AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 Er ganske fortvilet, føler ikke jeg kjenner mannen lenger , selv etter snart 10 år sammen. Alt er endret og jeg vet ikke helt hvorfor. Skal ta noen korte eksempeler som jeg ønsker tips og råd til. - Vi venter barn nr to, mannen nevnte igår han kunne tenke seg å ta deler av pappa permen gradert (ok i seg selv.. Men..) da han ønsker å ta seg noen fri dager for seg selv?! Hvem sier sånt? I mine ører er det helt uhørt. Skal vi betale bhg plass og han sende barnet ditt mens han er hjemme å koser seg alene. Blir helt satt ut. Han mente jeg hadde lang permisjon og er nå sykemeldt så da kunne han « også» få litt fri. Jeg er jo i perm med barnet når den tid kommer , og nå er jeg syk. Helt forskjellige ting!? - Økonomi: jeg vil vi skal ha en buffer konto, mannen er enig men bidrar null. Jeg er den som sparer, og han blir tom før neste lønn.. Hver gang. Vi har så og si felles økonomi, men føler det er håpløst når han feks velger å snuse og røyke, og allikevel bli tom og må leve på mine penger.. isteden for at vi kan spare de på konto, må jeg betale mer Ann han. Samme gjelder klær og utstyr til barnet /barna , han har aldri noe til overs og jeg dekker alt til dem, ja, jeg får barnebidrag men dere som har barn vet 970 kr ikke er all verden. - Når baby kommer , vil jeg ha nyfødt på natten og amme. Jeg vil da måtte stå opp med barn nr to, i tillegg til å ha vært våken hele natten m nyfødt . Med nr en, ammer jeg hele tiden , vi hadde kolikk og det var tøft . Frykter reprise , men det å stå med nyfødt og en liten til, gruer jeg meg til. Flere som er alene med begge ? Feks etter keisersnitt ? De andre rundt meg har mann som leverer barn nr en så de kan ta seg av nyfødt , jeg kan ikke noe for det men misunner dem... Redd jeg vil bli helt zoombie, og mannen får sove hele natten, møte folk ute mens jeg tar av nattevåk og får aldri hentet meg inn.. Anonymkode: 26bba...ebd
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #2 Skrevet 4. oktober 2018 Gradert permisjon er jo greit. Kan han mene at dagene han skal ha for seg selv er de som er på jobb? Han kan vel umulig mene at han skal bruke permisjonen som er et gode for barnet på seg selv? Det virker helt merkelig. Han må skjerpe seg. Greit nok om han vil ha dårligere økonomi på grunn av snus og røyk, men det får være ting som kommer etter at fellesen er prioritert. Har dere felles kontoer? Ha et fast beløp på autotrekk inn dit hver måned etter lønn, sånn at det som blir igjen på egen konto kan brukes på egne ting som røyk og snus. Det er ikke rettferdig at du skal betale mer. Anonymkode: ff35d...416 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 Her må du begynne å stille krav ril hva du forventer og kan akseptere. Anonymkode: 9ce0b...f35 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #4 Skrevet 4. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gradert permisjon er jo greit. Kan han mene at dagene han skal ha for seg selv er de som er på jobb? Han kan vel umulig mene at han skal bruke permisjonen som er et gode for barnet på seg selv? Det virker helt merkelig. Han må skjerpe seg. Greit nok om han vil ha dårligere økonomi på grunn av snus og røyk, men det får være ting som kommer etter at fellesen er prioritert. Har dere felles kontoer? Ha et fast beløp på autotrekk inn dit hver måned etter lønn, sånn at det som blir igjen på egen konto kan brukes på egne ting som røyk og snus. Det er ikke rettferdig at du skal betale mer. Anonymkode: ff35d...416 Jo! Han sa rett ut det hadde vært deilig med en fri dag eller to i uken. Blir lei meg, det er kvalitetstid m barnet han ønsker ha alene.. I tillegg klager han på lite penger , da kan han heller gå hjemme m barnet og vente m bhg plass. Når det gjelder økonomi tjener jeg noe mer enn han, men han kan ikke ha eg høyere forbruk enn det han får inn.. Han klarer aldri å spare en kr eller kjøpe noe til barna da han blir fort tom...:( Anonymkode: 26bba...ebd
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #5 Skrevet 4. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du begynne å stille krav ril hva du forventer og kan akseptere. Anonymkode: 9ce0b...f35 Hva tenker du er realistisk å akseptere og forvente ? Anonymkode: 26bba...ebd
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #6 Skrevet 4. oktober 2018 Synes det høres helt sprøtt ut å bruke permisjon til å kose seg hjemme mens barnet er i barnehagen! Kan det i det hele tatt være lov? Foreldrepermisjon er jo for barnets skyld, ikke ekstra ferie. Kjenner ikke regelverket, men kan ikke tenke meg at sjefen og Nav vil se blidt på at noen benytter permisjon til å ha fri i stedet for å være sammen med barnet. Det er å misbruke et gode! Anonymkode: d3e54...31c 2
Gjest GiftMann38 Skrevet 4. oktober 2018 #7 Skrevet 4. oktober 2018 Hvorfor valgte du en sånn mann? Høres jo helt blåst ut.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #8 Skrevet 4. oktober 2018 3 minutter siden, GiftMann38 said: Hvorfor valgte du en sånn mann? Høres jo helt blåst ut. Kanskje du skal lese de to første setningene i innlegget hennes om igjen. Anonymkode: c826e...0e0 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #9 Skrevet 4. oktober 2018 4 minutter siden, GiftMann38 skrev: Hvorfor valgte du en sånn mann? Høres jo helt blåst ut. Det samme tenker jeg også.. nå... Han har endret seg Anonymkode: 26bba...ebd
Gjest GiftMann38 Skrevet 4. oktober 2018 #10 Skrevet 4. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Det samme tenker jeg også.. nå... Han har endret seg Anonymkode: 26bba...ebd Ja, og når man ser på noen med rosefargede briller så ser de røde flaggene bare ut som flagg. Leit når det blir sånn. Jeg ville foreslått parterapi, selv om han ikke fremstår som typen som går for det ut fra det du beskriver her.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #11 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg synes ikke noe av dette høres greit ut. Når det gjelder pappapermen hadde jeg satt meg helt på bakbeina og forklart i klartekst hva jeg mente. Han får ikke ta gradvis permisjon og sende barnet i bhg slik at han får fridager alene. Dere trenger vel den tiden før barnehagestart slik at det ikke blir vanskelig økonomisk, i tillegg er det vanvittig egoistisk og ikke det permisjonsordningene er laget for. Økonomi: Kan dere omstrukturere økonomien? Slik at det blir mer separat, fordelt prosentvis etter inntekt. Alt felles skal dekkes inn først, inkludert ting til barna og buffer, det som er igjen kan hver part styre selv. Sjonglering av nyfødt/smårolling. Hos oss ble det jeg tar babyen siden jeg ammer, pappaen hadde ansvar for eldste om natten (barnet våknet ofte om natten), vi delte på henting/levering i barnehagen, men pappaen tok levering hver gang det passet med arbeidstidene. Mannen din må jo bidra med eldste selv om du er i permisjon, og vice versa. Anonymkode: 0a05c...305 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #12 Skrevet 4. oktober 2018 Kanskje han er sliten? Jeg ville unnet mannen min et par fridager dersom han ønsket det uten problemer. Anonymkode: bbab8...27f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #13 Skrevet 4. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det høres helt sprøtt ut å bruke permisjon til å kose seg hjemme mens barnet er i barnehagen! Kan det i det hele tatt være lov? Foreldrepermisjon er jo for barnets skyld, ikke ekstra ferie. Kjenner ikke regelverket, men kan ikke tenke meg at sjefen og Nav vil se blidt på at noen benytter permisjon til å ha fri i stedet for å være sammen med barnet. Det er å misbruke et gode! Anonymkode: d3e54...31c Ja, det er faktisk lov. Jeg vet om en på jobben til mannen som brukte gradert farspermisjon for å dra på jakt. Helt koko syns jeg. Jeg syns ikke dette høres greit ut. En ting er å klare ting alene fordi man må, men det er jo tullete at han f.eks. ikke kan levere i barnehage. Det sagt, så syns jeg det har gått mye greiere å få nummer to og tre inn i en grei døgnrytme, sikker fordi jeg måtte tilpasse til de andre barna. Jeg har en mann som er mye borte i forhold til jobben og måtte ofte fikse levering selv når ungene var små. Men han stilte jo opp når han var hjemme og jeg fikk hente meg inn igjen om det trengtes. I forhold til det økonomiske tenker jeg at dere faktisk ikke kan ha felles økonomi dersom han ikke bidrar med sin andel. For dersom han aldri har penger til overs nå som dere har små barn, så kommer det ikke til å bli bedre når ungene blir større. Store unger koster masse penger. Mat, klær, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver til venner, tekniske duppedingser og lommepenger. Og ikke minst blir ferier dyrere når ungene blir eldre. Anonymkode: 5fdaa...f7a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #14 Skrevet 4. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje han er sliten? Jeg ville unnet mannen min et par fridager dersom han ønsket det uten problemer. Anonymkode: bbab8...27f Han kan ta fri, men man bruker ikke pappa permen til det... ts Anonymkode: 26bba...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #15 Skrevet 4. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er faktisk lov. Jeg vet om en på jobben til mannen som brukte gradert farspermisjon for å dra på jakt. Helt koko syns jeg. Jeg syns ikke dette høres greit ut. En ting er å klare ting alene fordi man må, men det er jo tullete at han f.eks. ikke kan levere i barnehage. Det sagt, så syns jeg det har gått mye greiere å få nummer to og tre inn i en grei døgnrytme, sikker fordi jeg måtte tilpasse til de andre barna. Jeg har en mann som er mye borte i forhold til jobben og måtte ofte fikse levering selv når ungene var små. Men han stilte jo opp når han var hjemme og jeg fikk hente meg inn igjen om det trengtes. I forhold til det økonomiske tenker jeg at dere faktisk ikke kan ha felles økonomi dersom han ikke bidrar med sin andel. For dersom han aldri har penger til overs nå som dere har små barn, så kommer det ikke til å bli bedre når ungene blir større. Store unger koster masse penger. Mat, klær, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver til venner, tekniske duppedingser og lommepenger. Og ikke minst blir ferier dyrere når ungene blir eldre. Anonymkode: 5fdaa...f7a Ja , det er høl i hue spør du meg . Ble helt satt ut når han sa det , ble også provosert siden han mente jeg hadde så lang perm...jeg er da med barnet ! Skjønner ikke tankegangen hans. samme sier jeg , men han vil da ha svært lite igjen etter det er satt av på buffer konto, men da tenker jeg han får slutte å snuse /røyke ,at han ikke har økonomi til det. Er jeg streng ? Anonymkode: 26bba...ebd
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #16 Skrevet 4. oktober 2018 29 minutter siden, GiftMann38 skrev: Ja, og når man ser på noen med rosefargede briller så ser de røde flaggene bare ut som flagg. Leit når det blir sånn. Jeg ville foreslått parterapi, selv om han ikke fremstår som typen som går for det ut fra det du beskriver her. Jeg er bare skuffet . Over han, men også over meg selv.. Anonymkode: 26bba...ebd
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #17 Skrevet 4. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja , det er høl i hue spør du meg . Ble helt satt ut når han sa det , ble også provosert siden han mente jeg hadde så lang perm...jeg er da med barnet ! Skjønner ikke tankegangen hans. samme sier jeg , men han vil da ha svært lite igjen etter det er satt av på buffer konto, men da tenker jeg han får slutte å snuse /røyke ,at han ikke har økonomi til det. Er jeg streng ? Anonymkode: 26bba...ebd Nei du er ikke streng. Jeg legger meg ikke oppi hva samboer bruker penger på, så lenge han fører over den faste summen vi har avtalt hver måned. Hadde han sluttet hadde jeg blandet meg!! Er det mulig å få han med på familieterapi? Du må få han til å forstå konsekvensene om han ikke skjerper seg. For meg høres det ut som han misliker jobben sin, og burde bytte. Blandet med en liten dæsj midtlivskrise.. Anonymkode: 3d2da...375
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå