Aragorn ll Elessar Skrevet 5. oktober 2018 #1 Skrevet 5. oktober 2018 (endret) OSLO (VG): Mottageren av Nobels fredspris 2018 er den kongolesiske gynekologen Denis Mukwege og IS-overlevende Nadia Murad. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/e1L9WM/denis-mukwege-og-nadia-murad-faar-nobels-fredspris Er dere enige med at disse 2 får fredsprisen? Endret 5. oktober 2018 av Eugene Onegin 1
NordicViking Skrevet 5. oktober 2018 #2 Skrevet 5. oktober 2018 Kjenner lite til dem, men virker helt greit. Lite kontroversielt, vil jeg tro. Noen er sikkert skuffet, men det er jo alltids en ny sjanse neste år. 🙂
Example Skrevet 5. oktober 2018 #3 Skrevet 5. oktober 2018 Kom ikke som noe sjokk. Mukwege har det blitt snakket om i mange år, så at han endelig skulle få den er vel neppe noen stor overraskelse. Fint valg. 1
Bli medlem Skrevet 5. oktober 2018 #4 Skrevet 5. oktober 2018 Helt greit. Nobelprisen trenger noen ukontroversielle vinnere en tid fremover etter alle de rare valgene de siste 10-15 årene. Obama som den merkeligste. 1
Drizzt Skrevet 5. oktober 2018 #7 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg forventet Trump og Kim å dele fredsprisen i år siden Obama fikk den uten å ha gjort noe som helst for å fortjene den. Kjenner ikke til mannen, men jeg har lest om kvinnen. Greit.
Far til 2 Skrevet 5. oktober 2018 #8 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg synes valget var bra, men kjenner ikke til alternativene.
4barnsmor Skrevet 6. oktober 2018 #9 Skrevet 6. oktober 2018 Veldig godt valg! Som Mukwege selv sa; seksualisert vold mot kvinner og jenter i krig er masseødeleggelsesvåpen. Seksualisert vold gjør skade i generasjoner. Traumatiserte og fysisk ødelagte kvinner klarer ikke ta vare på familien med de følger det får for en nasjon at barn vokser opp i omsorgssvikt og selv utsettes for overgrep. Veldig bra at Nadia også fikk pris. Men at en mann står opp for kvinner og saken om seksuell vold vil kanskje være en vekker for de menn som ikke respekterer kvinners protester.
Gjest Kristina S. Skrevet 7. oktober 2018 #10 Skrevet 7. oktober 2018 Valget var helt perfekt. Ikke bare fordi at disse kandidatene så absolutt fortjener prisen og pengene, men også fordi det er et tidsriktig valg: Passer sammen med #Metoo-bevegelsen, pluss andre ting som er viktig å belyse. Dessuten har Nobels fredspris et rykte å ta vare på som verdens mest kjente og seriøse fredsprisutdeler. Dette ryktet hadde behov for en liten polering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå