Gå til innhold

Er det Coca Cola eller Cola Zero man legger mest på seg av ?

Anbefalte innlegg

Jeg får høre så mye forskjellig.

Jeg har alltid sverget til cola med sukker da jeg ikke liker smaken på light, max, zero, free osv.

Jeg tenkte uansett for en stund tilbake at jeg vil heller ofre litt på smaken dersom jeg kan unngå alt sukkeret som er i cola med sukker.

Da får jeg ofte høre at: Du kan like gjerne drikke brus med sukker, for i de sukkerfrie utgavene er det tilsatt andre enda farligere søtningsstoffer.

Jeg er kun ute etter å legge minst mulig på meg. Er det sukkerbrus eller sukkerfri brus man legger mest på seg på magen av?

Jeg tror sukkerbrus. Hva er rett - noen som VET dette sikkert? 

Mvh Tiger1974

Endret av Tiger1974

Fortsetter under...

Jeg drakk pepsi max i 10 år uten å legge på meg. Venninner som drakk cola la en del på seg.

Samtidig leste jeg nylig en rapport om gravide kvinner som drakk brus med kunstig søtning når de var gravide, barna deres fikk ved 1-2års alder ganske alvorlig fedme tett på indre organ. Kan ikke linke for jeg er på telefon og suger med google.

Jeg drikker ikke lenger brus, eneste jeg merker var at jeg fikk dårligere tenner og mye hull med lettbrus, myyye syre i det.

Anonymkode: fc3c4...383

• Liker 1

Sukker fri brus er mye sunnere enn vanlig brus. En halv liter cola feks inneholder 20 sukkerbiter. I tillegg er det ingen eller få kalorier i sukkerfri brus, mens det er en del kalorier i brus med sukker. Om du drikker mye vanlig brus kan du derfor legge på deg av dette. 

Det eneste som er med sukkerfri brus rr at den kan gi deg økt apetitt slik at du spiser mer, men det gjelder jo ikke for alle.

Det stemmer at noen reagerer på de kunstige søtningstoffene, men de fleste gjør ikke det. 

• Liker 2

Sukkerfri brus inneholder så og si null kalorier. Vanlig cola legger du på deg av. Du venner deg til smaken. Jeg drikker min med isbiter og koser meg med zeroen min vær kveld :)

Anonymkode: 790ce...d8f

• Liker 3
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sukkerfri brus inneholder så og si null kalorier. Vanlig cola legger du på deg av. Du venner deg til smaken. Jeg drikker min med isbiter og koser meg med zeroen min vær kveld :)

Anonymkode: 790ce...d8f

Feil. 

Jeg venner meg ikke til smaken. Har prøvd i 20 år. Funker ikke. Det smaker vondt. 

Så de 2-3 gangene pr. måned jeg drikker brus, drikker jeg brus med sukker. Tror ikke det er det som vil drepe meg. Eller gjøre meg smellfeit. 

Anonymkode: f4e65...7f9

• Liker 1

Annonse

Jeg er delt der,drakk Pepsi Max i mange og og la på meg pga at jeg ble så søtsugen. Kjøpte soda stream og gikk ned 15 kg på 7 mnd,så uansett er det beste å holde seg unna begge deler!

Anonymkode: 48c0f...019

• Liker 1

Flere eksperter anbefaler å drikke lettbrus om man må drikke brus. Men vann er selvsagt et bedre alternativ.

De som får vondt i hodet av overgangen til lettbrus, mistenker jeg at det skyldes at kroppen deres er vant til daglig inntak av sukker. Jeg hadde også vondt i hodet i 1 uke etter overgangen, men da gikk det over. Smaken venner man seg fort til.  

Lettbrus hjelper ikke akkurat med søtsuget. Aller helst bør man unngå begge deler. Drikk vann.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lettbrus kan gjøre deg feit og skader viktige hjerneceller.

https://www.kk.no/livstil/lettbrus-kan-gjore-deg-feit-68152498

Her mistenker jeg at de sammenligner lettbrus med vann - for de nevnte ikke hva slags drikke den andre gruppen drakk. Vann er selvsagt et mye bedre alternativ. Men hvis man skal sammenligne vanlig brus med lettbrus - spesielt om man drikker 2-5 enheter hver dag (som artikkelen skrev), så vil jeg anbefale lettbrus. 

Forresten, var ikke det nylig et program på NRK noe med at man må drikke minst 60(?) liter med lettbrus hver dag i flere år for å oppleve effekt av søtstoffet..? 

Men ja, vann er fortsatt best.

• Liker 5
8 minutter siden, matrobot skrev:

[...]
Forresten, var ikke det nylig et program på NRK noe med at man må drikke minst 60(?) liter med lettbrus hver dag i flere år for å oppleve effekt av søtstoffet..? 

Såvidt jeg husker var det denne episoden av Folkeopplysningen. Synes jeg husker to barn som badet i brus.

• Liker 2
10 minutter siden, matrobot skrev:

Flere eksperter anbefaler å drikke lettbrus om man må drikke brus. Men vann er selvsagt et bedre alternativ.

De som får vondt i hodet av overgangen til lettbrus, mistenker jeg at det skyldes at kroppen deres er vant til daglig inntak av sukker. Jeg hadde også vondt i hodet i 1 uke etter overgangen, men da gikk det over. Smaken venner man seg fort til.  

Lettbrus hjelper ikke akkurat med søtsuget. Aller helst bør man unngå begge deler. Drikk vann.

Her mistenker jeg at de sammenligner lettbrus med vann - for de nevnte ikke hva slags drikke den andre gruppen drakk. Vann er selvsagt et mye bedre alternativ. Men hvis man skal sammenligne vanlig brus med lettbrus - spesielt om man drikker 2-5 enheter hver dag (som artikkelen skrev), så vil jeg anbefale lettbrus. 

Men ja, vann er fortsatt best.

Jeg er avhengig av brus - jeg vet ikke om det er kullsyren eller søtningsstoffene som jeg er avhengig av, muligens begge deler. Jeg drikker 1.5 til 2 liter brus hver dag. Colasmak er best, men behovet dekkes også om jeg får annen brus. Jeg tror det er mest SØTT jeg er avhengig av - for hvis jeg ikke får brus så hjelper det endel med saft selv om det ikke er helt fullverdig. Jeg må ha noe søtt hver dag. Mulig at jeg må prøve å velge ren frukt, men det blir nok for dyrt. 

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er delt der,drakk Pepsi Max i mange og og la på meg pga at jeg ble så søtsugen. Kjøpte soda stream og gikk ned 15 kg på 7 mnd,så uansett er det beste å holde seg unna begge deler!

Anonymkode: 48c0f...019

Men da er det jo ikke pepsien du legger på deg av.... det er jo alt du ukritisk trøkker i trynet.

Anonymkode: cbdb0...46d

• Liker 4
27 minutter siden, Tiger1974 skrev:

Jeg er avhengig av brus - jeg vet ikke om det er kullsyren eller søtningsstoffene som jeg er avhengig av, muligens begge deler. Jeg drikker 1.5 til 2 liter brus hver dag. Colasmak er best, men behovet dekkes også om jeg får annen brus. Jeg tror det er mest SØTT jeg er avhengig av - for hvis jeg ikke får brus så hjelper det endel med saft selv om det ikke er helt fullverdig. Jeg må ha noe søtt hver dag. Mulig at jeg må prøve å velge ren frukt, men det blir nok for dyrt. 

Jeg er usikker på hva 1.5 liter med brus koster for tiden (lenge siden jeg har kjøpt en stor flaske). Hvis det er oppe mot 30-40 kroner, så er det billigere å kjøpe 3-4 stk frukt + drikke vann. Det er også mindre kalorier i disse og du får andre vitaminer i deg.

Akkurat nå, matrobot skrev:

Jeg er usikker på hva 1.5 liter med brus koster for tiden (lenge siden jeg har kjøpt en stor flaske). Hvis det er oppe mot 30-40 kroner, så er det billigere å kjøpe 3-4 stk frukt + drikke vann. Det er også mindre kalorier i disse og du får andre vitaminer i deg.

Det er ikke mindre kalorier i 4 frukt enn i 1,5 l lettbrus.  Lettbus har jo IKKE kalorier. 

• Liker 2
Annonse
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Det er ikke mindre kalorier i 4 frukt enn i 1,5 l lettbrus.  Lettbus har jo IKKE kalorier. 

TS drikker vanlig brus (som jeg oppfattet?) og jeg snakker om vanlig brus :) 

• Liker 1
3 minutter siden, matrobot skrev:

Jeg nøyer meg med å kjøpe billig cola - coop cola til 17.50 + pant. Men jeg må nok snart tenke på å erstatte brusen med noe annet ja.

1 minutt siden, matrobot skrev:

TS drikker vanlig brus (som jeg oppfattet?) og jeg snakker om vanlig brus :) 

Jeg drikker litt forskjellig. Er så usikker hva som er best å drikke når det er snakk om 1.5 til 2 liter hver dag. Etter alle de gode rådene deres virker det ut som at sukkerfri brus er best. Den smaker ikke så godt, men stilner søtbehovet mitt☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...