Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i ulykke for noen måneder siden, og ble operert. Fikk beskjed fra lege at armen aldri vil bli som før. Har jobbet som togvert i 15 år. Høyre arm er ubrukelig og smertefull. Hva skjer da videre? Kommer jeg til å bli ufør i en alder av 35? Hva får man eventuelt utbetalt? Eller kan jeg jobbe 50% og være 50% ufør over lang tid? Leser at man kun får jobbe redusert grunnet sykdom ett år. Noen som vet? 

Anonymkode: 4c662...c21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert annet yrke? :)  Nå vet jeg ikke hva en togvert gjør, men kanskje et annet yrke innenfor din bransje kunne vært noe? Kontor evt?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i ulykke for noen måneder siden, og ble operert. Fikk beskjed fra lege at armen aldri vil bli som før. Har jobbet som togvert i 15 år. Høyre arm er ubrukelig og smertefull. Hva skjer da videre? Kommer jeg til å bli ufør i en alder av 35? Hva får man eventuelt utbetalt? Eller kan jeg jobbe 50% og være 50% ufør over lang tid? Leser at man kun får jobbe redusert grunnet sykdom ett år. Noen som vet? 

Du får ikke automatisk uføretrygd med en skadet arm. År på aap venter deg. Hva du får utbetalt er avhengig av opptjening/lønn og tiden du har vært i arbeid. 

Intern omplassering eller omskolering innen NSB pleier være mulig.

At armen ikke blir som før er et dårlig utgangspunkt å slå seg til ro med. Å gjøre det du kan for at armen skal bli best mulig og å tenke positivt kommer du langt lenger med. Er dette en ulykke der du kan ha forsikringsrettigheter må du huske å melde skaden til de ulike selskapene.

Anonymkode: 6426d...236

• Liker 4
Skrevet

At armen «aldri blir som før» og status nå er to ulike ting. Det er helt normalt og forventet at større ulykker krever år med knallhard jobbing for å få ting opp og «gå» igjen. At du har smerter nå betyr derfor ikke at du alltid vil ha dem, eller at din funksjonsevne ikke vil gå opp.

Med tanke på armen og førlighet: etappe 1 er å gjøre det som kan gjøres med hvile og eventuelle medisinske grep. Etappe 2 er opptrening (enten av armen eller av deg for å lære deg å gjøre de oppgaver du før brukte armen til med andre grep). Så langt du mentalt orker må du derfor være på fastlege og kommune med tanke på både utredning, opptrening, hjelpemidler og eventuell hjelp hjemme. Vær brysom. Stil krav. Vær også klar over at med en fysisk skavank/svakhet er du trolig avhengig av stor muskelstyrke for å fungere optimalt. Tenk tanken på å hyre inn en personlig trener når du er «friskmeldt» til trening.

Så lenge du ikke enten opplever utmattelse enten knyttet til senskader eller knyttet til selve smertehåndteringen ser jeg ingen grunn til å ikke anta at du på sikt skal tilbake i 100% jobb. Da ikke nødvendigvis i ditt tidligere yrke. «På sikt» må forstås som innen 1-10 år.

Anonymkode: d39af...1af

• Liker 2
Skrevet

Finnes folk uten ben i jobb, og uten ben uten jobb, folk uten armer i jobb, og folk uten armer uten jobb.

Og en kan si mye rart og mene mye rart, men faktum er, i virkeligheten, med store fysiske hindringer, så er det egentlig opp til deg selv (reellt sett), hva fremtiden din vil bli. Så, du får egentlig spørre deg selv, hva slags fremtid ønsker du deg

Lykke til

Anonymkode: eb683...0b6

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Jeg tenkte at man mistet jobben hvis man ikke kan jobbe fullt innen ett år etter ulykken? Er det ikke da aap starter? Eller har jeg misforstått? Ønsker ikke bytte jobb, men får ikke jobbe innen sikkerhet med en arm som ikke kan vris (klarer ikke åpne vanlige dører, låse opp, bære tallerkener osv). Klarer ikke å løfte armen heller. Går ikke å trene opp, den er helt låst. Armen ble knust i ulykke og beinsplintene er boltet sammen i jernplate med skruer. Skal på røntgen igjen om to uker, kanskje de foreslår å knekke opp om det går? 

Skrevet

Ts her. Jeg tenkte at man mistet jobben hvis man ikke kan jobbe fullt innen ett år etter ulykken? Er det ikke da aap starter? Eller har jeg misforstått? Ønsker ikke bytte jobb, men får ikke jobbe innen sikkerhet med en arm som ikke kan vris (klarer ikke åpne vanlige dører, låse opp, bære tallerkener osv). Klarer ikke å løfte armen heller. Går ikke å trene opp, den er helt låst. Armen ble knust i ulykke og beinsplintene er boltet sammen i jernplate med skruer. Skal på røntgen igjen om to uker, kanskje de foreslår å knekke opp om det går? 

Om du mister jobben er helt opp til din arbeidsgiver. Om du jobber for NSB skulle man tro at de har noe annet du kunne gjøre.

AAP må du søke om i god tid før sykepengene går ut. Om du fyller kravene må det finnes utsikt til bedring og en plan for hvordan du skal komme tilbake til jobb.

Som andre skriver er det slett ikke en selvfølge at en ellers frisk person skal måtte bli uføretrygdet i ung alder. Det er for tidlig å gi opp!

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, applestories skrev:

Om du mister jobben er helt opp til din arbeidsgiver. Om du jobber for NSB skulle man tro at de har noe annet du kunne gjøre.

AAP må du søke om i god tid før sykepengene går ut. Om du fyller kravene må det finnes utsikt til bedring og en plan for hvordan du skal komme tilbake til jobb.

Som andre skriver er det slett ikke en selvfølge at en ellers frisk person skal måtte bli uføretrygdet i ung alder. Det er for tidlig å gi opp!

Ikke for å prøve å presse TS noe lenger ned i gjørma, men jeg må dessverre informere om at NSB er særdeles lite løsningsorienterte når det gjelder å finne annet arbeid til ansatte. Jeg er selv ansatt i NSB og fikk på et tidspunkt uforskyldt problemer med helsegodkjenningen, i det store bilde en liten bagatell og jeg kunne egentlig gjort alt annet av arbeidsoppgaver. Likevel prøvde NSB sporenstreks å få meg til å si opp og sa at de ikke hadde noen som helst andre arbeidsoppgaver jeg kunne gjøre. De argumenterte med at det ville se bedre ut for meg om jeg sa opp selv enn om jeg ble oppsagt. Heldigvis lot jeg meg ikke lure og klamret meg fast og fikk til slutt etter mye arbeid fra min side helsegodkjennelsen tilbake. Dette er altså en statlig IA bedrift! De burde skamme seg! 

Anonymkode: f9f0a...6dc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å prøve å presse TS noe lenger ned i gjørma, men jeg må dessverre informere om at NSB er særdeles lite løsningsorienterte når det gjelder å finne annet arbeid til ansatte. Jeg er selv ansatt i NSB og fikk på et tidspunkt uforskyldt problemer med helsegodkjenningen, i det store bilde en liten bagatell og jeg kunne egentlig gjort alt annet av arbeidsoppgaver. Likevel prøvde NSB sporenstreks å få meg til å si opp og sa at de ikke hadde noen som helst andre arbeidsoppgaver jeg kunne gjøre. De argumenterte med at det ville se bedre ut for meg om jeg sa opp selv enn om jeg ble oppsagt. Heldigvis lot jeg meg ikke lure og klamret meg fast og fikk til slutt etter mye arbeid fra min side helsegodkjennelsen tilbake. Dette er altså en statlig IA bedrift! De burde skamme seg! 

Akkurat det samme jeg var redd for! Er du tilbake i 100%?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme jeg var redd for! Er du tilbake i 100%?

Ja, jeg er tilbake 100%, men det var det nok ingen i NSB som hadde trodd. Jeg vet ikke hvilken kommunikasjon og møter du har hatt med NSB til nå, men du bør trå ekstrem varsomt og sporenstreks skaffe støtte fra forbundet ditt. Du bør ta med en representant fra forbundet på alle møter og ikke skrive under på noe som helst der og da uten å ha tenkt deg grundig om. Informasjon om din helsetilstand holder du tett til brystet og ikke del noe mer en nødvendig før du sammen med forbundet har utarbeidet en taktikk, i hvert fall ikke at du mest sannsynlig aldri blir bra igjen. Jeg ble selv forsøkt presset til å si opp på første møte mot et mindre pengebeløp. Jeg ble fortalt at bedrifthelsetjenesten hadde sagt at jeg aldri kom til å få helsegodkjennelsen tilbake og at det ville være best for meg å si opp selv. De sa til og med at dersom det skulle ordne seg kunne jeg bare søke jobb hos dem på nytt, på tross av at jeg ville si fra meg fortrinnsretten dersom jeg tok denne avtalen. Dette var selvfølgelig bare svada. NSB, som den statlige IA bedriften de er, visste at det ville se verst ut for dem om de sa meg opp uten videre på så tynt grunnlag. Til og med vedkommende jeg hadde med meg fra forbundet mente alt håp var ute og at jeg burde ta avtalen. Vedkommende ble rimelig raskt byttet ut. Det er egentlig bare et under at jeg klarte å stå i mot og ikke er uten jobb nå. 

NSB sin bedrifthelsetjeneste er et kapittel for seg selv. De har absolutt ingen interesse av å prøve å få deg tilbake i jobb og vil bruke den minste skavank du måtte ha mot deg for å ikke godkjenne deg. Enkelte av legene er ekstremt maktkåte og høye på seg selv og mener helt seriøst å ha bedre peiling på ting en uavhengige spesialister. De vil heller la deg miste jobben enn å innrømme å ha tatt feil. Her skal du være ekstremt forsiktig med hvilken informasjon du deler om din helse. Og denne bedrifthelsetjenesten er alt annet enn uavhengig av NSB selv om de egentlig skal være det. Dersom det er fordelaktig for NSB å ikke godkjenne deg og si at du heller aldri kommer til å bli godkjent igjen er det nettopp dette de kommer til å gjøre. Og lederen for denne bedrifthelsetjenesten er rett og slett inhabil og sitter slik jeg ser det på begge sider av bordet. Hun har bastante meninger om ting hun ikke burde mene noe som helst om får å kunne gjøre en uavhengig helsevurdering. 

Det er ikke meningen å svartmale situasjonen, men jeg vil bare ikke at du skal være naiv og tror at NSB har noen som helst interesse av å hjelpe deg. Ikke tro at noen i NSB har dine beste interesser i tankene, de har garantert en skjult agenda. Å få hjelp av kompetente folk i forbundet ditt er helt essensielt. Og for guds skyld dokumenter alt som blir sagt underveis. De vil nesten garantert prøve å presse og manipulere deg til å si opp. Det er det absolutt siste du gjør! Jeg vet selv hvilket helvete dette kan være og ønsker deg lykke til! Jeg håper virkelig å se deg ombord på togene i fremtiden! 

Skrevet

Du får ikke uføretrygd av å miste din jobb, du blir ufør når du er for syk/skadet til å gjøre noen som helst jobb :) 

Jeg var akuttsykepleier på ambulansen, det ble jo vanskelig når jeg måtte amputere en fot over kneet. Men jeg fungerer utmerket i psykiatrien! Ergo er jeg ikke kandidat for uføretrygd (ikke at jeg ønsket det heller). Kjenner også en som er lam fra livet og ned, som fungerer fint som mekaniker med litt tilrettelegging ;) 

Du må prøve masse forskjellig arbeid før du får uføretrygd. Tiltakene prøver du mens du er på AAP. 

Anonymkode: c037a...5c7

• Liker 2
  • 3 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 18.32):

Hei, dette er et gammelt innlegg men jeg lurte på hvordan det var å jobbe som togvert? Skal begynne i jobb som kafevert,er det det samme? Fikk ikke vite så mye om jobben på intervjuet så derfor jeg spør. Det jeg egentlig lurer på er om det er en bra jobb, eller noe de fleste bare gjør en kort periode?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to bein som ikke fungerer. Er likevel ikke ufør (annet enn i gammeldags, medisinsk forstand) og jobber 100%. Finnes sikker muligheter for deg også.

Anonymkode: d549b...8ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...