Gå til innhold

Svangerskapsdepresjon, dele erfaringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurte på om noen kunne dele erfaringer med å få "diagnosen" svangerskapsdepresjon? Hvordan føler/følte du deg? Når kom det og varighet? Fikk du hjelp? 

Hilsen deprimert 2gangsgravid.. 

Anonymkode: ecd42...008

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk ikke noen diagnose, men har absolutt slitt med depresjon helt siden jeg fant ut at jeg er gravid. Det går gradvis bedre, er i uke 16 nå, men det er fortsatt tungt. Fikk hjelp av jordmor på Amathea, som hadde tid til å prate og tok meg på alvor. I starten så alt veldig mørkt ut, jeg gråt mesteparten av tiden og hadde selvmordstanker. Følte at livet mitt var over. Nå er det flere gode enn dårlige dager. Går også til psykolog i tillegg til innimellom samtaler på Amathea med og uten partner. 

Vet ikke hva slags tanker du har og hva du helt konkret sliter med, men kan absolutt anbefale å kontakte Amathea, eller i hvert fall prøve å få snakket med noen om hva du føler.. Jeg syns det hjalp å senke alle mulige andre forventninger, snakke med profesjonelle og noen få jeg følte meg trygg på, og gjøre så mange ikke-gravid-ting som mulig.

Skrevet

Takk for svar. Er også i uke 16 forresten. 

Anonymkode: ecd42...008

Skrevet

Jeg ba ikke om/fikk ikke diagnose, men hadde helt uten tvil svangerskapsdepresjon og en noe mildere fødselsdepresjon. 

Jeg ba om henvisning til DPS (fordi gravide blir prioritert raskere dit enn ved å vente på ordinør psykolog), og i ventetiden gikk jeg i samtale på helsestasjonen hos psykiatrisk sykepleier. Jordmor henviste meg dit etter første jordmortime uten at jeg spurte direkte. 

Nå skal jeg ha prøverør med nummer 2, og traff ved flaks en utrolig fin fastlege som leste alt mellom linjene og vil følge meg opp med samtaler jevnlig hos henne i prøverørsperioden, og eventuelt helt fra start ved et svangerskap ❤️ Ble så glad for det. Har liksom aldri truffet noen som virkelig har skjønt det så raskt.

Ellers er det en gruppe på facebook som heter 1001 dager, det er ikke en diskusjonsgruppe, men det legges avogtil ut bra tips der - blant annet om en app(? Man får mailer jevnlig etc) - det skal være et opplegg man kan følge på nett som har hatt nokså gode resultater ifbm fødselsdepresjon.  

Om jeg blir gravid igjen og opplever det samme på nytt så tenker jeg å gjøre noe av det samme, be om henvisning til samtaler hos DPS eller andre lavterskeltilbud.

Anonymkode: 7619f...2e6

Skrevet

Har ikke fått noen diagnose, har sagt at alt er ok til leger og jordmødre. Men jeg har uten tvil vært deprimert gjennom både svangerskap og etter fødsel. Med begge barna. Dette ser jeg tydelig nå i ettertid. Det kom tidlig i svangerskapet og varte omtrent til 6mnd etter fødsel.  Har to tette så egentlig var jeg deprimert sammenhengende i omtrent 2 1/2 år..skulle ønske jeg ba om hjelp. 

Var livredd for å miste, selv når barna var født. orket ingenting, følte meg totalt mislykket og gråt hver dag. Slem mot mannen..glad det er over!!

Anonymkode: 92a55...fb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...