Gå til innhold

Fredsprisen til Murad er en flott handling, men hva skjer i Norge ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Basert på min begrensede kunnskap om alle de nominerte synes jeg det er verdige vinnere i år.
Det Murad har vært utsatt for er fryktelige handlinger og hun viser styrke med det hun har gjort i ettertid mhp å reise rundt for å få fokus på dette.

Men det skjer dessverre mange tilfeller av vold og seksuelle overgrep daglig i Norge også. Jeg har selv familiemedlemmer som har vært utsatt for overgrep. men selv om det ikke er like ekstremt som det Murad har opplevd er det noe som setter spor i lang tid. Sansynligvis er det flere av leserne som selv har opplevd overgrep eller at noen i familien har vært utsatt.
Noen lever med det som har skjedd hele livet (ref bl.a. Cavanaugh saken uansett hvem som utsatte Christine Blasey Ford for det hun opplevde) selv om det er noe helt annet enn det Murad har vært utsatt for.

Men hva gjør egentlig de NORSKE myndighetene for å stoppe vold og seksuelle overgrep mot de som kan være utsatt ? Hva gjøres for å hjelpe kvinner (siden de er mest utsatt) for vold og seksuelle overgrep fra familie som egne foreldre, tidligere ektefelle,samboer,kjæreste eller fra barn og barnebarn. ?
Lite eller ingenting.

Senest forrige uke skjedde det et drap på Oppsal som naturligvis burde vært forhindret om myndighetene brukte pengene på en annen måte.
For ganske nøyaktig ett år siden var en 18 år gammel jente utsatt for forsøk på æresdrap av familien.

Iflg div forskningsrapporter skjer det tusenvis av seksuelle overgrep mot kvinner hvert år. Det skjer hundrevis (kanskje tusenvis) av tilfeller med vold og seksuelle overgrep mot barn
Det skjer tusenvis av trusler og vold/overgrep mot eldre hvert år.
Myndighetene fortsetter å ikke gjøre annet enn å betale for oversettelser av utenlandske rapporter eller omskrivning av det NKVTS skiver.
INGEN ! praktiske løsninger som f.eks. politi så langt jeg kan se.

Politiet har ikke engang kapasitet til å etterforske sakene. De som er truet blir pålagt å fortelle overgriperen hvor de bor om de skal få beskyttelse. Noen forskningsinstitusjoner er flinke til å dokumentere (f.eks. NKVTS) mens andre bare omskriver eksisterende rapporter, noe myndighetene forøvrig betaler disse institusjonene godt for. Det siste kan vi unnvære og isteden bruke pengene på politi eller andre tiltak som faktisk gjør noe for å hjelpe.

Fredsprisen i år kan medføre en endring i myndighetenes fokus på hva de bruker penger på  når det gjelder vold og overgrep. Kanskje får de øynene opp for at noen av de rapport skriverne vi har idag kan kuttes ut til fordel for andre tiltak.
Men da må alle stille opp og si fra at nok er nok også mhp hendelser her i Norge.

Endret av Far til 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor setter du dette opp mot Fredsprisen? 

• Liker 2
Skrevet

Ts, hvem tenkte du skulle fått den?

Anonymkode: 23a13...a6c

Skrevet
5 timer siden, Antoinette skrev:

Hvorfor setter du dette opp mot Fredsprisen? 

Fordi det også må settes fokus på overgrep i Norge.
Flott at det er fokus på det internasjonale problemet i forbindelser med krig og terror, men det betyr ikke at politikerne skal glemme nprge slik de har valgt å gjøre.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts, hvem tenkte du skulle fått den?

Anonymkode: 23a13...a6c

Jeg ser ingen andre alternativ. Men jeg ser at politikerne dr.... i hva som gjøres i Norge for å forhindre overgrep i Norge.
De må gjerne sole segb i glansen av at fredsprisen deles utv i Norge, men det betyr ikke at de kan fortsette å gi f... mht overgrep i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...