AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg blir litt oppgitt. Min 3,5 åring kom hjem i dag og spurte om det var sant at hun var slem og skulle i fengsel? Det hadde nemlig faren til venninnen hennes sagt når hun var der. Jeg har flere ganger reagert på måten de snakker til egne barn på, men har tenkt at jeg skal ligge unna, det er deres buisniss. NÅr de snakker sånn til mitt barn når hun er på besøk hos de, må jeg si jeg har problemer med. Hvordan ta det opp med de på en grei måte? Vil jo ikke blande meg i deres oppdragelse, men med vår datter så sier vi at det var «dumt/slemt gjort og ikke at noen ER slemme,» og fokuserer på hva vi kunne gjort anderledes og hva den forulempende tenker og føler når man gjør slemme ting, og vi truer ikke 3 åringer med fengsel. Tanker? Anonymkode: 3a79c...4ba 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Billetter med de voksne der hun var, tenker at hun sannsynligvis har misforstått hva som er blitt sagt. Anonymkode: 074c9...d71 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 Enn å snakke sånn til småunger. Det er faren som er slem. Da jeg var barn(for lenge siden) var det bare de aller verste voksne som sa sånt, for å skremme barn til lydighet. Anonymkode: 23f52...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Billetter med de voksne der hun var, tenker at hun sannsynligvis har misforstått hva som er blitt sagt. Anonymkode: 074c9...d71 Tror ikke det, jeg har hørt de snakke sånn til egne barn flere ganger. Det er personkarakteristikker og tomme trusler i fleng der i huset. Ts Anonymkode: 3a79c...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enn å snakke sånn til småunger. Det er faren som er slem. Da jeg var barn(for lenge siden) var det bare de aller verste voksne som sa sånt, for å skremme barn til lydighet. Anonymkode: 23f52...cfa Ja, og det er faren som er verst, moren er mer dempet. Men hva gjør man når det går ut over mitt barn? Egentlig burde de jo på foreldrekurs begge to, tenker jeg... ts Anonymkode: 3a79c...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 Snakk med faren om at hvis de sier slike ting til barnet deres må han si ifra. Si at "ingen er dumme/slemme, men man kan si eller gjøre dumme/slemme ting" og så fokusere på sak og ikke person. Er ikke alle som klarer det der, å skille hva man gjør og hvem man er, men man kan ikke gi opp å prøve å forklare forskjellen. Og dersom det ikke synker inn hos de voksne, så må faren bare forsvare ungen sin hver gang. Bare si at den andre voksne sa noe dumt og at det er feil at barn kommer i fengsel. Det er feil at barnet er slemt. Anonymkode: 41a7b...48a 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir litt oppgitt. Min 3,5 åring kom hjem i dag og spurte om det var sant at hun var slem og skulle i fengsel? Det hadde nemlig faren til venninnen hennes sagt når hun var der. Jeg har flere ganger reagert på måten de snakker til egne barn på, men har tenkt at jeg skal ligge unna, det er deres buisniss. NÅr de snakker sånn til mitt barn når hun er på besøk hos de, må jeg si jeg har problemer med. Hvordan ta det opp med de på en grei måte? Vil jo ikke blande meg i deres oppdragelse, men med vår datter så sier vi at det var «dumt/slemt gjort og ikke at noen ER slemme,» og fokuserer på hva vi kunne gjort anderledes og hva den forulempende tenker og føler når man gjør slemme ting, og vi truer ikke 3 åringer med fengsel. Tanker? Anonymkode: 3a79c...4ba Denne typen foreldre ville jeg aldri sendt et barn på 3,5 år til. Hvor er vurderingsevnen din som forelder når du har latt barnet ditt være alene hos denne familien? Et så lite barn bestemmer faktisk vi foreldre om vi vil sende barna til. Jeg mener dette er ditt ansvar at har skjedd og ditt ansvar at ikke gjentar seg. Barnet skal ha beskjed om at barn ikke kommer i fengsel, og at barn er ikke slemme. Videre må dere snakke om at barnet ikke skal dit igjen fordi foreldrene ikke er enig med dere om hvordan man prater med og til barn. Anonymkode: a6052...3bd 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Snakk med faren om at hvis de sier slike ting til barnet deres må han si ifra. Si at "ingen er dumme/slemme, men man kan si eller gjøre dumme/slemme ting" og så fokusere på sak og ikke person. Er ikke alle som klarer det der, å skille hva man gjør og hvem man er, men man kan ikke gi opp å prøve å forklare forskjellen. Og dersom det ikke synker inn hos de voksne, så må faren bare forsvare ungen sin hver gang. Bare si at den andre voksne sa noe dumt og at det er feil at barn kommer i fengsel. Det er feil at barnet er slemt. Anonymkode: 41a7b...48a Beklager, jeg misforsto litt her. Jeg leste HI litt for fort. Jeg trodde det var at denne mannen som hadde sagt dette var på besøk hos barnet ditt hos faren sin. Jeg hadde uansett snakket med barnet hver gang at det er feil. Og kanskje ikke latt barnet få være på besøk der. Anonymkode: 41a7b...48a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg hadde ikke latt barnet mitt være rundt de folka der. Stå opp for dine meninger og ring faren og fortell ham hva du syntes om den oppførselen. De durer jo bare på så lenge de ikke møter motstand. Anonymkode: 1c992...827 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir litt oppgitt. Min 3,5 åring kom hjem i dag og spurte om det var sant at hun var slem og skulle i fengsel? Det hadde nemlig faren til venninnen hennes sagt når hun var der. Jeg har flere ganger reagert på måten de snakker til egne barn på, men har tenkt at jeg skal ligge unna, det er deres buisniss. NÅr de snakker sånn til mitt barn når hun er på besøk hos de, må jeg si jeg har problemer med. Hvordan ta det opp med de på en grei måte? Vil jo ikke blande meg i deres oppdragelse, men med vår datter så sier vi at det var «dumt/slemt gjort og ikke at noen ER slemme,» og fokuserer på hva vi kunne gjort anderledes og hva den forulempende tenker og føler når man gjør slemme ting, og vi truer ikke 3 åringer med fengsel. Tanker? Anonymkode: 3a79c...4ba Jeg tenker at du tar brakken med faren og penser han hyggelig men bestemt inn på rett spor. Ja, det kan bli ubehagelig. Men det må du nesten tåle. Parallelt med dette må du melde bekymring til bup/barnevern. Psykisk mishandling va egne barn er ikke lov. Og det er for deg like lite lov å sitte stille og ikke melde fra. Ja, dette vil også være ubehagelig både for deg og han. Men det er mye bedre at dere to tar støyten enn at det er sånn det er nå: at dere voksne lar 3.5 åringene ta støyten. Sånn inntil videre så inviterer du de andre ungene hjem til deg. Anonymkode: c124a...4ab 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og det er faren som er verst, moren er mer dempet. Men hva gjør man når det går ut over mitt barn? Egentlig burde de jo på foreldrekurs begge to, tenker jeg... ts Anonymkode: 3a79c...4ba Alt er perfekt hjemme hos deg og med din oppdragelse? Anonymkode: 89b32...178 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 De fleste barn ER jo slemme og onde. Jeg ble grovt mishandlet av medelever som var 7-8 år gamle. Så er en grunn til at jeg hater de fleste barn. Nå vet jo ikke vi hva denne ungen har gjort heller. Er mange foreldre som nekter å innse at lille gullegullet kan være slem.. Anonymkode: 51580...571 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alt er perfekt hjemme hos deg og med din oppdragelse? Anonymkode: 89b32...178 Må alt være perfekt for at man skal kunne få lov til å reagere på at voksne folk skremmer småunger med at de kan komme i fengsel og at de er slemme? Anonymkode: 41a7b...48a 6
Gjest BearMama Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 Da ville jeg sluttet å sende barnet mitt dit.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne typen foreldre ville jeg aldri sendt et barn på 3,5 år til. Hvor er vurderingsevnen din som forelder når du har latt barnet ditt være alene hos denne familien? Et så lite barn bestemmer faktisk vi foreldre om vi vil sende barna til. Jeg mener dette er ditt ansvar at har skjedd og ditt ansvar at ikke gjentar seg. Barnet skal ha beskjed om at barn ikke kommer i fengsel, og at barn er ikke slemme. Videre må dere snakke om at barnet ikke skal dit igjen fordi foreldrene ikke er enig med dere om hvordan man prater med og til barn. Anonymkode: a6052...3bd Fordi barna er venner og ønsker å besøke hverandre. Heg syntes det er litt feil at vi voksne skal gå inn å bryte opp et vennskap fordi foreldrene ikke er enige. Det sagt så er jeg nødt til å ta det opp med dem. Det er ikke greit det de gjør mot sine og mitt barn, men jeg vil nødig komme på kant med dem, så det må gjøres med takt og tone. Ts Anonymkode: 3a79c...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #16 Skrevet 3. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De fleste barn ER jo slemme og onde. Jeg ble grovt mishandlet av medelever som var 7-8 år gamle. Så er en grunn til at jeg hater de fleste barn. Nå vet jo ikke vi hva denne ungen har gjort heller. Er mange foreldre som nekter å innse at lille gullegullet kan være slem.. Anonymkode: 51580...571 Kan nok være mange foreldre som ikke innser at barna gjør slemme ting, men dette er snakk om et lite barn på under 4 år. Du burde blitt skjermet for den mishandlingen da du var barn, absolutt, men alle barn er ikke slik selv om du opplevde det. Anonymkode: 41a7b...48a 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #17 Skrevet 3. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi barna er venner og ønsker å besøke hverandre. Heg syntes det er litt feil at vi voksne skal gå inn å bryte opp et vennskap fordi foreldrene ikke er enige. Det sagt så er jeg nødt til å ta det opp med dem. Det er ikke greit det de gjør mot sine og mitt barn, men jeg vil nødig komme på kant med dem, så det må gjøres med takt og tone. Ts Anonymkode: 3a79c...4ba Barnet ditt er viktigere enn å puse med disse voksne? Anonymkode: 41a7b...48a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #18 Skrevet 3. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste barn ER jo slemme og onde. Jeg ble grovt mishandlet av medelever som var 7-8 år gamle. Så er en grunn til at jeg hater de fleste barn. Nå vet jo ikke vi hva denne ungen har gjort heller. Er mange foreldre som nekter å innse at lille gullegullet kan være slem.. Anonymkode: 51580...571 For en forferdelig holdning. Nei barn ER ikke slemme, men de GJØR slemme ting innimellom. I denne spesifikke situasjonen var det snakk om dytting. Kjempefint at de reagerer, det er på sin plass, men måten de gjør det på er helt bak mål. Ts Anonymkode: 3a79c...4ba 3
Filifjonkamor Skrevet 3. oktober 2018 #19 Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Jeg ville tatt det opp og hørt hva som har skjedd Endret 3. oktober 2018 av Filifjonkamor
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #20 Skrevet 3. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt er perfekt hjemme hos deg og med din oppdragelse? Anonymkode: 89b32...178 Nei, hvordan det? Skal jeg ikke få lov til å reagere på dårlig oppdragelse før jeg selv er 100% perfekt? Ts Anonymkode: 3a79c...4ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå