Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får inntrykk av at det stadig blir dårligere psykologer. "Flinke piker" som har fått det til på skolen, og som elsker å sitte og skravle og prate, problemorientert.

Hva skal til for å få tilbake psykologen som virkelig hjalp folk med utfordringer?

Anonymkode: d12fa...c49

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du det inntrykket fra?

Anonymkode: 33969...94f

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det inntrykket fra?

Anonymkode: 33969...94f

Ulike grupper på facebook bl.a. Store grupper for psykisk helse. De klager på at psykologene selv etter et par år ikke kommer med noe matnyttig.

Skrevet

Yrket og assosiasjonene folk har til det avgjør hvem som er tiltrukket av det. 

Hva tenker du når du tenker på leger for eksempel? Hjelpe folk, status, god lønn

Det man tror om yrker trenger ikke alltid være riktig, det er alikevel med på å avgjøre om noen velger den retningen eller ikke. Så legeyrket tiltrekker mennesker som ønsker status og god lønn, eller som liker å hjelpe mennesker osv

Psykologi sine assosiasjoner om å forstå seg selv og andre, snakke med mennesker som trenger hjelp, ta følelser på alvor osv appellerer gjerne til unge kvinner som ønsker å lære mer om seg selv (selvsentrert til en viss grad, ofte også naive som ikke forstår seg selv så godt fra før av). De ser gjerne for seg at de snakker med andre mennesker som har det litt vanskelig. For eks en skilt far, en tenåringsjente som sliter med depresjon osv. De ser nok i mindre grad for seg de mer ekstreme personligheter og problemer som dukker opp i psykiatrien, nettopp fordi den type problemer er langt fra de har opplevd selv eller noengang har hørt om. 

Denne romantiseringen av yrket fører til at unge, naive kvinner gjerne velger yrket, mens menn oftere ser på yrket som noe "jentete" og noe som menn ikke burde/ kan gjøre. Rasjonelle og intelligente kvinner vil også i større grad velge andre yrker som krever mer mental kapasitet, og de er gjerne ikke interessert i andre menneskers tullete følelser. 

Om dette skal endres må man nok jobbe med image til psykologiyrket. 

Anonymkode: 92868...82e

• Liker 2
Skrevet

Kan virkelig ikke si at jeg deler det synet. 

Anonymkode: 2033e...22c

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Ulike grupper på facebook bl.a. Store grupper for psykisk helse. De klager på at psykologene selv etter et par år ikke kommer med noe matnyttig.

Men hva er det som tilsier at psykologene var bedre før? Hvem er det som blir de gode psykologene da? Og hva er galt med de «flinke pikene fra skolen»? Blir man en bedre psykolog hvis man gjorde det dårlig på skolen? 

De som blir psykologer blir det vel fordi de ønsker å være gode psykologer... Så er det vel ikke sånn at alle faktisk blir gode psykologer, men alle gjør vel så godt de kan. Kjenner mange som får god hjelp av sine psykologer. 

Anonymkode: 7ffd8...80c

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne romantiseringen av yrket fører til at unge, naive kvinner gjerne velger yrket, mens menn oftere ser på yrket som noe "jentete" og noe som menn ikke burde/ kan gjøre. Rasjonelle og intelligente kvinner vil også i større grad velge andre yrker som krever mer mental kapasitet, og de er gjerne ikke interessert i andre menneskers tullete følelser. 

Dette er jo bare piss. Psykologer i dag er stort sett veldig intelligente med høy mental kapasitet, siden kravene for å komme inn er skyhøye. Rasjonelle er det også. 

Slutt å henge dere opp i "flinke jenter" og tillegg det negative egenskaper. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes forøvrig psykologene er bedre enn før. Høyere inntakskrav og at man har gått vekk fra psykodynamisk graveterapi til kognitiv terapi. 

Det finnes selvfølgelig dårlige psykologer, som det finnes dårlige folk i alle andre yrker. Dessuten sliter mange med å gi god nok terapi fordi de må forholde seg til rammer og begrensninger fra sykehusenes sider. Videre finnes det også noen pasienter som klager på psykologen i stedet for å ta tak i seg selv. Kanskje er det heller ikke psykolog alle disse trenger, men medisiner, miljøtiltak, bedre økonomiske forutsetninger, jobb, et sosialt liv osv.

• Liker 3
Skrevet

I tillegg til det jeg skrev før er det mye dårlige kunnskap og tilnærminger innenfor psykologi. Nå nylig var det snakk om en ny type terapi som forbedret angst hos mange i løpet av, var det noen få uker? Da sier det seg selv at det er noe veldig galt med terapityper der man går til en psykolog i 2 år og angsten er mer eller mindre like sterk

Mange av metodene, teknikkene og holdningene innenfor terapi er bare rett ut feil og hjelper ikke mennesker bli spesielt bedre. Dette gjelder særlig dess mer alvorlige problemene er. Der er noen få terapiformer som sannsynligvis hjelper mer enn andre, men mange av de hjelper hovedsaklige mennesker med milde problemer. En mor som er stresset og overarbeidet, en mann som føler seg skyldig etter en konflikt med sin avdøde far osv. 

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo bare piss. Psykologer i dag er stort sett veldig intelligente med høy mental kapasitet, siden kravene for å komme inn er skyhøye. Rasjonelle er det også. 

lol

Å pugge er ikke synonymt med høy intelligens eller god evne til å forstå mennsker og hva de trenger. Man trenger nok ikke mer enn ca 115 i IQ for å bli psykolog. Man trenger altså ikke være spesielt smart

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til det jeg skrev før er det mye dårlige kunnskap og tilnærminger innenfor psykologi. Nå nylig var det snakk om en ny type terapi som forbedret angst hos mange i løpet av, var det noen få uker? Da sier det seg selv at det er noe veldig galt med terapityper der man går til en psykolog i 2 år og angsten er mer eller mindre like sterk

Mange av metodene, teknikkene og holdningene innenfor terapi er bare rett ut feil og hjelper ikke mennesker bli spesielt bedre. Dette gjelder særlig dess mer alvorlige problemene er. Der er noen få terapiformer som sannsynligvis hjelper mer enn andre, men mange av de hjelper hovedsaklige mennesker med milde problemer. En mor som er stresset og overarbeidet, en mann som føler seg skyldig etter en konflikt med sin avdøde far osv. 

lol

Å pugge er ikke synonymt med høy intelligens eller god evne til å forstå mennsker og hva de trenger. Man trenger nok ikke mer enn ca 115 i IQ for å bli psykolog. Man trenger altså ikke være spesielt smart

Du snakker som du har vett til. 

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å henge dere opp i "flinke jenter" og tillegg det negative egenskaper. 

Bullshit. Verken psykologi studie eller lege studie er vanskelig og man må langt i fra høy intelligens for å klare disse studiene. Det som ER vanskelig - er å komme inn. Men det er fordi at det er så mange som ønsker å komme inn. Yrkene har status, og selvsagt ønsker mennesker å ha et yrke som har status. Da blir det også høye krav og konkurranse.

Anonymkode: 5a2c8...1f0

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Verken psykologi studie eller lege studie er vanskelig og man må langt i fra høy intelligens for å klare disse studiene. Det som ER vanskelig - er å komme inn. Men det er fordi at det er så mange som ønsker å komme inn. Yrkene har status, og selvsagt ønsker mennesker å ha et yrke som har status. Da blir det også høye krav og konkurranse.

Anonymkode: 5a2c8...1f0

Høyere krav og konkurranse -> flinkere studenter og bedre psykologer/leger.

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyere krav og konkurranse -> flinkere studenter og bedre psykologer/leger.

Høyere krav og konkurranse -> SKOLEflinkere studenter og bedre psykologer/leger.

retta denne for deg - for det er litt av problemet, å være flink til å studere betyr ikke at en er flink med mennesker 

det er lett å se innen legeyrket f.eks, hvor de mest populære/prestisjefylte spesialiseringene gjerne produserer de legene med minst menneskekunnskap, nevrologen vs spesialisten i allmennmedisin f.eks

Anonymkode: 838fe...d0b

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyere krav og konkurranse -> SKOLEflinkere studenter og bedre psykologer/leger.

retta denne for deg - for det er litt av problemet, å være flink til å studere betyr ikke at en er flink med mennesker 

det er lett å se innen legeyrket f.eks, hvor de mest populære/prestisjefylte spesialiseringene gjerne produserer de legene med minst menneskekunnskap, nevrologen vs spesialisten i allmennmedisin f.eks

My god... Lykke til videre. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får inntrykk av at det stadig blir dårligere psykologer. "Flinke piker" som har fått det til på skolen, og som elsker å sitte og skravle og prate, problemorientert.

Hva skal til for å få tilbake psykologen som virkelig hjalp folk med utfordringer?

Har de noensinne fantes? 

Tror det er litt myte mest, at psykologer har vært i stand til å hjelpe noe særlig. Men vi har i dag pasienter som stiller høyere krav til helsetjenesten de mottar.

Altså - det handler om selve fagfeltet. Psykiatrien har svært lite av dokumenterte behandlinger, som har vist seg å være effektive. 

De holder mye på med ting på grunnlag av hevd nærmest, og enkelte store navns synsinger omkring hvordan mennesker visstnok funker. Men - når en begynner å titte på forskninga deres, og pirke litt nærmere i den, så er det skremmende hvor sinnvakt dårlig den er. Veldig, veldig mye av det psykologer hevder omkring menneskesinn og hvordan folk funker har de ingen belegg for å si. 

Det pågår nå en bevegelse nærmest, med en (mer eller mindre) stille revolusjon innen psykiatrien, der yngre studenter og forskere stiller spørsmålstegn til det de har lært, og studiene som liksom skal bevise ting - fordi det er rett ut sinnsvakt mye søppel. Som altså hele fagfeltet bygger dogmene sine på. 

Replication crisis, exaggagration crisis - in psychology, google det, så får du se 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det betyr jo ikke det motsatte heller? Det er jo mange flinke studenter som OGSÅ er flink med folk? Det er jo ikke motsetninger dette. Om du har et dårligere snitt, øker heller ikke det sjansen for at du er flinkere med mennesker. Derfor tror jeg ikke at et høyt snitt i seg selv fører til at vi får dårligere psykologer. 

Som «skoleflink» er jeg lei av at folk skal tillegge meg masse egenskaper bare fordi jeg tilfeldigvis jobbet hardt på skolen og fikk gode karakterer. Det betyr ikke at jeg mangler sosiale evner, er venneløs fordi jeg alltid prioriterte å lese, at jeg ikke har praktisk kompetanse osv. Det eneste man kan kanskje kan anta ut fra karakteren mine er at: a) jeg er ikke helt blåst, siden jeg tydeligvis skjønte mye av det lærerne sa, og b) jeg har evnen til å jobbe hardt for det jeg synes er viktig. (Ps. Det betyr IKKE at man er blåst om man fikk dårligere snitt, ei heller at man må ha høyt snitt for å være hardtarbeidende.) Ellers er vel de «skoleflinke» en veldig ulik gruppe! Akkurat som de som ikke var så skoleflinke. 

Selv valgte jeg en helt annen retning enn psykolog, bare så det er sagt.

Anonymkode: 7ffd8...80c

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

My god... Lykke til videre. 

Fri for argumenter ser jeg.

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før hadde skolen krav som stod i stil med evner. 

Nå har vi motsatte system. Et type rotte-system, veldig merkelig skole. 

Hva forventer du/dere? 

Anonymkode: 74b9c...a33

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg går til en psykiatrisk sykepleier jeg er veldig fornøyd med nå. Har tidligere gått til en psykolog som aldri egentlig fant grunnen til at jeg slet sånn, så sykepleieren var faktisk bedre enn psykologen jeg var hos. Jeg tror ikke alltid det handler om hvor høyt utdannet de er, men om mennesketype og om kjemi. Jeg liker helt klart best den psykiatriske sykepleieren. Det var han som satt ord på problemer jeg har hatt siden jeg var baby (som var veldig synlige), som ikke var navngitt før. Dette har gitt en helt annen innsikt og forståelse av meg selv. 

Stikkord: EVNER

Anonymkode: 74b9c...a33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...