AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg har et barn som setter stor pris på fritid, til til å gjøre det som faller det inn. Hun er godt likt og har venner på skolen, men på aktivitetsskolen ville hun aldri bli med på planlagte aktiviteter man måtte melde seg på på forhånd, lærestimulerende aktiviteter og slikt holdt hun seg langt unna. Barnet vil gjøre det som faller seg inn og det barnet måtte ønske der og da. Det er jo FRI-tid, sier hun selv. Hun går ikke lenger på aks nå går hun hjem etter skolen. Hun leker, ser på tv, spiller iPad. Hun har forsøkt å gå på dans men det ble bare diskusjon hver torsdag da hun ikke ville gå. Hun sier at hun er lei av å gjøre ting hun får beskjed om hele dagen på skolen og ønsker å gjøre som hun vil på fritiden. Bør jeg la henne slippe eller bør jeg kreve at hun har minst en fritidsaktivitet? Er fritidsaktiviteter alltid bra for alle, og hvilke begrunnelser er for at alle barn skal gå på noe? Anonymkode: 02064...5ce
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn som setter stor pris på fritid, til til å gjøre det som faller det inn. Hun er godt likt og har venner på skolen, men på aktivitetsskolen ville hun aldri bli med på planlagte aktiviteter man måtte melde seg på på forhånd, lærestimulerende aktiviteter og slikt holdt hun seg langt unna. Barnet vil gjøre det som faller seg inn og det barnet måtte ønske der og da. Det er jo FRI-tid, sier hun selv. Hun går ikke lenger på aks nå går hun hjem etter skolen. Hun leker, ser på tv, spiller iPad. Hun har forsøkt å gå på dans men det ble bare diskusjon hver torsdag da hun ikke ville gå. Hun sier at hun er lei av å gjøre ting hun får beskjed om hele dagen på skolen og ønsker å gjøre som hun vil på fritiden. Bør jeg la henne slippe eller bør jeg kreve at hun har minst en fritidsaktivitet? Er fritidsaktiviteter alltid bra for alle, og hvilke begrunnelser er for at alle barn skal gå på noe? Anonymkode: 02064...5ce Hvis mesteparten av tiden går til å se tv og ipad, så bør hun ha en fritidsaktivitet. Anonymkode: 646fb...569 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #4 Skrevet 4. oktober 2018 Mine barn er nå 18 og 20 år, ingen av dem har villet gå på faste fritidsaktiviteter etter skolestart. Ettersom begge var aktive barn var masse ute og fant på ting så syntes jeg det var helt greit. Hadde de bare vært interessert i å være inne så hadde jeg nok pushet dem litt Anonymkode: db522...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #5 Skrevet 4. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine barn er nå 18 og 20 år, ingen av dem har villet gå på faste fritidsaktiviteter etter skolestart. Ettersom begge var aktive barn var masse ute og fant på ting så syntes jeg det var helt greit. Hadde de bare vært interessert i å være inne så hadde jeg nok pushet dem litt Anonymkode: db522...b6c I området vi bor er det ingen barn ute unntatt småbarna på lekeplassen om våren. Hun sykler eller går til skolen. I helgene er vi alltid i aktivitet, går på ski eller er i svømmehallen. hun er ni år. Hun er hjemme noen timer før vi kommer fra jobb og da er hun nok endel på skjerm. Har med eller er med venner hjem to-tre ganger i uka. TS Anonymkode: 02064...5ce
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #6 Skrevet 4. oktober 2018 Nei, barn bør ikke tvinges til organiserte fritidsaktiviteter! Jeg har ei på 10 år, som ligner din. Hun blir sliten av skolen rett og slett, og orker ikke tanken på mer organisert! Så hun er ikke med på noe, og jeg presser ikke. Vi foreslår en aktivitet i ny og ne, men vil hun ikke, så maser vi ikke noe mer på det. Her er hun veldig sjelden med venner på fritiden også, da hun får nok i løpet av skoledagen. Hun holder på med sitt her hjemme, spiller plastation/nettbrett, skater, perler, lager hobby ting og leker. Anonymkode: 4f891...91f 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #7 Skrevet 4. oktober 2018 Hvis de er 18 og 20, klarer de vel å finne ut om de vil på dette selv? Uansett, kanskje anbefale treningsstudio? Hilsen gutt 21 år. Anonymkode: db420...208
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #8 Skrevet 4. oktober 2018 De har godt av å delta på ting som utfordrer dem og utvikler flere sider enn det som skjer på skolen. Å oppleve glede ved å mestre, å utvikle interesser utenfor skolesammenheng er med på å bygge en person som et helt menneske. Sånn utenfor sfæren til ipad og nett... Hva med ting som 4H eller speideren? Det er aktiviteter hvor barna selv styrer og bestemmer i større grad. 4H er vel tufta på at barna selv skal bestemme, finne ut hva de vil gjøre, osv. Eller hva med aktiviteter som er retta mot hele familien, som barnas turlag f.eks? Anonymkode: 57082...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #9 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg ville ikke gitt opp å foreslå aktiviteter, men kanskje tenkt litt annerledes på hvilke aktiviteter som kan være interessant. Dans f.eks er jo gjennomorganisert da de skal lære mer spesifikke trinn, mens f.eks klatring er individuelt. Cluet er å finne en aktivitet som føles som fritid. Anonymkode: a0ddd...cae 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #10 Skrevet 4. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis de er 18 og 20, klarer de vel å finne ut om de vil på dette selv? Uansett, kanskje anbefale treningsstudio? Hilsen gutt 21 år. Anonymkode: db420...208 LOL... Anonymkode: f67f2...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #11 Skrevet 4. oktober 2018 Ja, hun burde definitivt holde på med noe på fritiden. Har selv 8-åring og vet hvor lett det er at de blir sittende foran skjerm osv, så jeg er veldig glad for at han feks går på langrenn. Igjennom fritidsaktivitetene så ser jeg at selvfølelsen stiger veldig. Jeg synes også det er kjempeviktig at han lærer seg å jobbe mot mål og at fysisk aktivitet blir en del av hverdagen og legger et grunnlag for senere i livet. I tillegg så lærer han lagånd (selv om det er en individuell idrett). For familiens del så er det kjempehyggelig å følge dette opp, se på skirenn og møte opp på det sosiale. Anonymkode: f67f2...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #12 Skrevet 4. oktober 2018 Det kommer litt an på barnet. Er det mye med venner, elsker å sitte og lese på rommet, liker å bygge ting eller holde på med hobbyer, så er det ikke gitt at man er nødt til å fylle på med fritidsaktiviteter. Men for mine barn vet jeg at alternativet nok ville vært mye mobilspill og PC. Et par av dem har også et aldri så lite snev av dørstokkfobi og er lettere bedagelig anlagt (altså noe annet enn at de blir overtimulert/slitne av skolen, de er bare litt treige å få igang og har lett for å velge minste motstands vei. For disse har det å være med på et lag eller i et orkester og måtte følge opp det de driver med hatt en oppdragende effekt, helt klart). Dessuten lærer de masse og får stor mestringsfølelse av aktivitetene sine. Sosialt er det også. De driver med alt fra fotball til tegning og instrumentalundervisning på kulturskolen og jeg synes de (og vi) har mye igjen for tiden de investerer. Men jeg vil ikke si det er noen nødvendighet, nei. Ikke slik at barn skal presses hvis de ikke har lyst. Jeg har presset når de på enkelte dager "ikke gidder helt" eller "ikke føler for det", men jeg har aldri presset på en aktivitet i seg selv. Anonymkode: 219de...8fb 1
Eliza Doalot Skrevet 4. oktober 2018 #13 Skrevet 4. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hun burde definitivt holde på med noe på fritiden. Har selv 8-åring og vet hvor lett det er at de blir sittende foran skjerm osv, så jeg er veldig glad for at han feks går på langrenn. Igjennom fritidsaktivitetene så ser jeg at selvfølelsen stiger veldig. Jeg synes også det er kjempeviktig at han lærer seg å jobbe mot mål og at fysisk aktivitet blir en del av hverdagen og legger et grunnlag for senere i livet. I tillegg så lærer han lagånd (selv om det er en individuell idrett). For familiens del så er det kjempehyggelig å følge dette opp, se på skirenn og møte opp på det sosiale. Anonymkode: f67f2...a2e Enig i dette! Jeg synes også at det er et viktig poeng å gi barna gode vaner med hensyn på aktivitet. Den aktiviteten er ikke så viktig når barna er små, fordi barn ofte er så aktive uansett, naturlig i lek. Men fra de siste årene på barneskolen og oppover blir det sosiale mer stillesittende, og den aktive leken forsvinner. Da må barnet/ungdommen få aktivitet på annet vis. Samtidig er det vanskelig å starte på en aktivitet i den alderen, siden man er så mye mindre dreven enn "alle andre". Da er veien kort til permanent sofasitting, og det ønsker jeg ikke for mine barn.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #14 Skrevet 4. oktober 2018 Her ble min «tvunget» ut barneskole. Ellers hadde han nok ikke vært i nok aktivitet. Anonymkode: 4fbc5...a5f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #15 Skrevet 5. oktober 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn som setter stor pris på fritid, til til å gjøre det som faller det inn. Hun er godt likt og har venner på skolen, men på aktivitetsskolen ville hun aldri bli med på planlagte aktiviteter man måtte melde seg på på forhånd, lærestimulerende aktiviteter og slikt holdt hun seg langt unna. Barnet vil gjøre det som faller seg inn og det barnet måtte ønske der og da. Det er jo FRI-tid, sier hun selv. Hun går ikke lenger på aks nå går hun hjem etter skolen. Hun leker, ser på tv, spiller iPad. Hun har forsøkt å gå på dans men det ble bare diskusjon hver torsdag da hun ikke ville gå. Hun sier at hun er lei av å gjøre ting hun får beskjed om hele dagen på skolen og ønsker å gjøre som hun vil på fritiden. Bør jeg la henne slippe eller bør jeg kreve at hun har minst en fritidsaktivitet? Er fritidsaktiviteter alltid bra for alle, og hvilke begrunnelser er for at alle barn skal gå på noe? Anonymkode: 02064...5ce Synes du bør la henne få bestemme dette selv. Mange er slitne etter skolen og trenger tid til seg selv. Det er viktig at barn (og voksne) lærer å kjenne etter på egne behov og sette grenser for seg selv. Hun ser ut til å trives og da synes jeg du bør la henne få fortsette med det. Anonymkode: 699cb...489 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #16 Skrevet 5. oktober 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis de er 18 og 20, klarer de vel å finne ut om de vil på dette selv? Uansett, kanskje anbefale treningsstudio? Hilsen gutt 21 år. Anonymkode: db420...208 Les tråden da!!! Hun er 9 år. Anonymkode: e73c3...872
Ginavn Skrevet 5. oktober 2018 #17 Skrevet 5. oktober 2018 Kanskje hun liker å pusle for seg selv, hjemme? Og er det nødvndigvis så ille da? Ikke alle barn har energien til en Duracell-kanin på speed og føler et voldsomt behov for å være ut i frisk luft, være med på sosiale aktiviteter, eller enda verre, sosiale aktiviteter i frisk luft. Som barn hadde jeg NULL glede av aktivitet ute. For det første: null trivel på skolen. For det andre: ute. Æsj. Kaldt, vått, vondt. Du kan jo kjøpe noen bøker til henne, så får hun i det minste et påfyll etter skolen som ikke er TV/nettbrett. Jeg var en lesehest og likte særlig godt fagbøker for barn. ... interessen har ikke vedvart 😄 Og NÅ er jeg aktiv - på treningssenter, men hadde du foreslått en langrenstur eller dansing, hadde jeg kasta litt opp i munnen. Du kan ikke tvinge barna til å like noe. Og hvis du først tvinger barnet til å være - la oss si i svømmehallen - hvilken glede/nytte får barnet av dette? 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #18 Skrevet 5. oktober 2018 Å være med på aktiviteter er utviklende. Man lærer andre ferdigheter enn på skolen, og det er også sosialt og skaper fellesskap. Vi er en aktiv familie der alle hverdagskvelder er fylt med organiserte fritidsaktiviteter. På minussiden kan det til tider bli i overkant hektisk, men plussiden er så mye større. Barna får idrettsglede, de trener, konkurrerer og har det gøy med venner, og vi foreldre stortrives som heiagjeng. Det er selvsagt ikke noe must å delta i masse som 9-åring. Men en del idretter og aktiviteter er det vanskelig å begynne på om dere venter for lenge, for da har de andre rukket å bli for gode. Samtidig ville jeg heller ikke tvunget barnet til å delta i noe hun absolutt ikke vil. Jeg ville heller undersøkt hvilke muligheter som finnes der dere bor, og snakket med jenta om det er noen aktiviteter hun synes høres gøy ut. Siden du skriver om aktivitetsskolen, bor du nok i Oslo, og da er jo valgmulighetene enorme. Er det virkelig ingenting hun vil; kor, korps, dans, turn, cheerleading, hest, håndball, fotball, basket, kunstløp, tegnekurs, speidern, klatring, kampsport, teater, sjakk, pianotimer, gå på fritidsklubben.... Anonymkode: 78afd...138
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå