Gå til innhold

Hvordan avvende seg sminke? Avhengigheten har tatt meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ☺️

Jeg er ei jente på 23 år, og jeg har brukt sminke nesten hver dag siden jeg var rundt 15. Moren min har alltid sagt at hun synes jenter som ikke sminker seg blir så kjedelig, og at det bare er stas med litt sminke. Søsteren min ser helt annerledes ut uten sminke.

Og her står jeg og føler at ettersom avhengigheten har tatt meg, ettersom det er fremmed for meg å ikke bruke sminke, så ser jeg på det som et stort problem. Jeg er nødt til å bli vant til mitt naturlige meg. Jeg ønsker ikke lenger å være fanget i en verden hvor jeg ikke kan gå ut døren uten sminke. 

Av den grunn har jeg prøvd å trappe ned. Tidligere _måtte_ jeg fylle inn bryna til og med når jeg var hjemme. Jeg følte meg så naken. Men jeg pressa meg selv til å gå uten noe på bryna. Først fikk jeg spm om jeg hadde tatt sol, for jeg skjønte fort at ved å fylle inn bryna så ble kontrasten mellom mitt porselenhvite ansikt og bryna mye større, derfor så jeg blekere ut. Og nå har jeg blitt vant til å ikke gjøre noe med bryna og jeg føler meg derfor mye bedre. Nå føler jeg meg stygg _med_ noe på bryna.

Spørsmålet mitt er derfor om noen har erfaring med å bli vant til å føle seg pen uten sminke? 

Kjæresten min sa i starten av forholdet at når han så meg helt uten sminke så syntes han at jeg var "skikkeligskikkeligskikkelig søt", og han er helt ærlig av seg. Dessuten har han sagt i ettertid at han ikke ser forskjell. Men jeg føler at det alltid ligger igjen litt sminke på sidene av øynene og at jeg ikke har vist meg helt uten. Jeg vet ikke... 

Familien min sier stadig at jeg er prikk lik uten sminke, at de ikke ser forskjell. Men jeg føler det samme som over, at det sikkert lå igjen noe sminke fra dagen før, hvis det gir mening? For jeg føler meg fort myyye freshere med kun litt eyeliner på sidene av øyenene, jeg synes jeg ser myyye bedre ut.

For selv føler jeg meg skikkelig stygg uten, men håper at det kun er en vanesak og at det ligger i hodet slik som det med bryna. Ettersom jeg er så vant til å se meg selv med sminke, så er det liksom ekstra rart å se seg selv uten.

Jeg er nødt til å vende av meg sminke, men jeg klaaarer ikke. Er det derfor noen her med liknende erfaringer eller noen som kan gi råd? 

Jeg er liksom redd for å skuffe noen dersom jeg plutselig går uten sminke. Det har virkelig blitt en avhengighet, og jeg er lei. 

:) 

Anonymkode: 47fa2...c00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lar være å male deg i ansiktet med de greiene der. Så hiver du alt det du har og kjøper ikke nytt. 

Tør å vos frem hvem du egentlig er, og hvordan du egentlig ser ut. Uten å endre utseendet ditt til noe helt annet enn deg selv. 

Så vil du få ekte venner og leve et jordnært liv. Ikke bare masse folk som henvender det til en maske som du gjemmer deg bak. 

Så enkelt er det. Gled deg! 

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker fortsatt sminke, men sørger for å gå ut uten innimellom også. Bare for å minne meg selv på at det går helt fint og at ingen egentlig bryr seg. 

Jeg tenkte i starten at det ikke er så viktig å være pen hele tiden, og brukte det til å overbevise meg selv om å gå uten sminke. Etter hvert begynte jeg helt naturlig å synes at jeg er søt uten også - selv om jeg ikke syntes det i starten. Men for meg var altså nøkkelen å gi mer blanke i utseende først og fremst. Ikke lett, men ganske befriende når man greier det. 

Anonymkode: a568e...abc

Skrevet

Trapp ned skritt for skritt, da blir ikke overgangen så dramatisk.

Anonymkode: 658f3...0b3

• Liker 4
Skrevet

Ta det gradvis. Du tenger ikke slutte med sminke men du trenger ikke kjøre full Kardashian-look heller. Mange jenter på din alder sminker seg gamle og ser jævlige ut i dagslys. Legg heller tid, penger og innsats i hudpleie. Da trenger du heller ikke fuge igjen hele fjeset. 

• Liker 5
Skrevet

Man trenger ikke kutte helt ut sminke. 

Jeg bruker concealer (fordi jeg faktisk er veldig mørk under øynene, og ser veldig uopplagt ut), ansiktskrem med farge, litt pudder (i naturlig farge, et lett lag over huden for å unngå å se blank ut), eyeliner og maskara. 

Jeg synes ikke det er mye egentlig. Bruker 3min på å sminke meg om morgenen. 

Før pleide jeg å alltid ta på meg sminke da jeg skulle ut. Men nå etter å ha fått meg hund og må ut på tur tidlig om morgenen og i all slags vær, så ser jeg at det ikke er noe poeng i det. Har derfor blitt vandt til å gå uten sminke på tur. Om jeg skal innom en butikk osv. og egentlig ikke er sminket, så tar jeg kanskje bare på meg litt maskara for å se litt fresh ut. 

Jeg synes ikke det er krise å føle at man vil se fresh ut og derfor sminker seg litt. Men det blir i overkant mye dersom man må ha all slags mulig sminke for å føle seg vel i hverdagen. Alt fra primer, contouring, leppestift, blush, highlighter, øyenskygger, setting spray osv. 

Skrevet

Som de andre sier her. Du kan trappe ned. No har du begynt med brynene, så kan du gå over til neste osv.

Det som hjelper er å ta vare på huden. Kjøpe gode produkter for hudtypen din. Da vil hudtonen jevne seg mer ut, du vil få glød å se skikkelig fresh ut. Dvs da vil du ha mindre behov for foundtarion osv. Så det anbefales. Så kan jo du farge vipper og bryn med kolokrem istedet som du bare bruker innimellom (om du ønsker å ha farge på bryn og vipper) og bruke castor oil, da får du lengre vipper. Som «erstatning» for maskara og oppregning av bryn. Eller du kan la vær selvfølgelig hvis du vil være «all natural». Så finnes jo det leppepomade med farge i og det kan erstatte ev. Leppestift etc. 

Ett tips er å bruke mineral pudder, bra for huden og jevner hudtonen på en fin måte og lett dekkende. 

Skrevet

Jeg er 34 og har brukt sminke siden jeg var ca 14. Bruker "alt", foundation, rouge, maskara, øyenskygge, øyenbryn, eyeliner. Mannen min sier han ikke ser særlig forskjell. Men hvis jeg en gang i blant har kommet på jobb uten, spør folk om jeg er syk 😂 Nå er jeg langtidssykemeldt pga bekkenløsning og har nesten helt sluttet med sminke. Det er SÅ deilig å kunne gå ut uten å tenke på det! Folk begynner nok også å venne seg til at jeg ser annerledes ut. Men jeg er nøye på å farge vipper og bryn. 

Anonymkode: 29362...bd0

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker sminke i perioder. Når jeg føler at je trenger det. Før brukte jeg sminke hver dag. Min erfaring er at jo mindre du bruker, jo mindre føler du at du trenger det, og så vil du etter hvert venne deg til å gå uten. I løpet av en uke nå, så bruker jeg kanskje litt sminke 3 av 7 dager, og da bare litt concealer og lett pudder samt mascara. Og full pakke med foundation mm er forbeholdt hvis jeg en sjelden gang skal på fest. Men nå føler jeg meg faktisk freshere med bare litt sminke enn mye, og kan helt font gå hele dagen uten. Så bare slutt å bruk sminke i fx en måned, så vil du tilslutt ikke bry deg om det.  

Anonymkode: b7a0e...add

Skrevet

Hadde samme problemet før, full face of makeup. Nå bruker jeg bare bb cream og mascara, og føler meg like fin :D Sparer også mye tid og penger :) 

Anonymkode: f8ead...6de

• Liker 2
Skrevet

Jeg var sånn før, men så fikk jeg barn. 😂 Nå farger egg vipper og bryn med ujevne mellomrom, og bruker kanskje bb-cream + litt Rouge hvis jeg har en dårlig huddag. Og det er hvis jeg skal noe spesielt, som i bursdagsselskap eller på foreldremøte. ;)

For meg var det rett og slett en lengere periode der jeg ikke sminket meg (nybakt og fullstendig overveldet mamma), der jeg ble vant til å se mitt eget naturlige ansikt i speilet. 

Det kjente er vakrest for oss. Nå synes jeg at jeg ser ut som en sirkusklovn hvis jeg tar på øyeskygge.. 😂 

Anonymkode: d2bd2...7cb

Skrevet

Hvorfor skal du venne deg helt av med sminke?  Mange kvinner sminker seg litt hver dag og de fleste kvinner ser bedre ut med sminke enn uten.  Ja, skyt meg!

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Peonjenta skrev:

Hvorfor skal du venne deg helt av med sminke?  Mange kvinner sminker seg litt hver dag og de fleste kvinner ser bedre ut med sminke enn uten.  Ja, skyt meg!

Det er vel ikke snakk om at man aldri skal bruke sminke, men TS og mange andre sliter faktisk med å takle sitt eget ansikt uten sminke.. 

Det mener jeg er skadelig. At man trives med seg selv er viktig, og utelukker ikke at man kan sminke seg når man har lyst. 

Anonymkode: d2bd2...7cb

• Liker 4
Skrevet

Hvis du er så heldig at du har frisk hud og ingenting du føler for å "dekke" over, så har du jo allerede et godt utgangspunkt. Hvis ikke, så kanskje prioriter huden din, slik at den ikke er noe du føler for å skjule. I tillegg så syns kjæresten din at du er super søt uten, som jo er veldig fint. Kanskje du skal prøve å se det han ser. Se deg selv godt i speilet. Bestem deg for å øve deg på å se de fine tingene, de som kjæresten din ser. Snakk snilt med deg selv, vær din egen lille heiagjeng. "Jeg har fine øyne", "Huden min stråler i dag". Også må du rett og slett bare øve deg på å gå ut uten i korte perioder.  Bli glad i ditt eget fjes, og i deg selv.

Jeg brukte å ha helt grusom hud, og når jeg prøvde å øve meg på å gå uten foundation (jobbet på kafe, føltes bedre å dekke over store acne-områder), så minnet jeg meg selv på hele tiden at folk flest er rett og slett for opptatt med seg selv til å bry seg om ditt fjes. Og det tror jeg virkelig er sant. Så da er liksom den faktoren borte. Og da kan du jobbe videre med at DU skal bli ok med ditt eget fjes. Kanskje du også kan sette opp en liten liste med positive ting ved å ikke sminke seg så mye. At du kan sove litt lenger eller har bedre tid om morran, og at du kanskje sparer litt penger. Heng post its på speilet om du vil ;)

Jeg bruker ikke sminke nå, mest pga latskap og mangel på kunnskap. Kan "the basics", men har aldri gjort noe annet med f.eks brynene enn å nappe rusket, og har fått de farget noen ganger. Men jeg tar derimot godt vare på huden min, og jeg tenker at med det kommer man langt. Så hiver jeg på et lag maskara for å se litt våken ut når det trengs (les: når jeg gidder), og litt concealer/foundation innimellom, når man skal noe spesielt. Det er ingenting feil i å sminke seg, men det beste er jo hvis du sminker deg litt når du VIL og ikke fordi du føler du må. Da blir du jo litt fanget i den følelsen, og det kan ikke være noe godt. Jeg forstår godt at du er lei av å føle deg avhengig. Du er jo absolutt fin nok uten.

Skrevet

Du er nok mye søtere uten sminke slik kjæresten din sier :) Dropp foundation men børst en lett svosj med bronzer over ansiktet,  det gjør veldig mye uten at det blir mye. Evn én ekstra svosj i kinnene. Du kan bruke mascara eller droppe mascara og rette mer fokus til for eksempel øreringer eller hårbånd istedet. Hvis du føler du absolutt må gjøre noe med brynene anbefaler jeg brynsskygge i samme farge som dine naturlige og ikke mørkere farge eller en farget browgel/browmascara for naturlig look (pleier ikke kjøpe sminke fra makeupmekka men øyebrynsmascaraen deres er bra syntes jeg) og ikke å fylle inn med pen eller pomade. 

Lebepomade på leppene gir også en mer fresh look uten at det trenger å være mer sminke enn ordinær lypsyl :)

Huden din vil nok takke deg for å trappe ned eller slutte med sminke, den blir mye sunnere og renere og vil få finere naturlig glød etterhvert, faren for kreft minsker siden i mye sminke finnes det helseskadelige stoffer, og du forhindrer tidlige aldringstegn :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var en sminkejente som knapt nok gikk til postkassen uten fullt lag med sminke. I dag fyller jeg kun inn brynene, men det er ene og alene fordi brynene mine er så lyse at de ikke synes (bokstavelig talt). 

Jeg sluttet gradvis med sminke etterhvert som jeg ble eldre og ekstra søvn ble prioritert foran sminke. Og vet du, jeg er helt komfortabel uten. Jeg bruker ikke maskara heller. Men øyenbrynsblyanten min gir jeg aldri fra meg 😆

Anonymkode: 67bfd...471

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen planer om å avvenne, men i perioder hvor jeg bruker mindre synes jeg at det å farge bryn og bruke litt farge i kinnene (jeg er jevnt veldig blek) gjør mye.

Og så bruker jeg eventuelt mye mindre mascara, litt sånn «dytter såvidt borti med litt farge» fremfor å legge den pent og nøye.

Farget leppepomade bruker jeg og. Tror greia er å redusere litt og litt.

Eventueøt bare hoppe i det med smimkefrie dager.

Anonymkode: f6b79...3b8

Skrevet

Sminkefri dag enkelt og greit. Gå deg en tur å kjenn hvordan det er.

Skrevet

Jeg har tatt tattovert sminke.  Bryn,eyeliner og lepper. Ser våken og fin ut til enhver tid. Har mer fokus på gode hudpleieprodukter og bruker nesten ikke sminke lenger.  Og når jeg bruker sminke er det litt bb cream, lipgloss som er litt gjennomsiktig og svak rosa. Og fokus på øyne og litt roser i kinn evt bronzer. 

Anonymkode: a20a0...b86

Skrevet

Jeg var også slik, torte ikke engang gå på butikken uten sminke! Så fikk jeg en kjæreste som synes kvinner var penere uten sminke og ofte sa til meg at jeg var så flott ut uten. Så jeg begynte å gå oftere usminket om jeg visste jeg kun skulle være hjemme. Etterhvert begynte jeg å gå i butikken usminket, de første gangene følte jeg alle så på meg men nå tenker jeg ikke over det i det hele tatt. Jeg har ikke kommet til det steget at jeg tør gå på jobb uten sminke men jeg har kuttet kraftig ned på sminken. Herregud så komisk dette er når jeg ser hva jeg selv skriver, trist at så mange kvinner føler som oss. Kutt gradvis ned på sminken og gjør det til en vane å ta av sminken hjemme så du blir vant til det ansiktet du er født med. 

Anonymkode: bcfd3...a86

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...