Gå til innhold

Delt inn i gruppe på studie med folk med læringsvanske, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På studie mitt har vi noen obligatoriske oppgaver vi må gjøre, hvor vi blir delt inn i tilfeldige grupper på 3. Jeg mener på ingen måte at jeg er noe geni eller supersmart, men en helt gjennomsnittlig elev som får ca  50/50 B og C karakterer. Jeg føler at gruppen min ligger et godt stykke under mitt kunnskapsnivå, og det som nesten gjør det "verre" er at de møter opp i forelesninger , gjør lekser og prøver og likevel ikke får ting til.  Hadde nesten vært bedre om de bare var "late" og løsningen var å gi dem et "spark i ræva". 

Skjønner at dette sikkert høres nedlatende ut, men det er vi nå ute i Oktober, og jeg sitter å forklarer ting til dem fra forelesning 1 liksom. Alle oppgaver vi har må jeg bruke opptil en time +  bare på enkel korrektur (og/å feil, komma, ordelingsfeil ) og i tillegg fikse selve innholdet. De klarer ikke formulere helt enkle ideer eller diskutere problemstillinger. Gir dem god tid, prøver å være  "pedagogisk", prøver å ikke overkjøre, gi dem tid til å komme med innspill osv. Likevel ender det med at jeg må ta grep fordi de ikke henger med på helt fundamentale ting i studie: Det er snakk om å ikke forstå ting fra de første 10 sidene i en bok på 500 sider liksom, virker helt håpløst å hjelpe dem til tider. 

Jeg kjenner jeg begynner å bli ganske bitter at jeg må jobbe så utrolig hardt bare for at vi kanskje, kanskje kan klare å få en C, samtidig får jeg så vondt av dem. Begge to virker så "hjelpeløse",  har litt autistiske tendenser(også en utfordring oppå det hele), og er veldige klare over de sliter i studie, jeg prøver å hjelpe dem så godt jeg kan, skriver sammendrag til dem, går gjennom ting utenfor oppgavene bare for å hjelpe, prøver også hele tiden å ikke være nedlatende. De er av typen "Nettopp flyttet hjemmefra for første gang" så hjelper de også med litt hverdagslige / "voksenting"..

Kjenner at det på mange måter lærer mye selv, samtidig har man jo kynikeren i seg, føler liksom at jeg kunne luktet på Aen om jeg bare hadde en litt mer kompetent gruppe..vet ikke om dette blir for dumt å ta opp med veilederen vår? Ikke nødvendigvis for å splitte gruppa, bare få råd. Føler det blir så utrolig fælt / slemt å si at  synes de er "under mitt nivå" på en måte? 

Anonymkode: 1c4ab...3b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er grunnen til jeg ikke er begeistret for gruppearbeid på studie. Dessverre har jeg ingen gode råd. 

Men om det var motsatt, om du var en av de to "svake", hva ville du den faglige sterke studenten skulle gjort? 

Anonymkode: 9212c...3b4

• Liker 5
Skrevet

Vanligvis gjør den "sterke" studenten mest av oppgaven. Jeg var i en gruppe der de ønsket A på en oppgave. Den ene i gruppen jobbet mye, vi andre gjorde noe men ble noe "overkjørt". Ja vi fikk A på den oppgaven, vi hadde nok ikke fått det om den ene personen ikke hadde jobbet så hardt. Så var jeg i en annen gruppe og fagfeltet var ikke "meg" og jeg var på gruppe med to andre så ikke visste helt hvordan strukturere oppgaven. Jeg skrev store deler av den og vi fikk en C, jeg var fornøyd siden faget ikke var min sterke side. 

Eneste forslag jeg kommer på er at du for deligere enkle oppgaver til de andre og gjøre det meste selv, eller be om å få bytte gruppe, men det er vel kanskje ikke lett. Forhåpentligvis kommer du til å slippe å være med dem neste gang. Ofte er det slik at det blir skjev fordeling i gruppe oppgaver, men sånn er det ofte for å få mer flyt i en oppgavetekst. 

Anonymkode: 3a328...7f6

• Liker 2
Skrevet

Så slitsomt! Føler med deg! Jeg hadde delegert og gjort mest selv. Eller jeg hadde skrevet hele oppgaven, også bedt de komme med innspill for endring siden🤓

Anonymkode: 2d262...810

• Liker 2
Skrevet

Ville snakket med studielederen... Nå skal jo ikke du dra opp karakteren for evneveike folk... Hvilket studie er det snakk om? Om det er f.eks sykepleiere/radiografer som blir utdannet som kanskje ikke er egnet til studiet burde de absolutt ikke få godkjent, men heller veiledet ut... Skummel tanke 

Anonymkode: 12ea0...63f

• Liker 4
Skrevet

Uff, jeg hatet virkelig gruppearbeid både på skole og studie. Resultatet blir så avhengig av de andre du jobber sammen med. Hos meg var det gjerne giddalaushet og lavere forventninger som ødelag for de som ville mer - jeg var opptatt av å prøve å få A, men var flere ganger på gruppe med folk som synes det var viktigst og stå. Jeg kunne jo ikke tvinge dem til å dele mitt mål akkurat, ei heller tvinge dem til å jobbe hardere. 

Det jo helt greit at de hadde lavere forventninger, men synd at det skal gå ut over meg. Det er viktig å lære seg å samarbeide med andre. Men kanskje man kan lære samarbeide på andre måter som ikke går ut over den enkeltes students karakterer?

En liten avsporing kanskje; men likevel: Jeg husker selv en spesiell hendelse fra ungdomsskolen der vi hadde ett stort prosjekt. Jeg og en annen «flink pike» kom på gruppe med klassens bølle. Vi fikk en 3-er. Læreren skrev i evalueringen at vi fikk trekk fordi en elev hadde bidratt for lite, og at selv om det som var levert sto til noe høyere karaktrX vi måtte selv sørge for at alle gjorde like mye. Jeg tok opp det med læreren, og sa jeg synes det var urettferdig - men fikk samme svaret. Det var gruppas ansvar at «bølla» bidro like mye som oss andre. HVORDAN I ALL VERDEN SKULLE TO SJENERTE JENTER TVINGE KLASSENS BØLLE TIL Å GJØRE SIN DEL? Læreren klarte jo ikke få ham til å gjøre leksene sine engang. Husker fortsatt hvor urettferdig jeg syntes det var. Har hatet gruppearbeid siden da... 😝

Anonymkode: cfcce...2d4

• Liker 4
Skrevet

Teller innleveringene dere skal gjøre på karakteren i faget? 

Skrevet

Kanskje du kan ta en prat med den som setter sammen gruppene og forklare hvordan du opplever de to? Si at det kanskje er lurt å ikke ha dem på samme gruppe i framtida, men fordele dem. En svak student på gruppa går som regel greit, men når 2/3 ikke klarer å henge med blir det tøft for den tredje.

Anonymkode: 75e63...caf

• Liker 5
Skrevet

Det heter lærevansker, ikke læringsvansker.

Anonymkode: 59cb7...b25

• Liker 2
Skrevet

Dersom du ønsker å gjøre noe med dituasjonen så må du snakke med studieveileder NÅ. Det hjelper ingenting å komme når semesteret nesten er over 

Selv opplevde jeg å ha gruppeeksamen med 5 andre, hvor jeg endte opp med å skrive hele oppgava alene. Alle ville selvsagt ha A så jeg sto på og tenkte at vi bare trengte at en av oss tok ansvar for å dra oss fremover, men i realiteten var det jeg som gorde oppgaven og de fikk en B uten å løfte en finger.

Jeg har i tillegg et ganske betydelig handicap, og var helt ødelagt etter at eksamen var levert. Jeg tok det opp med ansvarlig foreleser rett før vi leverte. H_n forstod meg veldig godt og var veldig lei for at jeg ikke kom tidligere fordi da hadde de faktisk kunne gjøre noe med det.

Så, som sagt, ønsker du endring så må du gi beskjed nå.

Anonymkode: 7b905...c6f

Skrevet

Jeg var litt i samme situasjon for en tid siden. Gruppeoppgave hvor veilieder satte sammen gruppene.

Nå hadde ikke de jeg var på gruppe med nødvendigvis lærevansker, men det var andre utfordringer som jobb, kommunikasjon osv. som gjorde at jeg ble sittende å gjøre 80% av oppgaven alene. Jeg var utrolig frustrert, men jeg vurderte å ta en prat med lærer slik at de på gruppen min ikke fikk godkjent en oppgave de ikke hadde vært med på, men jeg lot være.

Det jeg gjorde istedenfor var å ta en liten "oppsummering" etter å ha levert og fått godkjent der jeg spurte dem hvordan de følte gruppearbeidet hadde gått og deretter fortalte jeg min mening og sa tydlig ifra om at dersom vi er på gruppe igjen så tolerer jeg ikke "unnasluntring" pga. jobb osv.

Hu ene tok det til seg og forstod veldig godt min frustrasjon og hadde dårlig samvittighet, mens den andre personen svarte aldri på kritikken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...