Gå til innhold

For du som ikke har så mye å rutte med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får du endene til å møtes? Nå snakker jeg ikke om enslige studenter osv. Mener folk med familie og barn.

Anonymkode: 7f3fa...87c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setter opp budsjett og følger det. 

Anonymkode: 5835e...eb7

• Liker 5
Skrevet

Har 3000 som skal vare i 10 dager. Lurer selv på hvordan jeg skal overleve.

Anonymkode: 5e753...9aa

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 3000 som skal vare i 10 dager. Lurer selv på hvordan jeg skal overleve.

Anonymkode: 5e753...9aa

Hva skal de dekke? Bare mat og transport? Burde ikke være ett problem 

om det derimot er husleie osv er det litt verre

• Liker 3
Skrevet

Du må lage et budsjett, dette er enkelt. Alle dine faste utgifter, etterpå må du se hva du har igjen til mat.

Fjern alt som er unødvendig; kaffe, røyk, snus, godteri, brus, alkohol. Kanskje du kan gå i stedet for buss/bil. Mange sløser så unødig pga de ikke GIDDER å disiplinere seg.

Anonymkode: 20b6c...ddb

• Liker 5
Skrevet

Lag deg et budsjett. Jeg laget en liste over hvilke utgifter jeg har i løpet av et år: lån, strøm, mobil, Internett, NRK-lisens osv. Summen jeg fikk tilslutt delte jeg på 12, og jeg setter nå inn den summen på en regningskonto + 500kr ekstra til sparing, hver gang jeg får lønn. Da har jeg full kontroll på hva jeg har igjen på brukskontoen, og jeg slipper å gå å lure på om det er noen regninger som må betales de neste dagene og om jeg har råd til noe. 

Anonymkode: 67f3c...776

• Liker 4
Skrevet

Det er de som ikke kan penger. Som tror: 

Daglig kaffelatte

Daglig snop

Daglih brus

Daglig take away mat

Ukentlig ukeblader og aviser

2-3 ganger i året weekendturer og sydenturer.

Nei. Dette må bort. Ingen daglig kaffelatte, brus, snop, blader, klær, sminke, nips, snus, røyk, alkohol ect. Slutt å kjøp det dritet og se hvor mye penger som blir til overs. 

Anonymkode: a5c63...278

• Liker 8
Skrevet

Når faste utgifter er betalt, sitter familien igjen med 9000 som skal gå til mat/transport. 4000 går til bil(pendler til jobb) 5000 skal dekke mat og hygge for oss. Vi er en familie på fem, to voksne og tre barn i bhg alder.

Vi setter opp en matplan, handler middager i 50% boksen på kiwi/rema1000, baker brød selv. Vi har ikke en hel haug med pålegg til brød, men tre; gulost, salami, leverpostei. I det siste har vi hatt Philadelphia i tillegg siden kiwi og rema tydeligvis har priskrig på denne nå og den koster 14/15kr. Vi kjøper grønnsaker/frukt på grønnsakshandler som har kgpris som er hyggeligere enn kiwi. Der kjøper vi også ris/pasta og sånne ting. Mye å spare der.

matbudsjettet vårt ligger rundt 4000kr, som gjør at vi kan unne oss en tur på kino eller i svømmehallen en gang i blant. Vi har også årskort til en familiepark som ligger i nærheten slik at vi kan være der så mye vi ønsker.

vi har en stram økonomi, men ikke den verste. Vi kommer ikke under noen reduseringssum ift barnehagebetaling eller sånne ting, så betaler fullt på sånt. Vi gruer oss til neste år da vi skal ha to barn i bhg og et barn på Sfo. Sfo koster 3000kr her for full plass, og vi har ikke de pengene uten å kutte noe annet. Slik som det ser ut nå, må vi kutte i faste utgifter et sted, men er litt usikker på hvor. Vi har et huslån som løper 25 år, så vi kan evnt øke til 30 år nedbetaling. Da vil vi få litt mer å rutte med i mnd. Vi kan også utsett studielån, men dette er egentlig bare dyrt🙈 alternativt kan vi droppe Sfo, men det betyr at barnet må være alene hjemme i min. tre timer etter han kommer hjem fra skolen. Det er lenge for en seksåring...

Anonymkode: be9a2...5e6

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når faste utgifter er betalt, sitter familien igjen med 9000 som skal gå til mat/transport. 4000 går til bil(pendler til jobb) 5000 skal dekke mat og hygge for oss. Vi er en familie på fem, to voksne og tre barn i bhg alder.

Vi setter opp en matplan, handler middager i 50% boksen på kiwi/rema1000, baker brød selv. Vi har ikke en hel haug med pålegg til brød, men tre; gulost, salami, leverpostei. I det siste har vi hatt Philadelphia i tillegg siden kiwi og rema tydeligvis har priskrig på denne nå og den koster 14/15kr. Vi kjøper grønnsaker/frukt på grønnsakshandler som har kgpris som er hyggeligere enn kiwi. Der kjøper vi også ris/pasta og sånne ting. Mye å spare der.

matbudsjettet vårt ligger rundt 4000kr, som gjør at vi kan unne oss en tur på kino eller i svømmehallen en gang i blant. Vi har også årskort til en familiepark som ligger i nærheten slik at vi kan være der så mye vi ønsker.

vi har en stram økonomi, men ikke den verste. Vi kommer ikke under noen reduseringssum ift barnehagebetaling eller sånne ting, så betaler fullt på sånt. Vi gruer oss til neste år da vi skal ha to barn i bhg og et barn på Sfo. Sfo koster 3000kr her for full plass, og vi har ikke de pengene uten å kutte noe annet. Slik som det ser ut nå, må vi kutte i faste utgifter et sted, men er litt usikker på hvor. Vi har et huslån som løper 25 år, så vi kan evnt øke til 30 år nedbetaling. Da vil vi få litt mer å rutte med i mnd. Vi kan også utsett studielån, men dette er egentlig bare dyrt🙈 alternativt kan vi droppe Sfo, men det betyr at barnet må være alene hjemme i min. tre timer etter han kommer hjem fra skolen. Det er lenge for en seksåring...

Dere høres flinke ut med disponeringen. Har dere lav inntekt? Eller høye faste utgifter?

Anonymkode: 9cbd8...5ad

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere høres flinke ut med disponeringen. Har dere lav inntekt? Eller høye faste utgifter?

De har jo ikke lav inntekt når de ikke får redusert foreldrebetaling i barnehagen...

Anonymkode: 58915...b4e

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo ikke lav inntekt når de ikke får redusert foreldrebetaling i barnehagen...

Da må de ha veldig høye faste utgifter, og den velger man jo selv. Kanskje de investerer i dyrt hus isteden da...

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lav er relativt, og da vi hadde tre barnehagebarn kom regningen på den nette sum av 7900 kr. Har du ikke dårlig råd fra før så får du det værtfall da..

Anonymkode: ca777...5a3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lav er relativt, og da vi hadde tre barnehagebarn kom regningen på den nette sum av 7900 kr. Har du ikke dårlig råd fra før så får du det værtfall da..

Anonymkode: ca777...5a3

Hvorfor ha mange barn hvis man sliter med å kunne betale for dem..? 

Anonymkode: 0e2d0...f43

• Liker 9
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er de som ikke kan penger. Som tror: 

Daglig kaffelatte

Daglig snop

Daglih brus

Daglig take away mat

Ukentlig ukeblader og aviser

2-3 ganger i året weekendturer og sydenturer.

Nei. Dette må bort. Ingen daglig kaffelatte, brus, snop, blader, klær, sminke, nips, snus, røyk, alkohol ect. Slutt å kjøp det dritet og se hvor mye penger som blir til overs. 

Anonymkode: a5c63...278

Enig. Men det finnes faktisk også dem som ikke bruker penger på noe av dette, og som fortsatt ikke har penger til overs. 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Enig. Men det finnes faktisk også dem som ikke bruker penger på noe av dette, og som fortsatt ikke har penger til overs. 

Da må de jo dyrt.

Har man minstesats AAP eller uføre får man utbetalt minst 12.500 hver 14.dag, pluss bostøtte ca 3.500. Det er 17.000 minimum i snitt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må de jo dyrt.

Har man minstesats AAP eller uføre får man utbetalt minst 12.500 hver 14.dag, pluss bostøtte ca 3.500. Det er 17.000 minimum i snitt.

Da må de bo dyrt*

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må de jo dyrt.

12500 hver 14 dag blir altså 25000 i mnd pluss 3500 i bostøtte?

Joda...

Anonymkode: 0ba9a...fcb

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

12500 hver 14 dag blir altså 25000 i mnd pluss 3500 i bostøtte?

Joda...

Anonymkode: 0ba9a...fcb

Sorry for de som ikke skjønte det, men det er en skrive feil, 6.500 hver 14. Dag. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en blanding av litt høye utgifter og litt lav inntekt. Vi har 750 000 inn i året, for å få redusert bhgplass må man tjene under 450 000 tilsammen i husstanden. 

Vi kjøpte hus for to år siden og har 2,5 mill i huslån, og 650000 i studielån tilsammen. Med strøm/forsikringer, bhgregning, mobilabonnement og andre utgifter blir det et stramt budsjett, men det vil bli bedre når vi stiger i ansiennitet i jobbene våre og får betalt ned studielån og sånt. 

Ja, vi har tre barn, men det kan da vel ikke være slik at hvis man ikke har millioninntekt får man ikke lov til å ha mange barn? Barna våre lider ingen nød, de har klær på kroppen og kjærlige foreldre som stiller opp for dem og prioriterer i deres favør. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må lage et budsjett, dette er enkelt. Alle dine faste utgifter, etterpå må du se hva du har igjen til mat.

Fjern alt som er unødvendig; kaffe, røyk, snus, godteri, brus, alkohol. Kanskje du kan gå i stedet for buss/bil. Mange sløser så unødig pga de ikke GIDDER å disiplinere seg.

Anonymkode: 20b6c...ddb

Det er så gøy med sånne svar. Akkurat som at de som har lite å rutte med kan kutte ut kaffe, røyk, snus, godteri, brus og alkohol. Ja, mange er økonomiske rotehuer, men da jeg hadde lite penger hadde jeg ikke de tingene å kutte ut fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe de i utgangspunktet. Jeg hadde ingenting jeg kunne kutte ut. Ikke tv-abonnement, ikke treningsenter, ikke noe som helst.

Anonymkode: 64ef2...d26

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...