Gå til innhold

Dere med over 500000 i studielån, hva er historien deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerte musikk i 5 år, da jeg var (er!) lidenskapelig interessert i musikk som ungdom. Spesielt i tiden rundt VGS, slik at det bar rett på musikkonservatoriet. Det var utrolig gøy, men jeg fikk et brutalt møte med arbeidslivet. Så fort at jeg enten måtte blir musikklærer restene av livet (veldig mye konkurranse der jeg bor), eller spille sju dager i uken, året rundt, for å overleve av musikk. 

Fikk så litt andre interesser, faktisk via de "midlertidige" jobbene påtok meg mens jeg gigget rundt. Dette førte til at jeg valgte å gå for en mer profesjonsrettet Bachelor, og da tre flere år med studielån. Endte på nesten nøyaktig 500000 kr i studielån, når alt var ferdig. Jobber i dag 100%, med noe jeg liker. Så har jeg spillejobber på siden, ofte i helgene. 

Angrer jeg? Både ja og nei. Det var utrolig givende år, med de ekstra 300000 kr i studielån har jo satt meg tilbake en del, økonomisk sett. Blir jo både tapt arbeidsinntekt og lengre tid på boligsparing.

Hva er deres historie? 

Anonymkode: c1605...12c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studerte privat i utlandet, og brukte lenger tid på studiene.

Jeg skulle på mange måter ønske jeg var mer effektiv, samtidig så er det slik ting blir noen ganger. Jeg fant meg ikke helt sosialt til rette, og tiden jeg tok pause brukte jeg også på ting jeg lærte av, så...c'est la vie.

Anonymkode: 78b49...6a9

Skrevet

Studert 4 årig bachelor og 1 årig Master i London. 

Anonymkode: 61ebf...5b8

Skrevet

Egentlig har jeg vel 700 000 i studielån, men reelt sett er det mye mindre enn det. Gikk ett år på folkehøyskole, og hadde ett år i utlandet (dyr, dyr skole). Men de fire andre årene bodde jeg hjemme, og satte omtrent alt jeg fikk inn på konto. 

Anonymkode: 6d5e5...914

Skrevet

Har rundt 600.000,-. Litt mindre tenker jeg. Det tok tid å finne ut hva jeg ville bli, så har rett og slett brukt alle 8 årene med støtte. Har 2 bachelorgrader + master.

Anonymkode: 133ed...005

• Liker 3
Skrevet

Seksårig studium med et semester på utveksling

Anonymkode: e6d97...3a5

Skrevet (endret)

følger 

Endret av Ugletryne
Skrevet

Bachelor fra BI.. Under 400 nå. Har heldigvis ikke holdt meg ute fra boligmarkedet.

Skrevet

Har en bachelor + 3 år med forskjellige fag + master

Jeg tar en ny master nå med håp om jobb...Har dillet mye! Har studert endel i utlandet og privat. Jeg kommer egentlig over 8 år med lån, så får litt hjelp de siste 1 1/2 år om jeg ikke klarer meg. Synes noe er bortkastet, men samtidig har jeg fått studert flere steder i verden og opplevd mye og det ville jeg ikke vært foruten :) Men veldig sure penger om det enda ikke blir noe jobb, er 34 år når jeg blir ferdig 😭 Håper på det beste 🙏

Anonymkode: b449a...2f6

Skrevet (endret)

Historie? Det hørtes da voldsomt dramatisk ut. 

Det er ikke noe verre enn at jeg studerte i 9 år, og har da 4 år på et profesjonsstudie, 2 år på en bachelor og 3 år på en master bak meg. Siden det var vanskelig å få andre jobber enn 50%-stilling, og jeg tjente akkurat over grensa for at studielånet kunne gjøres om til stipend, ble det mye studielån pga dette. 

Jeg har ikke tapt arbeidsinntekt, jeg jobbet stort sett 50-100% ved siden av studiene hele veien, og siste året på masteren jobbet jeg f.eks fullt ved siden av masteroppgaveskrivinga.

Om jeg angrer? Nei, ikke nevneverdig. ;)

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet

Hva koster det å studere en bachelor i Norge, altså gjeld etter det? Eller ett årsstudium?

Anonymkode: cea93...46d

Skrevet

Jeg hadde ca 600k i studielån, og grunnen er så enkel at jeg har studert både bachelor og master i utlandet på private universiteter. Angrer jeg? Nei. Startlønnen og lønn videre har vært høyere enn hva jeg hadde fått med en utdannelse i Norge, så det lånet betaler seg selv 🙂

Anonymkode: 4b38c...8cb

Skrevet (endret)

.

Endret av Newroz
Skrevet

Gikk på privatskole i 1,5 år.  Deretter tok jeg en master, hvor jeg bodde hjemme tre av årene (og derfor ble ikke noe omgjort til stipend). Sitter i dag med en bra utdannelse, i tillegg til mange gode opplevelser. Det tar jo så klart litt av lønna (jeg betaler vel 1000kr mer enn de andre kollegaene mine som akkurat er nyutdannet), men til gjengjeld sitter jeg med leilighet så det går bra. Hadde jeg skulle gjort det igjen, så hadde jeg kanskje bare tatt stipenddelen av lånet da jeg bodde hjemme, slik at jeg hadde sittet igjen med like mye lån som jeg hadde gjort hvis jeg ikke bodde hjemme. 

Anonymkode: ce7e6...e2b

Skrevet

550 000 i lån. Har tatt en integrert master på fulltid ved siden av fulltidsjobb, så har derfor ikke fått noe omgjort til stipend. 

Anonymkode: aa520...ebf

Skrevet
På 4.10.2018 den 22.04, Ugletryne skrev:

følger 

Ok.

Anonymkode: 19fe6...6f9

Skrevet

Jeg ville vært der om jeg ike ble syk midt i studiene

For min del ble jeg dyttet inn i et studium etter vgs. Ante ikke hva jeg ville med livet, men foreldre og tanter/ onkler mente alle at jeg burde studere og at studium y virket passende for meg. Ung og forvirrret som jeg var valgte jeg da et studium som kanskje passet meg. Men det gjorde det ikke. Så jeg hoppet av etter 2 år da karakterene mine ble gradvis dårligere. Begynte på et annet studium som jeg tenkte jeg ville like, men miljøet var elendig, og noen av lærerne var ganske merkelige. På samme tid skjedde det noe stressende i livet mitt, så stress med studier i dårlig miljø + stress på privaten gjorde at jeg droppet ut

Så var jeg i midten av 20-årene og jeg vil si at det var da jeg endelig fant ut hvem jeg var og hva jeg var god på, og det var da jeg endelig valgte riktig retning for meg. Om jeg hadde fått fullført studiumet ville gjelden min vært høy, men jeg ble syk og er fortsatt syk nå som 30-åring. Vet ikke om jeg noen gang ville kunne studere det som jeg endelig fant ut var "meg". Gjelden min er fortsatt rundt 200k, da

Min erfaring er at noen av oss modnes litt senere og finner ut hva vi vil litt senere, og det at man skal studere med en gang etter vgs er ikke nødvendigvis en bra greie. 

Anonymkode: 5c513...99b

Skrevet

Begynte å studere rett etter videregående på noe som jeg var bare sånn passe interessert i pga press fra foreldre til å begynne å studere med en gang, og var ikke moden nok til å motstå det presset. Etter to år og en studietur, hoppet jeg over noe som jeg faktisk likte og har siden begynt å jobbe med. Har mye i studielån, og angrer noen ganger på de to årene, men hadde også ikke funnet ut hva jeg faktisk ville uten de. 

Anonymkode: d63e5...fa6

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville vært der om jeg ike ble syk midt i studiene

For min del ble jeg dyttet inn i et studium etter vgs. Ante ikke hva jeg ville med livet, men foreldre og tanter/ onkler mente alle at jeg burde studere og at studium y virket passende for meg. Ung og forvirrret som jeg var valgte jeg da et studium som kanskje passet meg. Men det gjorde det ikke. Så jeg hoppet av etter 2 år da karakterene mine ble gradvis dårligere. Begynte på et annet studium som jeg tenkte jeg ville like, men miljøet var elendig, og noen av lærerne var ganske merkelige. På samme tid skjedde det noe stressende i livet mitt, så stress med studier i dårlig miljø + stress på privaten gjorde at jeg droppet ut

Så var jeg i midten av 20-årene og jeg vil si at det var da jeg endelig fant ut hvem jeg var og hva jeg var god på, og det var da jeg endelig valgte riktig retning for meg. Om jeg hadde fått fullført studiumet ville gjelden min vært høy, men jeg ble syk og er fortsatt syk nå som 30-åring. Vet ikke om jeg noen gang ville kunne studere det som jeg endelig fant ut var "meg". Gjelden min er fortsatt rundt 200k, da

Min erfaring er at noen av oss modnes litt senere og finner ut hva vi vil litt senere, og det at man skal studere med en gang etter vgs er ikke nødvendigvis en bra greie. 

Anonymkode: 5c513...99b

Jeg studerte i usa og så dette ofte. Vanligere å hoppe rett fra vgs til universitetet der. Veldig mange som byttet studie. Skjønner det godt, hvor mange 19-20 åringer vet hva de vil? Synes ikke det har så mye med modenhet å gjøre, det tar tid for mange å finne ut av interesser og lidenskaper. Jeg jobbet noen år og reiste etter vgs og ville rådet mine egne barn til å gjøre det samme. Det er ikke alle som er klare til å studere rett etter vgs heller. Godt du tilslutt fant ut av det, håper du blir friskere etterhvert og kan drive med noe som er meningsfylt for deg! 

Anonymkode: bbaab...426

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva koster det å studere en bachelor i Norge, altså gjeld etter det? Eller ett årsstudium?

Anonymkode: cea93...46d

Private skoler har jo varierende priser, men generelt vil jeg tro de fleste ligger mellom 30000 og 60000 kr pr semester. Altså kan en Bachelor ved privat skole fort koste 180000 - 320000 i skolepenger alene. Så skal du jo leve ved siden av. Etter bestått eksamen, får du (uavhengig om det er privat eller statlig) omgjort 40% av lånet til stipend. Slik at totalt, så blir en nok sittende igjen med rundt 300000 - 360000 kr i studielån, etter endt Bachelor ved f.eks BI. 

Ved statlig skole, og 100% lån / stipend, så kommer du på ca. 180000 kr i gjeld etter omgjøring. Årsstudium ca. 60000-70000 ved statlig skole

Anonymkode: c1605...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...