Gå til innhold

Hvor aktiv må man være for å få jobb?  

18 stemmer

1. 1. Hvordan fikk du din nåværende/forrige jobb?

• Ble headhuntet
      3
    • Søkte på utlyst stilling uten å ringe
      12
    • Søkte på utlyst stilling og tok kontakt via tlf
      0
    • Sendte åpen søknad uten å ringe
      1
    • Sendte åpen søknad og tok kontakt via telefon
      0
    • Møtte opp personlig hos bedriften
      1
    • Annet
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden aktiv jobbsøker og lurer i den forbindelse litt på hva som lønner seg å bruke tid på for å raskt finne en jobb jeg vil trives i. Det skal nevnes at jeg har høy utdanning og søker hovedsaklig på kontorjobber, der en stor andel bruker eksterne rekrutteringsselskaper. Til nå har jeg brukt mest tid på å skrive søknader og har som resultat blitt kalt inn til en del intervjuer, som foreløpig ikke har ført til noe tilbud. Jeg har også ringt på 2-3 stillinger, men dette har så langt ikke gitt meg intervjuer. Mange mener jo at man skal vise initiativ og følge opp hver søknad med en telefon, men for meg som har telefonskrekk og er mye bedre på å formulere meg skiftlig enn muntlig koster dette mye energi, uten at jeg vet om det egentlig gir meg noen fordeler. Jeg føler også at det fort blir litt teit å ringe bare for å ringe, hvis stillingsutlysningen allerede svarer på de fleste spørsmål man måtte ha. Jeg lurer derfor litt på hvordan dere andre fikk dere jobb? Skriv gjerne litt om hvilken bransje du jobber i og når du fikk din nåværende/forrige jobb. 

Anonymkode: e7c5c...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det med å ringe kan slå begge veger. Noen setter sikkert pris på at du viser interesse, du blir lagt merke til og det løfter deg «høyere i bunken». Samtidig tror jeg like gjerne det kan ha motsatt effekt og. Hvis man bare «ringer for å ringe», uten å ha et skikkelig spørsmål å komme med (eller enda verre, spørre om noe som er oppgitt i utlysningen eller noe man enkelt kunne googlet seg fram til), så tror jeg mange travle sjefer bare vil føle at man er litt brysom rett og slett.

Jeg tror det kommer an på hva man sier når man ringer - og hva slags type sjefen er.  Begge de to faste stillinger jeg har hatt har jeg fått etter å ha søkt uten å ringe, mens de gangene jeg har ringt fikk jeg ikke jobben. Men det er jo alt for lite grunnlag til å trekke konklusjoner av da. 

Anonymkode: 02af7...e39

Skrevet

Glemte å si, jeg jobber i mediebransjen som journalist. Alle sjefene mine har vært ufattelig travle og stresset, så de er nok i utgangspunktet glade for å slippe å bruke tid på å svare på henvendelser dersom man ikke har et «skikkelig spørsmål». Å ringe bare for å høre hvordan prosessen blir videre eller spørre om noe som egentlig står i utlysningen vil jeg tippe ikke har noen spesielt positiv effekt i hverfall.

Anonymkode: 02af7...e39

Skrevet

Jeg er lærer på videregående, gikk fra ingeniørjobb men da oljekrisen kom vurderte jeg å bytte før jeg evt mistet jobben. Helt tilfeldig ble jeg kjent med en lærer som sa at de skulle ha en ny lærer med min fagbakgrunn. Jeg ble oppfordret til å søke og fikk jobben. Var nok litt heldig, da. Men har ikke ringt og sjekket status på noen jobber jeg har søkt på tidligere, har ventet og enten fått eller ikke fått kontakt. 

Anonymkode: e9154...2c5

Skrevet

Lærer. Søkte på fellesutlysning i kommunen og kom til intervju. Umulig å ringe i en sånn søknadsprosess da man søker på alle skolene i en kommune samtidig. 

Ville heller ikke ringt om jeg søkte til en skole av gangen. Det blir bare falskt. Hadde ringt hvis det var noe jeg faktisk lurte på da

Anonymkode: 50163...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...