Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom en gutt og en mann?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok ny runde :P

Her er det jo helt klart en forskjell, men jeg klarer ikke helt sette fingeren på hva som er avgjørende og formulere noe rundt det. Hvem vil hjelpe meg :P

Hva er det som avgjør om du vil velge "gutt" eller "mann" når du refererer til noen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Formosiss
Skrevet

Hm. Godt spørsmål.

Gutt for meg er kanskje alt under 25. Nå finnes det selvsagt "menn" under 25 også, det hele kommer vel an på oppførselen - men jeg har ennå til gode å faktisk se en.

En gutt kan for meg også være han som tyr til playstationen når han har et ledig øyeblikk, mens mannen tyr til en avis og en kaffekopp (selvsagt kan det være visce versca også, men jeg ser det klart for meg).

En gutt er vel rett og slett en person som har "bevart barnet" i seg og ikke (enda?) blitt så veldig alvorlig.

Æsj, ble rart dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

For emg er forskellen at du kan se hva som er gutt og en mann. En under 23 er hengslete,tynn, ikke fått fult utviklet muskler osv...

Gjest Chrizzy
Skrevet

Ja, under 25 tenker jeg som oftest gutt om :)

Skrevet

Jeg synes forskjellen ligger mer i modning - en mann er for eksempel forberedt på å ta konsekvensene av det han gjør, har skjønt nok av verden til å ta vare på seg selv, og er i stand til å prioritere litt mellom det som er gøy å gjøre og plikter og ansvar han har.

Mange forblir gutter hele livet.. :)

Gjest Leola
Skrevet

For meg går skillet et sted mellom 25 og 30 - både for menn og kvinner.

Synes rett og slett det ser tåpelig og nesten litt desperat ut når noen beskriver seg selv som "Gutt på 47" eller "Jente på 41"

Gjest Anonymous
Skrevet

:roll:

...Uavhengig av alder omtaler jeg de fleste "menn" som gutter. Grunnen til det er at svært få her i Norge faktsik er menn.

En mann er en som vet hva en mann er uten å måtte spørre eller lure. En mann er en som kjenner seg selv svært godt. En mann har dyp integritet og en høy standard.

En mann er en blanding av Sean Connery, James Bond, Jon Almaas, Nicolay i "Nicolay & Julie", Skjærgårdsdoktor'n og mennene i "Landsbylegane".

:P:ler:

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg tror det har med ansvarstaging å gjøre. En gutt vil være fri fra ansvar en mann tar oksen fra hornene og gir ikke opp fordi han syns det er slitsomt.

Men samtidlig så må jeg si at vi alle er samme person som vi var som barn og jeg syns ikke vi skal miste vårt indre barn, så jeg foretrekker vel guttemenn, slike som kan veksle i mellom de to som det trengs,i en god balanse...

Gjest Leola
Skrevet

Det er vel ikke bare i Norge det skal godt gjøres å finne akkurat den blandingen :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er ikke enig i at alder er avgjørende.

Jeg er 30 nå, men jeg er nok nokså mye mer gutt enn mann, og jeg blir referert til av andre som gutt også. Det finnes mange 30-åringer som definitivt er menn, og det finnes eldre som sikkert er vel så mye "guttete" som meg.

Men jeg klarer ikke beskrive helt eller sette fingeren på hva forskjellen er.

Ei stund tenkte jeg forksjellen var ansvar. Jeg har ikke ansvar for noenting som helst, nesten. Har man derimot kone, barn, hus, jobb osv, blir man da mann? Hm tror ikke det stemmer helt heller.

Skillet mellom kvinne/dame/jente er annerledes.

Gjest Formosiss
Skrevet
:roll:

...Uavhengig av alder omtaler jeg de fleste "menn" som gutter. Grunnen til det er at svært få her i Norge faktsik er menn.

Selv om jeg sa "noe annet" oppi der, så er jeg faktisk veldig enig her. Jeg sier omtrent aldri ordet "mann" - jeg sier gutt eller kar. Angående damer så sier jeg jente eller dame, aldri kvinne. Kanskje fordi at ordene "mann" og "kvinne" ikke blir brukt i dialekten min?

Skrevet

Hix, ansvar kan være mye mer en kone og barn og hjem og sånt. Man kan fint være en mann som ikke skyr ansvar selv om man ikke er kommet dit i livet hvor kone og barn er endel av bildet.

ansvar for å ta vare på seg selv, ansvar for generelle ting i livet.

synes Dagoberta sa det veldig bra jeg:

Jeg synes forskjellen ligger mer i modning - en mann er for eksempel forberedt på å ta konsekvensene av det han gjør, har skjønt nok av verden til å ta vare på seg selv, og er i stand til å prioritere litt mellom det som er gøy å gjøre og plikter og ansvar han har.

Mange forblir gutter hele livet.. :)

en mann er en som er forberedt på å ta konsekvenser (og da også ansvar) for det han gjør.

en gutt tenker ikke konsekvenser og ansvar.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm ja tror kansje Dagoberta og Aline har greid å fange det.

Det høres fryktelig skummelt ut å bli mann i følge den beskrivelsen, vet ikke helt om jeg vil :x

Skrevet

Det høres fryktelig skummelt ut å bli mann i følge den beskrivelsen, vet ikke helt om jeg vil :x

Men det er jo sånne menn vi vil ha!

:wink:

Skrevet

skummelt å ta ansvar og konsekvensene for det du selv gjør?

det er uaktuellt for min del å skulle funnet en potensiell partner interessant dersom han ikke turde ta konsevensene for egne handlinger, ikke turde ta ansvar for seg selv.

for dersom du ikke tør det, hvordan skal du kunne fungere i ett forhold?

det er en partner det er snakk om, ikke en mamma som tar ansvaret for deg.

(sorry om det høres krasst ut Hix, det er ikke personlig ment, siden jeg ikke kjenner deg)

som Dagoberta sier, jeg tror de fleste jenter/kvinner rundt din alder finner det viktig at en potensiell partner er slik.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg synes egentlig dette blir litt rart jeg, jeg legger ikke noe mer i definisjonen mann enn en fullvoksen kar (det jeg tennerpå/liker er noe annet), rett å slett. Hvordan er det med jenter da, når blir de kvinner, hva er kriteriet for at en jente skal være kvinne da?

Gjest Anonymous
Skrevet
det er en partner det er snakk om, ikke en mamma som tar ansvaret for deg.

(sorry om det høres krasst ut Hix, det er ikke personlig ment, siden jeg ikke kjenner deg)

som Dagoberta sier, jeg tror de fleste jenter/kvinner rundt din alder finner det viktig at en potensiell partner er slik.

Ha ha ha, ja er det rart jeg er singel :P

Skrevet

vel, samme som for menn vel, at hun kan ta ansvar og konsekvensene for det hun selv gjør.

alder har til en viss grad også med saken og gjøre, og om man ikke kjenner personen, så går det hovedsaklig på hvor gammel personen ser ut.

men når man kjenner personen, så synes jeg de nevnte kvalitetene som Dagoberta kom med er det som avgjør om jeg omtaler personen som mann eller gutt.

Skrevet

Ha ha ha, ja er det rart jeg er singel :P

:wink: det virker da som du kan om du vil, så hos deg tror jeg det kommer an på viljen til å ta tak. :tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet
Hmm ja tror kansje Dagoberta og Aline har greid å fange det.

Bare så du har det klart for deg, pingle, så er ikke "mann" noe man bare bestemmer seg for å bli :roll:

Enten så har du forstått eller du har ikke. Du vil sannsynligvis fortsette å være en guttete pingle i hele ditt liv. Ikke noe galt med det men du høres altså ikke ut som en ekte mann akkurat!

Definisjonen på en mann er ikke bnødvendigvis at han bare har skaffet seg litt ansvar.. :roll: En hund, et barn, en kvinne, et hus osv..det blir for dumt og enkelt.

En mann kjennetegnes gjennom sin tankegang og handlingsmøsnter- ikke på hva han har eller har ansvar for.

Herregud, dette blir jo litt dumt: her skal liksom mange kvinner svare på et nettforum for å lære opp oinglete guttevalper til hva en mann er. Norske nerde-gutte spirrevipper: reis ut i verden og bli der! Så lærer dere sannsynligvis litt om hva en mann er. :roll: :-x :roll::roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...