Gå til innhold

Forbipassering er så vanskelig!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en herlig hund på 3 år. Er enormt flink på mange områder, men dette med passering av andre hunder får vi bare ikke til. Er så fryktelig frustrerende. Han responderer veldig på godbiter og klikkertrening, bortsett fra disse situasjonene. Har jobbet lenge med kindereggmetoden, og det funker inntil ca 50 m avstand. Passering på gangsti e.l er helt pyton. Han girer seg så voldsomt opp. Får han bare hilse er alt greit, da kan vi gå rolig videre. Men han enser ikke meg eller godbit fra han oppdager hunden. Får nada kontakt. Hva skal vi gjøre? Har vært på kurs, og der funker det helt fint. Er i "virkeligheten", problemet oppstår. 

Hjelp!!?! 

Anonymkode: e7208...7ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teste med et par andre hundeeiere i området, trene passering med de?

Skrevet

Lurt tips ovenfor, sett opp en del avtalte treningsøkter. Evt reis til turstier hvor mange går tur med hunden og stå på den avstanden du trenger for å klare å trene. Og ikke la ham hilse i bånd!

Det kjipe med passeringstrening er at du ramler tilbake i treningen hver gang passering funker dårlig (hunden utagerer og bjeffer, får hilse på annen hund osv) og mange bor på steder hvor det er vanskelig å få avstand nok. Skal man da få det til så må man legge opp til mest mulig suksessfulle passeringer og færrest mulig som ikke går. Dvs planlagte treninger og gå mest mulig turer på steder med god avstand. 

Skrevet

Jeg sliter med det samme! Hundetreneren vi har brukt har hjulpet oss, men vi kan fortsatt ikke passere normalt. Er hunden for nært går det helt i tullball. Skal på passeringskurs, men usikker på om det kommer til å hjelpe. Problemet mitt er å få trent kontakt med min på avstand med andre hunder- altså lage en avtale med noen om å stå med din hund 100-200m fra meg. 

Hunden min er 4år, stor og omplasseringshund, men ikke aggressiv i møte, kun usikker fordi han ikke er vant med å møte andre hunder i bånd. Men d virker ganske voldsomt for de som møter oss. 

Men han er så herlig på alle andre måter! 

Beklsger at jeg ikke har noen gode råd til deg!

Anonymkode: c6bee...9a5

Skrevet
6 timer siden, M71 skrev:

Teste med et par andre hundeeiere i området, trene passering med de?

Har gjort dette av og til. Og det går egentlig greit. Men dette er hunder han "kjenner". Må nesten prøve å alliere meg med noen ukjente. 

1 time siden, Tabris skrev:

Lurt tips ovenfor, sett opp en del avtalte treningsøkter. Evt reis til turstier hvor mange går tur med hunden og stå på den avstanden du trenger for å klare å trene. Og ikke la ham hilse i bånd!

Det kjipe med passeringstrening er at du ramler tilbake i treningen hver gang passering funker dårlig (hunden utagerer og bjeffer, får hilse på annen hund osv) og mange bor på steder hvor det er vanskelig å få avstand nok. Skal man da få det til så må man legge opp til mest mulig suksessfulle passeringer og færrest mulig som ikke går. Dvs planlagte treninger og gå mest mulig turer på steder med god avstand. 

Ja, det er masse turløyper her jeg bor. Og en god del hundeeiere som bruker de. Problemet er mange smale stier hvor avstanden blir fryktelig kort. Må nok prøve alternative turområder. Det er så lite hyggelig. Får følelsen av mange"har du ikke kontroll på bikkja di"blikk. Og skal jo innrømme at i de situasjonene har jeg ikke det. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med det samme! Hundetreneren vi har brukt har hjulpet oss, men vi kan fortsatt ikke passere normalt. Er hunden for nært går det helt i tullball. Skal på passeringskurs, men usikker på om det kommer til å hjelpe. Problemet mitt er å få trent kontakt med min på avstand med andre hunder- altså lage en avtale med noen om å stå med din hund 100-200m fra meg. 

Hunden min er 4år, stor og omplasseringshund, men ikke aggressiv i møte, kun usikker fordi han ikke er vant med å møte andre hunder i bånd. Men d virker ganske voldsomt for de som møter oss. 

Men han er så herlig på alle andre måter! 

Beklsger at jeg ikke har noen gode råd til deg!

Anonymkode: c6bee...9a5

Ja, er ikke noe ålreit å slite med dette her. Ønsker virkelig å få gjort noe med det. Lykke til 😉

Skrevet

Kan sikkert være behjelpelig med litt passeringstrening hvis du bor i Oslo området, har ei tispe som ser ut som blanding av rottweiler og schæfer på 5 år, som jeg regner som veldig stabil og lite kontaktsøkende med andre hunder som hun ikke kjenner.

Send eventuelt en melding, så tar vi det derfra :)

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, M71 skrev:

Kan sikkert være behjelpelig med litt passeringstrening hvis du bor i Oslo området, har ei tispe som ser ut som blanding av rottweiler og schæfer på 5 år, som jeg regner som veldig stabil og lite kontaktsøkende med andre hunder som hun ikke kjenner.

Send eventuelt en melding, så tar vi det derfra :)

Så utrolig snilt å tilby. Bor dessverre ikke i Osloområdet, ellers hadde jeg  virkelig benyttet sjansen asap😅 Jeg tror jeg skal lage en post på velforeningens facebookside,  så får jeg håpe på napp. 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:
Ja, det er masse turløyper her jeg bor. Og en god del hundeeiere som bruker de. Problemet er mange smale stier hvor avstanden blir fryktelig kort. Må nok prøve alternative turområder. Det er så lite hyggelig. Får følelsen av mange"har du ikke kontroll på bikkja di"blikk. Og skal jo innrømme at i de situasjonene har jeg ikke det. 

Jeg tenker ikke at du skal gå de turløypene. Som du sier så er det for smalt og hunden får flere dårlige erfaringer. Jeg tenkte mer at du parkerer i nærheten og står på så stor avstand du trenger for å trene, også trener du på de som passerer. :)

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Tabris said:

Jeg tenker ikke at du skal gå de turløypene. Som du sier så er det for smalt og hunden får flere dårlige erfaringer. Jeg tenkte mer at du parkerer i nærheten og står på så stor avstand du trenger for å trene, også trener du på de som passerer. :)

Jeg hadde samme problemet for mange år siden og ble anbefalt kurs for hunder før de skal delta på utstillinger. Heter det passeringskurs? 

Anonymkode: 73252...b86

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde samme problemet for mange år siden og ble anbefalt kurs for hunder før de skal delta på utstillinger. Heter det passeringskurs? 

Anonymkode: 73252...b86

Det er noe som heter passeringskurs, da trener man på å kunne passere andre hunder (evt også andre forstyrrelser). Det har i seg selv ingenting med utstilling å gjøre, de trener ringtrening.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...