AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg sa for en månedspris siden at jeg kunne ta en helg vakt for kollegaen min. Nå i ettertid har det dukket opp noe som gjør at jeg ikke har barnevakt den lørdagen. Det går ikke an for meg å ta med barnet på jobb. Jeg har ingen å spørre. Barnet skulle være hos pappaen sin, men han ble ringt etter på jobb (jobber borte) og blir vekk den dagen jeg skulle tatt vakten. Jeg fikk litt inntrykk av at det måtte jeg bare fikse. Men jeg aner ikke hvordan? Hvis en ønsker å ha fri og får byttet vakt, men den som har sagt ja til å ta vakten absolutt ikke kan likevel fordi noe uforutsett har skjedd, er det da personen som opprinnelig har vakten eller den som sa ja til å ta den som må få ordnet det? Anonymkode: 43e66...5b5
Populært innlegg _popcorn_ Skrevet 3. oktober 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 3. oktober 2018 Nei, det er helt vanlig at den som har tatt på seg vakten har ansvar for å ordne selv dersom den ikke kan likevel. Da dere byttet vakt, så ble dette din vakt, og ditt ansvar. 53
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 Ok. Skal heretter slutte å være grei å ta vakter. Anonymkode: 43e66...5b5 1
Traktor Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Jeg regner med dere har byttet vakter dere i mellom, sånn sett er det nok din kollegas ansvar at vakten dekkes opp. Men det er særdeles uprofesjonelt og dårlig gjort av deg å sette denne kollegaen i en slik posisjon. Det er tilsvarandende dårlig gjort av barnets far å sette deg i en slik posisjon, du burde bare sagt til han at du ikke kunne grunnet jobb. I stedet velger du å prøve å skyve problemet videre på din kollega. Endret 3. oktober 2018 av Traktor 22
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 Hos oss er det den som opprinnelig hadde vakten sitt ansvar å finne erstatter, eller ta vakten selv. Men er det f.eks byttet i GAT, er det den som har tatt vakten sitt ansvar. Så har dere bare byttet dere i mellom uten å avtale med sjefen så vil jeg si det er den opprinnelige sitt ansvar å finne erstatter, eller jobbe selv. Anonymkode: f4d30...8ed 7
_popcorn_ Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Skal heretter slutte å være grei å ta vakter. Anonymkode: 43e66...5b5 Det er helt greit, men da bør du heller ikke forvente at noen skal ta vakter for deg når du har behov. 27
Traktor Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Skal heretter slutte å være grei å ta vakter. Anonymkode: 43e66...5b5 Du er ikke spesielt grei dersom kollegaene dine ikke kan stole på at du faktisk tar vaktene du har lovet. 42
Kontormus Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 Da du sa ja til å bytte, ble dette ditt problem. Men du burte informert din eks om at du skulle jobbe. Sånn i tilfelle. Men egentlig er det denne som må finne en løsning 8
BiancaWhite Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Skal heretter slutte å være grei å ta vakter. Anonymkode: 43e66...5b5 Hvorfor det? 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Skal heretter slutte å være grei å ta vakter. Anonymkode: 43e66...5b5 Du tar jo ikke vakten. Du sa du kunne det, fratok den andre mulighet til å finne noen andre, for så å si at du ikke kan allikevel. Dette synes jeg du bør rydde opp i. Anonymkode: 82c97...c54 17
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, _popcorn_ skrev: Det er helt greit, men da bør du heller ikke forvente at noen skal ta vakter for deg når du har behov. Nei å det gjør jeg heller aldri, vet jeg at jeg jobber så jobber jeg og legger planer til helgen etter når jeg vet jeg har fri. Denne kollegaen det gjelder spør stadig vekk å jeg sier alltid ja. Men akkurat dennegangen så havnet jeg i en liten knipe selv, så ble hun tydelig irritert "Bare fiks det!" Derfor jeg lurer om det faktisk er mitt ansvar når det i utgangspunktet er hun dom driver å bytter. Det er et bytte mellom oss, sjefen er ikke informert og det er ikke registrert noe sted. Anonymkode: 43e66...5b5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 På min jobb er det den som opprinnelig jobber sitt problem. Anonymkode: 4b71d...14a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, _popcorn_ skrev: Nei, det er helt vanlig at den som har tatt på seg vakten har ansvar for å ordne selv dersom den ikke kan likevel. Da dere byttet vakt, så ble dette din vakt, og ditt ansvar. Vi hadde nettopp om dette på jobb. Ledelsen mente det var den som opprinnelig "eide" vakten som har ansvaret. Så hvis man har byttet vakt med noen og jobber sin del og kollegaen blir akutt syk eller av andre grunner ikke kan utføre jobben så må den som eier vakten jobbe den selv om det er surt. Anonymkode: 403c2...c90
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 Men ts er barnefar sin jobb viktigere enn din ? Det var faren som skulle ha barnet denne helgen men han kunne ikke fordi han skulle på jobb. Hvorfor sa du ikke til ham at det går ikke fordi du skal jobbe? Så i fremtiden lar du være å bytte vakter med denne kollegaen. Anonymkode: 403c2...c90 11
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ts er barnefar sin jobb viktigere enn din ? Det var faren som skulle ha barnet denne helgen men han kunne ikke fordi han skulle på jobb. Hvorfor sa du ikke til ham at det går ikke fordi du skal jobbe? Så i fremtiden lar du være å bytte vakter med denne kollegaen. Anonymkode: 403c2...c90 Han har bare reist på jobb (vi bor ikke sammen) Ringte idag og sa at han var reist ut på jobb og kommer ikke før til uka igjen. Det straffer seg alltid å være grei har jeg funnet ut. Anonymkode: 43e66...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #16 Skrevet 3. oktober 2018 Opplever det UTROLIG slitsom når kolleger (stadig de samme) skal bytte vakt i tide og utide. Vi jobber jo turnus og det må alle forholde seg til. Vanskelig også å si nei alltid. Hittil i mitt 20 årige yrkesliv har jeg kun byttet for andre. Jeg bytter aldri bort mine fordi jeg synes det både blir kaotisk og masete for kolleger. Vi fikk masse kaos på jobben pga enkelte som hele tiden bytter. Vi måtte begrense det fordi mange følte også ubehag som meg selv ved å si nei uten å ha massevis av unnskyldninger. Så alle med byttebehov: vær litt forsiktigere og ikke mase! Det er nemlig slitsomt selv om vi smiler og unnskylder oss hyggelig.... Anonymkode: bea91...dea 2
The Kitten Skrevet 3. oktober 2018 #17 Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa for en månedspris siden at jeg kunne ta en helg vakt for kollegaen min. Nå i ettertid har det dukket opp noe som gjør at jeg ikke har barnevakt den lørdagen. Det går ikke an for meg å ta med barnet på jobb. Jeg har ingen å spørre. Barnet skulle være hos pappaen sin, men han ble ringt etter på jobb (jobber borte) og blir vekk den dagen jeg skulle tatt vakten. Jeg fikk litt inntrykk av at det måtte jeg bare fikse. Men jeg aner ikke hvordan? Hvis en ønsker å ha fri og får byttet vakt, men den som har sagt ja til å ta vakten absolutt ikke kan likevel fordi noe uforutsett har skjedd, er det da personen som opprinnelig har vakten eller den som sa ja til å ta den som må få ordnet det? Anonymkode: 43e66...5b5 Hos oss er det den som har sagt ja til å ta vakten som må ordne det. Det er jo en grunn til at peronen har spurt om du kunne ta vakten. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #18 Skrevet 3. oktober 2018 Jobber i helsevesenet og vi bruker GAT som noen over her nevner, hvis byttet er registrert der, altså registrert i vaktboken så er det den som har overtatt vakten som er ansvarlig. I en situasjon som du beskriver er det rom for diskusjon, på papiret er det jo fortsatt kollegaen din sin vakt, men skjønner hun blir sur. Derimot synes jeg barnefar burde skaffe barnevakt da hvis det er hans helg. Anonymkode: 26d81...85e 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #19 Skrevet 3. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde nettopp om dette på jobb. Ledelsen mente det var den som opprinnelig "eide" vakten som har ansvaret. Så hvis man har byttet vakt med noen og jobber sin del og kollegaen blir akutt syk eller av andre grunner ikke kan utføre jobben så må den som eier vakten jobbe den selv om det er surt. Anonymkode: 403c2...c90 Det blir jo meningsløst, for poenget med å bytte bort en vakt er jo at man skal noe annet. Hvis man likevel må holde seg hjemme og i nærheten av jobb i tilfelle man må jobbe likevel, så er det jo ingen vits, da kan man like gjerne jobbe vakta selv. Men det er dessverre noen slikt som kan skje dersom man kun bytter innbyrdes mellom kolleger Den mest profesjonelle måten å gjøre dette på, er å bytte gjennom sjefen, som registrerer byttet slik at ansvaret for vakta går til den som tar den. Anonymkode: b84b0...a52 18
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #20 Skrevet 3. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplever det UTROLIG slitsom når kolleger (stadig de samme) skal bytte vakt i tide og utide. Vi jobber jo turnus og det må alle forholde seg til. Vanskelig også å si nei alltid. Hittil i mitt 20 årige yrkesliv har jeg kun byttet for andre. Jeg bytter aldri bort mine fordi jeg synes det både blir kaotisk og masete for kolleger. Vi fikk masse kaos på jobben pga enkelte som hele tiden bytter. Vi måtte begrense det fordi mange følte også ubehag som meg selv ved å si nei uten å ha massevis av unnskyldninger. Så alle med byttebehov: vær litt forsiktigere og ikke mase! Det er nemlig slitsomt selv om vi smiler og unnskylder oss hyggelig.... Anonymkode: bea91...dea Enig. Er så irtiterende. Selv bytter jeg aldri bort mine, er innstilt på når jeg skal jobbe og planlegger heller ting når jeg har fri. Sliter med å si nei jeg også, så sier ja hver gang. Såklart vil det jo en av alle de gangene jeg sier ja, hende noe som gjør at jeg ikke får stilt opp likevel, så skal man da liksom få skyldfølelse og ett krast "Bare fiks det!" Det er takka for at jeg har sagt ja og tatt sikkert 10 av hennes vakter det siste året. Anonymkode: 43e66...5b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå