Gå til innhold

Denis Mukwege og Nadia Murad får Nobels fredspris

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner lite til dem, men virker helt greit. Lite kontroversielt, vil jeg tro. Noen er sikkert skuffet, men det er jo alltids en ny sjanse neste år.  🙂

Skrevet

Kom ikke som noe sjokk. Mukwege har det blitt snakket om i mange år, så at han endelig skulle få den er vel neppe noen stor overraskelse. 

Fint valg. 

• Liker 1
Skrevet

Helt greit. Nobelprisen trenger noen ukontroversielle vinnere en tid fremover etter alle de rare valgene de siste 10-15 årene. Obama som den merkeligste.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forventet Trump og Kim å dele fredsprisen i år siden Obama fikk den uten å ha gjort noe som helst for å fortjene den. Kjenner ikke til mannen, men jeg har lest om kvinnen. Greit.

Skrevet

Jeg synes valget var bra, men kjenner ikke til alternativene.

Skrevet

Veldig godt valg!

Som Mukwege selv sa; seksualisert vold mot kvinner og jenter i krig er masseødeleggelsesvåpen. 

Seksualisert vold gjør skade i generasjoner. Traumatiserte og fysisk ødelagte kvinner klarer ikke ta vare på familien med de følger det får for en nasjon at barn vokser opp i omsorgssvikt og selv utsettes for overgrep. 

Veldig bra at Nadia også fikk pris. Men at en mann står opp for kvinner og saken om seksuell vold vil kanskje være en vekker for de menn som ikke respekterer kvinners protester. 

Gjest Kristina S.
Skrevet

Valget var helt perfekt. Ikke bare fordi at disse kandidatene så absolutt fortjener prisen og pengene, men også fordi det er et tidsriktig valg: Passer sammen med #Metoo-bevegelsen, pluss andre ting som er viktig å belyse. Dessuten har Nobels fredspris et rykte å ta vare på som verdens mest kjente og seriøse fredsprisutdeler. Dette ryktet hadde behov for en liten polering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...