Gå til innhold

Brukt litt tid på å fullføre bachelorgraden, hva skal jeg si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd for at jeg skal få spørsmål på jobbintervju om hvorfor jeg har brukt 4 år på bachelorgraden min. Hva svarer man på et slikt spørsmål? Grunnen min var for lite motivasjon en periode, men det høres gjerne ikke så positivt ut å si.. 😕 

Anonymkode: eabc7...237

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for at jeg skal få spørsmål på jobbintervju om hvorfor jeg har brukt 4 år på bachelorgraden min. Hva svarer man på et slikt spørsmål? Grunnen min var for lite motivasjon en periode, men det høres gjerne ikke så positivt ut å si.. 😕 

Jeg tok jussen (5 års studie) over 7 år og har ikke noe imponerende karakterer.. Så har vært og er i din båt. Strategien min er kort og godt å fokusere på det jeg gjorde istedenfor (typisk jeg jobbet mye og trivdes med det). Med mindre man søker på en "streber" jobb ser jeg heller ikke grunn til å lyve om at man kanskje måtte ha et pauseslag for å finne ut hva man virkelig ville.

Nå er det forskjellige arbeidsgivere der ute, men de jeg har vært og er hos fokuserer mye på person og hvor oppegående du er på menneskelige plan enn karakterer. Det er nok av A-studenter på normert tid som forsvinner ut svingdøren pga de mangler på andre plan.

Dessuten må du tenke: hvis du først er på intervjuet har de sett at du brukte litt mer tid - og det har ikke diskvalifisert deg. Du har på papiret det som trengs! Nå må du bare være deg selv og selge inn det du er god på..

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: eabc7...237

Du er med andre ord helt "normal" som de fleste andre og de aller fleste andre ender opp med en OK jobb. Er ganske vanlig å bruke minst 4 år på bachelor. En god del studenter har det vanskelig - mangel og tilgang på deltidsjobb da de er avhengig av den for å få det til å gå rundt, og har de deltidsjobb, så går det utover karakterene og mange andre problemer som står i kø. En viss andel av studier har også karakterpress. 

Du finner institusjonen du studerte ved i denne linken til høyre, (snittet for å fullføre på normert tid er 47,3%) så ser du hvor mange er for sene med studiene sine, og det er veldig mange, faktisk de aller fleste, da de få institusjoner som er noe særlig over 55% er meget små med tanke på det totale antallet studenter i Norge. F eks KHiO som er "best", scorer 71,1% når det gjelder normert tid, men det er en liten skole med 550 studenter. NHH scorer 63,8% og NHH har kun 3.250 studenter. Alle andre, spesielt de store universitetene der flest studenter går, scorer under 50% når det gjelder normert tid. UiO og UiB er spesielt ille, kun 1 av 3 som greier å fullføre på normert tid, mens UiS, UiT og NMBU har drøye 40% å skryte av, mens UiA, USN, NU, OsloMet og NTNU er ca 50 / 50.

https://khrono.no/gjennomforing-uio-frafall/uio-studentene-fullforer-mye-sjeldnere-etter-oppsatt-plan/223960

Anonymkode: 19467...dfe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...