Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og forloveden skal inn i boligmarkedet. Han har fast jobb mens jeg er mellom jobber akkurat nå. Foreldrene mine kommer til å stå som medlåner av lånet istedet for meg på huset da jeg ikke får lov å være med i lånet siden jeg ikke har noe inntekt akkurat nå (får dagpenger men det telles ikke). Jeg har en utdanning hvor det er gode muligheter for jobb og regner med å være i jobb igjen snart. Foreldrene mine er gjeldsfri og har mulighet til å betale sin del lånet dersom jeg skulle ha vært dårlig på det.  jeg har spart opp nok og regner med å være i jobb snart. Bygget er heller ikke ferdig før 2020 så har god tid. Problemet er at jeg står jo ikke som eier i huset da, og når jeg eventuelt skal ta over lånet til foreldrene mine hvordan gjør jeg det da? Blir det kostnader? Går det ikke an å være eier selvom man ikke betjener lånet ? Langsiktig så skal jeg ta over lånet når jeg kommer meg i jobb. Vet dette er risiko for foreldrene mine men de har ingen lån og har ingen problem med å betale dersom jeg i en eller annen situasjon ikke kunne betalt selv. 

Anonymkode: 3d1b1...d0f

Skrevet

Info; jeg er også enebarn så det er ingen andre barn foreldrene mine trenger å ta hensyn til :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg og forloveden skal inn i boligmarkedet. Han har fast jobb mens jeg er mellom jobber akkurat nå. Foreldrene mine kommer til å stå som medlåner av lånet istedet for meg på huset da jeg ikke får lov å være med i lånet siden jeg ikke har noe inntekt akkurat nå (får dagpenger men det telles ikke). Jeg har en utdanning hvor det er gode muligheter for jobb og regner med å være i jobb igjen snart. Foreldrene mine er gjeldsfri og har mulighet til å betale sin del lånet dersom jeg skulle ha vært dårlig på det.  jeg har spart opp nok og regner med å være i jobb snart. Bygget er heller ikke ferdig før 2020 så har god tid. Problemet er at jeg står jo ikke som eier i huset da, og når jeg eventuelt skal ta over lånet til foreldrene mine hvordan gjør jeg det da? Blir det kostnader? Går det ikke an å være eier selvom man ikke betjener lånet ? Langsiktig så skal jeg ta over lånet når jeg kommer meg i jobb. Vet dette er risiko for foreldrene mine men de har ingen lån og har ingen problem med å betale dersom jeg i en eller annen situasjon ikke kunne betalt selv. 

Når foreldrene dine har så pass god økonomi så er en tur til advokat og då formalisert boligkjøpet mellom deg og samboeren din. Det vil både forloveden din og foreldrene dine tjene på dersom uenigheter oppstår. 

Anonymkode: ba882...df7

Skrevet

Hvem som står på lånet har da ikke noe å si for hvem som eier huset? Jeg eier huset mitt 100%, min medlåntaker "eier" kun lånet. Min medlåntaker har ingen lovhjemlede rettigheter til å få noe penger ut av huset om det ev. skulle gå på tvangssalg eller at jeg misligholder lånet. Medlåntakeren er kun ansvarlig for å betjene lånet, om ikke jeg gjør det. 

Hvis det er familie og dere har samme bank tror jeg ikke det er noen kostnader forbundet med å overta lånet. Jeg betalte i hvert fall ingenting da jeg gikk fra medlåntaker til hovedlåntaker og fikk forelder til å bli medlåntaker i stedet.

Anonymkode: 6d9d2...c6d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å misbruk foreldre og deres økonomi for å kjøpe bolig. Har dere ikke råd, så får dere spare opp selv!

Anonymkode: b1607...599

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slutt å misbruk foreldre og deres økonomi for å kjøpe bolig. Har dere ikke råd, så får dere spare opp selv!

Haha, er du bitter for at du aldri vil få noen penger av de fattige foreldrene dine? 

Anonymkode: 3499a...6ce

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, er du bitter for at du aldri vil få noen penger av de fattige foreldrene dine? 

Anonymkode: 3499a...6ce

Nei. Mine foreldre har alltid hatt god økonomi. Og når jeg ble voksen, så jobbet jeg for min egen økonomi. Jeg forventet ikke at foreldre skulle stille opp for meg når jeg hadde egen inntekt og familie.

Vi bodde veldig trangt noen år før vi fikk råd til egen bolig. Men når vi begge hadde god inntekt, og hadde spart opp nok, fikk vi råd til det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet hvis foreldrene har råd? 

TS, ta en prat med banken om dette. Bruk evt advokat. 

Anonymkode: 3310d...c56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...