AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 Hei, Jeg studerte Økonomi og Administrasjon (første gang) for mange år siden - I 2005 - Da studerte jeg to år, men hoppe av studiene for å jobbe. Nå er jeg da tilbake på skolebenken, egentlig for å få det formelle på plass, men du verden for en forandring! Når jeg først studerte, så var ca. alt selvstudie. Ville du jobbe i grupper, så gikk jo det greit, men det var faktisk en del fag der gruppearbeid ikke var tillatt. I dag virker det som at alle fag har gruppearbeid. Ofte påtvungen gruppearbeid, der du overhodet ikke får jobbe alene, med mindre du lider av sosial angst eller liknende. Så er det faktisk blitt flere fag med obligatorisk oppmøte? Vi blir forklart at all gruppearbeidet skal "reflektere arbeidslivet", og at vi lærer "langt mer" i grupper, enn individuelt. Så langt virker dette som svada. I stedet for å lese hele kapittel selv, så kommer du unna ved å lese et par sider, da en innlevering på 3-4 sider blir fordelt på grupper med inntil seks (!) studenter. Videre virker det jo som at studenter har dannet faste grupper, som de bruker i alle fag. Dette er da vitterlig ikke slik arbeidslivet fungerer, da du ofte må jobbe med folk du aldri har møtt før, eller ikke engang fungerer med. I det hele så var ting langt mer fleksibelt for 12-13 år siden, spør du meg. Blir jo vanskelig for mange studenter å sjonglere deltidsjobber (som mange gjerne må ha i dag), fordi det er tvungen oppmøte på fag x, og gruppen din absolutt vil jobbe på skolen. Dette minner meg veldig mye om hvordan VGS var, ikke hvordan høgskoler og universitet burde være? Anonymkode: 4ee8a...658 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #2 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg studerer noe annet, men er helt enig. Anonymkode: e6192...076 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg var ferdig å studere i vår, men de fleste fag var ikke obligatorisk og om det var gruppearbeid så var det ikke vi som bestemte grupper. Det var også relativt enkelt å få tilrettelegging for eksempel om noen hadde små barn eller var syk at de slapp å jobbe i grupper. Jeg synes ikke det minnet om VGS. Anonymkode: 3fb24...b1a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #4 Skrevet 4. oktober 2018 Har en Bachelorgrad nettopp tatt fra UIO og nå begynt på mindre universitet på landet. På UIO var det svært lite gruppearbeid, kanskje 0-2 gruppeprosjekter i semesteret, avhengig av faget. Mye mer formell interaksjon med foreleser og et hint av "ærefrykt" for dem, ganske høy terskel for å ta opp noe i timen (med mindre det ble oppfordret til faglig diskusjon, innspill). I underkant av 200 elever i enkelte forelesninger. Mye stolthet i Universitetet og fikk det fint hamra inn at vi nå var voksne individer som var del av en høyere utdannings institusjon, føltes veldig seriøst og grandiost som blodfersk 19åring fra landet. Der jeg går nå er det helt VGS, som du beskriver. 4-5 gruppeprosjekter på ett semester. Kanskje 50 stykker i forelesningen, og mye mindre formelt også. Elever avbryter foreleser uten å rekke opp hånda med irrelevante / ikke faglige spørsmål av typen "øhh, øy, hvilke sider var det vi skulle lese til neste gang igjen?" midt i timen liksom, sitter på bakerste rad med Burn i hånda og vipper på stolen, omtaler arbeidskravene våre som "lekser" (man har ikke lekser på universitetet..) mye sånne småting som jeg reagerer litt på. Har ikke så veldig mye imot det, men foretrekker helt klart den litt mer seriøse måten. Skal ha respekt for universitet. Anonymkode: 5195c...eb0 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #5 Skrevet 5. oktober 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en Bachelorgrad nettopp tatt fra UIO og nå begynt på mindre universitet på landet. På UIO var det svært lite gruppearbeid, kanskje 0-2 gruppeprosjekter i semesteret, avhengig av faget. Mye mer formell interaksjon med foreleser og et hint av "ærefrykt" for dem, ganske høy terskel for å ta opp noe i timen (med mindre det ble oppfordret til faglig diskusjon, innspill). I underkant av 200 elever i enkelte forelesninger. Mye stolthet i Universitetet og fikk det fint hamra inn at vi nå var voksne individer som var del av en høyere utdannings institusjon, føltes veldig seriøst og grandiost som blodfersk 19åring fra landet. Der jeg går nå er det helt VGS, som du beskriver. 4-5 gruppeprosjekter på ett semester. Kanskje 50 stykker i forelesningen, og mye mindre formelt også. Elever avbryter foreleser uten å rekke opp hånda med irrelevante / ikke faglige spørsmål av typen "øhh, øy, hvilke sider var det vi skulle lese til neste gang igjen?" midt i timen liksom, sitter på bakerste rad med Burn i hånda og vipper på stolen, omtaler arbeidskravene våre som "lekser" (man har ikke lekser på universitetet..) mye sånne småting som jeg reagerer litt på. Har ikke så veldig mye imot det, men foretrekker helt klart den litt mer seriøse måten. Skal ha respekt for universitet. Anonymkode: 5195c...eb0 Vedder på at vedkommende sier «hvem» her...🙄 Anonymkode: 282b1...400 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #6 Skrevet 5. oktober 2018 Da jeg gikk på universitetet var det også slik. Mye gruppearbeid og obligatorisk. Synes det var en feil måte å jobbe på, da alle hadde sin måte å skrive på, og noen var på amatørnivå på skrivingen, mens andre ofret mye tid på å skrive akademisk. Det trakk mye ned for min del. Og de som var svakest var sterkest i å bli hørt, og være midtpunkt med å ta ansvar, så da ble innleveringene så som så. Mine innleveringer hadde jeg bestandig A på, men i gruppen fikk vi C og D. Veldig dårlig også hvis man er i en gruppe man ikke trives med, eller en gruppe der man ikke har noe til felles med noen. Hadde kollokvie med noen andre, og det var en gruppe man valgte selv. Funket kjempebra:) Anonymkode: 74cd4...9b1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #7 Skrevet 5. oktober 2018 Ja, det har blitt et herk. Min fagretning hadde også en del gruppearbeid før kvalitetsreformen, men etter det har det jo tatt ennå mer av. Fag og/eller emner som ikke tidligere hadde gruppearbeid fikk det etterhvert de også, og det virket lite gjennomtenkt mange ganger. Mange av fagene jeg hadde krevde dyp konsentrasjon fremfor mingling og gruppearbeid, så det er jo ennå et eksempel på at ekstroverte verdier vinner over alt - selv i fag som krever konsentrasjon og fordypning for å forstå sammenhengene. En "grim reminder" om at de ekstroverte klarte å påvirke selv de tradisjonelle studiestedene nok til å tro at samarbeid alltid er best. Helt håpløst. Anonymkode: aa899...939 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #8 Skrevet 5. oktober 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg går nå er det helt VGS, som du beskriver. 4-5 gruppeprosjekter på ett semester. Kanskje 50 stykker i forelesningen, og mye mindre formelt også. Elever avbryter foreleser uten å rekke opp hånda med irrelevante / ikke faglige spørsmål av typen "øhh, øy, hvilke sider var det vi skulle lese til neste gang igjen?" midt i timen liksom, sitter på bakerste rad med Burn i hånda og vipper på stolen, omtaler arbeidskravene våre som "lekser" (man har ikke lekser på universitetet..) mye sånne småting som jeg reagerer litt på. Har ikke så veldig mye imot det, men foretrekker helt klart den litt mer seriøse måten. Skal ha respekt for universitet. Sånn er det der jeg går også. Går på universitetet også. Vi har et obligatorisk arbeidskrav i hvert emne og det er gruppeoppgaver alle sammen. Hater de jævla gruppeoppgavene. Er avhengig av tre andres timeplaner for å få det til å gå, og det passer aldri med meg og min sykdom. Og jeg er ikke syk syk heller så jeg får ikke tilrettelegging. Ser dog ikke problemet med det uformelle, og at man kaller arbeidskrav for lekser osv. Jeg kan faktisk ikke universitetsterminologien. Jeg er førstemann i min familie som tar høyere utdanning, jeg har ingen å spørre om ting. Jeg googler mye fordi det er flaut å måtte spørre om ting som andre tydeligvis ser på som åpenbart. Og det ser jeg jo at jeg gjør rett i basert på denne tråden. Det er ikke en mye at de med høyere utdannelse ser ned på de som ikke har det. Utrolig synd. Anonymkode: 40784...1c1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå