AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg bekymrer meg veldig for et barn i barnehagen der jeg jobber. Har egentlig fått beskjed om at jeg ikke skal sende melding, og jeg har vel ikke noe jeg skulle sagt iom at jeg bare er fagarbeider. Hun har tippet 3 år, og bruker nesten ingen ord. Hun har ikke kontakt med PPT. Hun er svært vaktsom og det er sjeldent jeg ser henne i ordentlig lek. Hun suger på hånda si, stapper hele inn i munnen sin. Deltar overhodet ikke i samlingstund, ser bare på mens hun følger med på det rundt, aller helst sitt søsken som er året eldre. Er jeg på jordet? Skjønner at pedagogen har fått mer opplysninger enn meg, men jeg er bare så utrolig redd for dette barnet av en eller annen grunn. Anonymkode: 4a6f7...77d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Det er veldig uvanlig å ikke ha språk ved den alderen. Du beskriver noe som kan virke som autisme eller et veldig mangelfullt/dårlig omsorgsmiljø som gjør at barnet ikke utvikler seg godt. Anonymkode: e0794...f02 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig uvanlig å ikke ha språk ved den alderen. Du beskriver noe som kan virke som autisme eller et veldig mangelfullt/dårlig omsorgsmiljø som gjør at barnet ikke utvikler seg godt. Anonymkode: e0794...f02 Bekymrer meg for omsorgsmiljøet ja.. Barnet er alene med sin mor og søsken, og søsken som er ett år eldre har dårlig finmotorikk samt barna har dårlig/for lite bekledning. Ellers rene. Søsken har også dårlig språk men ikke like dårlig som lillesøster. Søsken er også aktiv i samling og ikke like desperat etter voksenkontakt som minste. Mor er bekjent med pedleder og pedleder har av naturlige grunner mer kunnskap om barna enn jeg har. Har ikke vurdert autisme, er dette noe de utreder i så lav alder? Er detikke rart at PPT ikke er involvert? Anonymkode: 4a6f7...77d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 Du ser barn som ikke har det bra, det er din plikt å sørge for å varsle rett instanse. For barnas del må du kreve et svar fra barnehagen om hvorfor de ikke gjør noe. Hvorfor er ppt eller Annen oppfølgning inn i bildet? Du skriver at barna er dårlig kledd. Er dette blitt tatt opp med mor? Hvis det er blitt tatt opp med mor og det ikke bedrer seg så er en bekymringsmelding til bv på sin plass. Krev svar og handling. Ikke vær den tullingen som ser på at barn ikke har det bra. Vær lojal mot barna, ikke sjefen. Anonymkode: 6b885...3c9 9
Horten Market Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 Dette tar du med din overordnede. Tas det ikke på alvor, så kan du gå videre. 5
Example Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 Selverklærte eksperter på KG er ikke stedet å gå her. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 Kanskje hun synes det er uvant å ha flyttet over på en annen avdeling og dytter på fingrene av nervøsitet og holder seg til søsken av den grunn? Det finnes faktisk folk med dårlig råd i norge også, spesielt hos alenemødre med flere barn. Vet ikke hvordan det er med deres barnehage men i vår er det vanvittige krav til mengde klær. Synes du skal prate med hun som kjenner familien og sier hun at alt er fint så tror jeg du kan stole på det. Anonymkode: 9bd61...191 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 Hadde sendt melding til bv, anonymt Anonymkode: 38b3d...762 3
pessimistisk Skrevet 4. oktober 2018 #9 Skrevet 4. oktober 2018 Hvem har sagt du ikke skal sende melding? Man har meldeplikt dersom man er bekymra, og denne bør man følge selvom leder ønsker minst mulig drama. Hvis ikke kan du og sende melding som privatperson, da man har et personlig (ikke lovfestet) ansvar for å melde om man er bekymret for et barn. Jeg synes at det i denne situasjonen vil være helt riktig å melde! 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #10 Skrevet 4. oktober 2018 Hvorfor er ikk dette meldt til PPT? Her er det god grunn til å være bekymret. Anonymkode: 1fd33...e50
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #11 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg synes du skal snakke med pedlederen igjen. Få et skikkelig svar. Om det ikke hjelper så må du gå til avd.lederen for bhg. Ansatte i bhg kan ikke sende anonyme mld, og du som privatperson kan ikke sende mld om hvordan barnet er i bhg. Så her må du snakke med sjefen. Anonymkode: f5904...15e 1
Gjest BearMama Skrevet 4. oktober 2018 #12 Skrevet 4. oktober 2018 Det er normalt å ikke ha språk når de er 3. Mange må bare bryte språkbarrieren. Hun kan være veldig sjenert om hun ikke deltar så mye med de andre barna og trekker seg litt unna og heller observerer. Synes ikke dette alene er noe bekymringsverdig. Hvordan er hun med mindre grupper barn? Sier hun ord, peker, gir uttrykk for hva hun vil ha, smiler og ler hun, gråter hun mye, har hun forskjellige ansiktsuttrykk som beskriver hvordan hun føler seg? Hvordan er hun alene med voksne? Spiser hun greit og virker frisk og oppvakt? Virkerhun skeptiske og utrygg på alle eller har hun noen favorittpersonef blandt personalet og andre barn?
Tears in heaven Skrevet 6. oktober 2018 #13 Skrevet 6. oktober 2018 På 3.10.2018 den 22.22, AnonymBruker skrev: Jeg bekymrer meg veldig for et barn i barnehagen der jeg jobber. Har egentlig fått beskjed om at jeg ikke skal sende melding, og jeg har vel ikke noe jeg skulle sagt iom at jeg bare er fagarbeider. Hun har tippet 3 år, og bruker nesten ingen ord. Hun har ikke kontakt med PPT. Hun er svært vaktsom og det er sjeldent jeg ser henne i ordentlig lek. Hun suger på hånda si, stapper hele inn i munnen sin. Deltar overhodet ikke i samlingstund, ser bare på mens hun følger med på det rundt, aller helst sitt søsken som er året eldre. Er jeg på jordet? Skjønner at pedagogen har fått mer opplysninger enn meg, men jeg er bare så utrolig redd for dette barnet av en eller annen grunn. Anonymkode: 4a6f7...77d Jeg er pmto terapeut.dette barnet burde blitt oppmeldt til ppt for utredning av språk,event bup.ventetiden hos ppt varierer men synes du skal snakke med pedagogen på din avdeling og når du ikke gjennom der,så bør du ta kontakt med styrer der du jobber. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #14 Skrevet 6. oktober 2018 På 3. oktober 2018 den 13.22, AnonymBruker skrev: Jeg bekymrer meg veldig for et barn i barnehagen der jeg jobber. Har egentlig fått beskjed om at jeg ikke skal sende melding, og jeg har vel ikke noe jeg skulle sagt iom at jeg bare er fagarbeider. Hun har tippet 3 år, og bruker nesten ingen ord. Hun har ikke kontakt med PPT. Hun er svært vaktsom og det er sjeldent jeg ser henne i ordentlig lek. Hun suger på hånda si, stapper hele inn i munnen sin. Deltar overhodet ikke i samlingstund, ser bare på mens hun følger med på det rundt, aller helst sitt søsken som er året eldre. Er jeg på jordet? Skjønner at pedagogen har fått mer opplysninger enn meg, men jeg er bare så utrolig redd for dette barnet av en eller annen grunn. Anonymkode: 4a6f7...77d Da tar du opp bekymring med ped leder på et avdelingsmøte. Hvilke svar forventer du deg på et slit forum? synes du det er etisk riktig ovenfor foreldre og barn? hadde saken stilt seg annerledes hvis det var en typisk kjernefamilie? Det er deres og ped leders ansvar å hjelpe barn inn i lek, stimulere språk og kontakte PPT ved behov. Det er ikke alle barn som deltar i samling, det er ikke alle barn som har utviklet godt nok språk i den alderen der, har hun f,eks trestavelsesod, og ikke minst god SPRÅKFORSTÅELSE? Jeg har jobbet som ped leder i mange år, når det er bekymring for et barn tar vi det på møter,kartlegger litt over tid, setter inn adekvate tiltak, inviterer til foreldresamtale for å se om vi har en felles forståelse og søker PPT/BUP ved behov. Anonymkode: c097d...402
minister-mio Skrevet 6. oktober 2018 #15 Skrevet 6. oktober 2018 Som ansatt i barnehagen skal du ikke legge ut opplysninger om et barn her. Er du ikke fornøyd med svar du får tar du det opp igjen med pedagogisk leder. Er du fortsatt bekymret snakk med styrer. Som fagarbeider vet du selvfølgelig at det du beskriver om barnet er bekymringsverdig. Her er mest sannsynlig barnet allerede i systemet. Dersom barnevernet henter inn opplysninger skal det av hensyn til barnet og det inngripen dette er i dets privatliv deles med så få som mulig. Ikke alle som jobber med barnet trenger å få beskjed. Dette kan være grunnen til at du blir bedt om å ikke melde (noe styrer gjør dersom det er nødvendig). Det at du legger ut dette innlegget gjør at jeg mener du trenger veiledning i jobben din. Du bør fortelle din leder om at du har gjort dette og ta imot den veiledningen du vil få.
Tears in heaven Skrevet 6. oktober 2018 #16 Skrevet 6. oktober 2018 7 minutter siden, minister-mio skrev: Som ansatt i barnehagen skal du ikke legge ut opplysninger om et barn her. Er du ikke fornøyd med svar du får tar du det opp igjen med pedagogisk leder. Er du fortsatt bekymret snakk med styrer. Som fagarbeider vet du selvfølgelig at det du beskriver om barnet er bekymringsverdig. Her er mest sannsynlig barnet allerede i systemet. Dersom barnevernet henter inn opplysninger skal det av hensyn til barnet og det inngripen dette er i dets privatliv deles med så få som mulig. Ikke alle som jobber med barnet trenger å få beskjed. Dette kan være grunnen til at du blir bedt om å ikke melde (noe styrer gjør dersom det er nødvendig). Det at du legger ut dette innlegget gjør at jeg mener du trenger veiledning i jobben din. Du bør fortelle din leder om at du har gjort dette og ta imot den veiledningen du vil få. Hun har ikke skrevet navn,hun er anonym bruker så hva er da galt med at hun skriver her inne? Den skjønte jeg ikke🤔 2
minister-mio Skrevet 6. oktober 2018 #17 Skrevet 6. oktober 2018 2 minutter siden, Tears in heaven skrev: Hun har ikke skrevet navn,hun er anonym bruker så hva er da galt med at hun skriver her inne? Den skjønte jeg ikke🤔 Dersom hun hadde skrevet navn hadde det selvfølgelig vært mye verre, hun ville mest sannsynlig mistet jobben. Det er galt at hun skriver her inne fordi det som angår barn i en barnehage er noe som skal holdes innenfor barnehagen, selv med den lille informasjonen hun gir kan hun risikere at barnets foreldre leser her. Ingen skal risikere å lese om sitt eget barns barnehagehverdag og psykiske helse på forum. Hun trenger å gå tjenestevei og ikke diskutere barn på jobben med andre enn de på jobben.
Tears in heaven Skrevet 6. oktober 2018 #18 Skrevet 6. oktober 2018 7 minutter siden, minister-mio skrev: Dersom hun hadde skrevet navn hadde det selvfølgelig vært mye verre, hun ville mest sannsynlig mistet jobben. Det er galt at hun skriver her inne fordi det som angår barn i en barnehage er noe som skal holdes innenfor barnehagen, selv med den lille informasjonen hun gir kan hun risikere at barnets foreldre leser her. Ingen skal risikere å lese om sitt eget barns barnehagehverdag og psykiske helse på forum. Hun trenger å gå tjenestevei og ikke diskutere barn på jobben med andre enn de på jobben. barnet er neppe den eneste 3åringen som sliter med språk,så jeg mener at hun ikke har brutt noen taushetsplikt,klart oppsigelsesgrunn hadde navn kommet fram,ser hva du skal fram til,men hun er anonym. 2
minister-mio Skrevet 6. oktober 2018 #19 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, Tears in heaven skrev: barnet er neppe den eneste 3åringen som sliter med språk,så jeg mener at hun ikke har brutt noen taushetsplikt,klart oppsigelsesgrunn hadde navn kommet fram,ser hva du skal fram til,men hun er anonym. Jeg har aldri sagt hun har brutt taushetsplikt. Det finnes forhold hennes arbeidsgiver vil være misfornøyd med uten at det er brudd på taushetsplikt
Tears in heaven Skrevet 6. oktober 2018 #20 Skrevet 6. oktober 2018 (endret) 18 minutter siden, minister-mio skrev: Endret 6. oktober 2018 av Tears in heaven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå