Gå til innhold

Faren sier at han vil ha barnet.

vilja

Anbefalte innlegg

Det er ettårsdag i dag for lillegutt.

Og faren greier å ødelegge dagen for meg iallefall.

Kranglig, vold, kjeftig, og styr. (i går)

Jeg vil dra, men han sier at han skal ha ungen. Jeg drar ikke da. Jeg stoler ikke på han. Jeg har sett og hørt nok av han med meg og unga.

Jeg er klar til å ringe jussbuss mandagsmorgen.

Jeg kan ikke dra midt på natta. Det er kiddnapping, og jeg kommer sikkert til å bli annmeldt.

Hva er best?

Dette er ett av mange eksempler:

For at noen skal skjønne hvor alvorlig dette er (Iallefall for meg) Så fikk jeg en rystende opplevelse for en mnd tid siden. Da skulle han hive meg ut av huset midt på natten, kun iført undertøy. (og det var snø) Ikke fikk jeg lov til å ha på meg ytterklær heller. Han tar og lemper meg ut, Han er mye sterkere en meg. jeg tror han skulle true meg, for å få overtaket. Jeg gikk aldri ut, men ble stående i yttergangen, og jeg var helt rådvill. jeg bestemte meg for å bli der pga. ungen. Han tvang meg til sove på soverommet med han til slutt. Skjønt søvnen kom aldri. Kun alle tanker og grubblerier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sissi

Kom deg til nærmeste krisesenter. Der kan du bo inntil videre og du vil få hjelp til det praktiske rundt bruddet. Dra midt på dagen, når du likevel skal ut på tur med ungen.

For BARNETS del MÅ du komme deg unna!!!!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare sende deg en :klem:

Lykke til, håper det går mye lettere enn du tror å flytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Har dere felles foreldreansvar ? Hvis ikke, gjør som de andre sier, og dra til krisesenteret med barnet. Hvis du er usikker, kontakt folkeregisteret, de vet det.

Hvis dere har felles foreldreansvar, har du rett i at du kan bli anklaget for kidnapping hvis du tar barnet og drar. Isåfall ville jeg kontaktet advokat på mandag ! Det er måter det kan ordnes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Her tar du feil av foreldreansvar og foreldreomsorg, allum.

Om de har felles omsorg kan hun ikke gjøre så mye, men å dra på krisesenteret i en krisesituasjon er absolutt lovlig, for ikke å snakke om pålagt for barnets skyld. Om de har felles ansvar kan hun gjøre stort sett det hun har lyst til, bortsett fra å melde barnet ut og inn av ulike religioner, og å flytte til utlandet.

Man blir ikke siktet for kidnapping dersom man rømmer til et krisesenter, som er et offentlig organ. Hadde far hatt omsorg alene og hun hadde stukket av til utlandet ville hun har blitt etterlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Sissi. Dra. NÅ!

Du får garantert hjelp på krisesenteret.

Lykke til :klem:

:Nikke:

Hverken du eller barnet har godt av å leve sånn som dere gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme seg unna vold er ikke kidnapping. ja, du kan bli anmeldt, men det kan man for det meste man gjør om man har uvenner. Hvorvidt politiet tar anmeldelsen på alvor er derimot svært tvilsomt, særlig når de hører din eversjon.

DRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg bort!

Hverken du eller barnet ditt har godt av å leve i et voldelig hjem.. Krisesenterene er der for å hjelpe dere! Kom deg vekk før han skader deg alvorlig...

Lykke til og mange :klem: fra meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Om de har felles omsorg kan hun ikke gjøre så mye, men å dra på krisesenteret i en krisesituasjon er absolutt lovlig, for ikke å snakke om pålagt for barnets skyld. Om de har felles ansvar kan hun gjøre stort sett det hun har lyst til, bortsett fra å melde barnet ut og inn av ulike religioner, og å flytte til utlandet.

Man blir ikke siktet for kidnapping dersom man rømmer til et krisesenter, som er et offentlig organ. Hadde far hatt omsorg alene og hun hadde stukket av til utlandet ville hun har blitt etterlyst.

Nei, jeg blander ikke begrepene. Husk at de bor sammen idag, hvis de har felles foreldreansvar har de da også felles omsorg. Skal hun flytte, må faren skrive under på flyttemelding for barnet.

Det er mulig du har rett i at hun har lov til å dra til krisesenter. Men jeg er ikke sikker. Da kunne jo hvem som helst beskyldt ektefellen i en omsorgstvist for mishandling, tatt med seg barnet og flyttet på krisesenter, og dermed automatisk fått den fordelen det er å ha barnet boende hos seg (status quo prinsippet).

Hadde det vært meg, hadde jeg sjekket med en advokat først. Men jeg er enig i at hun bør komme seg vekk. Hun må bare ikke gjøre det på en måte som kan medvirke til at faren får omsorgen for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du har rett i at hun har lov til å dra til krisesenter. Men jeg er ikke sikker. Da kunne jo hvem som helst beskyldt ektefellen i en omsorgstvist for mishandling, tatt med seg barnet og flyttet på krisesenter, og dermed automatisk fått den fordelen det er å ha barnet boende hos seg (status quo prinsippet).

Klart man har rett til å verge barn mot en voldelig far!!!

Og ja, hvem som heslt kan dra og skylde på far. Om det ikke er realitet i beskyldningene vil dette komme frem i en rettssak, og mor vil falle dårlig ut som har holdt barn unna far og fart frem med løgn.

men slik er det ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Nei, jeg blander ikke begrepene. Husk at de bor sammen idag, hvis de har felles foreldreansvar har de da også felles omsorg. Skal hun flytte, må faren skrive under på flyttemelding for barnet.

Det er bare gifte foreldre, som er gift på barnets fødselstidspunkt som automatisk har delt omsorg.

Dersom mor og far bor sammen får mor allikevel automatisk omsorgen alene dersom det ikke underskrives papier ang delt omsorg.

Så med mindre de har underskrevet et slikt papir, eller de var gift da barnet ble født, har mor omsorgen alene. Sånn er forskjellen på ekteskap og samboerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Det er bare gifte foreldre, som er gift på barnets fødselstidspunkt som automatisk har delt omsorg.

Dersom mor og far bor sammen får mor allikevel automatisk omsorgen alene dersom det ikke underskrives papier ang delt omsorg.

Så med mindre de har underskrevet et slikt papir, eller de var gift da barnet ble født, har mor omsorgen alene. Sånn er forskjellen på ekteskap og samboerskap.

Nå er det du som blander begrepene. Det du snakker om her, er foreldreansvar. Samboende foreldre som har skrevet under på felles foreldreansvar, har også felles omsorg, og mor kan ikke bare ta barnet og flytte.

Derfor spurte jeg om de har felles foreldreansvar. Hvis de ikke er gift, eller ikke har skrevet under på noen avtale om felles foreldreansvar, kan hun bare ta barnet og flytte hvor som helst. Ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke er gift, eller ikke har skrevet under på noen avtale om felles foreldreansvar, kan hun bare ta barnet og flytte hvor som helst. Ellers ikke.

Jo, hvis det er vold i hjemmet, så kan man faktisk ta med seg barna for å beskytte dem inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

felles osorg og fellesforeldreansvar er det samme vis de bor sammen da har de felles omsorg

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

nå roter du tex

1

vis mor og far er samboende så er loven nå endret så de har delt foreldre ansvar før kunne de og ha det i samboeravtaler

2

vis mor og far ikke er gift når banret lir født får far automatisk delt foreldreansvar når han gifter seg med mor

3

delt omsorg vis de er smaboende og har delt foeldreansvar har de og dlet omsorg

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg er enig med de fleste her, men for og rydde opp i forvirringen som noen og tex har skapt her vil jeg si

1 vis dere er gift så har dere automatisk delt foreldreansvar det hjelper ikke om dere ikke var gift når ungen ble født når far gifter seg med deg så får han delt foreldreansvar, det er mulig det var nanaerledes før men nå er loven endret noen annet ville vere tullete

er dere gift og bor sammen har dere og delt foreldreomsorg

2 vis dere er samboere og ikke har skrevet under på forledrerett så har du retten alene

rettsaker driver jeg en del med så jeg vet det

du kan uansett dra fra han men jeg syns du kan kontakte politiet eller advokat først vis far prøver seg på voldeligheter så kan du få hjelp til g dra men du kan dra til krisesenter

vis far vil prøve og få omsorgne så har han en dårlig sak mot deg asom mor vis han har drevet med voldeligheter men ikke gjør noe lovbrudd selv det kan han bbruke mot deg

vis han skal vine omsorgen må han enten kunne bevise at deter noe galt med deg at du har dårlige evner eller noe eller han kan påvise at du vil ikke kunnelegge tilrette for lik kontaktm ed begge foreldre som hasn og det skal mye til og bevise du kan få dem til og gi han besøskforbud men dere har banr sammen og da vil det bli satt til noe kort tid fordi dere skal vere neige om samver

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Her setter du nettopp fingeren på problemet. "Mor vil falle dårlig ut" hvis hun holder barna unna far.

Her i landet er man faktisk uskyldig til det motsatte er bevist. Kan trådstarter BEVISE at hun er blitt mishandlet ? Og kan hun BEVISE at dette har vært skadelig for BARNA ?

Det er nok av rettsavgjørelser der barn får samvær med en far som har vært voldelig mot mor, også i barnas påsyn. "Han har jo ikke gjort DEM noe".

Så hva hvis hun drar til krisesenteret, og han hevder at det aldri har vært noe vold, og at det bare er noe hun påstår ? Hva hvis hun ikke har noe bevis ? Da havner hun i den situasjonen du beskriver.

Antagelig går det bra. Men personlig hadde jeg aldri tatt sjansen. Jeg hadde ikke gjort noe drastisk uten å snakke med advokat først. Og jeg hadde ikke lyttet til råd fra fremmede på Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...