AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 I noen land, som Tyskland for eksempel, betaler medlemmer av trosamfunn en egen religiøs skatt. Er ikke det bedre egentlig? Fordi da kan staten bruke mindre på trosamfunn og mer penger på noe som alle får noe ut av. Kirken får penger hvis de har medlemmer. I dag får de penger utifra hvor mange medlemmer de har, men medlemmene betaler jo ikke en skatt, ergo blir det tatt fra pengekassen vi alle skal nytte av. Anonymkode: dfcf7...2c2 1
stan Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Idrettslag får også mye offentlig støtte. Medlemmene betaler akkurat like mye skatt som alle andre. Det er jo ikke alle som holder på med idrett. Er det ikke bedre å la de som er med betale en idrettskatt? Så kan det offentlige bruke penger på noe vi alle har nytte av. 2
Påkrevd Skrevet 9. oktober 2018 #3 Skrevet 9. oktober 2018 (endret) På 3.10.2018 den 17.02, stan skrev: Idrettslag får også mye offentlig støtte. Medlemmene betaler akkurat like mye skatt som alle andre. Det er jo ikke alle som holder på med idrett. Er det ikke bedre å la de som er med betale en idrettskatt? Så kan det offentlige bruke penger på noe vi alle har nytte av. Ja, i prinsippet har du rett, men idretten gjør et stort løft for folkehelsa generelt, og betyr veldig mye for de unges positive utvikling, både i skinn og i sinn. Dermed blir disse kostnadene tilbakebetalt i form av færre fremtidige utgifter på offentlig helse og stønader som følge av livsstilsykdommer. Så kan man bruke penger på noe alle har nytte av allikevel. Midlene som går til diverse trossamfunn forsvinner i større grad ned i et «sort hull». Endret 9. oktober 2018 av Påkrevd 2
Testosteron Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 Religion (og kultur, idrett og underholdning) bør ikke finansieres med tvang/skatt. De som ønsker å drive med dette kan selv finansiere det. Det er jo tross alt frivillig å holde på med.
Testosteron Skrevet 10. oktober 2018 #5 Skrevet 10. oktober 2018 (endret) På 3.10.2018 den 17.02, stan skrev: Er det ikke bedre å la de som er med betale en idrettskatt? Det er ingen god grunn til at staten skal innkreve medlemskontingenten til idrettslag (eller kirkesamfunn). Det får idrettslagene (og kirkesamfunnene) gjøre selv. De er tross alt private organisasjoner. Endret 10. oktober 2018 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #6 Skrevet 14. oktober 2018 På 9.10.2018 den 22.12, Påkrevd skrev: Ja, i prinsippet har du rett, men idretten gjør et stort løft for folkehelsa generelt, og betyr veldig mye for de unges positive utvikling, både i skinn og i sinn. Dermed blir disse kostnadene tilbakebetalt i form av færre fremtidige utgifter på offentlig helse og stønader som følge av livsstilsykdommer. Så kan man bruke penger på noe alle har nytte av allikevel. Midlene som går til diverse trossamfunn forsvinner i større grad ned i et «sort hull». Menigheter og kirker gjør også mye for folkehelsa. For oss som tror er troen det eneste vi har når alt rundt stormer. Troen på en Gud og samtaler med den har holdt meg fra å gjøre slutt på alt. Når psykologen brøt meg helt ned og jeg ikke fikk bytte og sto uten hjelp. Da hadde jeg kun Gud og det hjalp. Anonymkode: 89c86...bc2
Påkrevd Skrevet 14. oktober 2018 #7 Skrevet 14. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Menigheter og kirker gjør også mye for folkehelsa. For oss som tror er troen det eneste vi har når alt rundt stormer. Troen på en Gud og samtaler med den har holdt meg fra å gjøre slutt på alt. Når psykologen brøt meg helt ned og jeg ikke fikk bytte og sto uten hjelp. Da hadde jeg kun Gud og det hjalp. Anonymkode: 89c86...bc2 Ja, det er eksempler den veien også, og det var derfor jeg skrev «i større grad» istedet for «bare», men det høres ut som det i ditt tilfelle mer er snakk om en uheldig opplevelse med helsevesenet. Tro og bønn koster i utgangspunktet ingenting, det gjør en fotballbane. Ser man på hvor mange som er aktive innen idrett (og hvor veldig avhengig den er av et enormt antall frivillige), kontra hvor mange som aktivt benytter seg av for eksempel den norske kirken (der mesteparten av støttegrunnlaget er medlemmer bare fordi man ble det i sim tid, og tradisjoner som dåp, noe som også er en underlig greie når det gjelder barn som ikke har et snev av formening om religion, men det er en annen debatt) så mener jeg fortsatt at nytteverdien for vårt samfunn idag fra idrett er veldig mye høyere enn fra religion.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå