AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Okei.... Jeg har hatt veldig uregelmessig menstruasjon siden jeg sluttet på minipiller (cerazette) for ca 1,5 år siden. Jeg kan gå 3-4 mnd uten menstruasjon, og så plutselig får jeg det uten forvarsel. Før jeg begynte på cerazette hadde jeg helt normale sykluser. For 3 mnd siden var jeg på utredning hos gynekolog på sykehuset. Der fikk jeg veldig lite svar, og fikk heller ikke vite at jeg hadde en diagnose (PCO) før jeg leste epikrisen i pasientjournalen på nett. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde «eggstokker som gjør at du legger lett på deg, og det kan være vanskelig å gå ned». Ingen annen info enn dette. Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte gå ned i vekt. Dette har jeg prøvd på i 3(!) år uten å lykkes. Og tro meg, jeg har virkelig prøvd! Jeg spiser sunt og går tur så og si hver dag. Men opplevde at jeg ikke ble hørt eller trodd. Fikk også beskjed om at jeg har goooood tid på å få barn siden jeg bare er 25 år, noe jeg opplevde som veldig frustrerende. Fikk så beskjed om å komme tilbake om 3 mnd. Så nå er det gått 3 mnd, så jeg ringer KK for å høre om de har glemt å sende innkalling eller noe. Og sekretæren i telefonen spør om jeg har gått ned (hun gikk altså inn i journalen og leste epikrisen). Så jeg svarer bittelitt, og får da beskjed om at jeg nok ikke kommer til å få mer hjelp fra de før jeg har gått ned nok. Får igjen beskjed om mosjon og kostholdsendring... Jeg beklager om dette høres ut som ett suttreinnlegg og at jeg kanskje virker vrang og vanskelig. Jeg bare føler meg ikke hørt, og føler ingen vil hjelpe meg. Jeg har PT og ernæringsfysiolog, så jeg vet at jeg spiser riktig og mosjonerer nok. Men vekta vil ikke flytte seg.. Jeg føler meg utrolig dømt av de på KK... Og dette har gjort prøvingen utrolig kjip og trist. Føler jeg aldri kommer til å bli gravid. Det skal sies at jeg vet jeg godt av å gå ned, jeg veier nemlig 102 kg. Men hva mer kan jeg gjøre da!? Føler meg veldig alene, og trenge bare å få luftet tankene da dette ikke er noe jeg snakker med noen om. Anonymkode: 22e09...d0c
Carrot Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Du er alene om vektredusjonen og den er et krav av helsemessige grunner dessverre. Det betyr at din jobb er vanskelig, og jeg skjønner du blir frustrert - men, kan du ikke be fastlegen din om hjelp? Kanskje er en operasjon eller en "pulverkur" i regi av sykehus etc et alternativ? Et vennepar av oss fikk barn etter en gastric band operasjon og hun er lykkeligere enn noen gang og sier hun aldri angrer på valgene hun tok om å ha en operasjon..Ikke at jeg råder deg til å ta en slik, tvert imot råder jeg deg til å ha en god og åpen dialog med legen din om dette.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 Takk for svar. Problemet er at jeg ikke er «stor nok» for operasjon. Skal høre med legen om andre kurer osv. Takk for hjelp 😊 Anonymkode: 22e09...d0c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 Bruker du metformin? Anonymkode: 3bba3...e09
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du metformin? Anonymkode: 3bba3...e09 Nei, har ikke fått noen form for medisiner. Ts Anonymkode: 22e09...d0c
Gjest Hiro Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 Kanskje det går ann å ha en operasjon når du føler for det ❤️
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 De prøver jo å hjelpe deg? Det de sier er at du antagelig er helt frisk og fult ut fertil dersom du bare går ned i vekt. Overvekt og undervekt gir infertilitiet, fordi kroppen prøver å overleve selv, først og fremst. Få noen til å hjelpe deg med å få satt opp en detaljert kostliste som du kan følge slavisk. Når man ikke klarer gå ned i vekt, er det som regel noen små gjentatte feil, som ødelegger fremgangen. Anonymkode: 8ad35...5ff
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 Som allerede påpekt - dette er fastlegens bord. Og midlet er som regel kostholdsveiledning. Fertilitetsklinikkene har ingen mulighet til å hjelpe her. De har ikke lov å bruke midler på personer som ligger over en viss BMI. Men de burde nok kostet på seg en anbefaling om å kontakte fastlegen. Anonymkode: 2ad8e...8fa
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, har ikke fått noen form for medisiner. Ts Anonymkode: 22e09...d0c Metformin kan hjelpe på å gå ned i vekt når man har pcos/pco. Anonymkode: 3bba3...e09 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 Problemet med PCO/PCOS er at det roter med hormonene, som igjen kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Er du testet for insulinresistens? Hvis ikke, bør du absolutt be fastlegen gjøre det. Synes det er trist å lese hvor lite informasjon du har fått om din egen tilstand. Synes også det er veldig rart at du ikke er blitt tilbudt å prøve Metformin. Ved insulinresistens kan dette være en god løsning. Jeg har PCOS, men er ikke insulinresistent og sliter ikke med overvekt (veide 55 kg før jeg ble gravid), men gynekologen skrev likevel ut Metformin til meg. Det er omdiskutert om det skal gis til normalvektige, men trodde det nærmest var "rutine" ved overvekt og ufrivillig barnløshet. Metformin er ingen mirakelkur, men for mange kan det hjelpe på å gå ned i vekt. Som sagt synes jeg det er trist å lese om situasjonen din, du vet jo selv at du må ned i vekt, men jeg synes det virker som opplegget rundt er noe mangelfullt, og at du har fått lite informasjon. Når det går 3 år uten at opplegget fungerer, er det på tide å prøve ut noe nytt! Masse lykke til, og jeg håper du får litt mer hjelp. Det er enkelt å si at du må ned i vekt, men dersom hormonene er i ubalanse kan dette faktisk være veldig vanskelig å få til. Anonymkode: d3eb7...956
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet med PCO/PCOS er at det roter med hormonene, som igjen kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Er du testet for insulinresistens? Hvis ikke, bør du absolutt be fastlegen gjøre det. Synes det er trist å lese hvor lite informasjon du har fått om din egen tilstand. Synes også det er veldig rart at du ikke er blitt tilbudt å prøve Metformin. Ved insulinresistens kan dette være en god løsning. Jeg har PCOS, men er ikke insulinresistent og sliter ikke med overvekt (veide 55 kg før jeg ble gravid), men gynekologen skrev likevel ut Metformin til meg. Det er omdiskutert om det skal gis til normalvektige, men trodde det nærmest var "rutine" ved overvekt og ufrivillig barnløshet. Metformin er ingen mirakelkur, men for mange kan det hjelpe på å gå ned i vekt. Som sagt synes jeg det er trist å lese om situasjonen din, du vet jo selv at du må ned i vekt, men jeg synes det virker som opplegget rundt er noe mangelfullt, og at du har fått lite informasjon. Når det går 3 år uten at opplegget fungerer, er det på tide å prøve ut noe nytt! Masse lykke til, og jeg håper du får litt mer hjelp. Det er enkelt å si at du må ned i vekt, men dersom hormonene er i ubalanse kan dette faktisk være veldig vanskelig å få til. Anonymkode: d3eb7...956 Tusen takk for informativt og hjelpsomt innlegg. Syns selv jeg var fått veldig lite informasjon, og føler meg litt forvirret og lei meg. Jeg har jobbet ganske så slavisk med vektnedgang i 3 år, men ingenting har funket. Og det er det som gjør meg så frustrert. Men skal ringe KK igjen og spørre om det er mulig å få en samtale/medisiner. Ts Anonymkode: 22e09...d0c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet ganske så slavisk med vektnedgang i 3 år, men ingenting har funket. Og det er det som gjør meg så frustrert. Men skal ringe KK igjen og spørre om det er mulig å få en samtale/medisiner. Ts Anonymkode: 22e09...d0c KK kan ikke bistå med dette. Det er ikke deres fagfelt. De har heller ikke kapasitet eller økonomi til dette. Så de vil verken tilby samtaler eller medisiner. Tro meg, jeg har selv gjennomført tre forsøk hos KK, og har PCOS. Hjelp til (eventuell) behandling og vektnedgang skjer via fastlege, eller hos gynekolog etter henvisning fra fastlege. Det sagt. Medisiner hjelper sjeldent, selv om man har denne diagnosen. Det som må til er knallhard selvdisiplin når det kommer til trening og kosthold. Anonymkode: 2ad8e...8fa
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for informativt og hjelpsomt innlegg. Syns selv jeg var fått veldig lite informasjon, og føler meg litt forvirret og lei meg. Jeg har jobbet ganske så slavisk med vektnedgang i 3 år, men ingenting har funket. Og det er det som gjør meg så frustrert. Men skal ringe KK igjen og spørre om det er mulig å få en samtale/medisiner. Ts Anonymkode: 22e09...d0c Har du prøvd lavkarbo? Ellers fant jeg en gammel tråd om temaet Metformin og vektnedgang ved pcos: Anbefaler at du leser deg opp litt, gjerne søk litt rundt på engelsk. Merkelig nok er det enklere å få hjelp av fastlegen i hvert fall hvis man vet mye om temaet selv og vet hva man ønsker å prøve. Anonymkode: d3eb7...956
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd lavkarbo? Ellers fant jeg en gammel tråd om temaet Metformin og vektnedgang ved pcos: Anbefaler at du leser deg opp litt, gjerne søk litt rundt på engelsk. Merkelig nok er det enklere å få hjelp av fastlegen i hvert fall hvis man vet mye om temaet selv og vet hva man ønsker å prøve. Anonymkode: d3eb7...956 Takk for alle tips!😊 Har prøvd lavkarbo, kaloriteller, Nokas, nutrilett osv. Jeg har prøvd ALT. Akkurat nå teller jeg kalorier, og spiser en ganske streng diett. Skal ta kontakt med fastlege også 😊 Ts Anonymkode: 22e09...d0c
Carrot Skrevet 4. oktober 2018 #15 Skrevet 4. oktober 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Problemet er at jeg ikke er «stor nok» for operasjon. Skal høre med legen om andre kurer osv. Takk for hjelp 😊 Anonymkode: 22e09...d0c kanskje ikke via helsevesenet men privat tror jeg du kan få bedre hjelp om du har muligheten
Roci Skrevet 4. oktober 2018 #16 Skrevet 4. oktober 2018 (endret) Anbefaler deg å sjekke ut bloggen til ernæringsterapeut og NLP-coach Trine Dahlmo. Jeg vet at hun har/har hatt klienter som har blitt friske av PCOS og dermed fått barn. https://helseinspirator.com/2018/02/01/drommen-om-en-familie-m-pcos/. Bloggen er bare en liten del av virksomheten hennes, hun har klinikkpraksis i Mo i Rana i Nord-Norge der hun bl.a. hjelper mennesker som sliter med overvekt. Endret 4. oktober 2018 av Roci
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå