for mye i feriepenger derfra🙈 beløpet er jo ikke så stort, men når man aldri vet når regninga kommer...

Anonymkode: 3c85b...4f9

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, enten må de jo kunne noe juss eller ha noe sunn fornuft, ellers er det vel helt umulig å forholde seg til regelverket? Fins da ikke større regelryttere enn nav..hvorfor har du så mye imot navansatte? Det er da helt normale folk?

De har jurister der da. Dog er de neppe de mest kompetente juristene. 

Fordi de stjeler lønna mi for å gjøre en jobb en datamaskin kan gjøre.

Skrevet
15 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

De har jurister der da. Dog er de neppe de mest kompetente juristene. 

Fordi de stjeler lønna mi for å gjøre en jobb en datamaskin kan gjøre.

Så du mener nav like greit kunne vært en datamaskin? Og hvordan gjør dette alle navansatte til inkompetente folk? Sorry off topic ble bare veldig nysgjerrig 😂

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts, anbefaler deg å ringe nav og be om et kontonr for frivillig tilbakebetaling så du slipper å betale tilbake med skatt! Jeg fikk en feilutbetaling fra nav i oktober(ca 20k) Ringte og sa fra..så fikk jeg et brev om mulig tilbakebetaling, noe som selvfølgelig var åpenbart at jeg ville få(siden jeg hadde sagt fra). I februar kom vedtaket om tilbakebetaling, I juni kom regninga på ca 27k..betaler du tilbake samme år slipper du å betale tilbake skatten i tillegg. Tok over et år før jeg fikk tilbake på skatten igjen. Heldigvis fikk jeg låne til å dekke skatten, hadde ikke hatt sjangs til å betale det på egenhånd da..man får jo ikke akkurat alt for mye i feriepenger derfra🙈 beløpet er jo ikke så stort, men når man aldri vet når regninga kommer...

Er egentlig bare snakk om 1000 kr. 2000 kr er før skatt (sånn ca). Regner med at de skriver ferdig kravet i løpet av neste uke 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...