Gå til innhold

Skal ta eksamen som privatist i naturfag! Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder det å lese selv, eller anbefaler dere meg å ta nettstudie via feks Sonans? Jeg er avhengig av god karakter. Kjedelig at det koster ca 8000. Er de verdt det? Eller kan jeg like gjerne lese selv? Hva ble jeg fokusere på? 

Anonymkode: 2b6c1...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok opp naturfag via Sonans i fjor, og anbefaler deg å ikke gjøre det samme. Tror jeg kunne fått like bra eller bedre karakter hvis jeg hadde lest på egenhånd

Anonymkode: dfd18...46b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor flink og motivert du er. Er lettere å få inn faget når man følger klasseundervisning, får mye "gratis" læring. Får også hjelp viss man setter seg fast. Er jo bare å kjøpe bøkene som de bruker på sonans og se om det er noe du kan fikse på egenhånd eventellt. Ville selv valgt skoleundervisning, har ikke disiplinen som trengs for å lære sånt på egenhånd blir for mye motbakke. Kjedelig å sitte helt alene og.

Anonymkode: a77b5...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i Oslo hadde jeg valgt Bjørknes fremfor sonans. 

Anonymkode: 300c6...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok naturfag som privatist i våres så var det praktisk eksamen. Muntlig praktisk. Fikk en forberedt del, et forsøk jeg skulle presentere også en uforberedt del og spørsmål.

Jeg hadde ikke hatt sjans hvis jeg ikke hadde hatt timer på Sonans. Vi hadde en lørdag som gikk til å være på labben og gå gjennom masse forsøk, veldig greit å få vist hva vi skal gjøre og prøve selv

Anonymkode: b8326...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok naturfag ved Sonans. Tar du det fysisk på skolen vil jeg si det er verdt det, tenker du nettstudier er det det samme som å kaste penger rett ut av vindu. Jeg har tatt totalt 10 fag ved sonans, både på nett og med undervisning på skolen så jeg vet hva jeg snakker om. Om du vil ta det på nett anbefaler jeg heller Ask privatistskole, den er veldig mye rimeligere og du får akkurat det samme ut av det.

Men, når det er sagt, har du muligheten til å ta det fysisk på skolen lærer du mye om du har flaks og får en god lærer. Jeg hadde en helt fantastisk lærer og gikk fra 2 til 6 i løpet av høstsemesteret i naturfag, altså i underkant av tre måneder. Jeg hadde veldig flaks med alle mine lærere på Sonans og gikk opp minst to karakterer i alle fagene jeg tok opp både med nettundervisning og skoleundervisning, men jeg sitter igjen med et stort studielån og kunne gjerne klart meg uten halve om jeg hadde droppet nettundervisningen. 

Anonymkode: 07f45...49a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin side å bruke når du tar fag som privatisthttps://ndla.no/nb/node/144827?fag=7

Jeg tok Naturfag på Sonans noen år tilbake og fant ut at jeg fint kunne gjort det alene. Men om du ikke har mye selvdisiplin er det veldig greit å ha en skole å gå på. De er også veldig flinke til å forberede deg til eksamen. De vet alle spørsmålene du kan få og gir deg mer eller mindre svarene på alt slik at du kan få 6. Du kan også ha prøveeksamen med lærer, og du har en lærer å lene på under selve eksamen. 

Om du bestemmer deg for å lese alene anbefaler jeg at du tar labkurset hos Sonans (eller hos annen skole) slik at du vet hva du skal gjøre på den praktiske delen. 

Endret av Beri245
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noe ut av nettstudier, leste på naturfagboken selv, kjøpte boken og så på YouTube på forsøkene - satt meg inn i stoffet og fikk 6 på eksamen . Jeg hadde muntlig. Les læringsmål og emnebeskrivelsen godt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 1.41, AnonymBruker skrev:

Jeg tok naturfag ved Sonans. Tar du det fysisk på skolen vil jeg si det er verdt det, tenker du nettstudier er det det samme som å kaste penger rett ut av vindu. Jeg har tatt totalt 10 fag ved sonans, både på nett og med undervisning på skolen så jeg vet hva jeg snakker om. Om du vil ta det på nett anbefaler jeg heller Ask privatistskole, den er veldig mye rimeligere og du får akkurat det samme ut av det.

Men, når det er sagt, har du muligheten til å ta det fysisk på skolen lærer du mye om du har flaks og får en god lærer. Jeg hadde en helt fantastisk lærer og gikk fra 2 til 6 i løpet av høstsemesteret i naturfag, altså i underkant av tre måneder. Jeg hadde veldig flaks med alle mine lærere på Sonans og gikk opp minst to karakterer i alle fagene jeg tok opp både med nettundervisning og skoleundervisning, men jeg sitter igjen med et stort studielån og kunne gjerne klart meg uten halve om jeg hadde droppet nettundervisningen. 

Hvor mye har du i gjeld og hva studerer du nå? Føler du at det var verdt det?

Anonymkode: deb38...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2018 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Da jeg tok naturfag som privatist i våres så var det praktisk eksamen. Muntlig praktisk. Fikk en forberedt del, et forsøk jeg skulle presentere også en uforberedt del og spørsmål.

Jeg hadde ikke hatt sjans hvis jeg ikke hadde hatt timer på Sonans. Vi hadde en lørdag som gikk til å være på labben og gå gjennom masse forsøk, veldig greit å få vist hva vi skal gjøre og prøve selv

Anonymkode: b8326...507

Samme opplegg hadde jeg i 2017. Vil absolutt anbefale å følge undervisning. Det er viktig å få gjort alle lab forsøkene før eksamen. 

Anonymkode: b21f7...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 5 fra videregående og tok det opp som privatist mest som en hobby.

Leste boken, følte jeg kunne mesteparten allerede (jeg er litt nerd), snakket med eksaminator om et par temaer, fikk 6. Følte ikke at det var spesielt vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du i gjeld og hva studerer du nå? Føler du at det var verdt det?

Jeg vet ikke helt hva jeg har i gjeld, men har året på sonans pluss et års-studium. Nå studerer jeg ingeniør. Føler i grunn ikke sonans var verdt det, men det er fordi jeg hadde kommet inn på ingeniørstudiet med de karakterene jeg hadde fra før, så sånn sett var det å kaste penger ut av vinduet. Men, den orginale planen var å studere medisin, så jeg tok jo opp fag av en grunn. Års-studiumet var også rettet mot medisin, og her fant jeg ut at det var noe jeg ikke ville studere, så da var jo det verdt det på den måten at jeg slapp å bruke enda et år på å ta opp fag for å begynne på medisin når jeg mest sannsynlig ikke ville trivdes. 

Så, føler vel egentlig ikke det var verdt det sånn som det ble med min utdanning, men hadde jeg begynt på medisin og trivdes hadde det jo helt klart vært verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg har i gjeld, men har året på sonans pluss et års-studium. Nå studerer jeg ingeniør. Føler i grunn ikke sonans var verdt det, men det er fordi jeg hadde kommet inn på ingeniørstudiet med de karakterene jeg hadde fra før, så sånn sett var det å kaste penger ut av vinduet. Men, den orginale planen var å studere medisin, så jeg tok jo opp fag av en grunn. Års-studiumet var også rettet mot medisin, og her fant jeg ut at det var noe jeg ikke ville studere, så da var jo det verdt det på den måten at jeg slapp å bruke enda et år på å ta opp fag for å begynne på medisin når jeg mest sannsynlig ikke ville trivdes. 

Så, føler vel egentlig ikke det var verdt det sånn som det ble med min utdanning, men hadde jeg begynt på medisin og trivdes hadde det jo helt klart vært verdt det.

Ok, går du på NTNU? Hvorfor ombestemte du deg? Synes medisin virker givende selvom jeg også studerer ingeniør :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp kjemi på sonans. Veldig fornøyd. Klarte det ikke alene. Eier ikke selvdisiplin så da hjalp det mye å være i en klasse og studere med andre. Et godt tips er å bli kjent med de andre i klassen og lese sammen med de etter skolen. Benytt deg av alle mulighetene de gir deg og still masse spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...