Heisann_hoppsann Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 Hei! Jeg og kjæresten flyttet sammen for for ca. 3 måneder og har to katter vi bor med. Han har en hunkatt på ca. 1 år, og jeg flyttet sammen med min hunkatt på ca. 10 år inn til han. I starten så virka alt veldig som det skulle med at kattene ikke var veldig fan av hverandre, og vi holdt dem litt avskilt for å forhindre at de gikk på hverandre. Katten på 10 år ble selvfølgelig holdt inne i 2 uker før hun fikk gå ut, og hun var ganske sjalu på den andre katten. Men det virket litt som dette gikk over når hun fikk lov til å gå ut selv. Så utenom dette oppførte hun seg vanlig og som forventa i forhold til situasjonen. De siste ukene virker det som om begge kattene har forandret seg litt i oppførsel. De er mer på hverandre enn de har vært før. Tidligere har de for det meste unngått hverandre, og vært ganske rolige. Katten på 10 år er den eneste som knurrer og freser mot den andre katten. Det holder at den andre katten er innen for synsvidden hennes. Og hvis vi sitter vedsiden av henne og koser henne så blir hun aggressiv mot oss også. Tidligere har hun ikke vært sånn mot oss, men nå knurrer hun og kan klore hvis vi tar på henne eller allerede sitter å koser henne når hun ser den andre katten. Katten på 1 år derimot er veldig rolig av seg, men hun er så klart ganske leken. Tror ikke hun forstår helt at den andre katten ikke har lyst å leke med henne. Ofte pleier hun å snike seg bak henne eller snike seg rundt hjørner nesten som om hun prøver å skremme den 10 åringe katten. Den eldre katten skvetter ofte av dette eller blir veldig irritert av at den yngre katten sniker seg rundt. Hun blir også irritert av at hun leker eller løper rundt. Da kan hun finne på å si ifra med å løpe mot henne og slår mot henne uten å egentlig være borti henne. Etter dette fortsetter den yngre katten å snike innpå henne, nesten som om hun vil at den andre skal løpe etter henne. Det som er veldig beskymringsverdig er spesielt oppførselen til den eldre katten da den har begynt å oppføre seg aggressivt mot oss også. Ikke bare når den andre katten er i nærheten men når man sitter alene med henne. Generelt virker hun veldig irritert, og hun har vært veldig rolig og kosete hele livet sitt - og aldri knurret eller frest mot oss. Når hun oppfører seg sånn så får hun ofte tilsnakk, så vet ikke om hun kanskje er litt sånn siden hun får mye negativ respons etter at hun knurrer. De har også begynt å markere seg ved å tisse på steder de ikke skal - for eksempel på klær eller gjenstander som ligger på gulvet. Noe de heller ikke har pleid å gjøre før. Den eldre katten har vært vandt til å være alene hele livet sitt, mens den lille katten har noen ganger vært med andre katter i 1-2 uker av gangen. Håper noen kanskje har noen tips til hva vi kan gjøre, eller opplevd noe lignende før og kan komme med erfaringer Eventuelt om noen kjenner til noen vi kan ta kontakt med videre - typ "kattehvisker".
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #2 Skrevet 4. oktober 2018 Det er lite dere kan gjøre for å få dette til å funke. Katter er enkle dyr med sterke instinkter. Å forsvare reviret sitt er ett av dem. Det kan nok være lurt å begynne å tenke på å omplassere katten som kom flyttende dit. Anonymkode: 6a803...939
Ariana807 Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 (endret) Dette høres veldig ut som en typisk episode av «My cat from hel». Hva kan man gjøre. Det finnes ting man kan gjøre! Uten tvil! Dette er ikke en tapt kamp! Nå er det lenge siden jeg har sett en episode av det programmet selv så er litt tom i hodet desverre. Men i forhold til tissing inne. Kjøp inn flere kasser. Regelen er 1 pr katt + 1, altså dere bør ha 3 do-kasser til dem. Da disse kattene ikke går over ens så vil de nok ikke dele do heller. Så flere kasser. Kanskje en ide og ha 2 stk til hver og om dere har stor plass, slik at de kan føle de har er alternativ og ikke må gå på do i den andre kattens do. Eller alternativ tisse på klær. Om dere klarer å finne på youtube, ville jeg sett på et par episoder med «My Cat From Hell». Dette kunne vært en episode der i fra! Jackson Galaxy er virkelig fantastisk med katter! Og det å «fikse» problemkatter! Endret 4. oktober 2018 av Ariana807
Ariana807 Skrevet 4. oktober 2018 #4 Skrevet 4. oktober 2018 Okay, fjerna det jeg skrev om mat i forrige innlegg. Her er en video med tips: Dette kan gjøres, men det går ikke ann å gjøre det på en dag. Kattene må kanskje of holdes inne mens dere utfører disse tipsene. Ting tar tid «du må arbeide på «kattetid» og ikke «mennesketid» (fra videoen). Men ikke gi opp. Håpet er der. Katter kan klare å gå over ens! Men det krever noe arbeid. Håper ikke en av kattene havner på omplassering før dere har prøvd alle mulige tips og triks, for det finnes mange av dem! Men dere må faktisk gjøre jobben som ligger bak og 😸😸
Tvist Skrevet 5. oktober 2018 #5 Skrevet 5. oktober 2018 Regner med at begge er kastrerte? Får yngstepus lov ut? Prøv å aktivisere yngstepus, lek mye, ta henne med ut på tur. Pass på når dere ser at han vil plage gamlemor, ikke gi henne lov. Avled, finn på noe annet med henne.
Heisann_hoppsann Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2018 On 10/5/2018 at 12:06 AM, Ariana807 said: Dette høres veldig ut som en typisk episode av «My cat from hel». Hva kan man gjøre. Det finnes ting man kan gjøre! Uten tvil! Dette er ikke en tapt kamp! Nå er det lenge siden jeg har sett en episode av det programmet selv så er litt tom i hodet desverre. Men i forhold til tissing inne. Kjøp inn flere kasser. Regelen er 1 pr katt + 1, altså dere bør ha 3 do-kasser til dem. Da disse kattene ikke går over ens så vil de nok ikke dele do heller. Så flere kasser. Kanskje en ide og ha 2 stk til hver og om dere har stor plass, slik at de kan føle de har er alternativ og ikke må gå på do i den andre kattens do. Eller alternativ tisse på klær. Om dere klarer å finne på youtube, ville jeg sett på et par episoder med «My Cat From Hell». Dette kunne vært en episode der i fra! Jackson Galaxy er virkelig fantastisk med katter! Og det å «fikse» problemkatter! Haha, ja, høres jo litt sånn ut. Virker egentlig smart med flere kasser! De har en hver nå, men jeg ser ofte at den yngre katten går på den doen som er regnet på den eldre katten. Så kanskje ho ikke har så lyst å gå der når den yngre driver å er i "hennes" kasse. Tusen takk for tipsene dine! Skal prøve ut det som kan prøves og se om de blir litt mer venner fremover, og får to glade katter Skal jo absolutt ikke omplassere noen av kattene, da må vi kanskje bare ha dem avskilt eller finne en annen løsning på å ha begge i huset. De er jo familien vår. 1
Heisann_hoppsann Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter #7 Skrevet 5. oktober 2018 11 hours ago, Tvist said: Regner med at begge er kastrerte? Får yngstepus lov ut? Prøv å aktivisere yngstepus, lek mye, ta henne med ut på tur. Pass på når dere ser at han vil plage gamlemor, ikke gi henne lov. Avled, finn på noe annet med henne. Ja, begge er steriliserte og begge går ut. Vi prøver å si ifra på begge kattene ut i fra situasjonen. Så hvis ho begynner å snike rundt og prøver å plage så sier vi ifra også går ho gjerne litt unna - men ho er på igjen ikke så lenge etterpå. Virker som ho ikke helt skjønner at det er ugreit eller at ho gjør det med vilje.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #8 Skrevet 7. oktober 2018 At eldste katten ikke bruker klør og tenner mot yngste, viser vel at dette ikke nødvendigvis er raseri/territoriekrangling men for å sette yngsten på plass/sjalusi/lignende. Har selv hatt gamle katter som har dasket og frest mot yngre som bråker rundt de. Katter har ganske skremmende måter å si ifra til hverandre på. (fresing, dasking uten klør, knurring) som i deres verden ikke trenger betyr apokalypse men kan føles sånn for oss. Får de god biter sammen? Og hvordan er de når de spiser sammen? Hvis de gjør det. Mine katter er ikke bestevenner. Jeg har hatt katter som har vært bestevenner men noen er litt mer "bitchy" (pusier især). Mine sloss ikke eller knurrer, og de klynger seg sammen og er helt nøytrale når de får mat eller godteri. De kan daske litt om de kommer for bus på hverande (1 sover og blir vekt av en som ikke ser de og hopper opp mot de) og det er det nærmeste jeg får de til å godta hverandre. Har dere kattetårn og hyller osv? Katter føler seg tryggere om de kan få være i høyden og gjerne "rømme unna" oppover når lillepus begynner å herje. Lykke til! Det er ikke sikkert de blir bestiser, men nøytral grunn er greit nok. Og katter kan også ha dårlige dager hvor de vil herse litt med noen. 😊 Anonymkode: 7cc99...695
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå