aline Skrevet 19. mars 2005 #21 Skrevet 19. mars 2005 på det innlegget der så virker det jo ikke akkurat som om DU har forstått det du prater så stort om, så kanskje du skal komme deg ut i verden og bli der selv? ang at man ikke kan bestemme seg for å bli mann, så klart kan man bestemme seg for å ta grep om livet sitt! vi har valg, man kan bestemme seg for å gjøre noe med valgene man tar! det å være voksen BURDE også tilsi at man har ett lite snev av empati og medmenneskelighet, selv om jeg ser gang på gang at det dessverre ikke stemmer.
Gjest TomKrus Skrevet 19. mars 2005 #22 Skrevet 19. mars 2005 Bare så du har det klart for deg, pingle, så er ikke "mann" noe man bare bestemmer seg for å bli Enten så har du forstått eller du har ikke. Du vil sannsynligvis fortsette å være en guttete pingle i hele ditt liv. Ikke noe galt med det men du høres altså ikke ut som en ekte mann akkurat! Definisjonen på en mann er ikke bnødvendigvis at han bare har skaffet seg litt ansvar.. En hund, et barn, en kvinne, et hus osv..det blir for dumt og enkelt. En mann kjennetegnes gjennom sin tankegang og handlingsmøsnter- ikke på hva han har eller har ansvar for. Herregud, dette blir jo litt dumt: her skal liksom mange kvinner svare på et nettforum for å lære opp oinglete guttevalper til hva en mann er. Norske nerde-gutte spirrevipper: reis ut i verden og bli der! Så lærer dere sannsynligvis litt om hva en mann er. :-x hmm, tror ikke du var moden nok til å forstå eller bidra til denne tråden. Formoder du er en gutt?
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #23 Skrevet 19. mars 2005 Bare så du har det klart for deg, pingle, så er ikke "mann" noe man bare bestemmer seg for å bli ... En mann kjennetegnes gjennom sin tankegang og handlingsmøsnter- ikke på hva han har eller har ansvar for. ... Herregud, dette blir jo litt dumt: her skal liksom mange kvinner svare på et nettforum for å lære opp oinglete guttevalper til hva en mann er. Ha ha ha, nå fikk jeg meg en god latter :-) Jeg tror ikke du har en annen forståelse av denne tråden enn det jeg har. Det virker ikke som du har særlig klart for seg hva du legger i det å være mann, når det eneste du kan bidra med her (foruten å slenge dritt) er at man ikke bare kan bestemme seg for å bli en mann, og at det kjennetegnes gjennom tankegang/handlingsmønster - øøøh javel, det var jammen oppklarende!
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #24 Skrevet 19. mars 2005 Menn (gutter) BLIR ALDRI voksne, det er jo noe alle vet, om de virker slik, så bare later de sånn, og går inn i en rolle. Skjønner ikke egentlig spørsmålet, men... vega
loop Skrevet 19. mars 2005 #25 Skrevet 19. mars 2005 ...Uavhengig av alder omtaler jeg de fleste "menn" som gutter. Grunnen til det er at svært få her i Norge faktsik er menn. En mann er en som vet hva en mann er uten å måtte spørre eller lure. En mann er en som kjenner seg selv svært godt. En mann har dyp integritet og en høy standard. En mann er en blanding av Sean Connery, James Bond, Jon Almaas, Nicolay i "Nicolay & Julie", Skjærgårdsdoktor'n og mennene i "Landsbylegane". Amen!
Sienna Skrevet 19. mars 2005 #26 Skrevet 19. mars 2005 Menn utvikler seg som kjent ganske sent, og det siste som utvikles er som regel ryggraden. Et hankjønn med ryggrad er en mann. Å stadfeste en alder for når en gutt blir til mann er vanskelig. Jeg har for øvrig til gode å møte et hanndyr på min alder (tidlig i tjueårene) som jeg vil beskrive som annet enn "gutt". Samtidig har jeg møtt på menn på min fars alder som heller ikke passer til beskrivelsen "mann". Hmm..finnes egentlig "menn"?
Gjest Starya Skrevet 19. mars 2005 #27 Skrevet 19. mars 2005 Søren om jeg vet hva som gjør et mannebein til det ene eller det andre i mine øyne. Noen tenker jeg på som "mann" andre tenker jeg på som "gutt". Hverken det ene eller det andre er på noen måte mindreverdig. Slik jeg ser det, da.
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #28 Skrevet 19. mars 2005 Sverre Anker Ousdal og Jon Almaas er eksempler på norske menn. Are og Odin er eksempler på gutter. Det er flest gutter i dette landet ("fotballgutter"). Jeg liker best menn.
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #29 Skrevet 19. mars 2005 Sverre Anker Ousdal og Jon Almaas er eksempler på norske menn. Are og Odin er eksempler på gutter. Det er flest gutter i dette landet ("fotballgutter"). Jeg liker best menn. Men hva gjør Almaas til mann, mens Are og Odin er gutter...? Vil påstå at de gjør omtrent samme jobb i underholdningsbransjen og sikkert ville scora omtrent likt på iq- og samfunnsforståelsestester. Greit nok, Almaas SER kjekk ut, og jeg har for all del sans for han , men ser altså ikke det prinsipielle skillet mellom han og Are og Odin (nå er jo disse rollefigurer, da. Han ene er journalist i Adressa også, men vet ikke om dette veier for/mot mannsstempel). Ellers blir vel både menn og kvinner seint voksne her i landet. Er "kvinne" selv, for ti år siden ville jeg sett på meg selv som gammel nesten (er 27). Gjør sikkert mer husarbeid enn samboern (han jobber mer), og interesserer meg passivt for ting som skjer i samfunnet, men må innrømme at jeg ikke føler meg voksen i forhold til å ønske å ta mer ansvar for ting utover meg selv. Er dårlig til det siste også egentlig. I å være mann/voksen legger jeg som antydet ovenfor det å ta ansvar. Relativt stort ansvar også.
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #30 Skrevet 20. mars 2005 Jeg synes forskjellen ligger mer i modning - en mann er for eksempel forberedt på å ta konsekvensene av det han gjør, har skjønt nok av verden til å ta vare på seg selv, og er i stand til å prioritere litt mellom det som er gøy å gjøre og plikter og ansvar han har. Mange forblir gutter hele livet.. Applaus! helt enig. Forskjellen på gutter og menn ligger ikke i alder. Det finnes mange gutter på 50 som er like moden i hodet som en overkåt fjortiss, og så finnes det faktisk unge menn i 20 årene som vet hva modenhet og ansvarsfølelse er.
Gjest Leola Skrevet 20. mars 2005 #31 Skrevet 20. mars 2005 Man finner selvsagt unntak i alle tilfeller. Men jeg har nå ihvertfall til gode å møte en 20-åring som jeg vil kalle mann. Det har ikke bare med modenhet å gjøre - det har med erfaring - livserfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå