Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 830 000 på spare kontoen, med disse pengene får jeg ikke bo støtte så jeg tenkte jeg skulle kjøpe en brannsikker safe. Så søke bo støtte så vil jeg bostøtte på 3850 hver mnd. Noen som vet hvor man får kjøpt safer?

Anonymkode: ad992...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spare penger eller sparepenger? 

Anonymkode: f61cc...8ad

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 830 000 på spare kontoen, med disse pengene får jeg ikke bo støtte så jeg tenkte jeg skulle kjøpe en brannsikker safe. Så søke bo støtte så vil jeg bostøtte på 3850 hver mnd. Noen som vet hvor man får kjøpt safer?

Ideen din er god, men ikke særlig smart. Når du tar ut pengene skal du bære pengene hjem, i sedler. Faren for ran er tilstede, men den er liten. Så skal du velge hvilke sedler du vil ha pengene i, da bør du være litt smartere og velge 500 lapper, de er nemlig nye og blir ikke byttet ut slik som tusenlappene snart blir. 

La oss så si at du er lur og oppbevarer pengene noen år, i safen, elelr i madrassen. Bostøtten triller inn. Så vil du bruke sparepengene. Men da får du et problem, å komme med masse kontanter vekker skepsis hos butikkpersonalet, bilforhandleren tar ikke kontanter, megleren tar heller ikke kontanter om det er bolig du skal kjøpe, og er du da rikitg desperat så er du så smart at du går og setter inn alle pengene i banken. Men da er både banken og myndighetene smartere enn deg. Setter du inn mer enn noen tusenlapper om gangen så rapporterer banken deg til myndighetene, og rulla er i gang. 

Du blir avslørt, som Petter Smart. Du må forklare deg om pengenes vandring til deg før du og pengene vandret i banken. Straffeskatt har du hørt om det? Ikke? Neivel, men det får du stifte godt bekjentskap med. Dernest banker Husbanken på hos den elektroniske postkassen. Fordi du har vært så smart at du har lurt den Norske Stat, og det straffer seg, du må tilbakebetale alt du har fått i Bostøtte, med renter. 

B Gjengen i Dolandbladet, de ville vært så smarte at de kjøpte safe for å gjemme penger i. 

Ja, forresten, en ting til, politiet vil nok og kontakte deg fordi du har blitt anmeldt for skatteundragelse. 

Var det da noe mer? Nei, jeg tror ikke det, men vi er jo på kvinneguiden, så noen vil helt sikkert kommentere og rette eventuelle feil, fordi her konkureres det om å være smartest, få utløp for skrivetrang for ikke å glemme å korrigere og kommentere andres skriverier. 

PS Husk å oppdatere trpden om tidspunkt og sted for uttak av kontanter og veien hjem fra banken. Da kan det nemlig være at safen er alt du sitter igjen med som et minne etter kontantuttaket. :ironi:

Anonymkode: ef867...930

• Liker 9
Skrevet

Sparepenger.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Edie, adm.

Skrevet

Du får ikke bostøtte med så mye på sparing nei. Du er jo rik. Frekk er du. Godt du får avslag.

Anonymkode: 7e9e8...32b

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du med bostøtte når du har så mye i banken?

Anonymkode: 264c1...3de

Skrevet

Du vil måtte dokumentere hvor disse pengene har gått. Grunnlagsdata er tilgjengelig ;) 

Anonymkode: c56ab...1d7

• Liker 1
Skrevet

Nå står det en artikkel i Dagbladet.no om at uføre mister bostøtte. Har ikke abonement så får ikke lest, men i værste fall får du kanskje ikke bostøtte allikevel...

Anonymkode: 08da9...b8e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå står det en artikkel i Dagbladet.no om at uføre mister bostøtte. Har ikke abonement så får ikke lest, men i værste fall får du kanskje ikke bostøtte allikevel...

Anonymkode: 08da9...b8e

Au da. Da blir jo hele brannsafen også penger ut vinduet. 

Anonymkode: ef867...930

• Liker 1
Skrevet

Husbanken innhenter opplysninger om inntekt og formue. Hvorfor synes du det er greit å begå lovbrudd? 

Anonymkode: 6e97e...743

Skrevet

Du burde vente.
500 lappene og 1000 lapper blir ugyldig fra neste år (nye sedler kommer inn). 
Så om du vil lagre litt i safe, vent. 😕 Du kan også ha 200 000 på sparekonto uten at husbanken bryr seg.
Og det er ikke garantert at du får beløpet du ønsker av husbanken. 
Varierende utbetaling hver måned for min del. Denne måneden vil jeg ikke få penger, så blir en vanskelig periode. 

Anonymkode: 93978...46f

Skrevet

Men regnes formue med da? Trodde kun det gikk på brutto inntekt.

Anonymkode: 40d7f...bb5

Skrevet

Nei, formue regnes ikke med. Finnes ikke en gang en post for formue. La inn kapitalintekt på 830 000 og du vil fremdeles få det samme i bostøtte som om du ikke hadde de 830 000.
Fikk du avslag er det brutto inntekt som er for høy, dette har ikke noe med formue å gjøre.

Skrevet

Til dere som tror at formue  ikke er med i beregningen: "Har du en netto formue over en viss grense vil du få et formuestillegg i inntekten din. 65 prosent av det overskytende blir lagt til inntekten, etter at det er gjort om til et månedlig beløp. Hvis du bor i leid bolig er grensen 258.250 kroner. Bor du i eid bolig er grensen 542.325 kroner.

Hvis du har en ligningsmessig formue på 800.000 kroner, vil du få et påslag i inntekten basert på 65 prosent av forskjellen mellom denne formuen og 542.325 kroner. Forskjellen er 257.625 kroner, 65 prosent av dette er 167.489 kroner. Fordelt på 12 måneder gir dette et månedlig tillegg i inntekten på 13.957 kroner."

Anonymkode: 0aace...9de

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som tror at formue  ikke er med i beregningen: "Har du en netto formue over en viss grense vil du få et formuestillegg i inntekten din. 65 prosent av det overskytende blir lagt til inntekten, etter at det er gjort om til et månedlig beløp. Hvis du bor i leid bolig er grensen 258.250 kroner. Bor du i eid bolig er grensen 542.325 kroner.

Hvis du har en ligningsmessig formue på 800.000 kroner, vil du få et påslag i inntekten basert på 65 prosent av forskjellen mellom denne formuen og 542.325 kroner. Forskjellen er 257.625 kroner, 65 prosent av dette er 167.489 kroner. Fordelt på 12 måneder gir dette et månedlig tillegg i inntekten på 13.957 kroner."

Anonymkode: 0aace...9de

Hvor står dette?

Og så merkelig at det er fult mulig å kapitakinntekt men ikke formue.

Skrevet

Hvorfor investerer du ikke pengene heller? 

Anonymkode: ddfa1...87a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...