Gå til innhold

kan man betale ned fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i boretslaget? tenker da på den fellesgjelden som er på den leiligheten ikke hele boretslaget 😊

Anonymkode: ae163...d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er IN-ordning der. Du må nesten sjekke med ditt borettslag.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Cuntzilla skrev:

Hvis det er IN-ordning der. Du må nesten sjekke med ditt borettslag.

Hva er in-ordning?😊

Skrevet

Individuell nedbetaling av fellesgjeld. Du kan betale ned din andel av fellesgjelden. Hvis du googler det finner du masse informasjon :) 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Individuell nedbetaling av fellesgjeld. Du kan betale ned din andel av fellesgjelden. Hvis du googler det finner du masse informasjon :) 

Tusen takk 😊

Skrevet

Jeg har IN-ordning, og valgte å betale ned min del av fellesgjelden da jeg kjøpte leiligheten. For min del var det veldig kjekt: Det var penger jeg allerede hadde, som "sparer meg" over 2000 kroner i måneden.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i boretslaget? tenker da på den fellesgjelden som er på den leiligheten ikke hele boretslaget 😊

I salgsprospekt skal det stå om brl har IN ordning. Da kan fellesgjelden betales ned fullt eller delvis og frivillig. 

Men må brl ta opp nye lån så får du ny andel av fellesgjeld. Du må undersøke for det aktuelle brl.

Anonymkode: f1363...db8

• Liker 1
Skrevet

Det svarer seg ikke å betale ut fellesgjelden på leiligheten, da man ikke får det tilbake ved salg allikevel, alså boligen har ikke høyere verditakst. Unntaket er om man blir boende i mange mange år, da man selv har romsligere økonomi, og det jevner da seg ut. 

Anonymkode: bef6a...96c

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det svarer seg ikke å betale ut fellesgjelden på leiligheten, da man ikke får det tilbake ved salg allikevel, alså boligen har ikke høyere verditakst. Unntaket er om man blir boende i mange mange år, da man selv har romsligere økonomi, og det jevner da seg ut. 

Anonymkode: bef6a...96c

Det er mange grunner til at det ikke alltid lønner seg å betale ned fellesgjeld. Men dette er bare tull.

En bolig har en markedsverdi, en verditakst. Denne settes gjerne av en takstmann. Denne verdien er uavhengig av om det er gjeld på boligen eller ikke.

Hvor mye noen er villig til (og får lov til av banken sin til) å betale for en bolig, er derimot en sum av hva verditaksten på boligen er, hvor stor fellesgjeld den har, og hvor mye lån de som skal kjøpe har.

Å kjøpe en bolig med en markedsverdi på 1.000.000kr, med en fellesgjeld på 800.000kr (Altså må man betale 200.000kr selv) er for noen mer oppnåelig enn å måtte låne de 800.000kr av banken for å kjøpe boligen.

Forskjellen på fellesgjeld og personlig gjeld er jo akkurat dette med at fellesgjelden følger boligen. Selger du boligen, selger du også gjelden. Mens å låne med sikkerhet i bolig blir at du selger boligen og håper at det du får inn er nok til å innfri restlånet.

Og så er det jo sånn at lån med sikkerhet i bolig tas gjerne med en nedbetalingstid på 20-25år. Fellesgjeld er gjerne mer langsiktig. Der tas gjelden opp med 30-50 års perspektiv. Altså slik at inflasjonen gjerne spiser opp restverdien i lånet.

Vi har selv valgt å ta opp lån med sikkerhet i bolig for å nedbetale vår andel av fellesgjelden. Da er vår enhet gjeldsfri etter 20 år. Hadde vi sittet på fellegjelden, hadde vi ikke begynt å betale ned på størstedelen av lånet før etter 20 år. Noe som hadde kostet oss vanvittig mye i renter disse årene.
Det er litt dyrere hver måned, og vi tar risikoen ved boligprisfall selv. Men så langt har det lønnet seg veldig, da gjelden har sunket betraktelig disse årene renta har vært lav.

Dette betyr at om vi skulle selge, så er gevinsten vi sitter igjen med, markedsverdi minus restlån.
Hadde vi hatt fellesgjeld istedenfor boliglånet, som vi hadde da vi kjøpte, ville vi sittet igjen med markedsverdi minus fellesgjeld.

Det er ingen som betaler 1.000.000kr for en bolig de mener er verd 1.000.000kr og som har 1.000.000kr i gjeld knyttet til seg. De betaler det de mener boligen er verd. Altså markedsverdi minus fellesgjeld. Eller markedsverdi om det ikke er fellesgjeld.

Jeg kjenner dette ble veldig vanskelig å forklare på en god måte. Håper det ble forståelig!

Anonymkode: ba524...19d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...