AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 En nær person i familien gikk dessverre bort ung i en ulykke for noen dager siden. Og jeg ønsker såklart å delta i den begravelsen. Det er familie på min farside, og mine søsken og far skal i begravelsen. Nå fikk jeg vite at jeg ikke var invitert pga jeg har barn, jeg har to store barn på 8 og 11 år som fint klarer å oppføre seg i en begravelse. Men de ønsket ikke ha meg med pga jeg har barn, for det ble visst mye styr mente dem. Jeg fikk ikke en gang vite når og hvor begravelsen skal være, men det skal jeg klare å finne ut av. Jeg et veldig trist, for jeg ønsker å være med å si et siste farvel til avdøde. Er det veldig frekt av meg å bare dukke opp i selve begravelsen i kirken? Jeg må ha med barna da jeg er alene med dem, og ikke får noen til og passe dem mest sannsynlig. Jeg krever ikke å være med på kaffen etter begravelsen, men synes det er dårlig gjort at familien skal velge for meg at jeg ikke kan være med i begravelsen pga barn. Anonymkode: d123e...72c 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Kan ikke barna være på skolen når det er begravelse? Anonymkode: 5288b...ef2 49
Herix Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 Såfremt det ikke er en lukket begravelse kan alle som vil møte opp, så det er det ingen som kan hindre deg. 22
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 Glemte å nevene at personen blir begravd i en annen by, dermed så må barna være med pga at det er et stykke unna. Ts. Anonymkode: d123e...72c 2
Vindmølle Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Hvis de spesifikt har sagt at du (barna?) ikke er velkommen bør du respektere dette. Å miste en ung person er tøft, og de nærmeste trenger ikke ekstra påkjenninger denne dagen. Hva de ser på som belastende synes jeg i denne sammenheng er opp til dem å vurdere. Utover det tenker jeg at barna kan da vel gå på skolen som vanlig? Og evt være med en klassekompis hjem etterpå hvis du har litt reisevei (forutsetter at du ikke har lang reisevei) edit: ser nå at det er i en annen by. Er det så langt at dagstur, evt med fly, ikke lar seg gjøre? Endret 3. oktober 2018 av Vindmølle 30
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 Hvis bare du skal reise i en begravelse, hvor lenge kommer du til å være bortreist fra barna dine? Er det bare snakk om en dag, så kan vel barna være på skolen som vanlig. Eventuelt besøke venner etter skolen, eller være alene hjemme i bare noen få timer? Anonymkode: 191c1...4e9 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 Hvis dette er viktig for deg finner du en løsning med barnepass, om så betalt. Om det ikke går respekterer du nærmeste families ønske om barnefri begravelse. Anonymkode: 98bca...436 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 Populært innlegg #8 Skrevet 3. oktober 2018 Tenker at det kanskje er mer i denne historien enn hva som fortelles her.. Anonymkode: 2d060...17c 78
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 Hvor lenge blir du borte? Begravelser pleier jo å være på formidaggen på hverdager og med mindre det er denne uka som er høstferie så er vel ungene på skolen? Unger på 8 og 11 klarer vel å være alene noen timer på ettermiddagen? Det må mine hver dag etter skolen frem til 16.30 eller lenger noen dager. Anonymkode: 1a5fb...3cc 6
NancyDrew Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 Du fikk ikke engang vite hvor den er, fordi du har barn? Spurte de i det hele tatt, om du hadde mulighet for å dra uten barna? <- Denne er viktig å vite, før vi svarer mer. 17
Raven.Writingdesk Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: En nær person i familien gikk dessverre bort ung i en ulykke for noen dager siden. Og jeg ønsker såklart å delta i den begravelsen. Det er familie på min farside, og mine søsken og far skal i begravelsen. Nå fikk jeg vite at jeg ikke var invitert pga jeg har barn, jeg har to store barn på 8 og 11 år som fint klarer å oppføre seg i en begravelse. Men de ønsket ikke ha meg med pga jeg har barn, for det ble visst mye styr mente dem. Jeg fikk ikke en gang vite når og hvor begravelsen skal være, men det skal jeg klare å finne ut av. Jeg et veldig trist, for jeg ønsker å være med å si et siste farvel til avdøde. Er det veldig frekt av meg å bare dukke opp i selve begravelsen i kirken? Jeg må ha med barna da jeg er alene med dem, og ikke får noen til og passe dem mest sannsynlig. Jeg krever ikke å være med på kaffen etter begravelsen, men synes det er dårlig gjort at familien skal velge for meg at jeg ikke kan være med i begravelsen pga barn. Anonymkode: d123e...72c Du dukker IKKE opp i en begravelse med barn når en UNG PERSON har dødd og dette er foreldrene sine øsnker. tenk deg om DINE BARN døde og du hadde spesifikke ønsker til deres begravelse som IKKE ble respektert! Tar du med barna i denne begravelsen er det en handling som ikke er bare respektløs men direkte ONDSKAPSFULL! Kan folk sette seg selv til side innimellom og slutte å være så forbanna ego?!? ENESTE alternativ er at du fikser barnevakt og drar, men du tar IKKE med deg barna inn i denne begravelsen!!! Hva i helvette skal en 8 og 11-åring i en begravelse til et ungt menneske de tydeligvis ikke har noen nære relasjon med, hvor barna er UØNSKET??! Du skader ikke bare den døde sine pårørende men også dine egne barn! TENK LITT LENGER ENN EGEN NESETIPP!!!! 24
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 En møter ikke opp i begravelse når en får beskjed om at en ikke er ønsket! Det må en respektere!! Anonymkode: 409fc...929 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg lurer på hvem det er som ikke vil at du og barna skal delta i begravelsen? Er det din far og dine søsken? Eller er det avdødes nærmeste pårørende som har sagt at de ikke vil ha barn i begravelsen? Å ha med så store barn i en begravelse er ikke noe problem, hva slags styr skulle de lage? En baby som gråter, småbarn som løper rundt kan jeg forstå, men så store barn? Anonymkode: eb464...bc4 21
NancyDrew Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvem det er som ikke vil at du og barna skal delta i begravelsen? Er det din far og dine søsken? Eller er det avdødes nærmeste pårørende som har sagt at de ikke vil ha barn i begravelsen? Å ha med så store barn i en begravelse er ikke noe problem, hva slags styr skulle de lage? En baby som gråter, småbarn som løper rundt kan jeg forstå, men så store barn? Anonymkode: eb464...bc4 Kan det tenkes at denne unge personen ikke var så mye eldre enn ts’s barn? At foreldrene til avdøde synes det blir vanskelig å forholde seg til? Uansett grunn, så skal det respekteres. Det er tross alt en begravelse. Men jeg lurer enda på, om ts i det hele fikk valget om å dra alene. 13
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 1 minutt siden, NancyDrew skrev: Kan det tenkes at denne unge personen ikke var så mye eldre enn ts’s barn? At foreldrene til avdøde synes det blir vanskelig å forholde seg til? Uansett grunn, så skal det respekteres. Det er tross alt en begravelse. Men jeg lurer enda på, om ts i det hele fikk valget om å dra alene. Det er et godt poeng. Men i så fall lurer jeg på om ingen barn får være der? Venner fra klassen og så videre? I så fall må det vel være en lukket begravelse i kirken? Jeg ville uansett ikke hatt med barna, ordnet barnevakt og dradd alene. Hvis hun alene også er uønsket så må det ligge mer bak. Anonymkode: eb464...bc4 4
Raven.Writingdesk Skrevet 3. oktober 2018 #16 Skrevet 3. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvem det er som ikke vil at du og barna skal delta i begravelsen? Er det din far og dine søsken? Eller er det avdødes nærmeste pårørende som har sagt at de ikke vil ha barn i begravelsen? Å ha med så store barn i en begravelse er ikke noe problem, hva slags styr skulle de lage? En baby som gråter, småbarn som løper rundt kan jeg forstå, men så store barn? Anonymkode: eb464...bc4 TS skriver: «Nå fikk jeg vite at jeg ikke var invitert pga jeg har barn», det er såklart pårørende som inviterer. Altså den unge som nå er død. Ikke TS sim far. Ja, 8 og 11åringer kan godt sitte stille i en begravelse. Men dette er altså PÅRØRENDE til en som er UNG som har dødd sitt ønske: INGEN BARN I KIRKA! Er det så vanskelig å forstå?? Eller respektere? Har noen tenkt på at det trenger ikke handle om at de er redd barna ikke kan sitte stille men de (foreldrene til den døde) - føler det er ikke riktig arena for andre barn?? Kanskje foreldrene ønsker å snakke i kirka og holde tale om sitt døde barn, og synes ikke andre barn skal være tilstedet da? Respekter dette, dette er den vondeste sorg alle mennesker kan forestille seg. Å begrave sine egne barn. Hvorfor skal man i det hele tatt vurdere å ikke respektere deres ønsker ??? 10
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #17 Skrevet 3. oktober 2018 1 minutt siden, veggteppe skrev: TS skriver: «Nå fikk jeg vite at jeg ikke var invitert pga jeg har barn», det er såklart pårørende som inviterer. Altså den unge som nå er død. Ikke TS sim far. Ja, 8 og 11åringer kan godt sitte stille i en begravelse. Men dette er altså PÅRØRENDE til en som er UNG som har dødd sitt ønske: INGEN BARN I KIRKA! Er det så vanskelig å forstå?? Eller respektere? Har noen tenkt på at det trenger ikke handle om at de er redd barna ikke kan sitte stille men de (foreldrene til den døde) - føler det er ikke riktig arena for andre barn?? Kanskje foreldrene ønsker å snakke i kirka og holde tale om sitt døde barn, og synes ikke andre barn skal være tilstedet da? Respekter dette, dette er den vondeste sorg alle mennesker kan forestille seg. Å begrave sine egne barn. Hvorfor skal man i det hele tatt vurdere å ikke respektere deres ønsker ??? Jesus sa "la de små barna komme til meg" osvosv. Slapp av du, a. Jeg skjønner at dette traff deg personlig, men ærlig talt. Skjerp deg. Det høres ut som det ligger mer bak enn det TS forteller. Uansett er begravelser i utgangspunktet åpne. Ofte eller alltid kommer det noen eller mange uanmeldt. Begravelse er ikke noe man blir invitert i. Anonymkode: 304d1...4c1 21
NancyDrew Skrevet 3. oktober 2018 #18 Skrevet 3. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et godt poeng. Men i så fall lurer jeg på om ingen barn får være der? Venner fra klassen og så videre? I så fall må det vel være en lukket begravelse i kirken? Jeg ville uansett ikke hatt med barna, ordnet barnevakt og dradd alene. Hvis hun alene også er uønsket så må det ligge mer bak. Anonymkode: eb464...bc4 Det jeg også tenker, og prøver å komme frem til. Ts, hvor er du? Fikk du noen gang tilbudet om å bli invitert så lenge barna ikke var med? Altså, var du invitert? 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #19 Skrevet 3. oktober 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: En nær person i familien gikk dessverre bort ung i en ulykke for noen dager siden. Og jeg ønsker såklart å delta i den begravelsen. Det er familie på min farside, og mine søsken og far skal i begravelsen. Nå fikk jeg vite at jeg ikke var invitert pga jeg har barn, jeg har to store barn på 8 og 11 år som fint klarer å oppføre seg i en begravelse. Men de ønsket ikke ha meg med pga jeg har barn, for det ble visst mye styr mente dem. Jeg fikk ikke en gang vite når og hvor begravelsen skal være, men det skal jeg klare å finne ut av. Jeg et veldig trist, for jeg ønsker å være med å si et siste farvel til avdøde. Er det veldig frekt av meg å bare dukke opp i selve begravelsen i kirken? Jeg må ha med barna da jeg er alene med dem, og ikke får noen til og passe dem mest sannsynlig. Jeg krever ikke å være med på kaffen etter begravelsen, men synes det er dårlig gjort at familien skal velge for meg at jeg ikke kan være med i begravelsen pga barn. Anonymkode: d123e...72c Man inviterer ikke i begravelser. De som ønsker å være tilstede kommer, ferdig arbeid. Unntaket er der man av private grunner unntar begravelsen fra offentligheten. Da skal ingen opplysninger om begravelsen eller dødsfallet være offentlig. At du har barn, betyr ikke automatisk at barna skal være med i begravelsen. Men også barn kan ha behov for å delta i begravelse for å forstå at den døde er død. Avgjørende er da hvilket forhold barna har hatt til den døde. Anonymkode: 5421f...ee5 21
Lita_go Skrevet 3. oktober 2018 #20 Skrevet 3. oktober 2018 Sjekk dødsannonsen, om det står dær at barn ikke er ønsket under begravelsen så er det jo greit å forholde seg til. Om ikke så tar du med barna/gjør som du vil. Hadde nok sendt en sms til foreldrene etc som holder begravelsen for å spørre, veldig merkelig å skulle nekte barn i begravelsen... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå