Rights Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Historien er som følgende: I 2016 kjøper jeg husforsikring for et 1 år hos forsikringsselskap A. Når dette året har gått, så får jeg en faktura på ny regning. Jeg sjekker litt rundt, og finner et langt bedre tilbud på husforsikring hos et annet forsikringsselskap. La oss kalle det forsikringsselskap B. Deretter sender jeg mail til forsikringsselskap A, der jeg opplyser om mitt kundernummer, navn osv, at jeg ønsker å si opp min forsikring hos dem, med mindre de kan matche tilbudet jeg fikk hos forsikringsselskap B. Jeg fikk deretter et nytt tilbud fra forsikringsselskap A, men det var fortsatt ikke i nærheten av det tilbudet jeg fikk hos forsikringsselskap B. Jeg binder meg dermed hos forsikringsselskap B for et års tid, siden A ikke kunne matche tilbudet jeg fikk hos B. Etter ca. 1 års tid igjen, altså for 2018, så fikk jeg mail hos forsikringsselskap A, ang. husforsikring og de sendte meg en faktura. Av en eller annen grunn så trodde jeg at dette var forsikringsselskap B, så jeg betalte fakturaen. Det førte jo til at jeg ikke kunne fortsette å være kunde hos B, så jeg måtte si opp forsikringen der. Nå, etter å ha vært kunde hos forsikringsselskap A igjen, i ca. 9 mnd., fikk jeg plutselig en mail fra dem, at jeg ikke hadde betalt regningen for 2017. De har aldri sendt en purring eller noe som helst, på at regningen ikke har vært betalt. Jeg mener jo at jeg aldri har hatt en bindende avtale med dem i 2017, siden de ikke kunne matche tilbudet jeg hadde fått hos B. Dette skriver jeg til A, men de mener jeg likevel skal betale for 2017, visst ikke vil min nåværende avtale med dem opphøre. OG DET MENER JEG ER FULLSTENDIG FEIL. Jeg sa jo indirekte opp avtalen hos dem for 2017, da de ikke kunne matche tilbudet. Dermed skal den IKKE betales, og jeg skal fortsatt ha de resterende månedene for 2018 hos dem. Hva mener dere? Har jeg RETT her, eller har forsikringsselskapet retten på sin side? (Jeg kommer uansett ALDRI til å binde meg hos dem mere. Blir forbannet over hvor vanskelige de gjør seg).
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Ingenting som heter å indirekte si opp en avtale. Enten sier du opp eller så sier du ikke opp. Anonymkode: b4c22...5c6 10
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 Et lite tips på siden. Ikke driv og bytt forsikring på husforsikring. Mange av skadene som den dekker tar år før man oppdager, og da er de sjeldent hjelpsomme med kunder som bytter frem og tilbake. Les vilkårene nøye og velg et selskap. Anonymkode: 0d639...41e 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 Hva svarte du på tilbudet til selskap A når de prøvde å matche B? Fikk du noengang en bekreftelse at forsikringen er opphørt? Som tidligere nevnt i tråden, det finnes ikke noe som heter «indirekte sagt opp» Anonymkode: 1ce34...e86 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 Vel... du tenkte jo det, og regner med forsikringsselskap A var tankelesere siden du mener å ha ditt på det tørre, så ingen bekymring. Dette går fantastisk... Anonymkode: 45cf7...74b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 Tipper det har oppstått kommunikasjonssvikte et sted, at det ikke har blitt oppfattet som oppsigelse for året 2017 i selskap A. En del forsikringsselskaper tilbyr å si opp avtaler med eksisterende forsikringsavtaler for deg når du bytter, og hvis du har latt selskap B gjøre det, så kan det hende B har glemt å si opp avtalen på vegne av deg hos A, evt. kommunisert utydelig på vegne av deg, at du faktisk skal si opp avtaler i A for å bli kunde i B. Personlig foretrekker jeg av den grunn at si opp avtaler selv, at jeg med andre ord ikke benytter meg av selskapers opsjon om å tale på venge av meg. Det er mye lettere å ha kontroll på hva jeg selv har skrevet enn hva selskapene avtaler seg i mellom Eventuelt, så har selskap A ikke oppfattet at du selv har sagt opp avtalen med dem i 2017. Det du skriver "Deretter sender jeg mail til forsikringsselskap A, der jeg opplyser om mitt kundernummer, navn osv, at jeg ønsker å si opp min forsikring hos dem, med mindre de kan matche tilbudet jeg fikk hos forsikringsselskap B." kan tolkes som en oppsigelse, gitt at du også har tilbudet du bruker som forbehold i den setningen. Nøkkelordene til denne saken ligger i "...med mindre de kan matche tilbudet...". Så send over den mailen der du skrev det, og legg ved tilbudet som var dårligere, og ta det derfra. Anonymkode: c1953...ebe
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 Enten har du sagt opp avtalen, eller så har du det ikke. Det er ikke noe som heter «indirekte». Anonymkode: 0f33e...f74
Rights Skrevet 3. oktober 2018 Forfatter #8 Skrevet 3. oktober 2018 Snakk om å henge seg opp i banale ting Til de få som har svart skikkelig, så får jeg bare si takk, så får jeg heller finne meg et nytt og greit forsikringsselskap og 'stick to it'.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 Avtaler må vel sies opp før man får fakturaen? Kanskje du sa opp for sent, eller ikke i det hele tatt ref. å indirekte si opp. Anonymkode: 159fc...3df
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 Akkurat nå, Rights skrev: Snakk om å henge seg opp i banale ting Til de få som har svart skikkelig, så får jeg bare si takk, så får jeg heller finne meg et nytt og greit forsikringsselskap og 'stick to it'. Det er vel heller du som er uklar i formuleringene. Vi på forumet kan jo ikke vite noe om hvordan du har får frem, utover de opplysningene du gir her. Anonymkode: 159fc...3df 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er vel heller du som er uklar i formuleringene. Vi på forumet kan jo ikke vite noe om hvordan du har får frem, utover de opplysningene du gir her. Anonymkode: 159fc...3df Gått* frem Anonymkode: 159fc...3df
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 4 timer siden, Rights skrev: Historien er som følgende: I 2016 kjøper jeg husforsikring for et 1 år hos forsikringsselskap A. Når dette året har gått, så får jeg en faktura på ny regning. Jeg sjekker litt rundt, og finner et langt bedre tilbud på husforsikring hos et annet forsikringsselskap. La oss kalle det forsikringsselskap B. Deretter sender jeg mail til forsikringsselskap A, der jeg opplyser om mitt kundernummer, navn osv, at jeg ønsker å si opp min forsikring hos dem, med mindre de kan matche tilbudet jeg fikk hos forsikringsselskap B. Jeg fikk deretter et nytt tilbud fra forsikringsselskap A, men det var fortsatt ikke i nærheten av det tilbudet jeg fikk hos forsikringsselskap B. Jeg binder meg dermed hos forsikringsselskap B for et års tid, siden A ikke kunne matche tilbudet jeg fikk hos B. Etter ca. 1 års tid igjen, altså for 2018, så fikk jeg mail hos forsikringsselskap A, ang. husforsikring og de sendte meg en faktura. Av en eller annen grunn så trodde jeg at dette var forsikringsselskap B, så jeg betalte fakturaen. Det førte jo til at jeg ikke kunne fortsette å være kunde hos B, så jeg måtte si opp forsikringen der. Nå, etter å ha vært kunde hos forsikringsselskap A igjen, i ca. 9 mnd., fikk jeg plutselig en mail fra dem, at jeg ikke hadde betalt regningen for 2017. De har aldri sendt en purring eller noe som helst, på at regningen ikke har vært betalt. Jeg mener jo at jeg aldri har hatt en bindende avtale med dem i 2017, siden de ikke kunne matche tilbudet jeg hadde fått hos B. Dette skriver jeg til A, men de mener jeg likevel skal betale for 2017, visst ikke vil min nåværende avtale med dem opphøre. OG DET MENER JEG ER FULLSTENDIG FEIL. Jeg sa jo indirekte opp avtalen hos dem for 2017, da de ikke kunne matche tilbudet. Dermed skal den IKKE betales, og jeg skal fortsatt ha de resterende månedene for 2018 hos dem. Hva mener dere? Har jeg RETT her, eller har forsikringsselskapet retten på sin side? (Jeg kommer uansett ALDRI til å binde meg hos dem mere. Blir forbannet over hvor vanskelige de gjør seg). For å kunne svare deg, så må vi få opplyst nøyaktige datoer for korrespondansen og forsikringsbetingelsene for oppsigelse. Men på bakgrunn av det du skriver, vil jeg tro at forsikringsselskapet har rett her. Der er vanligvis mulig å si opp husforsikringer i tiden før hovedforfall, ellers løper husforsikringer (snakker vi hus bygnings forsikring eller innbo?) til forsikringen blir skriftlig sagt opp i klare ordelag. (Er A her IF? Det lyder nemlig kjent at de har sine egne regler for det meste.) Anonymkode: a3b0f...e16 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper det har oppstått kommunikasjonssvikte et sted, at det ikke har blitt oppfattet som oppsigelse for året 2017 i selskap A. En del forsikringsselskaper tilbyr å si opp avtaler med eksisterende forsikringsavtaler for deg når du bytter, og hvis du har latt selskap B gjøre det, så kan det hende B har glemt å si opp avtalen på vegne av deg hos A, evt. kommunisert utydelig på vegne av deg, at du faktisk skal si opp avtaler i A for å bli kunde i B. Personlig foretrekker jeg av den grunn at si opp avtaler selv, at jeg med andre ord ikke benytter meg av selskapers opsjon om å tale på venge av meg. Det er mye lettere å ha kontroll på hva jeg selv har skrevet enn hva selskapene avtaler seg i mellom Eventuelt, så har selskap A ikke oppfattet at du selv har sagt opp avtalen med dem i 2017. Det du skriver "Deretter sender jeg mail til forsikringsselskap A, der jeg opplyser om mitt kundernummer, navn osv, at jeg ønsker å si opp min forsikring hos dem, med mindre de kan matche tilbudet jeg fikk hos forsikringsselskap B." kan tolkes som en oppsigelse, gitt at du også har tilbudet du bruker som forbehold i den setningen. Nøkkelordene til denne saken ligger i "...med mindre de kan matche tilbudet...". Så send over den mailen der du skrev det, og legg ved tilbudet som var dårligere, og ta det derfra. Anonymkode: c1953...ebe Du svarer som om vi snakker lovpålagt bilforsikring. Husforsikringer og innboforsikringer er frivillige og ikke noe forsikringsselskapene ordner innbyrdes, til motsetning ved bilforsikring. Anonymkode: a3b0f...e16
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarer som om vi snakker lovpålagt bilforsikring. Husforsikringer og innboforsikringer er frivillige og ikke noe forsikringsselskapene ordner innbyrdes, til motsetning ved bilforsikring. Anonymkode: a3b0f...e16 Det kan også gjelde flere forsikringer, det kommer an på selskapene (dvs. både det man bytter fra og til). Byttet f. eks. innbo fra IF til Gjensidige for en del år tilbake, og da var det Gjensidige som sa opp avtalen i IF på mine vegne, og det gikk helt fint. Men etter at jeg har blitt litt eldre, foretrekker jeg å si opp avtaler selv, så når jeg bytter nå, sier jeg eksplisitt opp alle avtaler selv siden det er lettere å ha oversikt over hva jeg selv har skrevet og ikke minst når. Anonymkode: c1953...ebe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå