Gå til innhold

Hunden gjør oss gal!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

...

Endret av brokkoli2
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes i utgangspunktet det høres veldig stress ut med en Grand Danois i en liten blokkleilighet, men regner med at dere bor i 1etg, siden dere har mulighet til å la ham gå ut i hagen?

Ellers ingen andre tips enn dressurkurs, eller spørre om tips fra oppdrettere med erfaring etc. 

Skrevet

Det blir bedre, men har dere vært på noen kurs med han?

Anonymkode: 53f62...7b0

Skrevet

Slutt med lek som girer han opp som å kaste ball, dra lek osv. Spesielt inne, bør det ikke være lek annet enn hjernetrim. Kjøp kong, gjem godbiter for søk, tren gjerne søk ute også, leker som han må bruke hode med. Typisk unghunn oppførsel, men det blir jo liksom så stort med en så stor rase. 

Slutt med de små lufteturene, og gå gode turer. Gjerne 2-3 timer om dagen, og la han gjerne løpe fritt og rase fra seg om dere har mulighet til det på et inngjerdet område. 

MÅ han være i bur om natten, eller kan det funke med en hundeseng? Uansett ville jeg fokusert på at den lengste og mest krevende turen er på kveldstid, og å bruke ettermiddagen på hjernetrim. De trenger å slite ut hode også, ikke bare den store kroppen. Og et kurs for unghunder kan kanskje være noe?

Anonymkode: abf98...4a8

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Påkrevd skrev:

Synes i utgangspunktet det høres veldig stress ut med en Grand Danois i en liten blokkleilighet, men regner med at dere bor i 1etg, siden dere har mulighet til å la ham gå ut i hagen?

Ellers ingen andre tips enn dressurkurs, eller spørre om tips fra oppdrettere med erfaring etc. 

Takk for svar! Det er 80 kvadrat, så det går egentlig fint:) Er i 1etg ja

Skrevet

Den kan være understimulert eller overstimulert. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt med lek som girer han opp som å kaste ball, dra lek osv. Spesielt inne, bør det ikke være lek annet enn hjernetrim. Kjøp kong, gjem godbiter for søk, tren gjerne søk ute også, leker som han må bruke hode med. Typisk unghunn oppførsel, men det blir jo liksom så stort med en så stor rase. 

Slutt med de små lufteturene, og gå gode turer. Gjerne 2-3 timer om dagen, og la han gjerne løpe fritt og rase fra seg om dere har mulighet til det på et inngjerdet område. 

MÅ han være i bur om natten, eller kan det funke med en hundeseng? Uansett ville jeg fokusert på at den lengste og mest krevende turen er på kveldstid, og å bruke ettermiddagen på hjernetrim. De trenger å slite ut hode også, ikke bare den store kroppen. Og et kurs for unghunder kan kanskje være noe?

Anonymkode: abf98...4a8

Vi har prøvd hundeseng, men da hopper han bare opp i sengen, og der er det ikke plass 😕 Eller så river han av oss dynene....

Skrevet

Følger med her da jeg er i delvis samme situasjon og er utslitt. Om ikke annet så vit at du ikke er alene 😅

Valpen her er av en nordisk spisshundtype, 6 mnd og fy flate... Det er heftige tider  😩 Det gnages på møbler og annet inventar, bjeffes, vandres, løpes, raptus, forfølges, klikker bare den hører katten vår mjaue, å støvsuge er et rent helvete da valpen får helt rabies på støvsugeren, dette er et styr jeg ikke ante rekkevidden av.. Men jeg skal holde ut, da alle sier det roer seg rundt 1 år ++

Det er sabla fortvilende! Håper du får noen gode råd! 

Anonymkode: 84bbe...b80

Skrevet

@TabrisKan du hjelpe?

Anonymkode: 53f62...7b0

Skrevet

Ååh, det "tenåring"-styret! Når min hund var på den alderen husker jeg at jeg var helt fortvilet. Jeg angret rett og slett på hele bikkja husker jeg, l lurte på hva vi hadde rotet oss borti. Men det blir bedre altså, jeg lover! 

Jeg hadde prøvd å stresse helt ned og etablert at inne=rolig. Slutt å ta han ut så ofte, det er bare stress. Gå heller færre lengre turer der han får tatt seg ut og gjerne springe løs. Gjør rolige øvelser inne, lydighet, triks, hodbitsøk osv.

Hvis han bare springer bajas og ikke vil roe seg når dere sier det ville jeg tatt på han bånd og holdt han fast. Noen hunder må rett og slett tvinges til å roe ned. Fortsett å være konsekvent på det han har lært og ikke la han komme unna med ting bare fordi han er vanskelig akkurat nå. Han kan ikke sitte å bite på laptopen din for eksempel. Be han gå vekk og hvis han ikke gjør det, ta han vekk. Gi han noe å tygge på på plassen sin i stedet. 

Skrevet

På en måte kan man si at det er typisk unghundfakter, de er jo ofte mer urolige og rastløse og finner på mye tøys og tull. Samtidig så er det også et problem som kan bære over i voksen alder - at han ikke klarer å roe seg og krever oppmerksomhet av dere hele tiden. Èn ting er at det er skikkelig slitsom for dere, men det er heller ikke bra for ham at han ikke klarer å roe seg.

Du har allerede fått en del gode innspill, men her er også mine råd:

Ikke gå ut med ham så ofte. Det er bare med og stresser ham opp og gjør at han føler det må "skje noe" hele tiden. Først pass på at han har fått det han har behov for av tur og aktivisering. Unngå leking og herjing med dere/andre hunder, samt kasting av pinner/ball/frisbee. Det er aktiviteter som stresser opp. Nesearbeid og nyinnlæring av triks er ting som roer ned. Avslutt gjerne turen med godbitsøk utenfor i hagen - start med å kaste noen få godbiter rett foran nesen på ham når han ser på og si "søk!" Gradvis kaster du flere godbiter i større radius til han til slutt kan snuse opp mat i ti-femten minutter på plenen utenfor (men jobb dere veldig gradvis opp mot dette). Han kan gjerne få så mye som mulig av maten sin på denne måten i stedet for i skål.

Etter tur og godbitsøk så er det på tide for ham å roe ned. Behold båndet på når dere kommer inn. Sett dere i sofaen eller med PCen, gi hunden et tyggebein eller en fylt kong, og så ignorerer dere ham. Ikke sett ham i buret siden han da hyler, men ha ham i bånd som dere holder/har rundt håndleddet slik at han er nær dere men dere kan stoppe ham fra å gjøre ting uten å gi ham masse oppmerksomhet. Hvis dere må stoppe ham, prøv å bare stoppe ham rolig i båndet, evt i selen om dere må. Ikke rykk i båndet eller kjeft, helst ikke se på hunden eller kommuniser på noen måte. All oppmerksomhet, fra et "nei" til et blikk, vil være med på å forsterke atferden.

Gjør dette til en fast rutine for en god periode sånn at han vet hva han har å forholde seg til. Ut, ikke aktiviteter som stresser, avslutt med gradvis større godbitsøk og så inn i bånd, få tyggebein/fylt kong og så skjer det absolutt ingenting. Det dere venter på er at han "gir opp", dvs at han faktisk innser at ingenting skjer og legger seg av seg selv for å slappe av. Noen ganger gjør de det sammen med et tungt sukk :P 

Når dere begynner med dette så kan det være at atferden hans blir verre før den blir bedre. Han har jo lært at alt han gjør gir ham oppmerksomhet. Når dette plutselig ikke funker lenger, så vil han legge inn en ekstra innsats for å se om han ikke DA får oppmerksomhet. Gjør han det så er det en bra ting - da er det ikke så lenge til han gir opp og innser at det ikke funker i det hele tatt så lenge dere klarer å holde ut og være mer utholdende enn ham.

Skulle det skje at dere er i en situasjon hvor dere ikke har mulighet for å ignorere mas, f.eks om dere har besøk eller lignende, så pass da på å avled med tyggebein/kong med EN gang han begynner å mase. Klarer dere å være konsekvent på dette så vil han etterhvert lære seg at enten funker mas med en gang eller så funker det ikke i det hele tatt. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...