Gå til innhold

Nabo som røyker inne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg bor i blokk og har en nabo som røyker både tobakk og hasj inne i leiligheten sin. Lukten siver inn i leiligheten til meg og samboer, spessielt på dager som i dag hvor vi kommer hjem på kvelden og ikke har laget middag hjemme. Middagslukten sitter jo litt så regner med den dekker over det værste av lukten. Akkurat nå sitter jeg i en dunst av hasjlukt. Vi har ikke harr vinduer åpen mens vi var borte så er gjennom vegg/ventilasjon det evt. må komme lukt. Har vi vinduer oppe er det selvsagt enda verre.... Noen som vet hva vi kan gjøre med dette? Hvilke rettigheter har vi? Vansklig å dokumentere lukt. Usikker på om han eier eller leier leilighet, og vi er sikre på at lukten kommer fra en spesifikk leilighet da det lukter sterkt utenfor hans inngangsdør. Er tatt opp med styret i borettslaget og det er hengt opp lapper om at beboere skal ta hensyn, men så langt merker ikke jeg noen endring. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du veit at det er hasj så kan du melde anonymt til politiet. 

Anonymkode: de3b8...f1b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du veit at det er hasj så kan du melde anonymt til politiet. 

Anonymkode: de3b8...f1b

Vet du hva som evt. kan skje da? Skjer noe i det hele tatt? 

Skrevet

Ta det opp med styreformann, enten gjør dere noe med naboen, men jeg tenker heller at ventilasjonen må utbedres i blokken for å unngå lukt fra andre boenheter, uansett hvilken lukt det er.

Anonymkode: f9271...43d

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 timer siden, McFlurry skrev:

Hei! Jeg bor i blokk og har en nabo som røyker både tobakk og hasj inne i leiligheten sin. Lukten siver inn i leiligheten til meg og samboer, spessielt på dager som i dag hvor vi kommer hjem på kvelden og ikke har laget middag hjemme. Middagslukten sitter jo litt så regner med den dekker over det værste av lukten. Akkurat nå sitter jeg i en dunst av hasjlukt. Vi har ikke harr vinduer åpen mens vi var borte så er gjennom vegg/ventilasjon det evt. må komme lukt. Har vi vinduer oppe er det selvsagt enda verre.... Noen som vet hva vi kan gjøre med dette? Hvilke rettigheter har vi? Vansklig å dokumentere lukt. Usikker på om han eier eller leier leilighet, og vi er sikre på at lukten kommer fra en spesifikk leilighet da det lukter sterkt utenfor hans inngangsdør. Er tatt opp med styret i borettslaget og det er hengt opp lapper om at beboere skal ta hensyn, men så langt merker ikke jeg noen endring. 

Ville banka på til naboen jeg, og forklart problemet på en pen måte. Da vet han at dere vet at han røyker hasj og kanskje han tar mer hensyn i stedet for å få politiet på døra først. 

Skrevet

Da er det dårlige tetningslister. Meld i fra i morgen. De gjør ingenting på vinteren når det blir kaldt. 

Du kan ikke nekte noen å røyke inne. Det kan også være dårlig ventiasjon eller at det er satt opp en ulovlig vifte. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, McFlurry skrev:

Vet du hva som evt. kan skje da? Skjer noe i det hele tatt? 

Det spørs vel litt hvor i Norge dette er, og hvor mye Politiet der du bor har å gjøre. Kan være at de ikke bryr seg med en skarve hasjrøyker om han ikke er kjent for dem. Kan være at om vedkommende har " mer " på seg og er en kjenning av Politiet at de har en razzia eller lignende. 

Ang tobakks røyk kommer det vel an på reglementet i borettslaget. Er det lov å røyke sigaretter/tobakk inne, om det er individuelt for hver som eier å bestemme selv osv, om eventuelt leier er dette er noe han har lov til  av eieren av leiligheten. 

Ville kanskje finne ut om han leier eller eier. Dere kan søke på adressen på denne siden ;) 

https://siste.eiendomspriser.no/

Anonymkode: 75db4...19a

Skrevet

Naboen din har full rett til å røyke i sin egen leilighet når det kommer til vanlig tobakk

Anonymkode: 8361c...2c1

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo et borettslagsproblem, det må være noe galt med ventilasjonen eller så er det dårlig tettet mellom leilighetene.

Det har vært litt trøbbel i mitt borettslag også, det er balansert ventilasjon her, og så har noen smelt opp kjøkkenvifter med motor som er for helt annen type ventilasjon, og det ødelegger hele ventilasjonen i bygget sånn at noen får middagslukten til naboen inn i leiligheten sin. 

Du kan ikke kreve at en nabo ikke røyker inne i sin egen leilighet, jeg håper og tror at politiet heller ikke gidder å bruke ressurser på dette. Du må ta det opp med styret i borettslaget, ikke hva han eventuelt røyker inne for det har du ikke noe med, men at lukt fra hans leilighet kommer inn i deres og at dette er et problem de må utbedre.

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært like ille for deg TS, om naboen din hadde spist på valium istedefor å røyke hasj?

Har en liten mistanke at det er røykelukta som plager deg, ikke at han gjør noe kriminelt... ;) 

Anonymkode: 93c36...26f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...