Gå til innhold

Kjøpe bolig - "gjøre seg kjent med"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal kjøpe min første bolig snart, og er litt smånervøs for å ende opp med "katta i sekken".

Man skal jo gjøre seg kjent med diverse forhold, og jeg lurer på hvor langt man egentlig skal gå. F.eks nevnes det ofte hvilke reguleringsplaner som gjelder i området. De forskjellige planene sier meg som regel ingenting. Bør man da f.eks ringe kommunen og få tilsendt planene, samt be om forklaring? Eller er det ikke verdt å bruke tid på dette, såfremt ingenting ser skummelt ut? 

Noen ganger ser jeg at det selges f.eks fire boliger i samme borettslag samtidig. Dette må vel være et dårlig tegn? Kanskje borettslaget tar opp lån til heis, og husleien stiger veldig?

Bør man styre unna leiligheter der borettslaget ikke har sikringsordning? Dette virker jo viktig, men samtidig ser jeg jo at en del ikke har det. Kanskje man kan sikre seg mot andelseieres manglende betaling av fellesutgifter på andre måter? Eller kanskje loven gir vern?

Håper noen vil hjelpe meg med noen tips😊

Anonymkode: 15a79...e16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men har kjøpt noen leiligheter etter hvert og klart å unngå "katta i sekken" så dette er det jeg tenker:

1. Reguleringsplaner kan være nyttige for å vite om f.eks. utsikten forsvinner eller store prosjekter skal bråke i flere år. Jeg skjønner at planene ikke er så forståelige, så min erfaring er at lokalavisa er en minst like god kilde til informasjon.

2. At flere boliger selges samtidig er helt vanlig i større borettslag, så det trenger ikke bety noe. Du kan jo kontakte styret og spørre om de har vedtatt noen større prosjekter som vil føre til økning i husleien fremover. Evt. kan du lese i prospektet hvor mye vedlikehold borettslaget har gjort de siste årene og gjøre deg opp en mening om de holder tritt eller kommer til å måtte gjøre større saker snart.

3. Jeg har aldri bodd i borettslag med sikringsordning og har tenkt for meg selv at sikringsordning er viktigst når det er leiligheter av typen lav pris men skyhøy fellesgjeld. De stedene jeg har kjøpt har det vært fellesgjeld på noen få hundretusen, så hvis en beboer misligholder så betales det ut av borettslagets generelle økonomi uten at vi beboere får høre noe om det annet enn på generalforsamlingen.

Andre tips: Husk å lese prospektet godt før visning og spesielt tilstandsrapporten. Spør megler om alt du lurer på, også "dumme spørsmål" - du gjør jo en stor investering! Hvis du skal kjøpe i Oslo, meld deg inn i OBOS sånn at du får tilgang på forkjøpsrett på storparten av borettslagene. Prøv å ikke forelske deg for mye i leilighetene, men tenk gjennom det rasjonelle også med hvor mye det vil koste å gjøre prosjekter du ønsker. Sett et budsjett for hvor høyt du vil gå i hver budrunde - det kommer alltid en leilighet til.

Anonymkode: eccef...86f

• Liker 4
Skrevet

Husk at fellesgjelden også må iberegnes i totalsummen, veldig lett å glemme.

Anonymkode: f16b5...4f4

Skrevet

Kommune kan svare på reguleringsplaner, eventuelt har ofte megler noe oversikt. Jeg orket ikke det, hele nabolaget er bebygget, og utformingen gjør at jeg ikke anser det som noe sjanse for at boligene rives og det bygges næringseiendom for eksempel. 

Styret kan svare på om det foreligger noen planer om rehabilitering som vil føre til økte fellesutgifter. 
Jeg sitter selv i styre, og vi har hatt planer om rehabilitering og henter inn tilbud for øyeblikket, dette gjør at vi har en viss anelse om hvor mye fellesutgiftene kommer til å øke. I løpet av prosessen med planlegging og tilbudsrunder har det blitt solgt leiligheter i brettslaget, den første ble solgt så tidlig i prosessen at det ikke fantes anslag på hvor mye fellesutgiftene kom til å øke, mens da den andre ble solgt så hadde megler fått informasjon om hva som skal rehabiliteres, og ett anslag på hva fellesutgiftene kommer til å bli. Se litt på fasaden utvendig, heis dersom det er, og eventuelt garasjer. Ser det veldig slitt ut, så er det sjanse for at rehabilitering vil skje de nærmeste årene. 

Som andre sier, les tilstandsrapport nøye, spesielt på baderom og kjøkken, sjekk årsmodell på varmtvannstank om det er mulig, og sjekk når det eventuelt sist var kontroll av det elektriske anlegget. Om det er dårlig tilstand på vindu/dører, og det ikke er nevnt i prospekt at det er planer om rehabilitering fra borettslagets side, så bør du sjekke opp hvem som har ansvar for det. 
Angående sikringsordning så kan det være en fin trygghet spesielt dersom deler eller hele fellesgjeld er avdragsfritt. Er det generelt lav fellesgjeld, så er det ikke noe jeg selv bryr meg om. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skal kjøpe min første bolig snart, og er litt smånervøs for å ende opp med "katta i sekken".

Man skal jo gjøre seg kjent med diverse forhold, og jeg lurer på hvor langt man egentlig skal gå. F.eks nevnes det ofte hvilke reguleringsplaner som gjelder i området. De forskjellige planene sier meg som regel ingenting. Bør man da f.eks ringe kommunen og få tilsendt planene, samt be om forklaring? Eller er det ikke verdt å bruke tid på dette, såfremt ingenting ser skummelt ut? 

Noen ganger ser jeg at det selges f.eks fire boliger i samme borettslag samtidig. Dette må vel være et dårlig tegn? Kanskje borettslaget tar opp lån til heis, og husleien stiger veldig?

Bør man styre unna leiligheter der borettslaget ikke har sikringsordning? Dette virker jo viktig, men samtidig ser jeg jo at en del ikke har det. Kanskje man kan sikre seg mot andelseieres manglende betaling av fellesutgifter på andre måter? Eller kanskje loven gir vern?

Håper noen vil hjelpe meg med noen tips😊

Anonymkode: 15a79...e16

Brl uten sikringsordning styrer du milevis unna. Ellers kan du blir ruinert for resten av livet. 

Det du skal se etter er fukt og råte, bygningsskader, lekkasjer gamle eller nye, tekniske løsninger, strøm/elektrisk og at boligen er lovlig å bruke til beboelse og dermrd har ferdigattest og ikke er vesentlig ombygd i ettertid. Type gjøre to roms om til treroms ved å bygge om kjøkken i eldre boliger. 

Alle brl. Tar opp ny fellesgjeld når den gamle fellesgjelden er i ferd med å bli nedbetalt. Vedtak om dette finner du i generalforsamlingspapirer. Hus trenger hele tiden vedlikehold, bytting av vinduer, tak og kledning. Da taes det opp ny fellesgjeld. Er fellesgjelden lav kan du forvente at den vil stige de nærmeste årene på grunn av vedlikeholdsbehov. I brl blir det tatt opp felleslån, i sameier kan du bli ansvarlig for å ta opp lån selv for å dekke denne typen vedlikehold. Uansett flertallet bestemmer og da må mindretallet enten bøye seg eller flytte.

Anonymkode: ca82a...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...