AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #1 Skrevet 5. oktober 2018 Hei! Jobber på en hektisk restaurant, og har noen spørsmål til de som kanskje jobber innen det samme. Vi er en kokk og en servitør på i 2,5 timer, så kommer en til kokk og servitør på. Da er vi to på hver stasjon til oppvasken kommer sent på ettermiddagen. Vi er en restaurant på en veldig hektisk plass, der det kommer MANGE mennesker innom på kort tid, hele dagen. Listene på kjøkkenet blir fulle av bestillinger, og dette skal da en eller to kokker håndtere. Jeg vet ikke hva som er normalt på andre slike kjøkken. Men vi føler at vi er alt for få på jobb. Det går ikke rundt mange dager... Det blir lang ventetid pga alt for mange bestillinger på bare to kokker. Det er snakk om 20+ bestillinger på samme tid, ofte med flere retter på en lapp. Servitørene rekker ikke alltid gå ut med maten i tide fordi køen er så lang. Ikke får de vasket og ryddet bordene heller, før nye gjester kommer. Vi blir tomme for enkelte matretter ofte, fordi vi ikke rekker å produsere mer, siden vi bare er to stk på... Er det vanlig å være så få på jobb når man jobber på en travel restaurant med mange kunder som skal ha maten raskt? Eller må man bare takle dette? Sjefen mener vi er mer enn nok på jobb, og hun sier «men det går jo akkurat». Anonymkode: c16b8...fe2
Sphynx Skrevet 5. oktober 2018 #2 Skrevet 5. oktober 2018 Mannen min har jobbet i en del restauranter og har byttet jobb fordi han har blitt overarbeidet, mange ganger. Det er alltid for lite kokker og det er for mye å gjøre. Når noen er syke, så må de andre jobbe ekstra i tillegg. Var mange ganger han startet med en tidligvakt og endte opp med å jobbe mellom og senvakt også. På jobb fra 08.00 til 01.00 i flere dager. Uten overtid og uten tillegg... Kokkeyrket i restauranter er noe dritt. Han trives best på hoteller nå og gjerne de større hotellkjedene, da det alltids er nok ansatte og arbeidstilsynet følger med på de. Det er deilig for han å kun måtte forholde seg til de tidene han skal jobbe og å faktisk kunne gå når han er ferdig på jobb. Og å ikke stresse noe helt sykt på jobb, det er hektisk i restauranter, men det skal ikke være en kamp om å jobbe fortest mulig og å nærmest dele seg i to, bare fordi det ikke er nok folk på jobb. Det er veldig mye slikt i kokkebransjen dessverre. Det er en grunn til at kokker kommer å går på steder. De fleste steder er ikke noe bedre enn de andre... 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #3 Skrevet 5. oktober 2018 Ledelsen skal spare penger. Jobbet i restaurant jeg også, og de kuttet og kuttet på vakter. Anonymkode: 88a38...ead 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #4 Skrevet 5. oktober 2018 Jobber ikke i restaurant, men på kontor, gjelder i hele arbeidslivet det der. Jobber ikke med mat, men har 20+ oppgaver som skal gjøres til enhver tid, i noen tilfeller sågar mer enn det. Det går døgnet rundt i lengre perioder, og det er sjelden eller aldri mulig å ta helt fri. Ønsker deg velkommen til norsk arbeidsliv, selv om det er bedre lønn i Norge enn mange andre steder, så innebærer det at man må jobbe mer effektivt. Høye lønnskostnader relativt sett mot andre land tilsier at man må jobbe med høyere effektivitet, hvilket betyr mye mer stress og pes. Bare å venne seg til det. Anonymkode: b806f...79c 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #5 Skrevet 5. oktober 2018 Vanlig når sjefen driver rovdrift på ansatte og ønsker spare penger. Be henne ta inn noen fra nav i arbeidspraksis. Denne type bedrifter elsker billig og/ eller gratis arbeidskraft Anonymkode: e23a5...fd8 4
herremann Skrevet 5. oktober 2018 #6 Skrevet 5. oktober 2018 Prøv å jobbe som butikksjef i dagligvaren. Ganske vanlig å jobbe 60 timer i uka, I tillegg til å alltid være tilgjengelig.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #7 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg jobber i daglivaren og er samme der. Vi skal fylle på 10 paller med tørrvarer, tre dager i uken, 2-5 paller med ferskvare/kjølelager og frys. 2 paller frukt hverdag, meieri. I tillegg skal vi hjelpe kunder, rydde og holde orden i butikken. Det er kø i kasser og det står 10 paller på lageret som må fylles ut. Det er kø i posten, og tippinga, for vi har det å. Tror alle yrker er harde og man må bare stå på! Jeg har aldri pause. Rekker kanskje sluke ett halvt rundstykke, men får aldri spise i fred. Vi er kun to på jobb, fordi butikken ikke har råd til å ha flere på jobb. Anonymkode: 732fb...735
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #8 Skrevet 5. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jobber på en hektisk restaurant, og har noen spørsmål til de som kanskje jobber innen det samme. Vi er en kokk og en servitør på i 2,5 timer, så kommer en til kokk og servitør på. Da er vi to på hver stasjon til oppvasken kommer sent på ettermiddagen. Vi er en restaurant på en veldig hektisk plass, der det kommer MANGE mennesker innom på kort tid, hele dagen. Listene på kjøkkenet blir fulle av bestillinger, og dette skal da en eller to kokker håndtere. Jeg vet ikke hva som er normalt på andre slike kjøkken. Men vi føler at vi er alt for få på jobb. Det går ikke rundt mange dager... Det blir lang ventetid pga alt for mange bestillinger på bare to kokker. Det er snakk om 20+ bestillinger på samme tid, ofte med flere retter på en lapp. Servitørene rekker ikke alltid gå ut med maten i tide fordi køen er så lang. Ikke får de vasket og ryddet bordene heller, før nye gjester kommer. Vi blir tomme for enkelte matretter ofte, fordi vi ikke rekker å produsere mer, siden vi bare er to stk på... Er det vanlig å være så få på jobb når man jobber på en travel restaurant med mange kunder som skal ha maten raskt? Eller må man bare takle dette? Sjefen mener vi er mer enn nok på jobb, og hun sier «men det går jo akkurat». Anonymkode: c16b8...fe2 Sjefen vil nok ha minst mulig ansatte for å bruke mindre på lønnsutgifter.. men tr det veldig lang tid for å bestille og å få mat, og bord er skitne og det generelt ikke er en hyggelig plass å være, kommer hun jo til å miste kunder! Har jobbet på flere restauranter. Travelt på alle plasser, men det skal jo ikke være så travelt som det høres ut som på din arbeidsplass! Anonymkode: 861d4...a7c 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #9 Skrevet 5. oktober 2018 Slik er det over alt. Der jeg jobber var vi 9 faste og 2 lærlinger da jeg begynte i 1998. Nå er vi 5 faste og 1 lærling, og har fått flere arbeidsoppgaver som skal utføres på kortere tid. Anonymkode: 8c7b8...909
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #10 Skrevet 5. oktober 2018 8 minutter siden, herremann skrev: Prøv å jobbe som butikksjef i dagligvaren. Ganske vanlig å jobbe 60 timer i uka, I tillegg til å alltid være tilgjengelig. Blir jo ikke det samme i det hele tatt. En servitør eller kokk må jo ha maten klar og være klar til å servere i tide, når kundene forventer, hjelper ikke å jobbe 60 timer i uka da. "Bare vent du får måten din om 4 timer når jeg har mulighet liksom" Dere er for få på jobb høres det ut som ts, det er det sjefen som vil tape på i lengden når kundene ikke lenger gidder komme tilbake. Anonymkode: 19f09...7ab 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #11 Skrevet 5. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Blir jo ikke det samme i det hele tatt. En servitør eller kokk må jo ha maten klar og være klar til å servere i tide, når kundene forventer, hjelper ikke å jobbe 60 timer i uka da. "Bare vent du får måten din om 4 timer når jeg har mulighet liksom" Og i butikker vil folk ha varene uten at de må vente på at de skal komme ut fra lageret, eller stå i kø med 10 mennesker foran seg for å betale. Anonymkode: 3fc0e...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #12 Skrevet 5. oktober 2018 15 minutter siden, herremann skrev: Prøv å jobbe som butikksjef i dagligvaren. Ganske vanlig å jobbe 60 timer i uka, I tillegg til å alltid være tilgjengelig. Men det går ikke utover driften? Og du kan sette grenser du og. Jeg sier til mine ansatte at de kun skal ringe om det er noe viktig når jeg har fri. Har mange mailer å svare på sånn ellers, men jeg klarer å balansere det helt fint. Den som eier restauranten må jo være rimelig dum når de gjør at kundene får et dårlig inntrykk. Når man må vente lenge og bordene ikke er ryddet så ser ikke det bra ut før restauranten, det kan da ikke være så farlig for eier å skjønne? Anonymkode: 871b1...d19 3
Sphynx Skrevet 5. oktober 2018 #13 Skrevet 5. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir jo ikke det samme i det hele tatt. En servitør eller kokk må jo ha maten klar og være klar til å servere i tide, når kundene forventer, hjelper ikke å jobbe 60 timer i uka da. "Bare vent du får måten din om 4 timer når jeg har mulighet liksom" Dere er for få på jobb høres det ut som ts, det er det sjefen som vil tape på i lengden når kundene ikke lenger gidder komme tilbake. Anonymkode: 19f09...7ab Det er sant, men det som er synd, er at de fleste sjefene blir ennå mer kjipe med sine ansatte om det skjer, som om det er de ansattes skyld. Ts, det skal ikke være slik på din jobb, uansett hva folk i andre yrker påstår her inne. Uten å vite noe om deg og din jobb, kan jeg bare anta at det har vært like ille som på min manns tidligere jobber. Han har byttet jobber i håp om å finne noe bedre, de fleste var det ikke, men skader absolutt ikke å teste ut en ny jobb. Husk at du skal ha det bra på jobb 4
herremann Skrevet 5. oktober 2018 #14 Skrevet 5. oktober 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Blir jo ikke det samme i det hele tatt. En servitør eller kokk må jo ha maten klar og være klar til å servere i tide, når kundene forventer, hjelper ikke å jobbe 60 timer i uka da. "Bare vent du får måten din om 4 timer når jeg har mulighet liksom" Dere er for få på jobb høres det ut som ts, det er det sjefen som vil tape på i lengden når kundene ikke lenger gidder komme tilbake. Anonymkode: 19f09...7ab Grunnen til at butikksjefer jobber 60+ timer i uka ER fordi de er underbemannet. For mye å gjøre og for få ansatte på til enhver tid.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #15 Skrevet 5. oktober 2018 22 minutter siden, herremann skrev: Grunnen til at butikksjefer jobber 60+ timer i uka ER fordi de er underbemannet. For mye å gjøre og for få ansatte på til enhver tid. Og så? Tar man på seg en lederjobb, så må man regne med at det er betraktelig mer ansvar enn å være "vanlig" ansatt. Man blir betalt for å ha overordnet ansvar, og man blir betalt for å alltid være tilgjengelig. 60 timer i uka for en leder er heller ikke så mye, i min bransje jobber prosjektledere/linjeledere gjerne 80-100 timer uka. Det går selvfølgelig ikke i veldig mange år, men man er inneforstått med at man gjør det en periode i livet for å få god erfaring og utvikle bedriften. Anonymkode: b806f...79c 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #16 Skrevet 5. oktober 2018 53 minutter siden, Sphynx skrev: Det er sant, men det som er synd, er at de fleste sjefene blir ennå mer kjipe med sine ansatte om det skjer, som om det er de ansattes skyld. Ts, det skal ikke være slik på din jobb, uansett hva folk i andre yrker påstår her inne. Uten å vite noe om deg og din jobb, kan jeg bare anta at det har vært like ille som på min manns tidligere jobber. Han har byttet jobber i håp om å finne noe bedre, de fleste var det ikke, men skader absolutt ikke å teste ut en ny jobb. Husk at du skal ha det bra på jobb Men sånn er det faktisk i arbeidslivet i de aller fleste yrker. Man må bare lære seg å jobbe mer effektivt, og stadig finne teknikker for å gjøre ting raskere enn man gjorde før. Anonymkode: b806f...79c 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #17 Skrevet 5. oktober 2018 Er nok litt sånn det har blitt, iallfall i privat sektor. Eierne tyner arbeiderne maksimalt.. for å tjene mest mulig penger. Kurant det i og for seg. Og er ikke sikkert det er bedre i nabobedriften så ikke gitt det blir bedre av å bytte jobb. Anonymkode: 2d932...2d7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #18 Skrevet 5. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber ikke i restaurant, men på kontor, gjelder i hele arbeidslivet det der. Jobber ikke med mat, men har 20+ oppgaver som skal gjøres til enhver tid, i noen tilfeller sågar mer enn det. Det går døgnet rundt i lengre perioder, og det er sjelden eller aldri mulig å ta helt fri. Ønsker deg velkommen til norsk arbeidsliv, selv om det er bedre lønn i Norge enn mange andre steder, så innebærer det at man må jobbe mer effektivt. Høye lønnskostnader relativt sett mot andre land tilsier at man må jobbe med høyere effektivitet, hvilket betyr mye mer stress og pes. Bare å venne seg til det. Anonymkode: b806f...79c Nei det gjelder ikke hele arbeidslivet. Service og resturantjobber er ekstra dritt, hardere fysisk og mere press + drittlønn. Jobbet som det i ungdommen, og har mindre stress og mindre press på jobb nå som lege. Det sier vel sitt. Anonymkode: ce98f...ae8 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #19 Skrevet 5. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det gjelder ikke hele arbeidslivet. Service og resturantjobber er ekstra dritt, hardere fysisk og mere press + drittlønn. Jobbet som det i ungdommen, og har mindre stress og mindre press på jobb nå som lege. Det sier vel sitt. Anonymkode: ce98f...ae8 Det gjelder nok store deler av det hvert fall. Og du finner mange leger som har enormt press, jeg har jo møtt noen av dem. Lege ved akuttmottak tenker jeg, samt andre spesialiseringer. Anonymkode: b806f...79c
Sphynx Skrevet 5. oktober 2018 #20 Skrevet 5. oktober 2018 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men sånn er det faktisk i arbeidslivet i de aller fleste yrker. Man må bare lære seg å jobbe mer effektivt, og stadig finne teknikker for å gjøre ting raskere enn man gjorde før. Anonymkode: b806f...79c Nei, slik er det ikke i arbeidslivet. En arbeidsplass er ikke et sted man sakte men sikkert (eventuelt super-raskt) jobber seg ihjel på. Mange, når de leser TS sin tråd, vil nok sitte å tenke ''haha, velkommen til arbeidslivet'' fordi de tror det er en ung jente/gutt som ikke er vandt med å jobbe, men det finnes mange stygge saker om folk som blir overarbeidet i restaurantbransjen. Man ser det gang på gang, det er ledelser som vil kutte utgifter og har for få folk på jobb, for lenge. Dette er ikke et problem folk skal venne seg til, dette er noe som faktisk må endres. Endret 5. oktober 2018 av Sphynx 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå