SolSkinnerNå Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg har tenkt å studere sykepleie til neste år. Men på grunn av det nye karakterkravet kan jeg ikke det, siden jeg fikk bare en 2er i matte på vg3. Men heldigvis så dekker jeg de andre kravene. Jeg har prøvd å ta faget på privatist.no, men fristen til å søke var 15.september, så det er ikke lenger en mulighet. Men hva andre muligheter har jeg nå? Jeg synset det er litt teit at karaterkravene blir innført det året jeg har tenkt å studere sykepleie, men sånn er livet...:/
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Hva med å kjøpe skolebøkene og lese på egenhånd, for så å kun betale for eksamen som privatist? Er ikke det en mulighet? https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/ta-fag-som-privatist/# Da må du gjøre alt på egenhånd, ingen mulighet til å spørre en lærer om hjelp. Du gjør alt selv også melder du deg opp til eksamen. Har du ingen i familien som er stødig i matte, nok til å hjelpe deg om det trengs? Må husk at om du googler diverse matterelaterte spørsmål så finner du masse svar. Alle kompetansemål og slik skal jo ligge på nett, også på den linken over henviser til det. Alt du trenger er selve boken og den kan du kjøpe selv. Når du går skole som privatist så betaler du jo for å ha en lærer til stede som kan hjelpe og veilede deg. Tar du det helt alene så trenger du bare å betale for eksamen. Anonymkode: b1020...b92
Traktor Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 (endret) 18 minutter siden, SolSkinnerNå skrev: Jeg har tenkt å studere sykepleie til neste år. Men på grunn av det nye karakterkravet kan jeg ikke det, siden jeg fikk bare en 2er i matte på vg3. Men heldigvis så dekker jeg de andre kravene. Jeg har prøvd å ta faget på privatist.no, men fristen til å søke var 15.september, så det er ikke lenger en mulighet. Men hva andre muligheter har jeg nå? Jeg synset det er litt teit at karaterkravene blir innført det året jeg har tenkt å studere sykepleie, men sånn er livet...:/ Jeg synes det er meget betryggende og ikke det minste teit at folk som fikk 2er i det jeg antar var P-matte ikke skal drive med medisinberegning. Endret 3. oktober 2018 av Traktor 2
SolSkinnerNå Skrevet 3. oktober 2018 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med å kjøpe skolebøkene og lese på egenhånd, for så å kun betale for eksamen som privatist? Er ikke det en mulighet? https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/ta-fag-som-privatist/# Da må du gjøre alt på egenhånd, ingen mulighet til å spørre en lærer om hjelp. Du gjør alt selv også melder du deg opp til eksamen. Har du ingen i familien som er stødig i matte, nok til å hjelpe deg om det trengs? Må husk at om du googler diverse matterelaterte spørsmål så finner du masse svar. Alle kompetansemål og slik skal jo ligge på nett, også på den linken over henviser til det. Alt du trenger er selve boken og den kan du kjøpe selv. Når du går skole som privatist så betaler du jo for å ha en lærer til stede som kan hjelpe og veilede deg. Tar du det helt alene så trenger du bare å betale for eksamen. Anonymkode: b1020...b92 Men tingen er at søknadsfristen er 15.april, og privatist eksamenen er ikke før mai/juni.
SolSkinnerNå Skrevet 3. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2018 6 minutter siden, Traktor said: Jeg synes det er meget betryggende at folk som fikk 2er i det jeg antar var P-matte ikke skal drive med medisinberegning. Hvilken betydning har matte karakteren min fra videregåande skole, visst jeg består medikamenteksamenen?
Gjest Senil Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 9 minutter siden, SolSkinnerNå skrev: Men tingen er at søknadsfristen er 15.april, og privatist eksamenen er ikke før mai/juni. Men karakteren vil komme inn in
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 Men opptaket er ferdig, så det går helt greit å lese selv, for å ta eksamen i juni, karakteren vil da bli lagt ut på både privatistweb og samordna opptak og du blir vurdert etter ny karakter. Anonymkode: 40aae...e49
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 Du kan jo ta eksamen til våren? Eksamenskarakteren og det nye vitnemålet får du jo 1 månend før du får vite om du har fått skoleplass på universitet... Anonymkode: 85d02...d5e
Traktor Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 4 minutter siden, SolSkinnerNå skrev: Hvilken betydning har matte karakteren min fra videregåande skole, visst jeg består medikamenteksamenen? Jeg har hørt om flere som har strøket gjentatte ganger på medikamenteksamen, men som får det til til slutt. Da begynner det i ligne mer på flaks enn kunnskap. Når man skal utøve dette i praksis må man gjøre det riktig hver eneste gang, gjerne under stress, at noen som etter gjentatte forsøk bestod medikamenteksamen er skikket til dette er jeg skeptisk til. Det kan neste virke som at det heller har blitt normen enn unntaket å stryke flere ganger, et karakterkrav i matte er på høy tid.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 Du må laste opp det nye vitnemålet ditt innen 1. Juli, med den nye eksamenskarakteren. Det er slik avgangselevene gjør det. Ingen avgangselever får jo vitnemålet sitt før i juni, selv om de søker 15. April. Anonymkode: 85d02...d5e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 3 timer siden, SolSkinnerNå skrev: Hvilken betydning har matte karakteren min fra videregåande skole, visst jeg består medikamenteksamenen? Det som betyr noe, er at det er et krav for å komme inn nå, og det må du forholde deg til. Hvorfor eller hvorfor ikke er ikke noe å diskutere. Anonymkode: 1f373...353
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #12 Skrevet 4. oktober 2018 Det er to privatisteksamen i året, så du har sjanse til å ta den eksamen du mangler både i høst og til våren for å komme inn på studier neste høst. Oppmeldingsfristen for i høst er forbi, men du kan likevel melde deg opp i januar og få tatt den til våren. Men hvorfor ikke bare begynne å lese nå? Bare kjøp Sinusbok til den type matten du skal ta og begynn å jobb med den fra start til slutt. Løs gamle eksamener og bli skikkelig god og klar til eksamen neste vår. Studier på høyere nivå krever mye selvstudium så du kan ta det som en forsmak på hva som venter. Og siden du har nesten et års tid på deg, så kan du jo se på medikamentprøver og se hva slags matematikk som trengs for å stå der. Så kan du jo legge litt ekstra merke til dette underveis Anonymkode: 93f41...08b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå