AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 Samboer har en datter med sykdom som gjør at hun får utbetalt hjelpestønad. Jenta går på ungdomskole, og klarer det meste selv når det gjelder sykdom. Det hun må ha hjelp til er litt rettledning i forhold til dosering av medisin og at foreldre må være med på møtene på sykehuset 1 gang i mnd. Mor har søkt om hjelpestønad og fått innvilget det. Far mener at den summen skal inn på egen konto til barnet fordi det kommer i barnets navn og følger barnet. Det står at pengene skal brukes på barnet og ting som trengs pga av sykdommen hennes.Mor mener det er hennes penger som hun kan bruke som hun vil, fordi hun har så mye jobb med jenta. De går til klær, helgaturer med kjæresten, bil, hus osv. Dette er noe hun selv har fortalt. Vi har klaget til nav på dette, men til dem lyver hun og nekter for alt. Vi vet hun ikke har utgifter i forbindelse med sykdommen til jenta, medisinen er gratis. Hva kan vi gjøre for at de pengene skal gå til jenta? Hun vil mest sannsynlig aldri komme ut i 100 % jobb, og vi tenker at disse pengene kan stå på konto og være en buffer den dagen hun skal flytte for seg selv. Har vi noen mulighet for å få gjort noe med dette? Anonymkode: e098f...ff1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 4. oktober 2018 Her viser du lite forståelse for hva som kreves for å ha barn, og i tillegg et barn med utfordringer. Du har ingen ting med hva mor bruker pengene på. Hva tror du det koster å ha et barn boende hjemme? Det er så merkelig at folk klarer å tenke som du og samboer gjør. Mange gjør det også med bidrag. Det virker som om de tror at alle pengene går rett til mors fornøyelse så straks hun kjøper seg en ny jakke, tar en ferietur osv. Mens barnet bor og spiser, trenger tøy, kjøres hit og dit, er hos lege, tar medisiner som din stedatter gjør osv. Men neida, akkurat de pengene hun får i hjelpestønad er de mor bruker på seg selv. Tatt det opp med NAV, er dere seriøse eller? Hjekpestønadpenger er jo ment som en hjelp, og blir de spart har er det vel strengt talt ikke bruk for dem. Men om noen velger å gjøre det for være opp til dem. Anonymkode: 6cd9a...f6a 43 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 På samme måte som at barnebidraget og barnetrygd ikkr går direkte til ungene, som regel, så går ikke hjelpestønad til barnet direkte til henne, det går inn i familieøkonomien. Forklarte de ikke dette til dere når dere gikk på Nav? Anonymkode: 67d63...d55 26 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #4 Skrevet 4. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På samme måte som at barnebidraget og barnetrygd ikkr går direkte til ungene, som regel, så går ikke hjelpestønad til barnet direkte til henne, det går inn i familieøkonomien. Forklarte de ikke dette til dere når dere gikk på Nav? Anonymkode: 67d63...d55 Ja det stemmer. Jeg glemte det i mitt svar over. Hjelpestønad er ment som en hjelp i hjemmet og kan fritt brukes av mor, Og igjen, de er bare en del av helheten, og mor bruker garantert mye av familiens økonomi på barnet. Anonymkode: 6cd9a...f6a 17 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #5 Skrevet 4. oktober 2018 Nå bare lurer jeg fordi jeg er uviten, men hvorfor får en hjelpestønad hvis ikke sykdommen innebærer mer utgifter eller tap av inntekt? Anonymkode: 01a88...71f 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #6 Skrevet 4. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå bare lurer jeg fordi jeg er uviten, men hvorfor får en hjelpestønad hvis ikke sykdommen innebærer mer utgifter eller tap av inntekt? Anonymkode: 01a88...71f Det er jo kun ts sin oppfatning. NAV har en rekke diagnoser og kriterier som må være oppfylt for å få hjelpestønad. Er disse oppfylt så får vi bare gå ut i fra at det er et behov. Og mener noen at det er feil, får de ta det opp med NAV og prøve å få forandret reglene. Anonymkode: 6cd9a...f6a 11
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #7 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg aner ingenting om hjelpestønad som sådan, men her står det blant annet: Sitat Hvis stønaden er til et av barna dine, vil du ikke finne informasjon om utbetalingen ettersom stønad til barn under 18 år skal utbetales til barnets kontonummer. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Grunn+og+hjelpestonad/hjelpestønad#chapter-1 Er det denne typen stønad det er snakk om? Anonymkode: 8bd91...a39
Måbarefåsiat... Skrevet 4. oktober 2018 #8 Skrevet 4. oktober 2018 Mitt barn for hjelpestønad. Denne skal han bruke for å skaffe seg den hjelpen han trenger. Siden mor (jeg) ikke får jobbet som jeg burde, går disse pengene til husholdningen. Fra NAV sine sider. Lønner seg å sette seg inn i hva det er snakk om før man lar misunnelsen blomstre. Hvem kan få hjelpestønad? For å ha rett til hjelpestønad må du ha et behov for tilsyn og pleie på grunn av din medisinske tilstand, det vil si at du trenger hjelp til personlige gjøremål som friske mennesker ikke trenger. Hjelpebehovet omfatter også stimulering, opplæring og trening. Det gis ikke hjelpestønad til praktisk bistand som matlaging, rydding, vasking eller innkjøp. Pleien eller tilsynet må bli utført av privatpersoner, som for eksempel: ektefelle barn foreldre fosterforeldre andre slektninger naboer eller andre Som hovedregel skal pleieforholdet være på plass før du søker, men hvis du har dårlig råd, kan du få innvilget hjelpestønad hvis pleieforholdet starter så fort hjelpestønaden blir utbetalt. 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #9 Skrevet 4. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo kun ts sin oppfatning. NAV har en rekke diagnoser og kriterier som må være oppfylt for å få hjelpestønad. Er disse oppfylt så får vi bare gå ut i fra at det er et behov. Og mener noen at det er feil, får de ta det opp med NAV og prøve å få forandret reglene. Anonymkode: 6cd9a...f6a Det var min tanke og. Må jo være noen kriterier her som må være fylt for at mor får hjelpestønad. Anonymkode: 01a88...71f 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #10 Skrevet 4. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var min tanke og. Må jo være noen kriterier her som må være fylt for at mor får hjelpestønad. Anonymkode: 01a88...71f Ja det er helt klart det, men ts og samboeren har fått det for seg at mor bruker pengene på seg selv. Anonymkode: 6cd9a...f6a 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #11 Skrevet 4. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er helt klart det, men ts og samboeren har fått det for seg at mor bruker pengene på seg selv. Anonymkode: 6cd9a...f6a Det er dessverre ikke bare noe vi har fått for oss. Hvis dere hadde sett pengebruken til denne dama så hadde dere skjønt det. Hun har ikke fast jobb fordi hun ikke vil. Fint å skryte av til familie og naboer at hun er "hjemmeværende" mor (stort sett er hun på shopping, treningssenter eller kafe) sjelden hun er hjemme til ungene og jenta kommer fra skole. Sykdommen krever som sagt ikke annet enn rettledning i dosering av medisin og sykehusbesøk. Resten ordner jenta stort sett selv. Hun er her annenhver uke, så jeg vet hva det krever av oppfølging! Det har ikke noe med misunnelse å gjøre. Vi ønsker ikke noe av pengene selv, men at de skal settes på en egen konto i jentas navn. Så kan mor ta av den når det er behov for å kjøpe noe til jenta! Å snakke med mor om det nytter ikke. Det er derfor jeg lurer på om det er mulig å få hjelp på noen måte for å få spart de kronene til jentas framtid. Merkelig at dere som mottar denne stønaden selv ikke skjønner tanken bak, istede for å rope opp om misunnelse! Anonymkode: e098f...ff1 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #12 Skrevet 4. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer har en datter med sykdom som gjør at hun får utbetalt hjelpestønad. Jenta går på ungdomskole, og klarer det meste selv når det gjelder sykdom. Det hun må ha hjelp til er litt rettledning i forhold til dosering av medisin og at foreldre må være med på møtene på sykehuset 1 gang i mnd. Mor har søkt om hjelpestønad og fått innvilget det. Far mener at den summen skal inn på egen konto til barnet fordi det kommer i barnets navn og følger barnet. Det står at pengene skal brukes på barnet og ting som trengs pga av sykdommen hennes.Mor mener det er hennes penger som hun kan bruke som hun vil, fordi hun har så mye jobb med jenta. De går til klær, helgaturer med kjæresten, bil, hus osv. Dette er noe hun selv har fortalt. Vi har klaget til nav på dette, men til dem lyver hun og nekter for alt. Vi vet hun ikke har utgifter i forbindelse med sykdommen til jenta, medisinen er gratis. Hva kan vi gjøre for at de pengene skal gå til jenta? Hun vil mest sannsynlig aldri komme ut i 100 % jobb, og vi tenker at disse pengene kan stå på konto og være en buffer den dagen hun skal flytte for seg selv. Har vi noen mulighet for å få gjort noe med dette? Anonymkode: e098f...ff1 Far tar feil - mor har rett. Har dere i det hele tatt satt dere inn i hva hjelpestønad er? Om det virkelig er hjelpestønad hun får. Men ikke stol på meg, les om hjelpestønad hos NAV:https://www.nav.no/no/Person/Familie/Grunn+og+hjelpestonad/hjelpestønad Hjelpestønad er for å dekke utgifter for pleieforholdet. Altså selve jobben mor gjør på vegne av helsevesenet for barnet. Men barnet ikke lengre har behov for hjelpen, så skal heller hjelpestønaden stanses - det er det som er alternativet her, ikke at pengene går inn på barnets sparekonto. Sitat For å ha rett til hjelpestønad må du ha et behov for tilsyn og pleie på grunn av din medisinske tilstand, det vil si at du trenger hjelp til personlige gjøremål som friske mennesker ikke trenger. Hjelpebehovet omfatter også stimulering, opplæring og trening. Hadde det vært grunnstønad, ville det stilt seg annerledes. Det er penger som er ment for å dekke ekstrakostnader ved sykdom/medfødte tilstander - og er mer knytta til hjelpemottaker. Anonymkode: 0b721...f64 14
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #13 Skrevet 4. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre ikke bare noe vi har fått for oss. Hvis dere hadde sett pengebruken til denne dama så hadde dere skjønt det. Hun har ikke fast jobb fordi hun ikke vil. Fint å skryte av til familie og naboer at hun er "hjemmeværende" mor (stort sett er hun på shopping, treningssenter eller kafe) sjelden hun er hjemme til ungene og jenta kommer fra skole. Sykdommen krever som sagt ikke annet enn rettledning i dosering av medisin og sykehusbesøk. Resten ordner jenta stort sett selv. Hun er her annenhver uke, så jeg vet hva det krever av oppfølging! Det har ikke noe med misunnelse å gjøre. Vi ønsker ikke noe av pengene selv, men at de skal settes på en egen konto i jentas navn. Så kan mor ta av den når det er behov for å kjøpe noe til jenta! Å snakke med mor om det nytter ikke. Det er derfor jeg lurer på om det er mulig å få hjelp på noen måte for å få spart de kronene til jentas framtid. Merkelig at dere som mottar denne stønaden selv ikke skjønner tanken bak, istede for å rope opp om misunnelse! Anonymkode: e098f...ff1 Hva med å bry seg om dine egne saker?? Anonymkode: a2802...e0a 10
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #14 Skrevet 4. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre ikke bare noe vi har fått for oss. Hvis dere hadde sett pengebruken til denne dama så hadde dere skjønt det. Hun har ikke fast jobb fordi hun ikke vil. Fint å skryte av til familie og naboer at hun er "hjemmeværende" mor (stort sett er hun på shopping, treningssenter eller kafe) sjelden hun er hjemme til ungene og jenta kommer fra skole. Sykdommen krever som sagt ikke annet enn rettledning i dosering av medisin og sykehusbesøk. Resten ordner jenta stort sett selv. Hun er her annenhver uke, så jeg vet hva det krever av oppfølging! Det har ikke noe med misunnelse å gjøre. Vi ønsker ikke noe av pengene selv, men at de skal settes på en egen konto i jentas navn. Så kan mor ta av den når det er behov for å kjøpe noe til jenta! Å snakke med mor om det nytter ikke. Det er derfor jeg lurer på om det er mulig å få hjelp på noen måte for å få spart de kronene til jentas framtid. Merkelig at dere som mottar denne stønaden selv ikke skjønner tanken bak, istede for å rope opp om misunnelse! Anonymkode: e098f...ff1 Men du skjønner jo ikke tanken bak stønaden selv.....? En hjelpestønad er for å dekke utgifter til pleieforholdet - og skal altså gå til den som utfører pleien, i dette tilfellet mor. Om barnet ikke lengre har et så stort behov for hjelp, så har pleieforholdet i praksis opphørt, og stønaden skal stanses. Om du mener at pengene skal inn på barnets konto og ikke til mor - så tar du i grunn dobbelt feil. Pengene er innvilga som betaling for den ekstra pleien, til mor. Og skal avsluttes når barnet ikke lengre har et ekstra behov. Det vil være trygdesvindel å spare disse pengene på konto til barnet, etter at behovet egentlig er over. Anonymkode: 0b721...f64 16 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #15 Skrevet 4. oktober 2018 Her går hjelpestønad inn i familieøkonomien. Den er ment til å kompensere for at man har merarbeid i forhold til barn med sykdommer/funksjonshemminger og grunnen til at den gis i barnets navn er for at foreldre skal kunne fordele den mellom seg utifra hvem som gjør arbeidet. Slik at man ikke har 50/50 samvær og hjelpestønad bare utbetales til en av foreldrene. Med noen års mellomrom må man dokumentere at hjelpebehovet fortsatt er til stede, så det fornyes ikke dersom barnet ikke lenger har behovet for hjelp. Anonymkode: a7392...319 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #16 Skrevet 4. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du mener at pengene skal inn på barnets konto og ikke til mor - så tar du i grunn dobbelt feil. Pengene er innvilga som betaling for den ekstra pleien, til mor. Og skal avsluttes når barnet ikke lengre har et ekstra behov. Det vil være trygdesvindel å spare disse pengene på konto til barnet, etter at behovet egentlig er over. Anonymkode: 0b721...f64 Nja, jeg vil ikke kalle det trygdesvindel, man velger vel egentlig bare å spare penger til barnet sitt som man egentlig kunne valgt å bruke til noe annet. Pengene skal utbetales til en konto i barnets navn, men det har kun med at det ikke skal oppstå situasjoner der foreldre med delt foreldreansvar og samvær med barnet og så er det kun den ene av foreldrene som får tilgang til pengene. Dersom TS har mye samvær og tar sin del av oppfølgingen kan han kreve at en viss prosentandel av hjelpestønad overføres til ham og så spare disse pengene til sin datter om han ønsker det. Anonymkode: a7392...319 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #17 Skrevet 4. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nja, jeg vil ikke kalle det trygdesvindel, man velger vel egentlig bare å spare penger til barnet sitt som man egentlig kunne valgt å bruke til noe annet. Pengene skal utbetales til en konto i barnets navn, men det har kun med at det ikke skal oppstå situasjoner der foreldre med delt foreldreansvar og samvær med barnet og så er det kun den ene av foreldrene som får tilgang til pengene. Dersom TS har mye samvær og tar sin del av oppfølgingen kan han kreve at en viss prosentandel av hjelpestønad overføres til ham og så spare disse pengene til sin datter om han ønsker det. Anonymkode: a7392...319 Om en mottar en stønad etter at behovet ikke lengre er til stede - hva kaller vi det....? Jo, det er faktisk trygdesvindel. Selv om den er mindre lukrativ og med tanken om "til det beste for barnet", så er det penger en strengt tatt ikke har krav på mer. Anonymkode: 0b721...f64 3
Zinatara Skrevet 4. oktober 2018 #18 Skrevet 4. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om en mottar en stønad etter at behovet ikke lengre er til stede - hva kaller vi det....? Jo, det er faktisk trygdesvindel. Selv om den er mindre lukrativ og med tanken om "til det beste for barnet", så er det penger en strengt tatt ikke har krav på mer. Anonymkode: 0b721...f64 Men behovet kan jo være til stede uten at foreldrene har økonomisk behov for pengene og dermed velger de å spare disse til barnet. Det var det jeg mente. Barnet kan fortsatt ha et hjelpebehov som gir rett på stønad samtidig som de har foreldre med god råd. 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #19 Skrevet 4. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja, jeg vil ikke kalle det trygdesvindel, man velger vel egentlig bare å spare penger til barnet sitt som man egentlig kunne valgt å bruke til noe annet. Pengene skal utbetales til en konto i barnets navn, men det har kun med at det ikke skal oppstå situasjoner der foreldre med delt foreldreansvar og samvær med barnet og så er det kun den ene av foreldrene som får tilgang til pengene. Dersom TS har mye samvær og tar sin del av oppfølgingen kan han kreve at en viss prosentandel av hjelpestønad overføres til ham og så spare disse pengene til sin datter om han ønsker det. Anonymkode: a7392...319 Altså - en velger jo selvsagt selv om en velger å spare pengene eller ikke. Den er grei. Men argumentet fra TS var at barnet egentlig ikke trenger noe særlig ekstra hjelp lengre, fikser ting selv - og at mor derfor ikke har noe krav på pengene, så derfor skal de spares til barnet. Det blir jo ikke da barnets penger. Om det ekstra behovet forsvinner, da har en ikke rett på pengene mer overhodet. Anonymkode: 0b721...f64 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #20 Skrevet 4. oktober 2018 41 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Mitt barn for hjelpestønad. Denne skal han bruke for å skaffe seg den hjelpen han trenger. Siden mor (jeg) ikke får jobbet som jeg burde, går disse pengene til husholdningen. Fra NAV sine sider. Lønner seg å sette seg inn i hva det er snakk om før man lar misunnelsen blomstre. Hvem kan få hjelpestønad? For å ha rett til hjelpestønad må du ha et behov for tilsyn og pleie på grunn av din medisinske tilstand, det vil si at du trenger hjelp til personlige gjøremål som friske mennesker ikke trenger. Hjelpebehovet omfatter også stimulering, opplæring og trening. Det gis ikke hjelpestønad til praktisk bistand som matlaging, rydding, vasking eller innkjøp. Pleien eller tilsynet må bli utført av privatpersoner, som for eksempel: ektefelle barn foreldre fosterforeldre andre slektninger naboer eller andre Som hovedregel skal pleieforholdet være på plass før du søker, men hvis du har dårlig råd, kan du få innvilget hjelpestønad hvis pleieforholdet starter så fort hjelpestønaden blir utbetalt. Litt nedenfor det du siterer står dette: Hvis stønaden er til et av barna dine, vil du ikke finne informasjon om utbetalingen ettersom stønad til barn under 18 år skal utbetales til barnets kontonummer. Er det snakk om to ulike hjelpestønader, der den ene typen går til den syke, og den andre går til omsorgsperson, eller hva er dette? Anonymkode: 8bd91...a39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå