Gå til innhold

Lavkarbo - bare sukkerarter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny på lavkarbo. Jeg sikter ikke mot ketose, men på et kosthold med lite karbohydrater med håp om at det vil bedre migrene. 

Er det noen som vet om man kan spise friggs maiskaker på lavkarbo? Jeg har forstått at det finnes forskjellige typer karbohydrater, og at ikke alle tas opp i kroppen. Maiskakene inneholder hele 76%karbohydrater, hvorav bare 2,2% er sukkerarter. Er de andre karbene ufarlige da, eller tells de like mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle karbohydrater består av sukkermolekyler. Man grupperer dem etter hvor mange sukkermolekyler de består av.
Monosakkarider som glukose (druesukker), fruktose (fruktsukker) ++ består av ett sukkermolekyl.
Disakkarider som sukrose (rørsukker), laktose (melkesukker) ++ består av to sukkermolekyler.
Polysakkarider som stivelse, kostfiber ++ består av flere enn to sukkermolekyler. Kan være flere tusen.

Alle fordøyelige karbohydrater øker blodsukkeret ditt. Det er det man vil unngå på lavkarbo. De maiskakene vil sende blodsukkeret ditt i været. Altså ikke noe man bør spise noe særlig av når man prøver å holde blodsukkeret på et normalt nivå.

Anonymkode: 180ad...edf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...