AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg har et lån på ca. 1 mill. Mye av det er betalt ned. Jeg har for tiden ikke fast jobb, men jobber 100%. Det har jeg gjort en stund, og man må vel ha fast jobb for å få nytt lån. Det jeg lurer på er at dersom jeg selger leiligheten, og kjøper en ny med en kjæreste, får jeg da beholde lånet jeg har fra før på 1 mill? Uten å søke høyere lån, altså. Bare beholde det gamle. Eller mister jeg lånet og må søke om nytt uansett, selvom jeg kjøper leilighet rett etterpå eller innen 3 mnd. Anonymkode: ad8bc...8ae
stan Skrevet 4. oktober 2018 #2 Skrevet 4. oktober 2018 Lånet er normalt pantsatt i leiligheten, og ingen vil kjøpe leiligheten med at ditt lån fortsatt er bundet til leiligheten. Normalt brukes det du får for leiligheten til å betale ned lånet. Så søker man et nytt lån for den nye boligen. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 3 minutter siden, stan skrev: Lånet er normalt pantsatt i leiligheten, og ingen vil kjøpe leiligheten med at ditt lån fortsatt er bundet til leiligheten. Normalt brukes det du får for leiligheten til å betale ned lånet. Så søker man et nytt lån for den nye boligen. åja, det er sant. Jeg er redd de ikke vil la meg beholde det lånet jeg har nå siden jeg ikke har fast jobb. Har vikariat. Men jeg har 500k i egenkapital i tillegg til lånet der mye er nedbetalt, og jeg får solgt leiligheten for et par hundre tusen mer enn jeg kjøpte den for vil jeg tro. Men de er vel veldig strenge på det. Anonymkode: ad8bc...8ae
Illuminatum Skrevet 4. oktober 2018 #4 Skrevet 4. oktober 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et lån på ca. 1 mill. Mye av det er betalt ned. Jeg har for tiden ikke fast jobb, men jobber 100%. Det har jeg gjort en stund, og man må vel ha fast jobb for å få nytt lån. Det jeg lurer på er at dersom jeg selger leiligheten, og kjøper en ny med en kjæreste, får jeg da beholde lånet jeg har fra før på 1 mill? Uten å søke høyere lån, altså. Bare beholde det gamle. Eller mister jeg lånet og må søke om nytt uansett, selvom jeg kjøper leilighet rett etterpå eller innen 3 mnd. Anonymkode: ad8bc...8ae Skjønte ikke helt hva du mener. Var lånet på 1 million og du har betalt ned mye av det eller er det 1 million igjen av lånet? Er kjæresten din i full jobb er det ikke sikkert det blir så vanskelig å få nytt lån. Men du må nok snakke litt med banken din.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #5 Skrevet 4. oktober 2018 6 minutter siden, Illuminatum skrev: Skjønte ikke helt hva du mener. Var lånet på 1 million og du har betalt ned mye av det eller er det 1 million igjen av lånet? Er kjæresten din i full jobb er det ikke sikkert det blir så vanskelig å få nytt lån. Men du må nok snakke litt med banken din. Lånet var på 1 million. Har betalt ned i noen år på det, men har ikke sjekket hvor mye enda. Anonymkode: ad8bc...8ae
Atea Skrevet 4. oktober 2018 #6 Skrevet 4. oktober 2018 23 minutter siden, AnonymBruker said: Lånet var på 1 million. Har betalt ned i noen år på det, men har ikke sjekket hvor mye enda. Anonymkode: ad8bc...8ae Man får ikke overført et lån til en annen bolig. Banken skal ha pant i boligen lånet tilhører. Det sier seg selv. Dessverre betyr ikke egenandel noe hvis du ikke har inntekt, for din del. Kan du leie ut til du får jobb? Da må du være klar over at du må ha bodd i boligen ett av de to siste årene for å unngå skatt av overskudd. Håper det ordner seg. Selv om du ønsker å kjøpe noe sammen med kjæresten kan det være dere må sette dette på vent.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #7 Skrevet 4. oktober 2018 Hvis du selger leiligheten, så bruker du det du får for den til å innfri lånet. Banken har pant i bolig. Det som er til overs er dine penger, og kan evt brukes til egenkapital for en ny bolig. Anonymkode: 6b1b6...8be
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #8 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg tror nok at en eller annen bank vil gå med på å gi deg lån selv om du ikke har fast jobb. I noen bransjer finnes det bare midlertidige stillinger å oppdrive, selv om arbeidskraft er sårt trengt. Skal de aldri få kjøpe bolig de da? De eneste som kan gi deg svar er banken. Og ikke gi deg om din bank sier nei, da går du til noen andre og spør der. Anonymkode: c21c2...9a9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #9 Skrevet 4. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok at en eller annen bank vil gå med på å gi deg lån selv om du ikke har fast jobb. I noen bransjer finnes det bare midlertidige stillinger å oppdrive, selv om arbeidskraft er sårt trengt. Skal de aldri få kjøpe bolig de da? De eneste som kan gi deg svar er banken. Og ikke gi deg om din bank sier nei, da går du til noen andre og spør der. Anonymkode: c21c2...9a9 Banken må ha sikkerhet for lånet. Så da kan det være de vil be om kausjonist. Anonymkode: 6b1b6...8be
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #10 Skrevet 4. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et lån på ca. 1 mill. Mye av det er betalt ned. Jeg har for tiden ikke fast jobb, men jobber 100%. Det har jeg gjort en stund, og man må vel ha fast jobb for å få nytt lån. Det jeg lurer på er at dersom jeg selger leiligheten, og kjøper en ny med en kjæreste, får jeg da beholde lånet jeg har fra før på 1 mill? Uten å søke høyere lån, altså. Bare beholde det gamle. Eller mister jeg lånet og må søke om nytt uansett, selvom jeg kjøper leilighet rett etterpå eller innen 3 mnd. Anonymkode: ad8bc...8ae Lån får du med sikkerhet dvs. pant i boligen. En megler har ikke lov til å selge en bolig med pant i uten å innfir lånet eller andre heftelser på boligen. Når banken så får tilbake sitt lån, så er du og banken ferdig med det lånet. Om du får nytt lån uten fast arbeid må du diskutere med banken. Anonymkode: 93acc...3a7 1
Illuminatum Skrevet 4. oktober 2018 #11 Skrevet 4. oktober 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lånet var på 1 million. Har betalt ned i noen år på det, men har ikke sjekket hvor mye enda. Anonymkode: ad8bc...8ae Så det er kanskje ikke så mye allikevel? Når du skriver at du har betalt MYE ned på lånet tolker jeg det som at du i alle fall har betalt ned over halvparten. Men igjen, snakk med banken. Har du et godt forhold til de er de ofte med på ulike løsninger.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #12 Skrevet 4. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har et lån på ca. 1 mill. Mye av det er betalt ned. Jeg har for tiden ikke fast jobb, men jobber 100%. Det har jeg gjort en stund, og man må vel ha fast jobb for å få nytt lån. Det jeg lurer på er at dersom jeg selger leiligheten, og kjøper en ny med en kjæreste, får jeg da beholde lånet jeg har fra før på 1 mill? Uten å søke høyere lån, altså. Bare beholde det gamle. Eller mister jeg lånet og må søke om nytt uansett, selvom jeg kjøper leilighet rett etterpå eller innen 3 mnd. Anonymkode: ad8bc...8ae Snakk med banken. Det avhenger ikke bare av hvor om du har fast jobb eller ikke. De gjør en totalvurdering basert på størrelse på lånet, utdanning/mulighet for ny jobb etter engasjementet og egenkapital også. Samboeren min hadde ikke fast jobb da vi kjøpte hus, og banken spurte ikke om det i det hele tatt. De var kun interessert i lønnslippen. Men han hadde mer enn 3 mill i egenkapital, og skulle bare ha ca 2.5 ganger inntekt som sin halvpart av lånet. Anonymkode: d2f2a...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #13 Skrevet 4. oktober 2018 3 timer siden, Atea skrev: Man får ikke overført et lån til en annen bolig. Banken skal ha pant i boligen lånet tilhører. Det sier seg selv. Dessverre betyr ikke egenandel noe hvis du ikke har inntekt, for din del. Kan du leie ut til du får jobb? Da må du være klar over at du må ha bodd i boligen ett av de to siste årene for å unngå skatt av overskudd. Håper det ordner seg. Selv om du ønsker å kjøpe noe sammen med kjæresten kan det være dere må sette dette på vent. Det kan en få! Banken ordner med sikkerhet i ny bolig, og sletter så den pantet i boligen som blir solgt.... Anonymkode: 65cc5...007
Atea Skrevet 4. oktober 2018 #14 Skrevet 4. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan en få! Banken ordner med sikkerhet i ny bolig, og sletter så den pantet i boligen som blir solgt.... Anonymkode: 65cc5...007 Uten inntekt? Er du latterlig eller later du som?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå